Diskbråck vs. MTB cykling?

JockeS

Aktiv medlem
Efter att jag gjort en magnetröntgen fick jag idag domen från ortopedkirugen på sjukhuset.
L5-S1 disken är tillplattad och jag har diskbråk runt den disken, vilket orsakar en sjuhelsikes smärta.
Dock går jag nästan smärtfri om dagarna så länge jag inte gör nåt ansträngande så dom tvätta bilen, lyfta tungt m.m. då blir jag nästan sängliggandes en hel dag och går på tungt smärtstillande.

Jag blev genast orolig för cyklingen då jag precis fått ett brinnande intresse som jag vill fortsätta med så jag ställde lite frågor om detta.
Enligt honom är cyklingen bra då det stärker bålen samt att man faktiskt håller överkroppen igång när man är ute i skogen och kör tekniskt.
Dock poängterade han att jag behöver mycket dämpning i kroppen så en heldämpad hoj är att föredra.
Då sved det lite i plånboken, jag har ju precis köpt mig en "bra" cykel av märket PEAK.
DEORE-växlar och reglage, Tektro hydraliska bromsar m.m. Så komponenterna är bra, så det känns tråkigt att behöva sälja denna hoj bara för att jag behöver en fullgungcykel.

Så nu till frågan, behöver jag sälja hojen för att kunna köpa en färdig fullgung eller kan jag nyttja dom delar jag har idag till att bara köpa en ram och smäcka dit dom delarna jag har idag?
Vad kan behövas köpas nytt i så fall på nya ramen?

Jag har haft diskbråck på samma ställe som du. Blev operation efter 18 månader eftersom det bara blev värre med tiden. Mitt råd är att vara jääääkligt försiktig så inte bråcket försämras. Att du överhuvudtaget KAN cykla idag betyder att det finns många grader av smärta kvar i din rygg. Själv kunde jag bara sova om jag stod på knä med huvet ner i soffan under de sista månaderna före op. När det gäller cykeln kan jag varmt rekommendera FS. Det blir roligare att cykla över stock o sten...

JockeS skrev:
-------------------------------------------------------
> pellerin: FS, vad är det?

Det är en vanlig sjuka idag att folk svänger sig med, gärna svenengelska, förkortningar i tid och otid. Med FS menar han heldämpad.

I övrigt är den cykeln du köpt varken "fin" eller har särskilt bra eller märkvärdiga komponenter. Ytterst tveksamt om det lönar sig att donera komponenter från den till en annan ram.

För framåtlutande sittställning är troligtsvis inte bra, det är inte helt säkert att läkaren vet vad cykling på annat än standardcykel/motionscykel innebär. Var försiktig och lyssna på din kropp, jag fortsatte att cykla efter mitt db, det var inte så bra i efterhand. Nåt som funkade jäkligt bra för mig när jag insåg att det inte skulle gå att cykla mtb på ett tag var vandringsstavar i terräng, då tvingas man lyfta fötterna och kan stödja och träna bålen.

Fs är bättre ja, det skulle jag skaffa om jag var du. Jag behövde inte opereras, sjukgymnastik ftw.

Rippa säger det jag tänkte om cykeln, sorry :)

Senast redigerad av en moderator:
Hmm så Deore är inte så märkvärdigt som jag trott alltså för vanlig skogskörning?

sälja vraket o köpa nytt alt. bättre beg. är på tapeten om jag förstår er rätt?

Jag har inte fullgånget diskbråck men har dock disk-problem.

Jag skulle nog varna för att hoppas kunna cykla alltför mycket. För min del kommer smärtan främst efter avslutad aktivitet och då har man redan tillfogat skadan. Sen kommer smärtan som ett brev på posten.

När jag cyklat ett tag och musklerna i bålen och runt sätet börjar bli trötta har jag svårt att upprätthålla korrekt sittställning. Det blir gärna att jag sitter lite fel och belastar ryggen på fel sätt. Framåtlutad körställning och hög belastning, typ uppförsbacke är inte bra för min rygg alls. Du har kanske bättre muskulatur än mig eller är mer disciplinerad med sittställningen annars skulle jag nog varna för att cykla mer än i liten omfattning.

Vad gäller din cykel-utrustning skulle jag nog säga att Deore-komponenter duger ganska bra. Det normala dock på typ Peak-cyklar är att bara bakväxeln är Deore men att övriga komponenter är av lägre kvalitet, a k a bakväxeltrimning. Normalt brukar annars anges att Deore är lägsta grupp som är ok för "riktig" MTB cykling. Så om övriga komponenter är av lägre klass, är de kanske inte jättemycket att satsa på, men för all del, kör tills de går i bitar och uppgradera efter hand och behov.

