DOLAN FXE (problem med vevparti)

Wille717

Medlem
Hej!

Jag är rätt dålig på det här med cyklar. Men har hur som helst monterat ihop en Dolan Fxe (58cm) tillsammans med en vän som är kunnigare än mig.

Jag är fett nöjd med hojjen förutom vevpartiet som strulat en del ändå.. Jag köpte inte någon värsting variant pga budgetskäl då så det fick bli Dolans egna märke "Alpina".

Cykel: https://www.dolan-bikes.com/urban-frameset/
Vevparti: https://www.dolan-bikes.com/alpina-track-chainset-including-bottom-bracket/

Det låter lite och är inte helt smooth när man trampar tyvärr, detta är kanske oundvikligt oavsett vad man än byter till? Det handlar mycket om att få kedjan helt rak har jag förstått? Eller har jag fel även där? Men det stora problemet är att jag måste monterat detta fel eftersom vänstra vevarmen åkte av, dvs insexsbulten lossnade och är nu helt borta. Så var det med det.

Skulle ni byta till en bättre vevparti, har ni rekommendationer på vad detta skulle vara? Samt tror ni det går att få helt jäkla tyst när man trampar?

Dolan FXE.jpg

Skaffa en ny skruv om du tappat den gamla och splinsen i vevarmen inte blivit förstörda av att man eventuellt cyklat med den lös. Hade varit bra att veta hur den gamla såg ut. Eventuellt kan du ju ersätta den med något du hittar i järnhandeln, eller från någons stash med vevpartiskruvar (om du kan beskriva vad du behöver), tills du beställer/får en ny som matchar bättre. Maila Dolan och fråga om de kan skicka dig en, eller vad den har för gänga.
Om du köpt vad de rekommenderat borde du rimligen haft en någotsånär rak kedjelinje. Har du ögnat? Har du mätt? Det kan låta trots att kedjelinjen är perfekt. Det beror även på kedjespänning (för hårt) och val av drev och kedja. Visa kombinationer matchar sämre och låter mer än andra (eventuellt tills man slitit in dem).

Senast ändrad:
Alpina/dolan gör bra saker så borde inte va nått fel på det. Däremot kan man få känna på bultarna speciellt när allt är nytt. En track-drivlina brukar rassla rätt ordentligt så är det det ljudet du hör är inget fel.

Tillbaka
Topp