Död åt torx!

erik h

Aktiv medlem
Död åt torx!
Torx är en jättebra så kallad standard. Man får massor av teoretisk greppyta och en sjutusans kraft att dra åt och ibland även lossa med.

Ja, det är en jättebra standard! Enda haken är väl ATT MAN BEHÖVER SKYDDSHANDSKAR, BORRMASKIN, HAMMARE, POLYGRIP, NÄBBTÅNG, SKRUVMEJSEL OCH UTBYTESSKRUVAR utöver tornxnycklarna, och det är ju inte alltid man har de sakerna till hands. Det kan lätt ta lite mer tid än planerat också, om man "bara ska byta hjul".

Men det är ju trevligt att få använda lite riktiga karlakarl-terapi-verktyg, nu när hemrenoveringen legat nere så länge.

Bilagor

• borr.jpg
    borr.jpg
    83.5 KB · Besök: 56
Död åt torx!
drog sönder en skalle? kan hände me alla standarder, gjort detsamma, drog sönder en torx, men får skylla mig själv, använde en storlek under den ja skulel ha använt för att få upp skruven :D

Död åt torx!
Kombinationen taiwanesisk torxskruv gjord av nersmälta tvättmaskiner och kinesiskt verktyg gjort av nersmälta kronancyklar fungerar ju såklart inte. Det allra bästa är om både och är av svenskt stål och tillverkat i faderlandet. Kantrar inte verktyget lättare i torxskruvar än i insex åxå? Snyggt är det iaf.

Död åt torx!
Just skivbromsskruvar är ett elände, de är för grunda för att nycklarna ska få bra fäste. Men jag tar hellre det än att stöda Shimanos onda imperium! ;)

Sätt fast skruvarna med blå loctite och dra inte så hårt. Då går de att lossa på utan borrmaskin också...

Död åt torx!
Ni glömde skyddsglasögonen. Allvarliga saker...... blir rapport på det här! :)

Torx är den bästa skruvskallen på marknaden. De är inte lika kinkiga som insex när de fått ett slag på sig och hålet blivit lite misshandlat!

Död åt torx!
Använder man sådana där pissiga torxnycklar du visar på bilden får man ju inte loss dem. De har ju ergonomi som en flodhäst. Använder man däremot Park Tools utmärkta gröna torxmultiklump TWS-2 får man tillräcklligt tryck in i skruven för att förhindra att man slinter samtidigt som man vrider loss skruven. Lätt som en plätt! Sådana här besserwisserinlägg är precis vad man vill läsa när man sitter där hemma med blödande knogar...

Död åt torx!
R skrev:
-------------------------------------------------------
> Sådana här
> besserwisserinlägg är precis vad man vill läsa när
> man sitter där hemma med blödande knogar...

Jag tror erik h mest är tacksam att han inte försökte stanna hjulet genom att sticka ett finger genom bromsskivan den här gången! ;)

Död åt torx!
R skrev:
> Använder man sådana där pissiga torxnycklar du visar

Jag veeet, det är ju mina sunkiga torxnycklars fel. Det är lika bra jag ger mig och köper en lyx-torx i rätt storlek och håller käften. Hade jag haft vettiga från början hade jag sluppit det här antagligen. Inget blod denna gång eftersom jag drog på tjocka DH-handskar INNAN jag började mecka. Vis av erfarenheterna - den gula hållaren för torxarna har fortfarande blod på sig sen sist.

Insexor drar man med vilka nedsmälta-kronancyklar-nycklar som helst. I love.

Död åt torx!
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Insexor drar man med vilka
> nedsmälta-kronancyklar-nycklar som helst. I love.

Ba! Torx rockar jämfört med insexor. Torx går att lossa, till skillnad från insexor som man drar runda hur lätt som helst. I synnerhet när det finns puckon vid ritborden som inte fattar att man inte kan ha små fattningar på skruvar som sitter hårt. Jag hatar 3 mm insex, och i vissa sammanhang (täcklock för handbromsjustering på Volvo 480, Saab OG900 m.fl) hatar jag även 4 och 5 mm insex.

Död åt torx!
Skrönan om Torx:

Det var en gång en bunt småfulla fransmän som behövde en skruv med invändigt fäste.
Dessa fransmän satt på ett café nära Paris och skissade på en servett. Det var under andra världskriget.
Ett många flaskor så kom de fram till Torx utformning, uttalas "Tårsch", (pga allt vin de drack).
När dessa fransmän, att kalla dem ingenjörer är för mycket, efter kriget stolt visat upp vad de uppfunnit så frågade bara engelsmännen vad det var för fel på insex?

Att sedan ingen av dessa skruvar får sitta i ett tryckklassat förband inser den som dragit av en skalle.
De har bara 50% area jämfört med samma HexHeadbult.

/Konstruktören

Tillbaka
Topp