Själv har jag kört både heldämpat (Full Suspension, FS) och stel baktill (hardtail, HT). Det är klart bekvämare med FS och kanske gör en liten skillnad för ditt diskbråck men jag skulle säga att en övervägande faktor om du kommer att kunna cykla med ditt bråck, inte har med HT eller FS att göra utan hur du sitter. För egen del mår min rygg bäst av hålla bäckenet så framåtvinklat som möjligt och att inte höja lårbenet mer än till horisontalläge.

Lycka till med diskbråcket, hoppas du genom sjukgymnastik blir bättre och slipper op. Lycka till med din cykel vare sig du låter den vila, behåller den som den är eller byter till FS.
/Peter

Har haft diskbråck och blivit opererad för det. Ej steloperation, utan bara en smärre tömning av ca 10 ml diskvätska, vilket gör att att disken återsluts och växer ihop igen. Verkar finnas massor av olika typer av diskbråck.Det låter på din beskrivning som att du har en utbuktande disk som ännu ej gått sönder, vilket nog kan göra jävligt ont när det trycker mot nerver. Risken om du fortsätter med avancerad cykling i skog är väl att du lyckas spräcka disken så att diskvätska rinner ut. Det behöver inte göra att smärtan ökar, MEN det finns risk att du hör till dem som inte tål din egen diskvätska och då kommer det att göra VANSINNIGT ont, typ som om någon hällt saltsyra i blodomloppet.

Jag hade spräckt min disk så att vätska rann ut, det ackumulerades mer vätska ju mer inaktiv jag var, dvs det samlades upp en rejäl dos efter det att jag som mest lyckats sova ca 2 timmar, gjorde så ont att folk trodde att jag fått en hjärtattack, detta trots full dos smärtstillande.

Ser av många kommentarer att många "kör på som vanligt", i mitt fall var detta en komplett omöjlighet, jag släpade i princip ena benet efter mej som ett dött, värkande paket. Hade dessutom problem att b*ja, inte kul, svårt att bara "köra på" i detta läge.

Tror att det bästa du kan göra är att lyssna på din ortopedkirurg, allt annat blir nog ganska fel. Skulle personligen INTE ta några råd från vare sej sjukgymnaster, naprapater eller chiropraktorer när det gäller detta. Finns alldeles för mycket förståsigpåare och alldeles för få som verkligen kan fixa denna typ av åkomma. Jag sprang runt bland en jävla massa "fixare", i efterhand visade det sej att många av dem inte hade speciellt mycket kunskap i ämnet. Det är tyvärr många som livnär sej på denna vanliga åkomma, men få som i verkligheten kan göra något åt det.

Den ortopedkirurg som fixade mej avrådde från allt utom i princip långsamma promenader fram tills att problemet blev löst. Efter operation ordinerades dagliga promenader för att nerverna skulle lägga sej på rätt plats. Ca 2 månader efter operation tyckte han att jag kunde börja promenadcykla med mycket upprätt sittställning.

Kan rekommendera åtminstone denna typ av operation , om det nu skulle komma på tal, helt problemfri i över 10 år nu.

Senast redigerad av en moderator:
Har själv några diskbråck och min min läkare sa, att om jag ska cykla så ska jag ha heldämpat. Det är stor skillnad på smärtan efter cykling nu. Riktigt uthärdligt faktiskt.

Hej JockeS tråkigt med ryggen.
Jag har själv en öm rygg så jag vet hur det är.
Har fullgung 16 cm bak och nu 18 cm fram. Men har även en väldigt upprätt körställning,detta med hjälp av en styrstam som höjer typ 4 cm och ett styre som höjer ungefär 8 cm.
Helt galet högt men......det frestar inte på ryggen eller nacken.

Lycka till!

Tack för alla tips och råd. Cykeln jag har idag har deore bak och fram. Även reglagen är deore samt vevlagren.

När jag har vila så känner jag smärtan komma smygandes. Så det känna konstigt när jag är ute i 1-2 timmar med cykeln och mår så jäkla bra. Kan nästan hoppa ur sängen utan problem dagen efter, jämfört mot vilodagar.
Sjukt konstigt beteende med ryggar.

Kändes bara som om världen rasade samman när jag fick domen idag. Har alltid varit en aktiv kille/gubbe som hällt på med karate, taekwondo, fotboll m.m.
Och att vara 33 år och höra läkarn säga att jag har förmodligen den sortens diskar i ryggen som snabbt blir dåliga, var som att bli 65 år omgående.

