Diverge Expert Carbon, kommentarer innan köp?

Raftö

Aktiv medlem
Som tråden skriver är jag nära att klippa till på en gravelcykel för att börja åka till jobbet på, 37 km enkel väg. Jag har kollat av elracer-marknaden men nej.

Iaf så tänkte jag ge mig en chans att cykelpendla och har sökt något med komfort och bra hjul från start (och då får man ju fin ram och bra komponenter på köpet så att säga. ☺️)

FRAMGAFFEL:Future Shock 2.0 w/ Damper, Smooth Boot, FACT carbon, 12x100 mm thru-axle, flat-mount
BAKVÄXEL:SRAM GX Eagle AXS, w/ battery cover
VÄXELREGLAGE:SRAM Rival eTap AXS
BROMSAR:SRAM Rival eTAP AXS, hydraulic disc
HJUL:Roval Terra C, 25mm inner width carbon rim, 32mm depth, NEW DT 370 hub, 24h, DT Swiss Comp Race spokes

Någon som har något annat spännande att tipsa om innan jag klipper till? Jag har lite arbete att göra innan 70 km/dag är en smal sak.. Så det ska vara en cykel man längtar upp på.

Jag tycker det verkar vara en cykel för träning och tävling och då säkert kul att köra på men att den är för extrem för att lämpa sig för daglig pendling.

Absolut inte för extrem på något sätt för att pendla med, men 2x37 km i dagen är mycket i längden. Säkert du kikat klart på el-spåret?

Det är en cykel i högsta klassen med de allra finaste komponenterna och inte ett lämpligt val som daglig pendlarcykel i mitt tycke.

Om jag skulle behöva pendla 2x37 km och hade pengarna att lägga på det skulle jag säkert köpa en bra cykel. Man sitter en stor del av kommande åren på den!

Det är en cykel i högsta klassen med de allra finaste komponenterna och inte ett lämpligt val som daglig pendlarcykel i mitt tycke.

Det är inte alls allra findaste komponenter på den. Rival är Srams näst billigasste gruppen och 370 är DT Swiss billigaste nav (som vanlig betalar man för mycket hos Specialized).

Det tycker jag också men vad som är bra eller bäst beror på användningen.

Jag tycker att det är en nästan optimalt cykel till lång pendling. Jag skulle bara byta kassetten till en med mycket mindre steg (och sätta på skärmar till hösten såklart).

Jag tycker att det är en nästan optimalt cykel till lång pendling. Jag skulle bara byta kassetten till en med mycket mindre steg (och sätta på skärmar till hösten såklart).
Alla har ju olika preferens men ja en mullet setup med 1x och 11-50 kassett för primärt pendla (på asfalt antar jag) känns ju inte helt optimalt. Men det går ju att byta

37 km är en bit. Hade jag varit du hade jag köpt bra kläder, lampor (gärna minst två fram), skärmar, väskor och pakethållare direkt.
+1 På bra kläder och skärmar åtminstone
Vad gäller lampor så är navdynamo (+ pannlampa) enklare och bekvämare för pendling.
Men gärna kompletterade med batterilampor och åtminstone dubbla baklampor.
Jag skulle välja att cykla med minimalt med packning och lämna handduk+ombyte på jobbet,

Absolut inte för extrem på något sätt för att pendla med,
+1
Jag har haft 20km pendling enkel väg som mest, de km skulle jag gärna ha cyklat på en liknande cykel. Tyvärr finns inte Diverge Expert Carbon i en strl som passar mig. Jag hade en enklare cykel med skärmar för året runtpendlingen, men torra och ljusa dagar valde jag den DA-utrustade racern.
men 2x37 km i dagen är mycket i längden. Säkert du kikat klart på el-spåret?
+1
Åtminstone i början skulle jag välja att cykla enkel väg några ggr i veckan, typ
Mån cykel till jobbet, kommunalt hem
Tis kommunalt till jobbet, cykel hem
Ons kommunalt till och från jobbet (passa på att byta de sparade ombytena på jobbet)
Tors + fre som mån + tis
37km enkel väg är långt och kommer åtminstone i början att trötta ut dig och ta en hel del tid.
Därför kan det vara bra att inte spänna bågen för hårt, åtminstone i början. Men till våren....

