[DIY] Visa dina hemmoddade eller hemgjorda komponenter / andra cykelrelaterade saker

mytomspunnen

Aktiv medlem
[DIY] Visa dina hemmoddade eller hemgjorda komponenter / andra cykelrelaterade saker
Rubriken borde vara självförklarande. Det är alltså tänkt att ni skall visa upp era egna modifieringar av existerande komponenter. Eller ännu hellre helt hemgjorda komponenter.

Först ut:

Tag ett stycke budgetflaskställ i plast från biltema:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=781&iItemId=84492

Såga, skär och borra i någon timme och du har ett (riktigt fult) weightweenie-ställ för en högst beskedlig summa pengar:
flaskstall.jpg ht=544

Och, ja, stället funkar faktiskt även om det är lite rangligt i sidled. Funkar finfint på racern i alla fall.

Senast redigerad av en moderator:
Ja, det var en ganska rejäl "moddning" det! Klart imponerande!

Så, alla hemmapulare, låtom oss tillsammans glädjas i hemsnickrandets fröjder och visa upp era alster.

Wow ! Riktigt snyggt Mytis. En såndär skall jag ha på min räser !

-Skogling

Hemmagjord kedjestyrare, lättare än E13s LG1! Funderar på att göra en bättre (snyggare) i vinter!

Ove-Rall skrev:
-------------------------------------------------------
> http://img361.imageshack.us/img361/5520/styrarezh7
> .th.jpg
>
> Hemmagjord kedjestyrare, lättare än E13s LG1!
> Funderar på att göra en bättre (snyggare) i
> vinter!

Coolt! Finns bilder från andra vinklar? Är det en helt egen konstruktion även själva infästningen?

Jag antar att den här faller under kategorin hemmoddat. Det finns lite ritningar och sånt om nån är intresserad av att bygga något liknande.

/Erik

Bilagor

• DIYWBC 4.jpg
    DIYWBC 4.jpg
    27.8 KB · Besök: 119
Grumt!
Vad väger bastarden och hur är den att cykla på?
Hur löste du vevlagerinfästningen?

Jag hade en gammal sprucken ram liggandes så jag kapade sadelröret ett par decimeter från vevlagerhylsan, kapade det andra röret, borrade ett hål upp i regeln och tryckte dit det tillsammans med lim. Sedan säkrade jag allt med ett par rejäla skruv från utsidan. Plywooden stagar också upp lite.

Cykeln väger ca 14kilo balanserad på badrumsvågen och fungerar helt ok förutom att det är lite tight runt bakdäcket vilket ska fixas snart. Om man ställer sig upp och bryter i uppförsbackar så "ormar" den sig lite men det får man nog leva med.

Ahhh, nu börjar det dyka upp några riktigt fina bidrag!
*Mikael*:s wellgopedaltrick har jag efterapat så jag har en liknande uppsättning som funkar prima.

Är det bara urborrat och sen iskruvat utan att förgänga.

jomper skrev:
> Är det bara urborrat och sen iskruvat utan att
> förgänga.

Jag förgängade om det var pedalerna du syftade på.

mytomspunnen skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det bara urborrat och sen iskruvat utan att förgänga.
>
> Jag förgängade om det var pedalerna du syftade på.

Funkar att bara fulskruva i också om man inte orkar/kan gänga.

*micke* skrev:
> Funkar att bara fulskruva i också om man inte
> orkar/kan gänga.

Kanske tom blir bättre? Jag var tvungen att loctighta mina för att de skulle sitta stilla.

Gjorde om denna lite:

040904%201509%20IMG_4709.jpg

Bl.a. svetsade jag nya dropouts på den:

040909%201425%20IMG_4717.jpg

Sen gjorde jag en bash i lexan med urfrästa bokstäver:

040909%201641%20IMG_4726.jpg

040909%201815%20IMG_4750.jpg

Limmade mallar med trälim på tunn kopparplåt och klippte ur bokstäverna:

040909%201745%20IMG_4749.jpg

Och satte fast med bike cover-plast:

040911%201415%20IMG_4838.jpg

Resultatet sågs på SSSM 2004:

040912%201323%20IMG_5224.jpg

Sen har jag fulmoddat mina två Turnerramar med Dremeln för att kunna köra heldragna vajerhöljen:

PeaceDog skrev:
> Dirty_rider skrev:
> -----
> > okej..
> > börjar med styrpluggar i alu
> > http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=8149
> > skivboms fäste
> > http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=22206
> > eller min lilla trippel lampa
> > http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=19189
>
>
> Inget dåligt jobb med skivbromsfästet. Funkar
> det bra?
> Snyggare än dom jag sett tidigare.
> Var lämnar jag in min beställning?

det funkade hur bra som !
behöver du en? ;)

Jag skulle kunna tänka mig ett skivbromsfäste bak på min Crosscheck.

heh, den ja gjorde till min egen hoj var gjord i två delar, varje del hade två lager 1,5mm plåt som böjdes o bultades ihop. det tråkiga var att det rostade efter tag, nu har ja tillgång till 2mm alu plåt. sen så var kaske min första design inte så snygg, lägger upp en bild till.
jag mätte fel på avståndet mellan benen o skivans plats, därav de massa distanserna ;)
PICT1187.JPg ht=544

mkt pill ;)

Det där ser nästan ut som ett sånt där fäste för stöd . Skulle det inte gå att modda ett sånt.

^^ bra där, det tål att tittas på.

Vem gör en adapter för flytande bromsok till mig då?

