Diverse medel för montering av racer

commuter

Medlem
Hej, ska för första gången frakta racercykeln i en cykelväska, vilket innebär för första gången ska nu hjul, sadelstolpe, styre, pedaler… ja det är väl det… monteras av.

Har en kolfiberram med aluminiumsadelstolpe. Vad jag förstår så behöver jag enbart carbon gripper för sadelstolpen och bör med fördel använda något form av fett (tex Muc-off Bio Grease) på gängorna i skruvarna. Hade det varit through-axle på hjulen skulle väl de gängorna s-märkta med med QR behövs inte det.

Tänkte tvätta kedjan en gång före nedpackning och sen smörja den förstås när jag sätter ihop.

Något annat medel i form av olja, fett eller annat man bör införskaffa samtidigt eller tänka på?

Det låter som om du har koll på läget. Jag är inte säker på vilka skruvar du tänker fetta in, men under transporten kanske det är bättre de är rena än infettade.

Ja det var vid återmonteringen jag tänkte. Pedalerna samt skruvarna som håller fast styrstammen med ”headtube”2 som trycker runt och en top-cap skruv, var där jag tänkte smörja. Bör man göra något vid hjulen och QR?

Förstår inte varför du ska behöva fetta in sakerna. Allt borde ju redan vara smort. Jag återmonterar bara allt rakt av. Pedalernas gängor skyddas med papper eller trasa som hålls på plats med gummisnodd.

Beroende på vad din racer har varit utsatt för så är mitt råd att testa att demontera i god tid. På en CX som skulle med ett år hade ena pedalen fastnat. Jag lovar att det blir ett stort stressmoment om du märker det direkt i anslutning till avresa.

Förstår inte varför du ska behöva fetta in sakerna. Allt borde ju redan vara smort. Jag återmonterar bara allt rakt av. Pedalernas gängor skyddas med papper eller trasa som hålls på plats med gummisnodd.

Beroende på vad din racer har varit utsatt för så är mitt råd att testa att demontera i god tid. På en CX som skulle med ett år hade ena pedalen fastnat. Jag lovar att det blir ett stort stressmoment om du märker det direkt i anslutning till avresa.
Jag brukar bara vända pedalerna inåt vid flygtransport. Då grisar de inte. Och ramen är ändå skyddat av en bit rörskål.

Tillbaka
Topp