Div frågor ang knä smärta

CRF_Niklas

Aktiv medlem
Hej startar en ny tråd har sökt lite men vill ändå ha en egen tråd :)

Har under vintern tills nu haft lite små knäsmärtor när jag cyklat. Det kommer efter ett par km och kanske främst när det rullar tungt.
Smärtorna är på framsida knät nedanför knäskålen.

Har läst mig fram till följande att det är problem vid infästningen för de större musklerna man har i låret. Hittade en beskrivning på detta som även säger att man kan få ont om man sitter still med knät i 90 graders vinkel ex bio mm.. Detta stämmer till 100% på mig så är övertygad om att det är det som är problemet.

Cyklar MTB

Söker tips och erfarenheter från er som kanske haft detta problem eller kanske har info som kan hjälpa.

Har gjort följande efter att smärtorna uppstod:

Skaffat oval klinga fram = hjälpte ev inte alls.
Börjat köra med extra knästrumpa för att hålla värmen runt knät = hjälper en del!
Provat med iläggssulor = hjälpte ej
Drevat ned hojen för att få högre kadens = hjälper troligen men har svårt att höja min kadens (har ni några tips hur man gör det?)
Flyttat spd fästena fram, bak, höger, vänster = ingen skillnad.
Höjt sadeln 10mm = hjälpte en del men kan ej höja mer då min sadel är "max" upp, skulle det hjälpa att höja mer så köper jag en längre stolpe, tror ni det skulle hjälpa?

Som ni läser så har jag bråkat med detta problemet en del och nu vill jag lösa det då det börjat bli värre efter att jag ökat på min träningsfrekvens nu när våren kommit.

Tacksam för alla bra tips

Att höja kadensen är något man helt enkelt får tvinga sig till. Köra på obekvämt hög kadens längre sträckor så att nivån för vad som är bekvämt höjs.

Jag har lite ont i ena knät förmodligen pga ärrvävnad under knäskålen från en schysst vurpa och där är det värme (inga bara knän under 15 grader, typ) och kadens som gäller.

Ok tack för era tips.

Hade inga problem förra året och cyklar på samma cykel. Men i höstas så var jag med på några "spinning" pass med klubben i inomhus lokalen ev så började problemen efter det.

Skall prova med lite ytterligare höjd sadel tror jag och jobba med kadensen.
Obekvämt låg växel tror jag kan vara nyttigt att vänja sig med.

CRF_Niklas sa:
Höjt sadeln 10mm = hjälpte en del men kan ej höja mer då min sadel är "max" upp, skulle det hjälpa att höja mer så köper jag en längre stolpe, tror ni det skulle hjälpa?

Svårt att veta då det inte säger så mycket om HUR lågt du satt från början. Men ont i framsidan av knät brukar ju ha att göra med för låg sadel. Jag får iaf ont av låg sadel och låg kadens. Jag får även ont av att INTE använda SPD pedaler. Men det kör du ju med så.
Skulle vara bra att se en bild på hur lågt/högt du sitter på sadeln för att kunna avgöra om du skulle höja ännu mer :-)

kay sa:
CRF_Niklas sa:
Hade inga problem förra året och cyklar på samma cykel. Men i höstas så var jag med på några "spinning" pass med klubben i inomhus lokalen ev så började problemen efter det.

Hade du SPD på spinningen???

Hej japp SPD på spinning.

Har ingen bild men skulle jag säga på en procent skala hur högt jag hade sadeln från att ha benet helt "rakt" så va det kanske vid 85% rakt när jag vände i botten av tramptaget tidgare. Nu efter att jag högt så mycket sadelstolpen tillåter så har jag kanske 92% rakt ben. Benet är fortfarande ej helt rakt vid nedtrampet men det är klart rakare.

Har ej kört något riktigt pass sedan jag höjde sadeln så har ej kunnat utvärdera riktigt.

Bör man vila knät innan man sätter igång igen eller är det bara att köra tills det gör så ont att man vill vända hem? Tänker på eventuella inflamationer eller vad som nu händer i knät när det gör så ont.

Vill även tillägga att jag hade sadeln så lågt som den tidigare var och cyklade nästan 400mil problemfritt under förra sesongen.

Värme är superviktigt. Helst jättevarmt verkar mina knän tycka. Låga växlar. Inte ta i explosivt. Hög sadel viktigt. Jag bytte nyss till kortare vevar (till 165mm från 175mm) och tycker det gör skillnad.

Du kan ju testa att flytta sadeln bakåt/framåt också och se om du känner skillnad. För mig gör det mindre ont om sadeln är långt bak.

Jag hade liknande knäproblem för några år sedan. Och av och till nu för tiden också. Värme, rätt sadelhöjd, stretch framsida lår, samt mixa upp cyklingen med löpning hjälpte mig.