Roger A skrev:
> Det där ser nästan ut som ett sånt där fäste
> för stöd . Skulle det inte gå att modda ett
> sånt.

hade ett sådant i tanken när ja gjorde det, men att modda ett sådant..njaa
ett sådant stöd e rätt klent upptill där oket ska sitta..lägger upp en projekttråd sendan så kan ni kolla där ;)

Egentillverkad kedjestyrare av en gammal framväxel lite skruv och mutter plus en campa sadelbult.Ganska lik den som *micke* har gjort.Lite skitig eftersom det regnade på vägen hem idag .

DSCN2440.JPG ht=544

Igår gjorde jag en egen "tugnut" för forkends och snabbkopplingsaxel.
egen_tugnut.jpg ht=544

Materialet jag använde var 8mm plexiglas och några skruvar. Verktygen som behövdes var en bågfil, en borrmaskin, några borrar och några gängtappar. Var ute en kortis och provbröt i några branta uppförsbackar ikväll och den verkar funka och hålla. Kanske gör jag en till åt andra sidan också för att få det mer lättjusterat, stumt och symmetriskt.

Man tackar! Risken är väl dock att den spricker där vid de små skruvarna eller så. Vikt får jag återkomma med när jag orkar plocka bort den. ;-)

En aluminiumvariant borde ju gå att tillverka med samma verktyg? Borde ju hålla bättre men då får man ju inte den coola 'see thru' effekten!

42Hz skrev:
> En aluminiumvariant borde ju gå att tillverka med
> samma verktyg?

Absolut, men jag hade ingen lämplig alubit hemma.

> Borde ju hålla bättre men då
> får man ju inte den coola 'see thru' effekten!

Gängorna kanske tom håller sämre på en aluvariant (?) men den lär ju inte spricka iaf. Plexi är ju rätt sprött...

Nej, plexiglas var en synnerligen dålig ide. De sprack.

Stål i form av ett förzinkat vinkeljärn funkar bättre! Provrullat i sju timmar nu och den funkar klanderfritt!
00006.jpg ht=544

Den i plexi var löjligt fin mytis!!...Dock så vet jag sedan gammal chassitillverkning att det spricker ganska lätt.:)

Ville skrev:
> Den i plexi var löjligt fin mytis!!...Dock så
> vet jag sedan gammal chassitillverkning att det
> spricker ganska lätt.:)

Mmmm, det var synd. Den var rätt mycket snuggare!

Rippa skrev:
> Har Woodman-ramen fästen för stänkskärmar???
> :D

Inte woodmanen utan soman:

file=78318

Den funkar att bygga som lite vad som, det är typ det som är poängen med ramen. Fästen för skärmar, bakväxelöra, fästen för växelhöljen och fork ends...

mytomspunnen skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Har Woodman-ramen fästen för
> stänkskärmar???
> > :D
>
> Inte woodmanen utan soman

Uuuppss.. den där har jag missat. Är det titan oxå, eller är det färgen som luras?

Rippa skrev:
> Uuuppss.. den där har jag missat. Är det titan
> oxå, eller är det färgen som luras?

Gaffeln är titan och ramen stål. Nu sitter en kortare stam och ett tio cm bredare styre på.

Hade lite tid över och svarvade egna lockonringar för lockonhandtag.

Inte något speciellt, inte lätta, inte snygga. Men med större lockskruvar som man inte förstör lika lätt och inte är svåra att rengöra när de är fulla med grus.

Uppgraderade senare med förslutna endcaps, dvs ej genomgående hål för styret på ändarna. Då behöver man inte tappa de små plastplupparna hela tiden eller oroa sig för skador mot styrändarna.

Tog någon timma på svarven, men jag är mycket nöjd med resultatet.

lockonhandtag.JPG ht=725

//K

Har vid flera tillfällen gjort egna specialväxelöron eftersom jag har en hel drös med gamla Saintväxlar som har BMX fäste för horisontell dropout.

Utick ifrån originalet som ritades av på ett papper:

vxelrascott.JPG ht=725

Sedan körde jag sticksågen för att såga ur profilen från en aluminiumplåt, och borrade sedan med skruvdragare hål på rätt ställen. Filade ur det sista med grovfilen. Ingen finish alls, bara ren funktion. En av dem är för bakhjul med Bolton, den andre för bakhjul med 10mm stickaxel. På baksidan svetsade jag fast stoppklackar med Alutite, för att växelörat inte skall kunna vridas vid belastning på växeln.

vxelrascott2.JPG ht=725

Gjorde likadant till min Reign, men lade då ned lite mer tid på finishen. Stoppklack svetsad på baksidan.

vxelraReign.JPG ht=725

//K

Hade just köpt på mig 5st hjul med saintnav, hade någon enstaka saintskiva liggandes och dessa är centerlock med oversize, så man behöver ett specialverktyg.

Utgick ifrån låsringen och ritade en mall. Svarvade sedan ned aluminiumgods till rätt diameter och mallade på splinsen. jobbade hårt med dremeln för att få ut fina splines som låste tight mot låsringen.

Filade ned baksidan av verktyget så att man kan använda lednyckel, ringnyckel, spärrskaft eller skiftnyckel för att dra åt skivorna. Allt beroende på vad man har till hands. Tänkte även borra ett hål så att man vid nödfall kan använda en vanlig skruvmejsel/insexnyckel som häv. Försåg sedan verktyget med räfflor för att kunna dra det med handkraft den biten det är möjligt.

saintavdragare.JPG ht=725

//K

Tillbaka
Topp