Modernisering av en 1997 Team Marin

teammarin

Medlem
Hej alla kunniga på Happyride!

Jag skulle vilja ha lite återkoppling och funderingar på mitt kommande lilla projekt där tanken är att uppdatera/modernisera en gammal cykel som för mig känns värd att hålla liv i.

Många av er kanske tycker detta är ett "fools arend" men syftet är att ha kul och lära mig lite på kuppen, cyklar mest asfalt nu för tiden så prestanda över stock och sten är inte en prioritet.

Det jag hoppas få till är att få ner vikten på cykeln (och mig själv) och bibehålla/förstärka den härliga responsiva, lätta och effektiva känslan cykeln redan har en del av (för hur jag använder den).

Den snart 30-åriga cykeln i fråga är en full XTR (M950) utrustad Team Marin som för ett bra tag sedan fått en stel surley 1X1, ny styrstam och nytt styre (se bild nederst).

Jag tog hjälp av A.I att sammanställa det jag efter rätt mkt tid kom fram till att uppdatera, det är på engelska men jag tror inte är något bekymmer för er :

🚲 Frame & Fork :

Radon 26" MTB Carbon Fork (1 1/8" Steerer, V-Brake compatible)

🎛️ Cockpit & Seating :

Zipp Service Course 25° Stem (31.8mm clamp x 75mm length)

Bontrager Comp 31.8mm Handlebar (40mm Rise — remember to cut approx. 100mm off each side!)

Pro Koryak Seatpost (27.2mm x 400mm, 0mm Offset — can be trimmed from the bottom to save extra grams)

Syncros Belcarra V 1.5 Saddle (140mm width)

🛞 Wheels, Tires & Tubes :

Schwalbe Rocket Ron Performance Addix Tires (26" x 2.10", Folding bead)

Tubolito S-Tubo MTB Tubes (Ultra-lightweight TPU, 26")

🦶 Pedals & Sub-10kg "Cheat Codes" :

Wellgo M111 Platform Pedals (Compact, lightweight aluminum)

ESI Racer's Edge or ESI Chunky Silicone Grips (Swapping traditional heavy rubber lock-ons for these saves an easy 50g–70g right at the finish line!)

🛠️ What You Are Keeping (The Retro Soul) :

Frame: 1997 Marin Team Marin (Tange Prestige Steel, Size Medium)

Groupset: Full Shimano XTR M950 (Integrated 3x8 shifter/brake units, V-brakes, crankset, and derailleurs)

Målet med resan är att komma under 10kg, vet inte om det är möjligt men det ska bli kul att försöka.

Så vad tror/tycker/tänker ni om detta?

Mvh / Anders

20250803_113058.webp

Senast ändrad:
fin cykel! och bra att den används och inte står och förgås med 100 % orginaldelar i någons samling.

cyklar du enbart asfalt och vill ha responsiv lätt känsla finns det rent av landsvägsdäck för 26-tumsfälgar.

men rimligast är kanske ett par billiga och bra continental contact urban och sen bara putsa upp allt, kolla bromsbelägg, vajrar, höljen, vevlager, pedallager, serva naven och smörj kedjan.

byte av styrstam, styre, sadelstolpe och pedaler gör ingen skillnad.

Snygg cykel, kul att den ska användas!

Jag tycker kanske att det blir lite trist att slänga på kolfibergaffel och Zipp-stam på en sådan pärla. Hur mycket vikt behöver du ens kapa för att komma under 10kg? Hur långt kommer du med tidstypiskt titan till stolpe och styrkombo?

Men… Din hoj! Kör som du känner!

Jag har för mig att den låg under 10,5 kg utan pedaler original, men med stålframgaffel. Med TPU-slangar och lämpliga däck försvinner säkert ett par hekto eller mer. Stålframgaffeln väger minst 1,3 kg.

Det är tyvärr svårt att hitta bra delar till gamla fälgbromsade mtb. Kassetter och fälgar som passar är mer "Bottom of the Line" än "Top of the line".

Katalogversionen hade XT https://retrobike.co.uk/gallery2/v/...s/Marin+Catalogue+1997/21+Team+Marin.jpg.html och Team Issue hade XTR

Grym respons! Jättekul!

Det hade jag helt ärligt inte riktigt väntat mig, detta är ju lite att titta bakåt så att säga.

Valet av komponenter hade säkerligen kunnat göras mer omsorgsfullt och med större hänsyn till vad som var rätt för perioden.

Jag brottades lite med detta inledningsvis, letade bla. efter marins egna rockstar gaffel och liknande men det känndes som mer jobb än det var värt, och det är ju främst ramen jag är glad i så att säga.

Någonstans tänker jag även att det ur ett säkerhetsperspektiv kan vara vettigt.

Under en kort period övervägde jag att gå hela vägen och även göra en 1X uppgradering (M7100 eller högre) detta då M5100, som skulle varit kompatibelt inte skulle ge något viktmässigt.

Detta föll dock på kompatibilitet som sagt, hade då fått bygga om baknav alternativt köpa något special 26" hjul.

Visst är det lite underligt att där sitter full XTR på denna, köpte den begagnad för över 20 år sedan och säljaren hade inte järnkoll "gul mountainbike" sa annonsen minns jag, 4000kr 😀

Jag är 50år och behöver verkligen röra mer på mig, jag är inte fet men nog sitter det lite löst, ser detta som ett sätt att försöka må lite bättre och ha lite kul på kuppen.

