DIY Svetslagning av alu-ram

Valhalla_

Aktiv medlem
Behöver laga svingen på min gambler. Kan preppa fogen osv men jag har bara dc tig och kan således inte fixa detta själv. Någon i stockholmskrokarna med ac tig och kunskaper i alu svetsning, 6061 legering? Eller någon som vet vart man kan vända sig?
20190730_222635.jpg

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Valhalla_ sa:
Ingen?

Ett alternativ är ju förstås att jag köper mig en ny tigsvets... men det är lite dyrare. ?

Jag kollar upp en möjlighet i Södertälje men det är svårt och veta. Antingen är det semester eller så är det semestertidsjobb. Båda alternativen gör det svårt. Det är en bra svetsare med bra grejer i alla fall. Hör du inget så gick det inte.

Jag undrar ibland vad det är för kvalitet på fälgsvetsarna på byn. De bör ju åtminstone vara vana med bilfälgar som har mysko legeringar.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
attbresinhand sa:
Jag tror att få seriösa företag letar jobb på en cykelsida. Kanske bättre om du tar kontakt med företagen själv?

Sade väl inget om att det måste vara företag. Jag har redan gjort några försök på ett par lokala firmor men svårt att få tag på folk i semestertider.

Nåväl, mina möjligheter nu under semestern verkar väl inte sådär strålande kanske. Får köra endurohoj istället för dh släde tills jag ordnat detta på något vis. Förhoppningsvis går enduro lika bra och jag inser att jag inte behöver dh åbäket. Men gillar inte tanken på att slita så mycket på de andra hojarna..

Valhalla_

Aktiv medlem
Framsteg! Fick kontakt med en svetsfirma som troligtvis kan ta sig an min stackars ram i nästa vecka! Uppdaterar med lite bilder när det är gjort.

larsaw

Aktiv medlem
Valhalla_ sa:
Framsteg! Fick kontakt med en svetsfirma som troligtvis kan ta sig an min stackars ram i nästa vecka! Uppdaterar med lite bilder när det är gjort.

Åh, vilken firma är det?
Nu har jag iof tänkt att EST ska få leka doktor med min stålram, men kan ju vara bra att ha fler alternativ :)

Valhalla_

Aktiv medlem
Schermans stålteknik AB. Det är ju lite av en chansning men å andra sidan är svingen ändå redan toast.. Lägger upp bilder så får ni se resultatet sedan :-D

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Hade ramen inne hos schermans och de skulle svetsat den, men sen ångrade de sig. Påstod att de inte var så vana vid tunt gods. Eller så ville de väl bara inte. Nåväl, nu är den hos mig igen, o-lagad. ☹

Allt ska man visst behöva fixa själv. Har nu beställt en lite mer kapabel tigsvets och sålt min gamla. Nu jävlar. ??

Valhalla_

Aktiv medlem
Uppdaterar med bilder osv när jag fått igång allt och är up and running så att säga. Lär väl ta minst en vecka innan jag har grejerna och sen ska jag öva en del också innan jag ger mig på ramen. Får ta nåt gammalt styre i 6061 och bara testa olika inställningar och sen nöta tills tekniken sitter.

Om någon av er har gamla styren, eller kanske rent av en gammal sprucken alu-ram som ni kan tänka er att offra, så tar jag gärna emot den. Behöver något med liknande godstjocklek etc att öva på..

Kan även tänka mig att försöka mig på en reparation, med risk för att det går åt helvete men också med chans att ni får den lagad gratis. ?
Bara att skicka pm ?

Valhalla_

Aktiv medlem
Om svingen får plats i ugnen kan man ju hiva in den där på 200 grader.
Annars är detta en av fyra punkter som håller ihop svingen. Går den av händer inget mer än att den blir aningen sladdrigare.

jonte987

Aktiv medlem
Tänkte mer generellt om det är en rimlig grej att få för sig att lära sig, eller om det blir skit. Ska man lappa på vinst eller förlust spelar det ingen roll.
Jag får se hur det går för dig.

Valhalla_

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Tänkte mer generellt om det är en rimlig grej att få för sig att lära sig, eller om det blir skit. Ska man lappa på vinst eller förlust spelar det ingen roll.
Jag får se hur det går för dig.

Självklart är det en rimlig grej att lära sig. Varför skulle det inte vara det?

Bengt-re

Aktiv medlem
Valhalla_ sa:
Om svingen får plats i ugnen kan man ju hiva in den där på 200 grader.
Annars är detta en av fyra punkter som håller ihop svingen. Går den av händer inget mer än att den blir aningen sladdrigare.

Tål lacken det eller blir den skitful av det?

