Distans mellan skivbromsfäste och gaffel?

Speedster

Aktiv medlem
Jag har en fråga angående skivbromsfäste på en MZ Bomber 66 RC och ett Avid 3 bromsok. Jag kör med en 203mm skiva och det jag undrar är om adaptern som sitter på oket ska se ut på ngt speciellt sett för att få ihop det?
Problemet jag har är att den inte når ut till gaffeln i sidled (fattas ca 7-8mm), brukar man sätta distanser eller ska jag ha en annan adapter?

Undertecknat Nybörjaren...

7-8 mm låter märkligt, du får fixa lite bilder så kommer vi lösa det.

på min 888 med xt-ok och revolvernav har jag varit tvungen att sätta en bricka mellan adaptern och gaffeln för att flytta in oket och dessutom sätta brickor mellan nav och skiva för att få ut skivan. Detta har justerat ihop ok och skiva kanske 2-3mm.

Är det inte så att bromfärsten sitter "olika" på 20 mm-gaffel resp. 9 mm-gaffel? Dvs du har sannolikt en bromsoksadapter för 9 mm-axel.

TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte så att bromfärsten sitter "olika"
> på 20 mm-gaffel resp. 9 mm-gaffel? Dvs du har
> sannolikt en bromsoksadapter för 9 mm-axel.

Det där låter ganska logiskt om det nu fins adapters för olika storlekar på axeln. Bak fungerar det nänligen. Vad är det då som jag ska ha för adapter, länk någon(CRC)?

Nu fick jag svar från CRC och först svarade dom att jag skulle ha det vanliga fästet men då frågade jag tillbaka om jag inte skulle ha detta fäste ( http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=13725 ) pga av vilken gaffel jag körde med och då fick jag detta svar:

Hi,

Sorry my mistake I missed the part that your fork has a 20mm axle yes you are absolutely correct this is the part you need. I apologize for any inconvenience caused.

Tillbaka
Topp