Jag fick ett stort diskbråck mellan L4 och L5 fördrygt fem år sedan. Smärtan var inte mitt stora problem, utan snarare att det tryckte på nerver som gjorde att vänstra benet domnade och var mycket svagt. Medan jag väntade på magnetröntgen blev jag så pass mycket bättre att jag beslöt mig för att försöka klara mig utan operation, och på den vägen är jag. Vänstra benet är fortfarande lite svagare, men stigcykling klarar jag bra med en heldämpad cykel. Löpning går däremot sämre. Endast om jag löper på mycket ojämnt underlag, typ i skogen, går det utan att jag känner av det efteråt. Alla fall är olika och du kommer nog själv att märka vad som går och inte går att göra.

Kollegan fick nyligen diagnosen diskbråck efter en magnet-röntgen. Han cykelpendlade dagligen och fick totalt cykel och allmänt tränings-förbud av sin läkare. Såhär 3 veckor med cykeluppehåll har han blivit något bättre enligt hans utsago.

Verkar grymt trist med diskbråck, blotta tanken på att sluta cykla/springa/styrketräna ger mig ångest. Hoppas verkligen att du blir bättre.

Hallå Jocke! Tråkigt med ditt diskbråck. Låt mig däremot nämna några lugnande ord, jag är kunnig på sådana åkommor, jobbar med diagnostik och behandling dagligen av diskbråck och dessutom har jag har haft diskbråck själv, L4-L5...

Var lugn, diskbråck läker, ge det bara lite tid. Operation görs om personen inte står ut av smärta eller om en nervrot är farligt klämd, du märker det om du inte kan kissa...

Diskbråck är mycket vanligt, ca hälften av den vuxna befolkningen har diskråck någonstans i ryggen visar det sig om man tar magnetkamera på dem. De flesta utan attt ha besvär av det.

Du sa att du mår bra av att cykla, enkelt- cykla då! Diskbråck är ingen mystisk skada som förvärras senare bara för att du hojjar, tvärtom, känns det bra, ja då är det bra.

Förr så var doktorerna väldigt restriktiva och ordinerade vila och undvikande av allt vad belastning och aktivitet heter, med följden att personens rörelsemönster sabbades och ryggbesvären satt kvar i åratal. Nu förtiden så har man en mycket tuffare inställning till sådana här skador, undvik vila och sånt som gör ont, annars är det bara att tuta på, oavsett belastningsgrad, -bara det känns bra.

Om du inte får ont av din HT, ha kvar den då. Lägg pengar på att köpa en balansboll,yogamatta träningsgummiband och ev. ett par kettlebells istället så att du kan träna upp en bra bålstyrka, låt sjukgymnasten visa lite bra övningar, det kommer du nog också må bra av såsom efter din cykling.
Hoppas du blir frisk snart!

/Anders

Sällar mig till skaran av ryggopererade på det här forumet (Happy-spine...?).
Är steopererad i svanken sedan 18 år. Spräckt kota + diskbråck som riskerade att göra mig rullstolsburen om det inte åtgärdades.
Tyvärr har jag på senare år fått förslitningsskador + en rotation av ryggraden som begränsar vad jag kan göra i träningsväg. Cykling på HT funkar bara på slätt underlag. För stökigare terräng är FS ett måste.
Mitt råd - behåll HT'n till "fincykling". Skaffa en FS till skogen/stigcyklingen.
Upprätt sittställning ser inte roligt ut men avlastar ryggen. Jag har lååång styrstam med många distanser + riserstyre.

Du får skicka frugan på studiebesök hos nån inbiten Happyit. Tror att vi hamnar nånstans runt 10 hojar utspridda i garage o cykelförråd. Två av dem är fö frugans :)

MagnusA skrev:
> Inte 2 cyklar? Kan man ens ha så få cyklar? Vad
> använder du till pendling?

Pendlingen står faktiskt PEAK cykeln för som jag även använder i skog och mark... har 2 uppsättningar hjul för asfalt och skog..

Men det e dags o börja jobba på smöret då så man kan få ha 2 cyklar :)

Bra skrivet Biffan!

