DIY Di2

DIY Di2
Det är en sak att ha elektrisk förflyttning av växelmekanismen, men en helt annan att ha Di2-systemets sensorer som känner av kedjeläget och finjusterar därefter, samt överväxlar för att få en snabbare växling för att ögonblicket efter justera tillbaks för att inte kedjan ska halka av.

Och cykeln var apful, ja...

DIY Di2
En fråga till som inställer sig, hur kort är killen/tjejen egentligen??? Ser ut som om vevarmen går halvägs upp på sadelröret... Han borde lära sig kolfiberbygge av AndersH här dessutom!

DIY Di2
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Di2-systemets sensorer som känner av kedjeläget
> och finjusterar därefter,

Några sådana sensorer har inte Di2.

DIY Di2
JT skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Di2-systemets sensorer som känner av
> kedjeläget
> > och finjusterar därefter,
>
> Några sådana sensorer har inte Di2.

Inte? Märkligt, för det har jag då läst i produktbeskrivningar. Hur ska de annars kunna självjustera, som de gör?

DIY Di2
geologen skrev:
> Inte? Märkligt, för det har jag då läst i
> produktbeskrivningar. Hur ska de annars kunna
> självjustera, som de gör?

Det enda som "självjusteras" är framväxeln som justeras efter vilket drev man ligger på bak. Den justeringen baseras dock inte på några sensorer utan enbart på vilket drev som ligger i bak. Justeringen av bakväxeln får man sköta manuellt precis som med en wirestyrd växel.

DIY Di2
JT skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Inte? Märkligt, för det har jag då läst i
> > produktbeskrivningar. Hur ska de annars kunna
> > självjustera, som de gör?
>
> Det enda som "självjusteras" är framväxeln som
> justeras efter vilket drev man ligger på bak. Den
> justeringen baseras dock inte på några sensorer
> utan enbart på vilket drev som ligger i bak.
> Justeringen av bakväxeln får man sköta manuellt
> precis som med en wirestyrd växel.

Ok! Trist att de inte gjort ett ordentligt arbete. Sensorlösning skulle vara mycket enkel och billig.

DIY Di2
geologen skrev:
> Sensorlösning skulle vara mycket enkel och billig.

Du menar som hela konceptet med elektroniska växlar?

DIY Di2
Ha, ha var det bara jag som var positiv? Det var väl en kul idée om än kanske lite onödig :) Jag utgick ifrån att det inte var klart med tanke på flänsar mm :)

DIY Di2
bjorre skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Sensorlösning skulle vara mycket enkel och
> billig.
>
> Du menar som hela konceptet med elektroniska
> växlar?

I relation till totalkostnaden för elektriska växlar.

DIY Di2
Vajert! Eller sladdert kanske? :)

Schaltung1.jpg

DIY Di2
som ingenjörsstudent så är sådant här kul. Jag har själv ganska stora frågetecken till shimanos prissättning på en di2 bakväxel, nästan 5000spänn. ett servo för ändamålet ligger på ca 2-3 hundra.

Det här är inga konstigheter att ordna, inte heller är det några svårigheter att få till en autojustering av framväxel. Det vore även inga större problem att enbart ha ett reglage och lösa växlingen såsom fairwheelebikes gjort med sin demohojen (bara ett reglage) om man kan lite simpel programmering.

Jag skulle inte vara främmande för att bygga något liknande. med elektriska växlar har man fördelen att man kan ha fler reglage för samma växel. dvs både på styret och i bocken.

DIY Di2
Dirty_rider skrev:
> Vad händer när batterierna tar slut ?

Då får man punktering på framdäcket.

DIY Di2
cerberos skrev:
> Ha, ha var det bara jag som var positiv? Det var
> väl en kul idée om än kanske lite onödig :)
> Jag utgick ifrån att det inte var klart med tanke
> på flänsar mm :)

+1 Sådana här tokiga ideér skall premieras!

DIY Di2
geologen skrev:
>
> Ok! Trist att de inte gjort ett ordentligt arbete.
> Sensorlösning skulle vara mycket enkel och
> billig.

frågan är bara hur nödvändigt det skulle vara och om det inte skulle riskera att tillförlitligheten skulle bli sämre. sensorer som dels kan sättas igen av skit, o dels så görs systemet mer invecklat o därmed mer känsligt, eller risk för att nått ska gå sönder. di2 är ju grymt driftsäkert. som nån skrev i nått forum, i tort väder osv, så är skillnaden mot mekaniskt inte så stort, men i blött o lerigt (om man kör cx) så märks verkligen skillnaden.

