"Diskreta" reflexer till road bike?

SimplexS4

Medlem
Köpte nyligen min första landsvägscykel som jag kommer använda även nu när mörkret börja falla.

Som jag förstår säger lagen röd reflex bak, vit reflex fram, vit/gul reflex sidor.

Men jag är anti åt fula klumpiga reflexer som tar plats och sticker ut från cykeln osv..

Så lite tips på mer diskreta reflexer alt. reflextejp?

Reflextejp funkar fint. En röd på sadelstolpen, en vit framme vid styrhuvudet. Sedan så brukar jag vika några gula runt någon eker.

Bilagor

• 584006_1.jpg
    584006_1.jpg
    4.4 KB · Besök: 337
  • 2017-06-20_10-21-49.jpg
    2017-06-20_10-21-49.jpg
    390.4 KB · Besök: 1,480
Senast ändrad:
strikt så är man inte laglig med rfeflextape pga den är inte godkänd som trafikreflex. Men i praktiken är det förstås inget att bry sig nämnvärt om.

Ha, svarta reflexer, det är ju... strålande!
Babyproffsen har fått en ny kund, har ju t.o.m butik i stan

/steen

Senast ändrad:
perzzon sa:
strikt så är man inte laglig med rfeflextape pga den är inte godkänd som trafikreflex. Men i praktiken är det förstås inget att bry sig nämnvärt om.

Nä. Därför man kör med riktiga godkända reflexer och reflexsidor på däck. Btw är reflextejpen surt jobbig att få loss utan att skada underlaget.

Jag kör med SOLAS-tape från ebay på min pendlarhoj.
Sitter förstås hårdare än något annat på hela cykeln men reflexfunktionen är helt outstanding.

perzzon sa:
Jag kör med SOLAS-tape från ebay på min pendlarhoj.
Sitter förstås hårdare än något annat på hela cykeln men reflexfunktionen är helt outstanding.

Läste någonstanns ett tips att klistra reflextejp på annan tejp. Fast det var givetvis efter jag monterat eländet direkt på ramen.... ?

Har via jobbbet haft en kontakt på 3m, har frågat han tidigare om reflextape.

3m gör godkända reflextejper. Följer Ece104 klassning vilket innebär att de använda för tung trafik och utryckningsfordon.

De finns även på film/vinyl i flertal olika färger, antar att de svarta reflexerna från babyaffären är ett tillskuret ark av dessa.

Här kan man t.ex vill köpa tapen, dock endast i vit, röd och gul:

https://www.paintpro.se/tejp-maskering/specialtejp-och-enkelhaftande-tejp

SimplexS4 sa:
Köpte nyligen min första landsvägscykel som jag kommer använda även nu när mörkret börja falla.

Som jag förstår säger lagen röd reflex bak, vit reflex fram, vit/gul reflex sidor.

Men jag är anti åt fula klumpiga reflexer som tar plats och sticker ut från cykeln osv..

Här ska du få höra: polisen kommer slå på blåljuset och böta dig om du saknar ekerreflexer. Reflextejp som du nämner är toppen, jag använder själv mig av det på min grus/bikepacking-hoj och har det redo i väskan om jag vet att jag inte hinner fram till målet innan det blir mörkt. Annars är lyse- fram och bak > reflex fram- och bak. Syns bättre och längre. Dessutom så har både cykelkläder, hjälmar och skor reflexdetaljer idag.

JTF sa:
Kammerlander sa:
Jag beställde dessa eker reflexer i rött till min röda cykel. 12 st för ca 8kr med frakt https://www.aliexpress.com/item/12p...32802740090.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.w8lJbV

De är illegala i Sverige. Men som ekerprydnad i dagsljus går det ju fint. :-)

Illegala eller inadekvata? Kompletterar man bara med godkända reflexer står det väl inget i lagtexten om vad man _inte_ får ha i hjulen vid färd i mörker?

