Diskutera ”bike skills

Joem

Aktiv medlem
Diskutera ”bike skills
Jag skulle vilja höra lite om hur folket resonerar kring ”bike skills/handling”, gärna också om du aktivt övar på några specifika moment och varför du gör det.

Ganska ofta pratas det om effekt, puls, hastighet, hon och han och hen är så stark, men lite mindre (upplever jag) om hur duktig någon är på att te x ta kurvan, hoppet eller undvika vurpor. Är väl aningen mer abstrakt att beskriva hur man ”bromsar” bra, men nog så viktigt att vara duktig på. Utöver detta upplever jag att duktiga cyklister, förutom att vara snabba, även är oerhörda på att hantera sin cykel. En helhet som i kombination är giftig.

För egen del kör jag landsväg, tempo och gravel. Jag är smidig som björnen i Sveg, har relativt dålig teknik på cykeln och passar bäst på en banprofil med så lite kurvatur som möjligt. Har ett par vurpor i bagaget där kunskapsbristen kring kurvtagning tycks uppenbar. Detta hade jag tänkt att ändra på genom att cykla mer på varierade underlag och med olika cyklar, balansövningar, spårval och inbromsning.

Diskutera ”bike skills
När jag tävlade frekvent i triathlon så körde jag en del teknikträning på tempocykeln.
Finns ju liksom ingen anledning att ge bort tre sekunder i en vändpunkt för att man är kass på att planera.

Var också en bra sak att slänga in i träningen en "vilovecka", något som gav tydlig effekt utan att kosta på återhämtningen.

Diskutera ”bike skills
Jag borde träna mer bike skills.

Det jag kör som 'spelar roll' är CX som har en del teknikmoment som är grenspecifika men också en hel del allmänna färdigheter som kurvtagning. Förra året på MCX bana blev det pinsamt tydligt hur mycket jag tappade i varje kurva på den snirkliga banan. Tekniken blir ju också sämre ju tröttare man är, så man behöver ha 'marginal' på sina skills.

Senast ändrad:
Diskutera ”bike skills
CX känns verkligen som en disciplin där man har mycket att vinna på teknikträning , utöver att undvika skador som ju är en fin motvikt till progression.

Btw verkar CX vara förbannat kul (och svårt)

Diskutera ”bike skills
Jag skulle vilja lära mig stökig klungkörning lite bättre. Trångt, axel mot axel, hjul mot hjul, ta handen från styret och "fösa" en cyklist. Men i de flesta fall jag kör klunga är det mer raka led och samarbete. Om jag lutar mig mot Stefan 65 är jag rädd att han drattar i backen.

Något jag jobbar på (väldigt sällan, men en dag ska det sitta) är CX-påstigning i farten. Så att jag kan klå alla gravelgubbar när det kommer ett stormfällt träd.

Diskutera ”bike skills
Det jag tränat och tränar mycket på är att få ett så effektivt och skonsamt tramp som möjligt. Sen försöker jag också ibland lära mig cykla stående utan att hålla i styret men det går inte så bra, har inte kommit längre än att kunna trampa stående med bara en hand på styret och även det går knackigt :)

Diskutera ”bike skills
Finns det någon specifik poäng med att cykla stående utan att hålla i styret? Eller är det bara som en teknikövning?

Tillbaka
Topp