Skral sa:
Värme är superviktigt. Helst jättevarmt verkar mina knän tycka. Låga växlar. Inte ta i explosivt. Hög sadel viktigt. Jag bytte nyss till kortare vevar (till 165mm från 175mm) och tycker det gör skillnad.

Du kan ju testa att flytta sadeln bakåt/framåt också och se om du känner skillnad. För mig gör det mindre ont om sadeln är långt bak.

Ok sadeln är typ max bak, Hur tycker du det funkar med kortare vevar? Är ganska lång (189) och har ganska långa ben så vevcirkelrörelsen (kallas det så?) känns inte så "stor". Blir man inte av med massa "moment" med kortare vevar? Tänker på hävarmseffekten'ish borde ju bli mindre?

CRF_Niklas sa:
Skral sa:

Ok sadeln är typ max bak, Hur tycker du det funkar med kortare vevar? Är ganska lång (189) och har ganska långa ben så vevcirkelrörelsen (kallas det så?) känns inte så "stor". Blir man inte av med massa "moment" med kortare vevar? Tänker på hävarmseffekten'ish borde ju bli mindre?

Jag tror inte att vi har samma fel på våra knän, jag känner inte igen att få ont av stillasittande, så det är ju mycket möjligt att det som funkar för mig inte hjälper dig.

Jag är 1.88 och tycker inte vevarna känns för korta, skillnaden på trampet känns marginell.

Att du skulle få mindre momentarm är inte relevant då du anpassar utväxlingen med dina växlar.

En till sak: har du sänkstolpe?

Det är rätt smidigt att kunna ha sadeln uppe för max trampeffektivitet och skonsamhet för knän när det är platt och kunna sänka sadeln vid stök. Då slipper du kompromissa.

Nej har en stel kolfiberstolpe som just nu är inställd i max läget. Tror eventuellt jag borde höja mer så skall beställa en ny stolpe. Blir antingen en reverb eller en ny längre stel stolpe.

Stämmer in i kören som säger lättare växlar-högre kadens + värme.

Skulle lägga till att lite mer muskelmassa gjorde störst förbättring för mig. Så styrketräning helt enkelt.

Pugilism sa:
Skulle lägga till att lite mer muskelmassa gjorde störst förbättring för mig. Så styrketräning helt enkelt.

Ja det glömde jag nämna Jag har kört styrka hela vintern ca 2 pass i veckan. Mycket ben och bål. Men även lite överkropp. Och det har gjort susen för mitt knäproblen som liknade TS problem. Har även fått mycket bättre hållning på cykeln då bålen är starkare. Inget rygg ont eller knäont. Jag stretchar noga efter varje gym eller cykelpass också, det tror jag har en positiv inverkan på knätont.

Både människor och skador är ju såklart olika men mitt tips ligger också på styrketräning. Min erfarenhet (av egna och andras liknande symptom) är att det är svårt att vila sig ur skadorna. Är musklerna inte i någorlunda balans kommer problemen snart tillbaka igen. Det behöver inte vara särskilt komplicerat heller. Något så enkelt som knäböj kan stärka musklerna och lära in bra motormönster.

Voltaren är jag mer skeptisk till. Givetvis finns det lägen när det är bra men det finns en del nyare forskning som tyder på att kroppens naturliga försvar (att bygga sig starkare) kan sättas ur spel. Så för "idrottsskador" kan Voltaren vara kontraproduktivt.

För mig var det enda som hjälpte andra sulor i skorna (plus kadens och ormsalva för att stå ut innan det blev bättre) Sadel upp/ner/fram bak hade ingen som helst verkan, samma jäkla värk efter ett par tre mil (började mola och blev värre och värre, blev tom tvungen att stanna och försöka massera (som att det hjälpte, inte. Endast vänster knä och började fundera. Shimanos innersula byttes ut till ett par som passar mina fötter. Lite halvknas mellan höfter och ben och inte minst fötter mellan de båda, inte något allvarligt som märks när man är gående men studerar man noga märker man det. Så absolut beror ibland knäsmärtor på annat än sittposition.

Ungefär som att utröna vart en cykel ger ifrån sig oljud, låter som det kommer tex från vevparti men kan vara sadelstolpe eller något helt annat. Finns bra med trådar om sådant...
Men knäsmärta är mer handikappande och håller en ifrån cykling, vilket ju är hur trist som helst! För mig var det iaf endast vid cykling, ingenting vid gående/joggande/springande, molade lätt ett tag efter att man klivit av cykel som avtog till ingenting). Men handlade alltså om fötter och sulor i skor. Men det hade ju ts redan testat... Eller var det ortopediskt utprovade? Kanske en fullständig bikefit kan lösa biffen? Lycka till!