NLC sa:
JTF sa:
Kammerlander sa:
Jag beställde dessa eker reflexer i rött till min röda cykel. 12 st för ca 8kr med frakt https://www.aliexpress.com/item/12p...32802740090.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.w8lJbV

De är illegala i Sverige. Men som ekerprydnad i dagsljus går det ju fint. :-)

Illegala eller inadekvata? Kompletterar man bara med godkända reflexer står det väl inget i lagtexten om vad man _inte_ får ha i hjulen vid färd i mörker?
Hade rött varit godkänt som "komplement" till vitt eller gult/orange åt sidan borde det väl ha stått skrivet i lagtexten?

Tillägg: Dessutom kan ju olika poliser tolka lagen olika hårt eller enkelspårigt, och jag skulle åtminstone inte våga chansa och riskera åka på 500 spänn för "bristfällig sidoreflex" eller vad konstapeln nu skulle kunna anföra som förseelse.

Senast ändrad:
CW sa:
SimplexS4 sa:

Här ska du få höra: polisen kommer slå på blåljuset och böta dig om du saknar ekerreflexer. Reflextejp som du nämner är toppen, jag använder själv mig av det på min grus/bikepacking-hoj och har det redo i väskan om jag vet att jag inte hinner fram till målet innan det blir mörkt. Annars är lyse- fram och bak > reflex fram- och bak. Syns bättre och längre. Dessutom så har både cykelkläder, hjälmar och skor reflexdetaljer idag.

Nja. Senast jag kollade (-97) var det inte krav på att sidoreflexen skall sitta i hjulet.
Sedan däck med reflexjakt och ekerpinnar kom, så man slipper den där orange plastbiten, ser jag däremot ingen anledning att skippa reflexer i hjulen.

SimplexS4 sa:
Makten sa:
Är inte hela grejen med reflexer att de inte ska vara diskreta?
Dom kan ju vara diskreta - men ändå lysa upp rejält i mörkret :)

Naturligtvis, jag ville bara bråka lite;-)

Men, en vettig grej borde vara rejäla reflexer som är lätta att montera och demontera. På samma sätt som lampor som man fäster med gummiband eller o-ringar. Då kan ju hojen förbli clean tills det är mörkt, då man smäcker dit fula och blaffiga grunkor som ger bästa möjliga synlighetseffekt.

Själv brukar jag ha såna där fjädrande reflexband kring fotlederna. Ersätter pedalreflexer (säkert inte godkänt, men det skiter jag i) och syns från alla håll. På vardagshärket har jag hjulreflexer och tycker inte det stör det minsta. I övrigt bra lampor framåt och bakåt, men inga reflexer i de riktningarna. Kanske man borde fixa eftersom hojen ändå ser ut som skit:-)

Som tidigare nämnts, däck med reflexsidor är både rätt diskret dagtid och funktionellt nattetid. Reflexband på fotled, t.ex. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=71630;menu=1001,1005,300 är också en listig lösning. Vill man öka julgranseffekten funkar de även att köra runt handlederna, styrröret, etc.

Vit reflex framåt har jag svårt att förstå motiveringen med så länge man har ett bra lyse framåt, men det är väl en hängsle-livrems-lagstiftning för att man antar att inte alla cyklar med framlyset på.

Funderar på om man kan få reflex tejp laserskuren... Då kan man ju göra rätt diskreta reflexer, som också passar in.

Maakus sa:
Funderar på om man kan få reflex tejp laserskuren... Då kan man ju göra rätt diskreta reflexer, som också passar in.

Du kan ju alltid kontakta ett företag som profilerar företagsbilar osv... Dom gör sånt.

Hjulen syns det absolut bäst på då det "rör sig".

Ska provskära lite vanligt skrivarpapper i några schyssta mönster/bitar och sen testmontera dem mha vatten på fälgar och ram.

Återkommer med resultat.

Senast ändrad:
Men tejp kan väl inte tävla med de här gjutna plastbrickorna (med prismor) i reflexförmåga? De reflekterar ju i 180 grader, tejp är väl mer rundstrålande?

Kör med svart reflextejp på mattsvarta pendlaren och en av barnvagnarna som har svart ram. Syns inte om man inte vet att de sitter där. Dock så verkar det vara reflexsidor på hjulen som gäller för att få bilar att haja till (flerårig erfarenhet av höst och vintercykling).

Tillbaka
Topp