Yonna
Aktiv medlem
Domnande stickande fingrar
Oj, du har det inte haft lätt. Tack för dela din erfarenhet!Crocko sa:Jag hade 2 lill tår som jag inte hade full kontakt med förrän efter 1 månad, med händerna var det värre, knyta skor gick inte på 2 månader och jag åt som en grottmänniska i 4 månader då min finmotorik i bägge händerna var bortblåst, äta asiatiskt med pinnar tog nog 8 månader innan det funkade igen.
Nu till det positiva, du är definitivt bättre tränad än mig, jag har ett yrke där det bara är en tidsfråga innan man får handledsproblem (karpaltunnel) jag pressade mig ganska hårt under 5dagar under konstant vätskebrist och framförallt mineral obalans sen har jag gamla problem med leder och muskelfästen. Allt detta till trots och den ganska långa tiden till fullständig återhämtning så gick allt tillbaka och jag har inga kvarvarande problem så du kommer garanterat bli bra snabbare än jag.
Men jag tar numer ännu allvarligare på uttorkning och utmattning, vilket nog inte är direkt dåligt men lite begränsande när jag inte alls tänkte på det innan. Vi vet mycket om mineralers vikt i kroppen, framförallt i signalsystemet som styr vår kropp, men vi slarvar med att tillämpa denna kunskap ibland, personligen försöker jag påminna mig om det, då kramper inte är kul och känselbortfall och inflammerade muskelfästen är ganska trist.
Ska också försöka ta allt lite mer allvarligare, inte lätt för man vet ofta inte vad man gör fel innan det är för sent. Men ska fixa de dumma fingrarna. Och dricka mer vatten, det är så lätt att glömma när man cyklar långa dagar.
Ska även söka min korta handskar. Kommer plötsligt ihåg att jag har dem nånstans, mjuk skinn och med några hål på utsidan så dem är inte så varma. Inte riktiga racehandskar och tror jag använde dem bara på min första långa fatbiketur i fjäll så vet inte om dem skulle funka på ett elak racestyr. Men använde dem för att fattien hade för hårda handtag och det hjälpte. Var också mitt första fjällbesök så då vill man (feg som man är) handskydd. Lite konstigt tanke, att cykla solo några veckor i fjäll, helt oerfaren men MED handskar som skydd :) När jag var hem igen byte jag handtag, mycket bättre lösning. Men iaf funkade handskarna rätt bra så kanske också på racern.
Men ska inte cykla på racern innan jag har en kortare styrstam, tror att det är felet, att ha en för stor ram och därför fel handtagposition. Konstig bara att jag fick de nu och inte för några år sen men okej, så är livet, får inte klaga :)
Bästa tips! Det ska jag göra :)Crocko sa:Krya på dig och lämna racern hemma och håll dig till Fattien som är snällare mot kroppen.
Tack! Inser nu att jag glömde vinkel, rise, 6grader och lite mer :)Mats65 sa:Reach mäts vid toppen på styrröret och det är ju inte helt vertikalt. Därför måste du kompensera för det om du skall jämföra reach mellan två olika storlekar. Reach för 54 ramen är alltså längre om det mäts på samma höjd som för 49 ramen.
Du måste lägga till (565-519) * cos 73 = 13.5 mm
Dvs 54 ramens reach är 13.5 + 7 = 20.5 mm längre när man mäter på samma höjd som för 49 ramen.
Så 2 cm kortare styrstam är nog lämpligt.
Jepp, ska precis göra som ni sa och ett steg i taget (som en klok Konsensus sa). Men förmodligen har jag ingen tålamod och gör alla tips i en gång; handskar, sadel, styrstam, springa i skogen, vätska/mineral, övningar etc.d_anders sa:Håller med Berk. Runt 5 bar låter bra och när du sänker trycket så kommer styret att vibrera betydligt mindre. Det låter ju även som att du kör ganska utsträckt och därmed kanske stödjer dig en del på styret. Det är ju enkelt att genomföra dessa korrigeringar så prova och se om du blir av med besvären.