Ditt senaste ebayfynd?

Ditt senaste ebayfynd?
Du får dels den "vanliga" momsen 25% sedan är cykeldelar tullavgiften 3,65% eller 4,65% eller liknande tror jag.

Är det en privatperson då finns det ingen anledning till varför han inte vill pricka för gift, är det så att du köper en sak som är begagnad, så då behöver du inte betala något alls extra när den landar i Svea rike.

edit:
Glömde en rätt så betydelsefull sak, det är inte tull och moms på varans/varornas värde utan det är tull och moms på varans/varornas värde plus frakten. Ex. du köpt en vara för 999$ och frakten är 59,95$ så är tull och moms på det sammanlagda totalvärdet av både varan och fraktavgiften, som i det här fallet blir 1058,95 x ca. 30% = ca. 1377 skr
Detta gäller från USA, en kompis beställde dyr sak från Hong Kong och han åkte på ett ordentligt straff, inte i närheten av om han handlat från USA, så märk väl att reglerna är olika för olika länder du handlar ifrån när det kommer till sverige. Det bästa är att ringa tullen på Arlanda och språka med dem om du är orolig.

Senast redigerad av en moderator:
Ditt senaste ebayfynd?
Explosif Danger Skrev:
-------------------------------------------------------
>är det så att du köper en sak som är
> begagnad, så då behöver du inte betala något alls
> extra när den landar i Svea rike.

Försök inte lura någon nu till att ta in något som är begagnat i tron om att det ska vara fritt från moms och tull.
Nytt eller begagnat spelar nämligen ingen roll. Cykel 15% tull, 25% moms. Cykeldelar 4,7% tull, 25% moms.

/Anders

Ditt senaste ebayfynd?
AJ Wrote:
> Explosif Danger Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >är det så att du köper en sak som är
> > begagnad, så då behöver du inte betala något
> alls
> > extra när den landar i Svea rike.
>
> Försök inte lura någon nu till att ta in något som
> är begagnat i tron om att det ska vara fritt från
> moms och tull.
> Nytt eller begagnat spelar nämligen ingen roll.
> Cykel 15% tull, 25% moms. Cykeldelar 4,7% tull,
> 25% moms.
>
Låter som om du råkat ut för det eller ? Jag har inte gjort det har handlat mycket på ebay utanför USA (detta gäller framförallt privatpersoner, handlar man från företag är det nog bäst att be dem skriva commercial sample/Gift eller liknande). Skulle man råka ut för det, är det juh bara att ringa tullen Arlanda och stå på sig, och hävda att det är begagnat.
Jag har aldrig hört talas om någon som råkat ut för detta, jag har dock inte gjort det. Varför skulle jag ljuga ?!?!?
Nytt eller begagnat spelar ingen roll, då betyder det att jag betalr 25% moms på saker jag köper begagnat på blocket då också eller ?
Vad grundar du detta på ? Nytt beslut från 2005 eller ? Aldrig hört talas om detta.

Ditt senaste ebayfynd?
Burner Wrote:
> Man borde väll slippa momsen men åka på tullen??
>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> det är inte vad du åker på, utan hur du åker...

Nja, jo kanske det, det låter juh inte helt tokigt det du säger. I vilket fall som helst har jag inte haft några problem. För står det Gift/Commercial Sample osv. kollar inte tullen på sakerna då ? MAn tycker juh att tull avgift borde juh bara behövas betalas om de kollar igenom. Men visst AJ kan juh ha helt rätt, men det stämmer inte i mitt fall, men jag kanske haft tur. Man har tur om man lyckas komma förbi tullen på varor som skall bestraffas med tull och frakt, och man har maximalt med tur som någon här på forumet som beställde en SID Race -02 och fick en SID World Cup :)

Ditt senaste ebayfynd?
Jag grundar min info på ett svar jag fick från tullverket när jag ställde följande fråga:

Jag undrar lite över import från USA.
Om jag köper en begagnad cykel från USA, behöver jag då
betala tull och moms på varan och frakten?
MVH
Anders

Svaret jag fick var detta:

Hej!