Valet av stem och styre reflekterar nog detta, ville försöka få till en lite mer seniorvänlig ergonomi på det.

Kan jag i processen förstärka de livliga egenskaperna och göra något lite extra på vikten som att komma under 10kg, så är det ju något lite annorlunda givet ålder och rammaterial tänker jag.

Sitter det xtr på så är det väl bra. 12s hade jag undviket i vilket fall och i så fall gått på 11s.

Edit. Finns också 12s kassett som passar hjulen

okej, då förstår jag. det lät som att syftet med nytt styre, styrstam och sadelstolpe var viktbesparing.

hur många centimeter högre blir nya varianten? du har ju redan uppåtpekande stam och riserstyre, och stamlängden/-vinkeln ser ut som ungefär samma. det finns styren för 25,4 mm med mycket mer rise än 40 mm, t ex https://www.bike-discount.de/en/ergotec-riser-bar-buegel-25.4-mm-handlebar

radon-gaffeln verkar ha någon centimeter lägre axle-to-crown än surly-gaffeln, så då tappar du en centimeter styrhöjd där också. den är inte heller speciellt lätt för att vara en kolfibergaffel, bara typ 200 gram lättare än surly-gaffeln och det gör inte cykeln märkbart rappare eller snabbare.

byter du stolpe till icke-setback för att komma närmare styret och få mer upprätt position? tänk på att det kan bli mer vikt på händerna i så fall.

är syncros-sadeln en dyr chansning, eller vet du att du sitter bra på den? annars skulle jag göra en billigare chansning på en sån här i den vadderade versionen: https://www.aliexpress.com/item/1005007797016772.html

Hej alla kunniga på Happyride!

Jag skulle vilja ha lite återkoppling och funderingar på mitt kommande lilla projekt där tanken är att uppdatera/modernisera en gammal cykel som för mig känns värd att hålla liv i.

Många av er kanske tycker detta är ett "fools arend" men syftet är att ha kul och lära mig lite på kuppen, cyklar mest asfalt nu för tiden så prestanda över stock och sten är inte en prioritet.

Det jag hoppas få till är att få ner vikten på cykeln (och mig själv) och bibehålla/förstärka den härliga responsiva, lätta och effektiva känslan cykeln redan har en del av (för hur jag använder den).

Den snart 30-åriga cykeln i fråga är en full XTR (M950) utrustad Team Marin som för ett bra tag sedan fått en stel surley 1X1, ny styrstam och nytt styre (se bild nederst).

Jag tog hjälp av A.I att sammanställa det jag efter rätt mkt tid kom fram till att uppdatera, det är på engelska men jag tror inte är något bekymmer för er :

🚲 Frame & Fork :

Radon 26" MTB Carbon Fork (1 1/8" Steerer, V-Brake compatible)

🎛️ Cockpit & Seating :

Zipp Service Course 25° Stem (31.8mm clamp x 75mm length)

Bontrager Comp 31.8mm Handlebar (40mm Rise — remember to cut approx. 100mm off each side!)

Pro Koryak Seatpost (27.2mm x 400mm, 0mm Offset — can be trimmed from the bottom to save extra grams)

Syncros Belcarra V 1.5 Saddle (140mm width)

🛞 Wheels, Tires & Tubes :

Schwalbe Rocket Ron Performance Addix Tires (26" x 2.10", Folding bead)

Tubolito S-Tubo MTB Tubes (Ultra-lightweight TPU, 26")

🦶 Pedals & Sub-10kg "Cheat Codes" :

Wellgo M111 Platform Pedals (Compact, lightweight aluminum)

ESI Racer's Edge or ESI Chunky Silicone Grips (Swapping traditional heavy rubber lock-ons for these saves an easy 50g–70g right at the finish line!)

🛠️ What You Are Keeping (The Retro Soul) :

Frame: 1997 Marin Team Marin (Tange Prestige Steel, Size Medium)

Groupset: Full Shimano XTR M950 (Integrated 3x8 shifter/brake units, V-brakes, crankset, and derailleurs)

Målet med resan är att komma under 10kg, vet inte om det är möjligt men det ska bli kul att försöka.

Så vad tror/tycker/tänker ni om detta?

Mvh / Anders

Visa bilaga 833041
Den var ju snygg!
Kul att hålla liv i.
Marin, var inte det ett rätt bra märke back then?

Tack för tipsen och förslagen, härligt forum detta!

Beträffande stam och styre tänker jag att jag börjar här, men det är mkt bra info beträffande att jag tappar lite iom. valet av gaffel (tror min surley 1x1 var 80mm kompenserad) så det där high rise styret kan kanske bli aktuellt, får känna på det.

Marin har såvitt jag vet varit rätt seriösa, nu var det iofs länge sedan jag var inne i mtb svängen på riktigt, 90-95 tror jag var min peak, och då var det metall som gällde, kolfiber var mkt sällsynt.

Denna Team Marin var nog ganska väl ansedd på sin tid, och sannolikt inte direkt billig heller, fast det är spekulativt baserat på varit i modellprogrammet den befann sig.

Ramen verkar dock fin för sin tid vad jag har läst mig till, och jag tror tom. det var samma ram som på deras top stål modell.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp