Domnar bort i skrevet - farligt?

kb_ck skrev:
-------------------------------------------------------
> Den är internetbaserad vilket inte är så bra
> med tanke på urval, från samma abstract (min
> fetstil):
> ....
> --------------------------------------------------
>
> Jag sökte på PubMed med nyckelorden "impotence
> cycling" och hittade några andra studier,
> slokande läsning...
>
> Den här säger mer än 3h i sadeln per vecka är
> associerat med potensproblem, men att fler
> studier behövs.
> ...

Det var ju tråkigt att höra.

Jag var helt domnad mellan benen i ett par dagar och rätt så slak i några dagar till efter Siljan Runt förra året. Sprang direkt ut och skaffade en Specialezed Toupe och har på 150-200 mil sedan dess inte haft några problem alls. Lyckades dessutom göra frugan på smällen ett par månader efter Siljan Runt och för drygt tre veckor sedan föddes vår lilla dotter, så impotent tror jag inte att jag blev.

Efter pbp var jag bortdomnad en längre tid (fråga inte hur länge). Detta av en sadel jag inte haft problem med vare sig på 20, 30, 40 eller 60-milsdistanser. Problemet var att jag körde stora delar av pbp i bocken pga solokörning och vind och därmed roterade fram bäckenpartiet. Mjukdelarna hamnade då i kläm. Skulle sänkt sadelspetsen lite med facit i hand. Dock återgick funktion till det normala efter ett tag, tvivlar på att det föreligger risk för permanent impotens av lite cykling.

Jag kände av lite med min gamla fizik Arione. Bytte till Specialized Toupe Gel efter sittbensmätning och har aldrig haft problem efter det. Jag körde hela Randonné-serien och nästan hela PBP förra året 100mil i sträck och hade inga domningar och knappt något skav alls efter. Däremot så fick jag andra problem på PBP som gjorde att jag blev lpockad av banan.

Kolla sadlar med sittbredd som matchar avståndet mellan sittben sedan kan du börja fiffla med sittställningen!

Aaaaaah, jag har en lösning...

minraven2.JPG ht=544

Så, nu får ni tillbaka tråden igen.

;)

Hej igen.

1. Jag är läkare. Men jag uttalar mig som privatperson med medicinsk kunskap. Detta är alltså inte ett substitut för ett besök hos doktorn.

2. Ang siffror: nej jag har inga aktuella siffror och tänker inte skaffa fram det heller. Har dock läst på om detta av eget intresse, vilket vem som helst kan göra. Sambandet mellan tryck / vibration och skador på nerver och blodkärl är väl dokumenterat på flertalet organsystem. Det finns således inget som talar för att det skulle vara annorlunda för just vår bäste vän hr. penis.
Man behöver inte siffror på allt. Lite tänk får man göra själv oxå. De som efterfrågar studier i ämnet ska tänka på att dessa studier i så fall bara bygger på cyklisters egna uppgifter. Vilket trode vara behäftat med stora felkällor. Vilken kille i 25-30 års ålder tror ni vill erkänna något sådant?

3. Om något ändras från ett år till ett annat får man ju kolla upp det. Om killen inte bytt sadel så ska han såklart kolla prostata.

4. Mitt råd att lägga av med landsväg är såklart en sista åtgärd, dvs om inte sadelbyte hjälper. Men ni som tycker det är överdrivet kanske ska ta och svara på följande fråga: hur länge ska killen forsätta försöka? Tills domningarna inte släpper på en dag, en vecka eller en månad eller ett halvår? Det är ju jävligt lätt att sitta här och tycka att det fixar väl sig och att det här bara är myter och snack när man inte behöver ta något som helst ansvar för sina råd och tips.

Jag hade det problemet förut men det minskade när jag bytte till en sadel med "lovechannel" som minskar trycket mot plenum. Innan gjorde det ont när jag pissade tillochmed.

Lycka till

Jag har hade samma problem efter Vätternrundan och även nu lite efter Roslagsvåren.

Jag gjorde dock misstaget att köpa en för dyr sadel innan jag hittat rätt modell. Inte så kul att byta när man pröjsat över tusen spänn på en Arione kolfibersadel som inte känns bra.

Köpte nu på prov en Selle SLR Gelflow på rea (i knallgul färg, antagligen därför den var så billig), har inte hunnit testa den ännu.