När du importerar varor även begagnade från tredje land får du räkna med
att betala avgifter i form av tull och moms till Tullverket.

En vanlig cykel klassificeras på varukod 8712 00 30 00 med tullsats 15 %.
Momsen du får betala är 25 %.

Avgifterna räknas ut på följande sätt:
Fakturavärdet omräknat i SEK + frakt och förs. i SEK (tullvärde) x
tullsatsen i % = tullavgiften.
Fakturavärdet + frakt och förs. i SEK + tullavgiften x 25 % (moms).

Observera att detta är vad Tullverket debiterar, övriga kostnader såsom
frakt, godshantering, postens avgifter o.s.v. i samband med köpet kan
tillkomma.

Vänliga hälsningar
Monica Åfalk
Tullinformatör

Att sedan inte tullen har resurser att kolla igenom alla paket är en annan sak. Det är då upp till den egna skattemoralen om man själv anmäler och betalar in lagstadgade avgifter.

/Anders

Ditt senaste ebayfynd?
Ja, fast egentligen har väl tullinformatören skrivit litet fel: det är väl hela jäkla summan som momsbeläggs, inte bara tullavgiften? O.s.v...

Hur som helst kan jag inte fatta att man skall betala moms på begagnade varor. Men, det är ju förstås statens största inkomstkälla. Förhoppningsvis harmoniseras åtminstone momsen inom hela Europa inom en snar framtid - annars blir det väldigt svårt för svenska näringsidkare att konkurera med kontinentala.

Ditt senaste ebayfynd?
Så funkar det..., När gods kommer från 3:e land så sitter inte tullen med paket för paket och knappar in något. När gods kommer till sverige så kommer det antingen till Posten Sveriges terminal el. Ups, DHL eller vem det nu skickas med. När godset lossats så läggs det på Speditionsfirmans "tillfälliga" lager i väntan på att speditören ska tulla in varorna. Speditören knappar in i "TDS" tulldatasystemet alla uppgifter om köpare,säljare, kli, vikt, värde osv. Speditören skickar dessa fina uppgifter till tulldata i Luleå som automatiskt frigör godset och skickar en kvittens tillbaka till speditören som säger att man kn lämna ut godset. De gånger tullen få upp ärendet är om det hamnar i "röd kanal", Tex om det står i ärendet att det är 50kli, 25000kg och värdet är 200 kr. isåfall tycker "TDS" att det är orimliga värde/vikt förhållande och tullen kan begära in styrkande handlingar.

Att diverse sändningar slipper förbi och inte blir införtullat betyder alltså att speditören inte har brytt sig och tyckt att det var lågt värde att det var till en privatperson el. liknande. Lågt värde är upp till 200 kr enl. tullverket.

Mvh

A.J

Ditt senaste ebayfynd?
"Brand New 05 American Classic MTB Rim Hub & Skewer Set"

68_1_b.JPG

Betalade via Paypal på måndagen, prylarna levererades till jobbet på fredagen (idag).

1234 SEK inkl. frakt

Ditt senaste ebayfynd?
Kona Thermal Bib-Knickers

03_1_b.JPG

283,50 inkl frakt från Canada. 143,50 exl frakt.

Edit:
Sällsynta.
Har inte sett dessa Thermal Bib-Knickers någonstans på nätet och inte på kona's hemsida heller.

Ditt senaste ebayfynd?
I helgen bjöd jag hem en fräsch Manipoo Sherman Firefly 20mm gaffel från 2003.

Vi får väl se om den är något att ha när den väl anländer.

Senast ändrad:
Ditt senaste ebayfynd?
Tjena!

Bara ett inflick i tullandet här..
Du betalar moms + tull på beggade saker som är nyare är fem år.. Så tjackar du en jonne från januari 2000 så är det fritt fram.. Tulltanten "glömde" nog den biten..

Ditt senaste ebayfynd?
Hej, köpte en thomsonstyrstam på ebay för runt 450 kronor inklusivefrakt, skickades med usps. Är det nån som vet ungefärlig leveranstid till Sverige?

Ditt senaste ebayfynd?
Han hade ju bra feedback iallafall så jag har svårt att tänka mig att han blåst dig. Det kan ju vara helgerna som kommit emellan.

Ditt senaste ebayfynd?
Mmmm, hoppas på något sånt jag också. Eftersom feedbacken är så bra så tror jag också att risken är liten att han blåst mej. Skulle ju kunna vara helgerna som spökar eller att paketet fastnat i tulen eller något...men som sagt jag återkommer om och förhoppningsvis när det löst sig!

Ditt senaste ebayfynd?
Stammen är kommen nu, fastnade i tullen så det blev en svgift på 165 kronor, sammanlagt alltså 600 kronor för en thomson x4...helt ok!
Köpte en polar 720i för 5 dar sen för 1800 med frakten inräknad, fick den idag, helt perfekt!

Ditt senaste ebayfynd?
Alltid trevligt när man tror att man bjuder i US $ men när det i själva verket är CAN $.

5.70kr/$ mot 7kr/$.

Det blev ju en glad överraskning när man kollade internetbanken idag. Billigt! :D

Ditt senaste ebayfynd?
Senaste kapet? The Return of An American Hero av Samuel Abt. Beskriver Greg LeMonds comeback och vinst av TdF 1989, efter att han hade blivit skjuten 1987 under en kalkonjakt .

Ditt senaste ebayfynd?
Inte eBay utan på MTBR Classifieds. Köpte en Seven Cycles ti styrstam, 90*6 plus ett Moots ti riser (den som inte tillverkas längre) för motsvarande 2300 spänn för hela klabbet. Ja, moms och tull tillkommer ju, en sjuhundring till ungefär. Bara stammen skulle gå lös på 3300 kr i Sverige.

sevencyclesstem.jpg

mootstiriser.gif

Finns mycket fynd utanför eBay på MTBR Classifieds och på Singletrackforumets köp å sälj. Där är fördelen att det inte är moms + tull då det är från UK. Finns ett komplett par nya CK SS nav i silver där för endast cirkus 2300 kr.

Ditt senaste ebayfynd?
Ni ska se hojen som killen sålde (i delar pga uppgradering till 29").

(Letar lite)

Den har varit inlagd förr, men i ett annat perspektiv.

Deanmedback.JPG

Deanmedside.JPG

Han har styrlager och hjulen kvar tror jag. Ramen gick tokfort (Dean tar visst lång tid på sig att bygga dem så det är ett stort sug efter dem) Det är ett par CK SS, Sapim CX-Ray, etc.

Ditt senaste ebayfynd?
TommyE: Fint Dean-bygge. Gillar Dean-ramen, drop-outsen är riktigt fina. Dock gillar inte snake-stayen och slangbellaklykan. Inser att jag får får spara till gröna Chris King (om det nu är CK) ... Tack för att du la in bilden. Va tycks om denna:
pbpic360719.jpg

Ditt senaste ebayfynd?
Orv:

Mycket fin cykel, en titanram från Kona är aldrig dumt. Var det den eller Score du ska ytbehandla? (med tanke på tråden "scotch brite")

Fanns en Score kittad med komplett -04 XTR disc och fin Foxgaffel på MTBR för 1800$ men säljaren ville inte skicka den utanför USA. Jag har testat en Kula lite och för mig, som har ganska kort "inseam" är deras fina stand over inte helt fel. Förbannar mig själv att jag missade en eBayauktion för någon vecka sedan där en -98 WTB Phoenix ti i nyskick (tillverkad av Steve Potts som numera gör de där 40 000 kr "Silk Ti" softtailramarna från Castellano) gick för knappt över 1000$ (!?!). Det går rykten om att han ska börja göra hardtails igen i egen regi och de lär se ut som ovan nämnda Phoenix, men med skivbromsfäste och ett betydligt saftigare pris än 1000$.

Snacka om utrymme för los cojones! 12" ST C-C, 14" C-T plus 22" virtual top tube. Ja, hon som sålde ramen skickade med en 410 mm Thomsonstolpe också... kanske kan behövas.