Själv har jag två diskbråck i ländryggen sedan 6 resp 11 år tillbaks.
Har ett stillasittande jobb så jag måste träna en del för att hålla det i schack.
Sedan 2 år cyklar jag i skogen och på berg på en HT, har inga problem med det.
Började cykla pga av korsbandsskada, avslitet med rekonstruktion, och känner inget ryggproblem av cykling. tvärtom är skogscykling bra för mig då man tar i lite med överkropppen och de små musklerna i ryggen får träna skonsamt. Det enda jag behöver tänka på är att strectcha främre och bakre lårmuskler ordentligt efteråt.
Jag spela även golf utan ryggproblem.
Det viktigaste för min rygg är jag tränar och inte vilar..

Och kompisen har stelopererat sin rygg efter 7 diskbråck.
Vi cyklar och golfar ihop, vi båda har under 6 i hcp. Kompisen brukar även cykla VR och Birkebeinern!

Så cykla på, testa dig fram vad som känns bra, variera med promenader, crosstrainer och allt som känns kul. Var inte still! Det dödar ryggar!
Mvh
Luzen

De e aldrig för sent att ge upp...

Jocke, lyssna på 'biffan', det verkar vara en klok man! Gör allt som inte gör ont!
Har själv haft tre brutala diskbråck som slutat med operation, första gången bara 15 år gammal! Idag 34 år gammal och har varit förhållandevis smärtfri senaste 8 åren. Självklart ska du vara lite försiktig med tunga lyft etc men i annars är det bara att "köra" på. Det som hjälpt mig vid smärta är långa promenader och sen vila med benen i 90 grader på golvet istället för soffan framför TVn. Längdskidor och mage/rygg träning gör oxå underverk. Kör en specialized Epic och det funkar prima.
Lycka till!

Han som fick det här röntgenutlåtandet fick rådet att ställa undan sin fina HT, vad tror du Biffan?

slätröntgen:disk L5-S1 helt destruerad.Intervertebralledartros.Kotkropp L5 : 7-8mm.förskjuten framåt.Ev.lys.Ingen skelettskada.lätt spondylos. MRT:Diskdegeneration L5-S1 med degenerativa signalförändringar inom omgivande änplattor med lätt reaktiv benmärgsödem. Spondylolys inom pars interarticularis L5 bilateralt med framåtglidning av L5 i förhållande till S1 ca 10 mm och i förhållande til L4 ca 3mm.Bilateral foraminal trängsel med påverkan av L5 ganglier,mer på höger sida(pg.av framåtglidningL5-S1)L5-S1 ses god vidd av duralsäcken. L4-L5:hypertrofi av fasettleder o begynnande intervertrebralledsartros. Lätt symmetrisk diskbuktning.Duralsäcken är lätt deformerad från sida till sida bakom kotkroppen L5 men ingen signifikant central spinalstenos.L3-L4:lätt hypertrofi av fasettleder o begynnande intervertebralledsartros.L2-L3:lätt symmetrisk diskbuktning o begynnande intervertebralledsartros.Inget påvisat diskbrock eller signifikant central spinal stenos.Conus medullaris utan anmärkning.

superbrat skrev:
>
> slätröntgen:disk L5-S1 helt
> destruerad.Intervertebralledartros.Kotkropp L5 :
> 7-8mm.förskjuten framåt.Ev.lys.Ingen
> skelettskada.lätt spondylos.
> MRT:Diskdegeneration L5-S1 med degenerativa
> signalförändringar inom omgivande änplattor med
> lätt reaktiv benmärgsödem. Spondylolys inom
> pars interarticularis L5 bilateralt med
> framåtglidning av L5 i förhållande till S1 ca
> 10 mm och i förhållande til L4 ca 3mm.Bilateral
> foraminal trängsel med påverkan av L5
> ganglier,mer på höger sida(pg.av
> framåtglidningL5-S1)L5-S1 ses god vidd av
> duralsäcken. L4-L5:hypertrofi av fasettleder o
> begynnande intervertrebralledsartros. Lätt
> symmetrisk diskbuktning.Duralsäcken är lätt
> deformerad från sida till sida bakom kotkroppen
> L5 men ingen signifikant central
> spinalstenos.L3-L4:lätt hypertrofi av fasettleder
> o begynnande intervertebralledsartros.L2-L3:lätt
> symmetrisk diskbuktning o begynnande
> intervertebralledsartros.Inget påvisat diskbrock
> eller signifikant central spinal stenos.Conus
> medullaris utan anmärkning.

Shit! "helt destruerad" Det där ser ut att göra jävligt ont!

Shit, det var bland det värsta jag läst! Inte bara en utan två spondylolys (frakturer på kotbågar) med tydliga glidningar, och ordentliga förträngningar, gulp...