Valhalla_

Aktiv medlem
Lacken lär ju inte tåla det men den blir nog rätt ful vad jag än gör. Fast om jag inte bakar den blir det mer en punktinsats med lack. Lär ju inte köra så mycket mer på hojen denna säsong så med den naturliga åldring som kommer ske över vintern lär hållfastheten gå upp en del tills cykelparkerna öppnar igen. ?

Bengt-re

Aktiv medlem
Valhalla_ sa:
Lacken lär ju inte tåla det men den blir nog rätt ful vad jag än gör. Fast om jag inte bakar den blir det mer en punktinsats med lack. Lär ju inte köra så mycket mer på hojen denna säsong så med den naturliga åldring som kommer ske över vintern lär hållfastheten gå upp en del tills cykelparkerna öppnar igen. ?

Klokt tänkt! Och förresten behöver ju inte alu lack för rostskydda.

Valhalla_

Aktiv medlem
Nä det är riktigt ?. Går ju att putsa upp den istället för att lacka. Men det lär väl antagligen sluta med att jag bara penslar med vit lackfärg. Enklast så. Den ska ju ändå misshandlas.

Valhalla_

Aktiv medlem
Svetsen äro kommen. ?
20190924_183813.jpg

Lite tilltufsad var den pga frakten, men turligt nog bara kosmetiskt. Den funkar som den ska i alla fall. Men får kräva lite rabatt..

Nåväl, har hunmit testa i ca 5 minuter och fan vad svårt det var först.. Sprakade och blev asfult.

Tills jag insåg att jag behövde borsta riktigt våldsamt med stålborsten, inte bara litegrann. Man behöver riva av oxiden så mycket det bara går. Det lilla som sedan blir till innan man hinner börja svetsa försvinner sedan med lätthet. Lite mindre utstick på elektroden också så var jag nästan hemma. Man måste vara snabb som attan också, i alla fall när man svetsar tunnplåt. Körde dopp-dopp-dopp i ca 2 Hz så den hyfsat lyckade svetsen på bilden tog inte många sekunder. Verkar riktigt lovande i alla fall. Nöjd!
20190924_191157.jpg

jonte987

Aktiv medlem
Ja, var det på 5 minuter så är du nog hemma. Finns det ingen skit man kan dra på mot oxiden eller det är borste som gäller?

Valhalla_

Aktiv medlem
5 min till...
20190924_204045.jpg

När jag väl kopplat in fotpedalen kan jag dra av på slutet och slippa det där fula nedsjunkna området.

Verkar ju som att jag snart är redo att prova på min försöks-ram som en snäll happyit donerat. Stay tuned... ?

Valhalla_

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Hur tänker du kring värmebehandlingen?

Kan uppdatera lite i denna fråga. Tillsatsmaterialet 4043 som jag valt går inte att värmebehandla. Egentligen vore 5356 bättre pga dess högre styrka men samtidigt blir ju värmepåverkade zonen intill svetsen ofta den svagaste punkten så i praktiken kvittar det nog. Särskilt om man ändå inte kommer värmebehandla. Dessutom är 4043 mer lättsvetsat, flyter ut bra, och tenderar inte att spricka i så hög grad som 5356 då det svalnar.

Valhalla_

Aktiv medlem
Öva öva öva. Testat med olika inställningar med och utan pedal.
20190924_232647.jpg

Första testet på en ram. Den imploderade inte.
20190924_233104.jpg

Andra testet på en ram.. blev ändå rätt ok.?
20190924_235034.jpg

Snart redo att svetsa ihop gamblern. Men ska öva lite till så jag får till svetssluten bättre.

Pedal hjälper men man måste liksom försiktigt backa av strömmen, peta i aningen mer tillsatsmaterial och i samma veva också backa tillbaka en liten bit med brännaren för att få till slutet..ungefär två saker för mycket att göra samtidigt.?

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Just ja en bild på monstret också. Stor som en varukorg är den. Typ dubbla storleken mot min gamla tiginverter
20190924_225940.jpg

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Vad fint det blir. Det är svårare än det ser ut då du har uppenbarligen talang. Hoppas du får till balansen mellan ursprungligt och tillfört så att Gamblern håller.

Valhalla_

Aktiv medlem
Tack ?. Jag vet inte om det är någon särskild talang, har ju ett antal timmar tigsvetsning i stål under bältet redan. Men det var något med svetsning i alu som passar min teknik antar jag. Måste säga att några av de svetsar jag fått till under gårdagen är de snyggaste jag någonsin gjort. Skulle nog säga att det rent estetiska är lättare att få till i aluminium än i stål. Sen finns det nog massor av tillfällen där oxidskiktet sätter käppar i hjulen för en när man ska svetsa saker där man inte kommer åt så bra att riva av med borste. Där har ju stål en stor fördel för man behöver mest se till att det är fritt från rost och fritt från föroreningar.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer