DN - Cykelolyckorna ökar kraftigt i Sthlm

• Trådstartare Trådstartare RN
  • Start datum Start datum

RN

Aktiv medlem
https://www.dn.se/sthlm/cykelolyckorna-okar-kraftigt-i-stockholm/ (DNs artiklar skall vara allmänt tillgängliga till valet).

Det finns lite intressanta bitar i detta, t.ex. att män är överrepresenterade i olycksstatistiken, det som saknas är statistik om fördelningen av cyklande.
Det som däremot slår mig är kortintervjuerna med några cyklister där mannen från Årsta tycker att trafikkontoret borde informera om vad som gäller. Den mentaliteten är skrämmande tycker jag, han säger att han inte har körkort och inte kan reglerna och nöjer sig med det istället för att ta reda på vilka regler som gäller... Där har vi en anledning varför cyklister är hatade.

/R

Senast ändrad:
Denna artikel var en katastrof som jag blev rätt besviken att DN publicerade ensam. Uppföljande artikeln som kom idag var iaf lite mer balanserad. Bland annat eftersom man intervjuat folk som faktiskt har koll, och inte bara en sur polis och diverse folk på stan.

https://www.dn.se/sthlm/sa-vill-politikerna-forebygga-cykelolyckorna-i-stockholm/

Där framgår bland annat följande:

Statistiken som visar att det främst är män som skadar sig i trafiken förklarar Daniel Helldén genom att det är fler män som cyklar och därmed också fler män som skadar sig.

Jonas Eliasson som är Trafikdirektör på Trafikkontoret i Stockholm motsätter sig statistiken som visar att det framför allt är män som skadar sig i cykeltrafiken.
Han hänvisar till Resvaneundersökningen från 2015 som visar att 60 procent av alla cyklister är män och att manliga cyklister därför skadar sig i högre utsträckning, men att de inte skadar sig proportionellt mer än kvinnor.

Sen stör det mig mycket att dessa artiklar bara nämner snabbcyklande som något negativt. Först och främst är inte 30 km/h snabbt. Det anses så långsamt att tunga lastbilar får framföras i den hastigheten utanför dagis och skolor. För det andra missar man helt att möjligheten att köra snabbt kan vara helt avgörande för att cyklingen ska vara ett alternativ. Om man bor på Hornsgatan och ska till DN-skrapan kanske det är skitsamma om man kör i 15 eller 30 km/h, men om man ska från Rotebro till Nacka pratar vi skillnaden mellan 1 och 2 timmar, eller mellan att det är görbart och att det inte är görbart.

Jag säger inte att det inte finns folk som kör som idioter, det gör det garanterat. Men jag stör mig på att cykeln som ett lite snabbare transportmedel alltid framställs i dålig dager, istället för att ställa politiker och tjänstemän mot väggen och ifrågasätta varför det inte finns fler cykelvägar som är anpassade för högre hastigheter.

perzzon sa:
Bra läsning https://www.cyklistbloggen.se/cykeljournalistiken-ar-inte-den-vassaste/
Plus cykel i media tråden där detta redan ahandlats tror jag

Tack!

Senast ändrad:
Håller med dig H. om att DNs första artikel hade en hel del övrigt att önska, om inte annat att den skulle följas upp av fler. Och även det här med att cykla 30 km/h skulle vara vansinnigt fort med tanke på att det bland motorister ofta anses vara en löjligt låg hastighet att hålla.

Men detta känns mycket som en "inför valet"-serie där det mer handlar om att förtydliga politiska olikheter än att försöka skapa en funktionell och säker trafikmiljö för fler än de som redan sitter i motorlådor.

Det hade dessutom ändrats i rapporteringen, så att en ökning kan härledas därifrån med.

Riktigt stolpskott av DN.

Jag vill dessutom påstå, att män långpendlar är mer vanligt än att kvinnor gör det. Så det är fler män som cyklar, men det lär vara ännu större skillnad i cyklad distans.

Det är sånt här som gör att det inte går att betala för DN ens.

De hade någon jäkla skrämselartikel om "dödliga" maneter. Portugisisk örlogsmanet, Blue Bottle, Portuguese man o' war, i thailand eller vilken turisthåla det nu var. 10 000 personer "sticks" varje år i Austrailen, inte ett enda bekräftat dödsfall, någonsin.
I USA sticks 30 000 pers varje år. De kan ha ett möjligt dödsfall, på 80 talet.

De får ta och skärpa sig.

Är andelen "lycracyklister" upptagen i någon statistik? Antar att statistiken kommer från den information som akutmottagningens receptionister samlar in. Någon som har tillgång till hela frågeformuläret?

ejma sa:
Är andelen "lycracyklister" upptagen i någon statistik? Antar att statistiken kommer från den information som akutmottagningens receptionister samlar in. Någon som har tillgång till hela frågeformuläret?

Undrar om de har en kryssruta för oregistrerad elmoppe med vevtrampanordning också

ejma sa:
Finns inget utrymme för sådant om man inte anger det I händelsebeskrivningen.