I det fallet råder jag lyssna på ortopedens råd att ta det lugnt med cykling. Kanske inte för evigt, men åtminstone till man förvissat sig om att området är stabilt. Det kan kollas om ett par år med nya röntgen och magnetkamera undersökningar.

Kanske steloperation över området är något att rekommendera om personen har stora besvär, då finns ju chans till snabbare återgång.

Är personen gammal?

Väcker liv i en apgammal tråd.
Sedan 2010 så har jag cyklat varje dag och kört en hel del långlopp m.m. samt kört mkt på gymmet.
Men när jag i februari började jobba i cykelbutik, långa dagar med stängning m.m., så blev cykligen lidande och även gymmet.
Gjorde ca 40 mil totalt på cykeln utöver pendlingen på 1 mil t o r varje dag under hela 2017 :( och inget gym på det.

För 3 veckor sen kände jag smärtorna komma, och idag kan jag knappt sätta mig på en toalettstol utan att ta stöd. Så tacka fan för handikappstoaletten på jobbet.

Någon som varit i samma sits som mig med att fått diskbråck, blivit bra och fått återfall med smärtorna?
Hur agerar läkarna?

Min läkare, 2010, gav mig 1 år med rehab och utan bättring så skulle det bli operation.
Men iom att jag blev bättre så föll jag ur systemet.

Känns så jävla tråkigt när 2018 säsongen som jag vill satsa på kommer och ryggen strular rejält.

Har under tider i mitt liv varit kass i ryggen, även med sjukhusvistelse som följd. Dåliga diskar + komprimerad ryggkota vilket gjorde det riktigt kass. Efter samråd med läkare gjorde jag en satsning och käkade antiinflamatoriska smärtstillande under många månader, samtidigt som jag körde rejält med rehabträning hos sjukgymnast + försiktig cykling på heldämpad. Jag lyckades bli ganska ok i ryggen efter detta, och har nu klarat mig i över 5 år bortsett från mindre kortvariga ryggskott. Tränar sedan dess ca 3 dagar i veckan med heldämpad mtb + pilatesboll hemma för att hålla mig i skick. Upplever dock att minskar jag träningen, så kommer ryggproblemen åter, och inser att jag aldrig mer kommer kunna lyfta något tungt, för det håller jag inte. Hoppas det kan ge lite hopp för dig att det i alla fall inte är omöjligt att träna bort ryggproblemen, och hålla på mtb.

Jag har två diskbråck i ländryggen sedan många år. Sedan jag började cykla mtb (hardtail) har jag nästan aldrig känt av dem.
Om jag helt håller upp med träning ett par veckor blir jag otroligt stel och får ont i ryggen.
Jag kör alltså inte heldämpat utan bara hardtail. Det tvingar mig att stå upp över stökiga partier. Med heldämpat tror jag att jag blir mer sittande av bekvämlighet och belastar ryggen i onödan.
Att stå upp och cykla mycket och bryta i styret gör även att man tränar de små musklerna nära ryggraden vilket gör underverk för onda ryggar.

Funkar för mig...

Vänder mig till er, ni verkar kloka. Vad tror ni jag kan vänta mig den 9/4 hos ryggkirurgen, har j*vligt ont

• Vidimerar röntgensvar: Utlåtande: MR Ländrygg Relativt uttalad diskdegeneration L4-L5 med intensivt reaktivt benmärgsödem inom högra omfånget av omgivande ändplattor9 inkluderande höger lamina L5. Generell diskdegeneration L5-S1 med degenerativa signalförändringar inom omgivande ändplattor. Övriga kotkroppar och diskar har ordinär höjd och struktur. Lätt generell intervertebralledsartros. Det föreligger status post op i disknivå L5-S1 efter laminektomi och flavektomi, interkorporal och bakre fusion med vänstersidiga transpedikulära fixationsinstrumentarier inom kotkropparna L5 och S1. L4-L5: Symmetrisk diskbuktning med högersidig dominans som ger trängsel foraminalt. Hypertrofi av facettleder och ligamenta flava. Flack medial diskbuktning gränsande till ett flackt medialt diskbråck. Samtliga degenerativa komponenter ger deformering av duralsäcken med signifikant central spinal stenos där arean av uppmäts till 0,30 cm². L5-S1: God vidd av duralsäcken. Ingen foraminal trängsel. Inom övriga nivåer i ländryggraden ordinära förhållanden. Conus medullaris ua. Signifikant central spinal stenos L4-L5.

BEDÖMNING

Remiss till ryggkirurg för bedömning.

Tillbaka
Topp