"Dödband" i kassetten där växlingen strular

• Trådstartare Trådstartare Pqz
  • Start datum Start datum

Pqz

Aktiv medlem
Har en 11-delad 11-32 kassett där växlarna går perfekt på de små kransarna och på de större kransarna. Däremot kärvar växlingen ofta i knäckpunkten mitt på kassetten, där "derivatan" ändras. Kör jag däremot en tätstegad kassett, typ 12-25 så funkar växlingen perfekt.
Någon som har samma problem, och finns något att göra åt det?

När jag inte får till det med justeringen, så kan man trimma lite med tror den kallas för "B" Skruven.
Den som justerar spänningen på växeln. Speciellt om det är ett håll det problem.
Sedan riktar jag Växelörat o kollar så det är rakt.
Sedan brukar jag byta vajer om jag inte vet att det sitter en fräsh.

Sedan får man se om bakväxeln har fått en smäll.

Ny kassett eller gammal? Om gammal, kan det inte vara så att kassetten är sliten i mitten? Jag körde på en kassett förut där mittendreven var märkbart slitna eftersom de används mest, byte av den delen av kassetten löste problemet.

Ny kassett eller gammal? Om gammal, kan det inte vara så att kassetten är sliten i mitten? Jag körde på en kassett förut där mittendreven var märkbart slitna eftersom de används mest, byte av den delen av kassetten löste problemet.
Kassetten är relativt ny (kanske 100 mil). Som jag minns det hade jag samma problem med den innan, men stack mellan med 12-25 ett par år så minns inte riktigt.
Växelörat är spikrakt.
Problemet är när jag växlar till högre (mindre) växel.

Byter kedja och kassett samtidigt. Har long cage, så kört mycket med kort kedja när jag körde 12-25. Möjligen är kedjan nu något slapp...

Testa att slänga på en ny kedja. När det börjar bli segt att växla ner är det dags att byta, kedjan blir för slapp i sidled när den blir sliten.

Tillbaka
Topp