Man måste göra skillnad på hur en skada uppkommer och hur man blir av med den.
Bara för att en felaktig sittposition kanske kan ge upphov till skada betyder ju inte det att rätt sittposition gör att man blir av med skadan.
Så dela upp problemet i;
1-hur rehabiliterar jag skadan. (kanske vila, stretch, styrketräning eller något helt annat)
2-hur ser jag till att inte skadan uppstår igen. (kanske ändrad kadens, sittposition, minskad intensitet eller något helt annat)

Aliide sa:
För mig var det enda som hjälpte andra sulor i skorna (plus kadens och ormsalva för att stå ut innan det blev bättre) Sadel upp/ner/fram bak hade ingen som helst verkan, samma jäkla värk efter ett par tre mil (började mola och blev värre och värre, blev tom tvungen att stanna och försöka massera (som att det hjälpte, inte. Endast vänster knä och började fundera. Shimanos innersula byttes ut till ett par som passar mina fötter. Lite halvknas mellan höfter och ben och inte minst fötter mellan de båda, inte något allvarligt som märks när man är gående men studerar man noga märker man det. Så absolut beror ibland knäsmärtor på annat än sittposition.

Ungefär som att utröna vart en cykel ger ifrån sig oljud, låter som det kommer tex från vevparti men kan vara sadelstolpe eller något helt annat. Finns bra med trådar om sådant...
Men knäsmärta är mer handikappande och håller en ifrån cykling, vilket ju är hur trist som helst! För mig var det iaf endast vid cykling, ingenting vid gående/joggande/springande, molade lätt ett tag efter att man klivit av cykel som avtog till ingenting). Men handlade alltså om fötter och sulor i skor. Men det hade ju ts redan testat... Eller var det ortopediskt utprovade? Kanske en fullständig bikefit kan lösa biffen? Lycka till!

Sulorna är gjutna i en sportaffär där dom värmde och formade dom efter min fot sedan stelnade dom och sitter nu riktigt bra längs foten.

Har liknande problem som kommer när jag kör igång spinning på vintern trots att jag fått experthjälp med olika inställningar av cykeln, jag kan undvika det värsta problemen med smärta i knäna om jag inte står upp, trycker hårt vid låg kadens och kör väldigt lite intervallträning. Får ändå äta Arcoxia ibland mot smärtan.
Har aldrig några problem med knäna när jag cyklar ute.

Uppdaterar med att jag nu kört i 2v väldigt mycket lugnare med högre kadens och lägre växlar, I backarna har jag satt mig ned och paddlat lugnt istället för att "jaga" cyklingen har varit skittråkig.

Igår va jag ute med några kompisar och cyklade och självklart så skruvades tempot upp. Så som ett brev på posten fick jag ont i knät.
Legat sömnlös inatt och svettats och haft ont i knät och idag haltar jag som aldrig förr.

Bokat tid hos sjukgymnast nu dom hade ej tid fören nästa måndag så nu blir det vila ett tag.

:(

CRF_Niklas sa:
Uppdaterar med att jag nu kört i 2v väldigt mycket lugnare med högre kadens och lägre växlar, I backarna har jag satt mig ned och paddlat lugnt istället för att "jaga" cyklingen har varit skittråkig.

Igår va jag ute med några kompisar och cyklade och självklart så skruvades tempot upp. Så som ett brev på posten fick jag ont i knät.
Legat sömnlös inatt och svettats och haft ont i knät och idag haltar jag som aldrig förr.

Bokat tid hos sjukgymnast nu dom hade ej tid fören nästa måndag så nu blir det vila ett tag.

:(

Fan vad tråkigt... hoppas det blir bättre snart

Fick domen idag. 14dagar cykelförbud. 5 olika övningar som skall repeteras 15 gånger 3-5gånger om dagen.

Efter mycket brytande och bändande i benen så fick dom in ett finger emellan nån springa i knät vid nån speciell vinkel och då gjorde det ont som fan. Tydligen så har jag en inflamation/skada på ett nedre muskelfäste under knät.

Återbesök om 14 dagar och tills dess cykelförbud.

Jävligt synd är att jag har en bokad helg 9-10 april med evaldsmtb där det skall testas massa democyklar. Hade verkligen sett fram emot detta.

CRF_Niklas sa:
Fick domen idag. 14dagar cykelförbud. 5 olika övningar som skall repeteras 15 gånger 3-5gånger om dagen.

Efter mycket brytande och bändande i benen så fick dom in ett finger emellan nån springa i knät vid nån speciell vinkel och då gjorde det ont som fan. Tydligen så har jag en inflamation/skada på ett nedre muskelfäste under knät.

Återbesök om 14 dagar och tills dess cykelförbud.

Jävligt synd är att jag har en bokad helg 9-10 april med evaldsmtb där det skall testas massa democyklar. Hade verkligen sett fram emot detta.

Tråkigt men ändå bra att du fått hjälp.

Tillbaka
Topp