Många bra tips här:

- Kläder, check - sådant har jag en del av men behöver komplettera för de våtaste och kallaste dagarna

- Tills kroppen vant sig tänker jag mig cykla ena vägen och bil den andra och tvärtom dagen efter. Jag har goda erfarenheter att gå ut lugnt och låta kroppen vänja sig.

- El, varför jag inte kliver in i den världen är för att jag hittar ingen som långpendlar på en elracer som kan berätta hur det är och jag kan inte låna/hyra en för att testa. Vad jag har förstått så är det surt att stödet klipper vid 25 när man ofta vill ligga 30+. Så jag avstår mest för att jag inte förstår hur det skulle vara. Att köra på cykelbanor med en pedelec 45 km/h är inte aktuellt för mig. Det ska vara lagligt.

Men när jag kollade på el så lockade Orbea Gain :unsure:

Detta har seglat upp som ett alternativ: Cannondale Synapse 2 RLE, Di2 och Fulcrom Rapid Red 500. Radar och inbyggd belysning, plats för skärmar och pendlingsdäck.

cannondale-racer-komfort-synapse-crb-2-rl-28.jpeg

Senast ändrad:
Det är inte alls allra findaste komponenter på den. Rival är Srams näst billigasste gruppen och 370 är DT Swiss billigaste nav (som vanlig betalar man för mycket hos Specialized).
Oj, där ser man, jag såg bara prislappen och drog slutsatsen att det måste vara en "värstingcykel".

+1 På bra kläder och skärmar åtminstone
Vad gäller lampor så är navdynamo (+ pannlampa) enklare och bekvämare för pendling.
Men gärna kompletterade med batterilampor och åtminstone dubbla baklampor.

Dynamo ska jag ha någon gång, men det blir aldrig av. Sist jag tittade hittade jag inget som uppfyllde: qr, skivbroms, pålitligt kvalitetsmässigt och rimligt prissatt. Dock hade det varit riktigt skönt att ha belysning på pendlaren som alltid fungerar utan laddning och sen komplettera med ljusstark batteridriven lampa.

Duger vanliga Shimanodynamor för lampor runt 30+ lux?
Ja, åtminstone de på 0,5A (de som vanligen brukar kallas 3W)
Men varför inte välja en lampa >80 Lux?
1300.jpg

1496.jpg

(Det finns säkert många fler som inte jag känner till)

Inga fler kommentarer on topic? Gärna från någon som befunnit sig i gränslandet el eller akustiskt. Är det ett problem att cyklarna klipper vid 25 eller?

Inga fler kommentarer on topic? Gärna från någon som befunnit sig i gränslandet el eller akustiskt. Är det ett problem att cyklarna klipper vid 25 eller?
Har 3 kollegor som pendlar på Specialized Creo elcykel och är väldigt nöjda. Ju mer stopp, korsning eller rödljus ju bättre med elcykel. Är det bara smidig väg och du ska ha den till träningsrundor med så skulle jag inte köpa el utan då är Divergen nice.

Har 3 kollegor som pendlar på Specialized Creo elcykel och är väldigt nöjda. Ju mer stopp, korsning eller rödljus ju bättre med elcykel. Är det bara smidig väg och du ska ha den till träningsrundor med så skulle jag inte köpa el utan då är Divergen nice.
Rutten är utan stopp och krångel, bara väg och cykelbanor. Med el får jag lite lust ork kvar till skogscykeln och kanske högre snittfart om den kapar motvind och kullar. Canyon Endurace:ON finns i lager till halva priset av en Diverge så det är kanske dags att tänka om.

Divergen är en riktigt fin cykel men kanske lite overkill för att bara rulla asfalt, den är roligast på grus och släta fina stigar!

Vad har du för förväntningar på medelfart? Har du tider att passa efter eller före jobbet?

Jag har pendlat 20 km på både analog och elektrisk cykel på ensliga vägar över åkrar och ängar under ett par år. Den analoga är underbar i medvind och solsken. När man är lite seg, regn eller motvind är elhjälpen guld värd för att orka varje dag.

Är det så långt som 37 km hade jag kikat på en 45 km/h-elcykel. Det tar väldigt lång tid annars.

Även om det ofta går fortare med analog cykel så tar ombyte och dusch så lång tid att vinsten försvinner. Med elcykeln kunde jag köra dörr till dörr på 45 minuter (eco-ride) och vara klar för arbete på en gång.

Pulsen med elcykeln var som en väldigt rask promenad. Då var vindens kyleffekt lagom för att inte svettas. Det blir mycket motion ändå. För mig var inte tanken att elitträna.

Divergen är en riktigt fin cykel men kanske lite overkill för att bara rulla asfalt, den är roligast på grus och släta fina stigar!
+1
Har en Diverge (senaste generation med GRX 810 *1), och den är underbar som utpräglad gruscykel. Men skulle aldrig välja den för en pendlingssträcka på främst asfalt. Notera att när marschfarten ligger norr om 30km/h är std-utväxlingen inte optimal på 1* modellerna. Geometrin gör den lugn och fin när underlaget är lite mer krävande men den känns inte särskilt rapp såsom en racer eller cross.

Som en tidigare året-runt pendlare (15km enkel, dagligen) så fästen för riktiga heltäckande skärmar (typ longboards) det som skulle stå högst på min kravlista för en pendlarjonne.
Daglig pendling, speciellt oktober-mars, sliter rejält på cykeln så jag hade jag siktat på något lite billigare än nämnda Diverge.

Varför Future Shock för en cykel som skall gå på cykelbanor och väg? Onödigt tungt och en extra kostnad att serva. Jag hade förutom som nämnts ovan satsat på fasta skärmar och dynamo, även valt stålgaffel med fästen för väskor för de tillfällen man måste ta med sig mer än vad man först tänkt sig. Men jag gillar heller inte att cykla med ryggsäck.

Vad har du för förväntningar på medelfart? Har du tider att passa efter eller före jobbet?
Jag har inga tider att passa förutom familjeplikter och att arbetsdagen ska starta när jag är framme men vill åka rätt fort där det går för att inte sitta på cykeln alltför stor del av dagen.
Pulsen med elcykeln var som en väldigt rask promenad. Då var vindens kyleffekt lagom för att inte svettas. Det blir mycket motion ändå. För mig var inte tanken att elitträna.
Jag tänker ligga i zon 2 och 3 samt duscha, iaf innan jobbet ?

Jag släpper Diverge, bra input ovan om varför. Ville mest åt komforten och bra hjul, jag har inget hemma längre att uppgradera med så allt måste vara på plats från start.

Vi säljer Nitecore på jobbet så jag kommer se ut som en julgran, stänkor är självklart.

Ska försöka hitta en 25-cykel och se hur den är att hålla farten uppe med över 25. Fysiken utvecklas väl även med en elcykel så jag kan kanske klara det längre och längre sträckor över tid?

Varför inte en moped om man ska köra 45km/h? De som kör på den här typen av "cyklar" ser inte ut att göra speciellt mycket av jobbet själva med tanke på hur mycket kläder de har på sig.
Främst för att ha något att göra när man ändå pendlar samt att man får motion. Det går ju att välja själv hur hårt eller intensivt man vill trampa.

Med en 45-cykel tar det under timmen och man slipper duscha. Kanske inte så viktigt i maj, men november är inte lika rolig...

Främst för att ha något att göra när man ändå pendlar samt att man får motion. Det går ju att välja själv hur hårt eller intensivt man vill trampa.

