Display /cykeldator till Shimano Steps kraschad

NiclasSve

Medlem
Display /cykeldator till Shimano Steps kraschad
display Shimano.jpg

Idag hände det som man inte önskar, jag skulle sakta cykla förbi en lastbil som höll på att manövrera in sig vid en gågata tillåten för cykeltrafik. Precis som jag körde förbi densamma så hörde jag ett "plopp" och såg att displayen hade lossnat från sitt fäste och landade precis framför lastbilens framhjul och strax efteråt hördes et knakande ljud. Resultatet syns på bilden.
Displayen är nu helt kraschad som synes vilket gör att jag har några frågor.
  1. Finns all information om ex. uppdateringar lagrade i datorn eller sitter de i motorn eller någon annanstans?
  2. Min display har ju ett eget serienummer, om en ny går att få tag på, kan man då tanka över alla parametrar till den nya från min kraschade på något sätt?
  3. Min kollega fick sin cykel av samma model stulen för något år sedan, hon hade dock plockat bort batteri, display samt hade laddaren kvar. Hon har nu lämnat dessa på jobbet så att vi kan använda laddaren vid behov, även hennes display finns här men den har ju annat serienummer. Kan jag använda hennes display rakt av? Kan jag låta överföra mina saker från min display på något sätt? Var i cykeln sitter "hjärnan" och minnet?
  4. Om jag måste köpa nytt, var vänder jag mig? Är det dyrt så jag ska kontakta försäkringsbolaget för skadeanmälan?
  5. Cykeln är en Scott eSub med Shimano Step 6000-motor, Cykeln är 6-7 år gammal men fungerar perfekt och har rullat ca 1720 mil.
Tacksam för kloka och givande svar och tankar.

display baksida.jpg

Tillbaka
Topp