Ditt senaste ebayfynd?
TommyE: King Kahunan på bilden är inte identisk med min 17" - detta ser ut att vara en 16". Båda Scoren och King Kahunan har jag kommit över från eBay. Får se hur jag gör med ytbehandling - kahunan har jag behandlad med med roterande/oscillerande maskin med ett lite kaotiskt borstmönster som resultat - hyfsat bra, se bild nedan. Såg naturligtvis Scoren med Foxgaffeln - det gjorde ont - den var på eBay också. Scoren är mycket kraftigt byggd jämfört med Kahunan - trots att den bara är 15" väger den kännbart mer. Alla rör förutom överröret är grövre på Scoren. Styrröret är CNC-fräst och är extremt tjockväggigt upp- och nedtill. -98 WTB Phoenix ti känner jag inte till, får kolla upp det. Byggde en Hei Hei för sådär 10 år sedan som jag sålde, och nu när grabben blev intresserad av MTB gick intresset igång igen. Ti-byggena går dock långsamt då jag i första hand har satsat på att uppgradera en -97 Explosif till grabben och den blev lite dyrare än jag tänkt. Se bild på Explosifen nedan.

pbpic455143.jpg

pbpic436786.jpg

Ditt senaste ebayfynd?
Har någon ordnat Extended Paypal för sitt konto?

Så vitt jag förstår skall $1.75 dras från VISA-kontot varvid ett 4-siffrigt nummer blir tillgängligt
(som avsändare för överföringen?). Detta 4-siffriga nummer används sedan för att aktivera Extended Paypal.

Har någon provat? Hur lång tid brukar det ta innan överföringen registreras på en svensk bank?

Senast ändrad:
Ditt senaste ebayfynd?
cal: Jag har gjort detta. Höll på att missa en affär när jag upptäckte att det fanns en begränsning.
Tror det tog en vecka sådär.

Ditt senaste ebayfynd?
> Orv skrev:
>
> cal: Jag har gjort detta. Höll på att missa en affär när jag upptäckte att det fanns en begränsning.
> Tror det tog en vecka sådär.

Samma situation för mig. Hade just bjudit hem en pryl, skulle göra en snabb betalning då säljaren
packat varan och var påväg att skicka den med USPS 20 minuter senare.

Men då överstiger varans pris "limiten" med $15-20 vilket gör att jag inte kan betala.
Nu hoppas jag att det där 4-siffriga nummret dyker upp inom 3 dagar medan säljaren väntar.

Kommer detta hända igen när man har handlat för x antal $ totalt sett via Paypal ?

Ditt senaste ebayfynd?
Jag köpte ett nytt SRAM Spectro T3 baknav komplett med reglage och allt för ca 230 kronor inklusive frakt. Det borde vara ett ganska bra pris.

Ditt senaste ebayfynd?
cal skrev:
> Har någon ordnat Extended Paypal för sitt konto?
>
Jag fixade det, men det gjorde jag direkt när jag skaffade mitt paypalkonto.
Och som sagt, det drogs $1,75 från EC, men det ska jag tydligen få tillbaka när
jag köper min första vara, som förhoppningsvis blir en Polarklocka i helgen.
Jag förutsätter att jag inte behöver bry mig mer om detta, jag fick något 4-siffrigt nummer som
jag gjorde något med (kommer inte ihåg vad).

Ditt senaste ebayfynd?
Inga cykelprylar idag men väl andra rariteter!

Dags att plocka fram den gamla vintagedatorn från 1995 för nya drabbningar mot Tlet´h! :D

xcom2jpeg.JPG

Vilket kap! Hela boxen (Fallout 1 & 2) för 1.75$. Köpte två boxar på en gång, för detta är den amerikanska versionen, den med små barn i som den europeiska och low violenceversionen saknar.

falloutboxjpeg.JPG

Ge mig Fallout 3... :)

Ditt senaste ebayfynd?
TommyE skrev:
> Inga cykelprylar idag men väl andra rariteter!
>
Okey, det var du som började. Senaste kapet var ett par splitter nya Levis 505 för 230 spänn inklusive allt. Köper aldrig mer jeans för 900 kr.

Ditt senaste ebayfynd?
Ahh... nu är min nya gaffel äntligen skickad från hamburgerland. Återstår att se när den dyker upp! :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp