Diverse frågor - Vevlager, styrlager & crown race

floapatrik

Ny medlem
Diverse frågor - Vevlager, styrlager & crown race
Hej!

Då min cykel pajade för ett tag sen och jag väntat på ny reservdel har jag tagit mig an att skruva isär både det ena och det andra och se över diverse.

Cykeln I fråga är en Lapierre Zesty AM527 -2016 med kolfiberram

Några frågor som jag funderar över som kanske några här kan assistera med att besvara:

1. Vevlager: har idag ett Shimano pressfit SM-BB94/41 (92mm rammått) vilket är utbytt en gång sen tidigare. Hade samma förut och de var ett evigt knakande från det med, kanske inte en bra matchning mot ram eller mindre bra monterat (gjort hos cykelmek), vet inte riktigt. Funderar nu på att byta då det börjar bli lite segt och knakar (trots rengöring, smörj etc. ), plus att det blivit en spricka i plaströret/mittendelen. Hur som, det jag undrar är om någon kan rekommendera något bra alternativ till det jag har idag.

2. Styrlager: Behöver byta de jag har då de verkligen gjort sitt! Har idag följande:
- Övre lager: FSA TH MR040 1-1/8" 36°x45° D5 (iD 30,8mm yD 40,9mm H 7mm)
- Nedre lager: FSA TH MR019 1-1,5" 36°x45° F5 (iD 42mm, yD 51,5mm, H 7,6mm)

Har kikat runt på diverse sidor och inser att det finns många varianter men med små skillnader i höjd, oftast inom +/- 0,5mm. Min fundering är hur känsligt det är att höjden på lagret måste vara exakt eller om det funkar att köra med ett annat lager som har +/- 0,5mm? Min tanke är att det inte borde spela någon större roll, men det är bara min gissning. Har också sett att man kan köpa shims/spacers för att kompensera/täta för ett lägre lager.
Någon med mer koll som kan svara på detta?

3. Crown race: behöver man ha en crown race som motsvarar vinkeln på sitt nedre styrlager ellef hur känsligt är detta? Har som sagt idag styrlager som har 36° men funderar om jag behöver byta crown race då jag köpt en begagnad gaffel där jag tror crown race är 45°...Ett annat alternativ är väl att byta Styrlager med innervinkel 45° gissar jag, om det är ett måste att dom matchar.

4. Har också sett att vissa crown race har en tätningsring mot det nedre styrlagret, bör man ha en sådan eller räcker det att köra rejält med fett? Om det är en bra grej, går dessa att köpa separat eller kommer de bara med vissa tillverkares crown race? Försökt googla men har inte lyckats hitta någon eller vad de skulle heta...exempel enligt Cane creeks variant nedan

1670164711566.png

Topp