Med en 45-cykel tar det under timmen och man slipper duscha. Kanske inte så viktigt i maj, men november är inte lika rolig...
Jag måste välja bort cykelbanor med en 45-cykel och jag passerar flera ställen där jag måste välja mellan motorväg och cykelbana. Annars låter det toppen.

Pendla i november utan att trampa sig svettig, ja då fryser man nog mest troligt? Topstone med el? Modellen ser bra ut men mer vet jag inte.

Hello, hämtar ut min Diverge expert imorgon. Har 37 km till jobbet så du har tänkt 100% rätt ( eller lika fel som mig) jag kommer nog bara pendla 20-30 ggr per år om jag inte blir oväntat biten.

Hello, hämtar ut min Diverge expert imorgon. Har 37 km till jobbet så du har tänkt 100% rätt ( eller lika fel som mig) jag kommer nog bara pendla 20-30 ggr per år om jag inte blir oväntat biten.
Grattis, det är verkligen en fin cykel. Jag har landat i att en Canyon Endurace:ON nog blir bäst för mig när jag beställer, jag behöver lagom med ansträngning så att jag pallar med allt annat i livet. När jag cyklar till jobbet vill jag kunna göra det tur och retur samma dag och kapacitet för 2x37km kommer ta för lång tid att bygga upp för mig.

Senast ändrad:
Distanspass var ordet, vill ställa bilen mer än en dag per vecka och vill absolut cykla skogscykel mer än aldrig. :LOL:

Hur gick det med in Diverge, pendlar du som tänkt eller hur använder du den. Vad tycker du om den?

Ehh, 3 rundor, ingen till jobbet ?‍?
Får ta tag inser till veckan, tack för påminnelsen :)
Tänk positivt, du är igång och det är bra det! Snart är gruset sopat dessutom. Jag är fortfarande på jakt efter en riktigt bra pendlingscykel, låg vikt, skärmar och komfort. Diverge är väl en sådan. Lycka till.

Tänk positivt, du är igång och det är bra det! Snart är gruset sopat dessutom. Jag är fortfarande på jakt efter en riktigt bra pendlingscykel, låg vikt, skärmar och komfort. Diverge är väl en sådan. Lycka till.
Hur har det gått med din jakt? Jag letar också efter en skön pendlarcykel med liknande spec för 20km enkel resa till jobbet, är därför nyfiken på om du landat i något! :)

Hur har det gått med din jakt? Jag letar också efter en skön pendlarcykel med liknande spec för 20km enkel resa till jobbet, är därför nyfiken på om du landat i något! :)
Halloj,

Provcyklade Diverge och de är ju fina men inget för mig, en Roubaix hade kanske passat mig bättre.

Men, istället köpte jag en gammal Orbea Gain för pendlingen och byggde en CAAD 13 med delar från happy för de tillfällen jag vill maxa cykelnjutningen. Hade jag 20 km enkel väg hade jag letat rätt på en beg:ad Canyon Endurace, Trek Domane/Checkpoint eller en Cannondale Synapse. Det ska vara plats för vettiga däck och stänkor. :)

Halloj,

Provcyklade Diverge och de är ju fina men inget för mig, en Roubaix hade kanske passat mig bättre.

Men, istället köpte jag en gammal Orbea Gain för pendlingen och byggde en CAAD 13 med delar från happy för de tillfällen jag vill maxa cykelnjutningen. Hade jag 20 km enkel väg hade jag letat rätt på en beg:ad Canyon Endurace, Trek Domane/Checkpoint eller en Cannondale Synapse. Det ska vara plats för vettiga däck och stänkor. :)
Misstänker att Diverge träffar snett även för mitt ändamål, blev dock taggad när jag hittade en ny expert carbon i min storlek för 28k.

Kul, låter som en schysst lösning! Är inte lika händig själv så jag får hålla mig till färdiga cyklar, ska kika in dina tips! Stort tack :)

Tillbaka
Topp