"Cykelolyckor" tycks betyda händelser där cyklister skadas, alldeles oavsett vem mer som var där och bidrog och hur det gick till. Jag tycker det skulle vara intressant att veta hur många av de här cykelolyckorna som egentligen är bilolyckor med cyklister som offer, och hur många som är direkta överfall med bilen som vapen. Många av de här olyckorna beror säkert på de inblandade cyklisternas kunskap, attityd och uppmärksamhet, men inte alla.

Nyheten kommer vad jag förstår från Landstinget i Stockholm. Deras webb har gått ner, hårt, så jag kan inte verifiera. Det har dock refererats dit i media. DN, Dagens Eko mfl plockade helt aningslöst upp den som en viktig nyhet. Ingen drog slutsatsen att statistiken kanske behöver kollas, t ex mot ökningen av cyklandet (motsvarande) eller mäns generella överrepresentation i cykling.

Jag hörde direkt av mig till Dagens Eko. Jag har fått kvittens men inte svar. Någon mer som har hört av sig, t ex som DN-prenumerant?

H. sa:
Denna artikel var en katastrof som jag blev rätt besviken att DN publicerade ensam. Uppföljande artikeln som kom idag var iaf lite mer balanserad. Bland annat eftersom man intervjuat folk som faktiskt har koll, och inte bara en sur polis och diverse folk på stan.

https://www.dn.se/sthlm/sa-vill-politikerna-forebygga-cykelolyckorna-i-stockholm/

Där framgår bland annat följande:

Statistiken som visar att det främst är män som skadar sig i trafiken förklarar Daniel Helldén genom att det är fler män som cyklar och därmed också fler män som skadar sig.

Jonas Eliasson som är Trafikdirektör på Trafikkontoret i Stockholm motsätter sig statistiken som visar att det framför allt är män som skadar sig i cykeltrafiken.
Han hänvisar till Resvaneundersökningen från 2015 som visar att 60 procent av alla cyklister är män och att manliga cyklister därför skadar sig i högre utsträckning, men att de inte skadar sig proportionellt mer än kvinnor.

Sen stör det mig mycket att dessa artiklar bara nämner snabbcyklande som något negativt. Först och främst är inte 30 km/h snabbt. Det anses så långsamt att tunga lastbilar får framföras i den hastigheten utanför dagis och skolor. För det andra missar man helt att möjligheten att köra snabbt kan vara helt avgörande för att cyklingen ska vara ett alternativ. Om man bor på Hornsgatan och ska till DN-skrapan kanske det är skitsamma om man kör i 15 eller 30 km/h, men om man ska från Rotebro till Nacka pratar vi skillnaden mellan 1 och 2 timmar, eller mellan att det är görbart och att det inte är görbart.

Jag säger inte att det inte finns folk som kör som idioter, det gör det garanterat. Men jag stör mig på att cykeln som ett lite snabbare transportmedel alltid framställs i dålig dager, istället för att ställa politiker och tjänstemän mot väggen och ifrågasätta varför det inte finns fler cykelvägar som är anpassade för högre hastigheter.

Att den framställs så beror väl sannolikt på att många av dem som kör snabbare är just de som kör som idioter? Att 30km/h anses vara snabbt på cykel är kanske något man gurgelskrattar åt i cykelkretsar, men för vanligt folk, vilket är de flesta, så är det nog att anse som snabbt. Iaf om det ska vara på cykelbana där det inte finns några begränsningar för vilken blandning på fordon och hastigheter det kan vara. En cykelbana är ju lite som en landsortsväg där det ska samsas både en traktor på väg till nästa åker och en nyrik, kotlettfriserad 37åring som framför sin sportbil i alldeles för hög hastighet.

Om man styrde upp cykelbanorna på samma väg som man gör med vägnätet skulle det kanske lösa sig. Men det lär ju inte hända.

Om 30 km/h är snabbt på en cykelbana beror ju i stort sett helt på var det är och hur trafiksituationen ser ut. I vissa fall kan det vara mkt säkert och i andra fall kan det vara idiotiskt att (försöka) hålla 30 km/h.

GoranS sa:
Om 30 km/h är snabbt på en cykelbana beror ju i stort sett helt på var det är och hur trafiksituationen ser ut. I vissa fall kan det vara mkt säkert och i andra fall kan det vara idiotiskt att (försöka) hålla 30 km/h.

Jag har hört en gatukontorsperson argumentera för att göra cykelbanor avsiktligt smala och utan gångbana för att cyklisterna inte ska köra så fort. Hål i huvudet.

"El-cyklisterna är en växande grupp som att kommer störa mindre om cykelbanorna blir bredare"
Bra, då är det inte bara jag som stör mig på dem?

Idiotisk artikel. Män står för 60% av cyklandet och 60% av olyckorna. Något som Jonas Eliasson, trafikchef i Stockholm, också informerat DN om men journalisten har inte fattat/brytt sig. Nu sprider sig felaktigheterna via tex TT.

Det man borde skriva om är att i den vanligaste dödsolyckan, cyklist överkörd av högersvängande tung trafik, så är kvinnor överrepresenterade. https://www.theguardian.com/uk/2010/may/21/women-cyclists-most-accidents

NAnders sa:
GoranS sa:

Jag har hört en gatukontorsperson argumentera för att göra cykelbanor avsiktligt smala och utan gångbana för att cyklisterna inte ska köra så fort. Hål i huvudet.

Jag har sett en bilväg där man fräste bort asfalt och gjorde vägen smalare för att få ned hastigheten. Dessutom skulle man ju spara pengar eftersom det vid omasfaltering skulle gå åt mindre asfalt...

ForesterGuy sa:
NAnders sa:
GoranS sa:

Jag har sett en bilväg där man fräste bort asfalt och gjorde vägen smalare för att få ned hastigheten. Dessutom skulle man ju spara pengar eftersom det vid omasfaltering skulle gå åt mindre asfalt...

"Bilväg" ... ditt språkbruk avslöjar dig.

Måste ändå berömma Anna König Jerlmyrs förslag att införa fler ordningsvakter för att komma åt problemet med de snabbcyklande männen. Bra att någon tar det på allvar.
Vi måste verkligen tänka på barnen och de äldre föräldrarna!?

//j

NLC sa:
ForesterGuy sa:
NAnders sa:
GoranS sa:

Tidigare var det förbjudet att cykla och gå där. Efter hastighetssänkningen så blev det tillåtet, men då smalnar de av vägen...

jesperC sa:
Måste ändå berömma Anna König Jerlmyrs förslag att införa fler ordningsvakter för att komma åt problemet med de snabbcyklande männen. Bra att någon tar det på allvar.
Vi måste verkligen tänka på barnen och de äldre föräldrarna!?

//j

Skönt att det inte bara var jag som fastnade för hennes, i brist på bättre ord, verklighetsfrånvända svar.

ForesterGuy sa:
NLC sa:

Tidigare var det förbjudet att cykla och gå där. Efter hastighetssänkningen så blev det tillåtet, men då smalnar de av vägen...

Då tycker jag det är bättre att använda någon juridiskt gångbar term som till exempel motortrafikled, om det är det som avses. Ordet "bilväg" förekommer inte i trafikförordningen utan låter mer som något som okunniga bilister skriker åt den som cyklar någon annanstans än på trottoaren.

Zorg sa:
ForesterGuy sa:
NLC sa:

Då tycker jag det är bättre att använda någon juridiskt gångbar term som till exempel motortrafikled, om det är det som avses. Ordet "bilväg" förekommer inte i trafikförordningen utan låter mer som något som okunniga bilister skriker åt den som cyklar någon annanstans än på trottoaren.

Det inträffade en dödsolycka där för många år sedan, en tjej som gick på vägen blev påkörd av en bil. Bilföraren fälldes faktiskt och dömdes till fängelse, men det berodde kanske mest på att han var berusad.

ForesterGuy sa:
NAnders sa:
GoranS sa:

Hur bred var vägen innan? Vilken var hastighetsgränsen? Hur bred var vägen efteråt?

Låt mig gissa: "många meter bredare än lämpligt med hänsyn till hastighetsgränsen", "långt över 30 km/h" resp. "fortfarande flera meter bredare än lämpligt med hänsyn till hastighetsgränsen".

Trist artikel. Just att "fler har cyklat" läggst fram lite i en bisats då det är hela grunden till ökningen. Då det ju är rekord i cykling i stockholm (gott väder, elcykelboom och cykelinfrastruktursatsningar osv). Jag har förresten studerat 7.5 hp Trafiksäkerhet på avancerad nivå.

Inom trafiksäkerhet så räknar man inte vanligen om just antalet olyckor, utan man pratar om risk och exponering.
Risk är måttet hur många olyckor som sker per kilomete (eller per 100 000km)
Exponering är måttet på hur långt trafikgruppen har färdats i trafiken.

Dvs, ett scenario: om olyckorna ökar med 16%, men cyklingen har ökat med säg 30% jämfört med tidigare år, då har exponeringen ökat med 30%, men risken har faktiskt sjunkigt med 11% (1.16/1.30=0.89), det har med andra ord blivit säkrare att cykla även om antalet olyckor har blivit fler.

Eller med andra ord: Om cyklingen har fördubblats kan vi förvänta oss att olyckorna fördubblas också om det inte blir säkrare att cykla än tidigare genom att minska risken för olyckor.

Senast ändrad:
lleberg sa:
Dvs, ett scenario: om olyckorna ökar med 16%, men cyklingen har ökat med säg 30% jämfört med tidigare år, då har exponeringen ökat med 30%, men risken har faktiskt sjunkigt med 11% (1.16/1.30=0.89), det har med andra ord blivit säkrare att cykla även om antalet olyckor har blivit fler.

Eller med andra ord: Om cyklingen har fördubblats kan vi förvänta oss att olyckorna fördubblas också om det inte blir säkrare att cykla än tidigare genom att minska risken för olyckor.

Fast det där är alldeles för avancerad matematik för DN-journalister som kommer tillbaka från semestern och ska skriva en cykelartikel. Du har ju både division och procent där, huvudet snurrar! :-(

Nä, dä är det säkrare med höhö-roliga kommentarer om män i trikåer, det brukar folk gilla.

Tillbaka
Topp