DNM och Gatorbrake

molma

Ny medlem
DNM och Gatorbrake
DNM Suspension och Gatorbrake är två component tillverkare som inte har haft någon distributör i Sverige tidigare men nu kommer Nilom att ändra på det.

Nilom är idag distributör för DNM Suspension och Alligator(Gatorbrake) och kommer under nästa år att lansera dessa märken på den svenska marknaden. I första hand är tanken att produkterna ska säljas genom återförsäljare, men tills dess att återförsäljare funnits så går det självklart bra att kontakta Nilom direkt.

www.nilom.se

Produktexempel från DNM(Downhillgaffel) och Gatorbrake(Skivbromssystem)

Bilagor

• usd180.jpg
    usd180.jpg
    21.1 KB · Besök: 23
  • gatorbrake_system_8.jpg
    gatorbrake_system_8.jpg
    21.4 KB · Besök: 17
DNM och Gatorbrake
Gatorbrake 8 (bromsen på bilden ovan) var med i Bikes senaste skivbromstest (nr 1/2006).

Testresultaten och omdömet blev väl sådär:

För att vara en FR-broms med åtta kolvar och 203mm skiva så är bromsprestandan överraskande dålig, de flesta andra märkens 160mm XC-system bromsar bättre. Kräver mycket hög handkraft, vilket kan vara tröttande i längden. Många kolvar är således inget bevis för bra bromsprestanda. Behöver dessutom en överdrivet lång inbromsningsperiod.

Placerade sig bland de sista i testet.

/Anders

DNM och Gatorbrake
Jag hade en DNM volcano på min Octagon (R.I.P.) och den funkade hyfsat i början. Efter ungefär halva säsongen började den dock glappa och dämpa allt sämre. Dödsstöten fick den när jag klantade mig utför första årets huckfestdrop vid stjärntorget i åre. Landade helt och hållet på framhjulet, så dämparen mer eller mindre exploderade =o)

DNM och Gatorbrake
självklart så är det dålig kvalla ifal l de e stora M som tillverkar innanmätet. lite fjädrar, en apa som häller lite olja i gaffeln och sen bara skruva på locken och hoppas på det bästa... vad annars?

DNM och Gatorbrake
Tjena!

Dnm har haft importör till sverige innan.. Aldrig fått något bra intryck av dom gafflarna dock..
Däremot är bakdämparna grymt bra uppbyggda innuti i service synpunkt, enkelt och lättskött..

DNM och Gatorbrake
Angående bromsen, blir det inte lätt så att en _massa_ olja måste flyttas för att flytta alla 8 kolvar och därför krävs det att man tar i. Nu kommer punkten där jag är mindre säker, är det så att stoppkraften blir oförändrad oavsett storlek på kontaktytorna om trycket är detsamma?

DNM och Gatorbrake
kevlar: Ja, friktion är enbart beroende på tryck och inte på kontaktyta förutsatt att ytorna inte ger med sig iaf. Me nu är väl ingen av ytorna perfekt jämna så gå kan nog en ökad kontaktyta vara bra... (Jmfr bildäck)

Tillbaka
Topp