Tim skrev:
> som ingenjörsstudent så är sådant här kul.
> Jag har själv ganska stora frågetecken till
> shimanos prissättning på en di2 bakväxel,
> nästan 5000spänn. ett servo för ändamålet
> ligger på ca 2-3 hundra.

det snackas ju dessutom om att shimano växlarna inte har servos, utan stegmotorer :D
>
>
> Det här är inga konstigheter att ordna, inte
> heller är det några svårigheter att få till en
> autojustering av framväxel. Det vore även inga
> större problem att enbart ha ett reglage och
> lösa växlingen såsom fairwheelebikes gjort med
> sin demohojen (bara ett reglage) om man kan lite
> simpel programmering.

varit lite sugen på att köpa sådan hjärna av killen som gjort den. växlar själv framväxeln när kedjelinjen blir dålig, så växlar den till motsvarande utväxling, men me den andra framklingan istället. så att kedjelinjen blir bättre.

shimano systemet är rätt "enkelt" egentligen. systemet har två "hjärnor", en i framväxeln o en i justerinsenheten. systemet klarar sig utan framväxeln, men det klarar sig faktiskt utan det främre kabelkittet med, alltså utan själva justeringsenheten, men då får man justera bakväxeln på annat sätt.

tycker det ä mer anmäkrningsvärt att reglagen är så dyra, än att bakväxeln är det :D reglagen är ändå bara ett bromsreglage me två små enkla strömbrytare, eller egentligen tre, för det finns inbyggda knappar dör 7900 cykeldatorn (som är SVINDYR sett till vad man får :D).
priser basseras väll dels på utvecklingskostnaden och att de kan ta betalt så, o folk köper ändå.

DIY Di2
jovisst kan de ta betalt, men stegmotor eller servo är ungefär samma pengar så det är inte motiverande. du får iaf en stegmotor i den här kalibern för under 400spänn oavsett om du handlar till ockerpriser och endast en.

jag hade kunnat förstå om de tog rejät betalt för datorn, men att slit&slängdelar såsom växlar och reglage ska kosta multum tycker jag är dåligt, speciellt när materialkostnaden inte är mycket dyrare än en standard vajerdriven växel.

jag är kritisk, och betalar gläderligen dyra pengar för min egna Super Record grupp.. Jag säger inte att gruppen är för dyr eller att prissättningen är skev, jag säger bara att jag tycker att prissättningen är lite underlig på ingående komponenter. Eftersom man förbrukat några växlar genom åren ser man gärna att dessa vore billigare när oturen är framme.

DIY Di2
Skulle aldrig vilja ha något system som själv bestämmer om det ska ta växlingen fram eller bak. Härligt att ligga med bra tryck på pedalerna i en uppförsbacke och skiten bestämmer sig för att växla fram. Chain suck here I come.

DIY Di2
Det är rent av komiskt hur många som tror att prissättning baseras på vad ingående komponenter kostar. Jag hoppas inte ni gör samma analyser av kläderna ni har på er.

DIY Di2
Tim skrev:
> jovisst kan de ta betalt, men stegmotor eller
> servo är ungefär samma pengar så det är inte
> motiverande. du får iaf en stegmotor i den här
> kalibern för under 400spänn oavsett om du
> handlar till ockerpriser och endast en.

menade väll snarare att det snackats om att stegmotor var billigare. att det inte ens var servo.

>
> jag hade kunnat förstå om de tog rejät betalt
> för datorn, men att slit&slängdelar såsom
> växlar och reglage ska kosta multum tycker jag
> är dåligt, speciellt när materialkostnaden inte
> är mycket dyrare än en standard vajerdriven
> växel.

men vilken dator? o varför skulle datorn kosta mer att tillverka än motsvarande cykeldator. 7900 cykeldatorn kostar för övrigt nästan som en garmin edge 800 kostar som billigaste från tyskland :D

>
> jag är kritisk, och betalar gläderligen dyra
> pengar för min egna Super Record grupp.. Jag
> säger inte att gruppen är för dyr eller att
> prissättningen är skev, jag säger bara att jag
> tycker att prissättningen är lite underlig på
> ingående komponenter. Eftersom man förbrukat
> några växlar genom åren ser man gärna att
> dessa vore billigare när oturen är framme.

ja, priserna är inte direkt låga, speciellt sett till själva delarna isig, det har du helt rätt i. kablarna är väll i o för sig nästan värst, det främre kabelkittet för scott plasma tt hojens styre/stam kostar 2500 kr, för max 1,5 meter kabel (totalt räknat me alla kablar i settet) o en liten justeringsenhet :D

Robban skrev:
> Skulle aldrig vilja ha något system som själv
> bestämmer om det ska ta växlingen fram eller
> bak. Härligt att ligga med bra tryck på
> pedalerna i en uppförsbacke och skiten bestämmer
> sig för att växla fram. Chain suck here I come.

bak väljer den ju inte själv på samma sätt. det är som du försöker ligga på minsta/minsta, som den istället går upp på stora o typ lite högre bak. sen så är ju di2 framväxeln så stark, till skillnad mot en mekanisk att man kan växla upp till stora under full belastning utan problem. därför det brukar rekommenderas att inte har för klena klingor o även att plocka ur batteriet när man meckar. du kan klämma sönder fingrarna :D men visst, ä kanske inte nödvändigt, men skulle vara kul att testa :D

Senast redigerad av en moderator:
DIY Di2
de har som sagt sänkt priset tills i år. men det ä fortfarande som mickescott nämner runt 20-23 tkr.
kollar man cyclecomponents, så äre runt 15 tkr för växlar, reglage, kablar, laddare och batteri.

DIY Di2
Nicathu skrev:
> Som hittat, någon som har det på MTB? Borde ju
> funka då det finns lösa "växelknappar"???

Jag har det i min vision men var för dyrt för att köpa tills i år. Fairwheelbikes har byggt ett par cyklar med di2 på mtb.

Tillbaka
Topp