Skulle ni föresten köpa en sadel med det här namnet?
http://www.bikebuster.se/detaljer/210075.html

Naturligtvis skall man lyssna på kroppen och ta problemen på allvar. Men samtidigt skall man inte förstora upp problemen till Aftonbladsnivå som att all cykling leder till impotens och att alla cyklister är impotenta. Jag tror det finns någon undersökning som visar att cyklister är mindre impotenta än gemene man:) Speciellt när man kommer upp i ålder så befrämjar motion potensen och fördelarna överväger säkert de risker som eventuellt möjligtvis skulle kunna finnas vid cykling långa pass. Betydligt farligare saker för potensen är övervikt, rökning och alkohol!

Under 90 talet fanns det en urolog vid namn Goldstein som fick många cyklister att lägga av. Det visade sig sen att den forskning som han hade gjort och som var grunden för hans slutsatser inte höll måttet och att det inte fanns någon signifikant skillnad mellan cyklister och andra.

Senast redigerad av en moderator:
Signifikans hit och dit. Här har man en kille med ett real problem. Ska vi då bara säga att för att någon urolog gjorde studier utan signifikans på 90 talet så är det bara att cykla på utan fara? Det finns ju faktiskt en möjlighet att studierna inte nådde signifikans p.g.a andra orsaker än att sambandet på studien var relevant.

StoraBerg, som jag sa så skall man ta probelmen på allvar när det uppstår och naturligtvis försöka hitta en lösning. Vad jag försöker säga är man inte skall skrämma upp folk genom att förstora riskerna med cykling. Jag tror att möjligheterna till ett välbefinnande klart överstiger de eventuella risker som finns och därmed vore det synd att skrämma iväg folk från vår härliga motionsform. Visst kan man som du resonera med logik att sambandet mellan tryck och kärl och skador är väl dokumenterad och därför måste det även finnas cyklister med problem. Det finns säkert en risk men frågan är hur stor denna risk är, att som du dra slutsatsen utan kunna peka på någon form av evidence att det finns många cyklister som är impotenta tycker jag inte är så bra.

Jag har inte kollat på nåt bowlingforum, men jag vågar slå vad om en Delicatoboll om att ingen av dem haft domningar i dolmen av att ha bowlat...

När blev det oväsentligt att inte vara observant på sin hälsa? Är det bättre att bara rycka på axlarna och vifta bort problemet när det uppstår och låta det gå så långt att det kanske inte går att lösa helt? Jag förstår fornanders oro och jag tycker det är klokt av honom att se vad han kan göra åt saken. Skulle reagerat och agerat på precis samma sätt själv.
Man har bara sin hälsa och utan den är inte ens cyklingen någonting värd.

En något intim fråga kanske...men hur går en sittbensmätning till?

Jag har en Fizik Arione sedan förra året och den känns inte alls bra, det blir tryck på ett oskönt ställe.
Jag har för mig att någon butik i Stockholm har sadlar som man får låna lite för att känna om det känns bra, någon som vet vilken butik jag tänker på? Jag gissar på Cykelcity.

Är det någon som har en Arione och som gillar den???

Själv bytte jag i morse min Arione mot en nyinköpt Selle SLR Gelflow, en modell med ganska mycket stoppning och ett hål i mitten.

Med reservation för att det bara är 14 km till jobbet så måste jag ändå säga att det var som en befrielse att sätta sig på SLR:en! Som att cykla med byxan full av nyrunnen diarré, så mjuk och len kändes den! :-)

Man tar en bit oförstörd wellpapp som man sätter sig på. Man mäter mellan gropparna i wellpappen. Helst skall man vara naken, gärna inmord i tuggad broccoli, för bästa resultat.

Nån som har bra tips på hur man ställer in sadeln (en Arione) för att slippa problemet?
Skall den längre bak eller fram, pekas nedåt eller lite uppåt?
Har hittat alla varianter på nätet tror jag! Många skriver att sadeln skall vara vågrätt, men eftersom Arionen är upphöjd i bakkant är ju detta något svårt...

Sungam skrev:
> Men på min andra vill jag fortfarande ha svar,
> hur gör man en sittbensmätning på ett
> civiliserat sätt?

Om du inte gillar Broccolimetoden så kan du gå till Cykloteket som har en liten stjärtmätningsapparat från Specialized.

Gilbert skrev:
> Nån som har bra tips på hur man ställer in
> sadeln (en Arione) för att slippa problemet?

Jag har flyttat den framåt bakåt uppåt nedåt. Inget hjälpte.

Gilbert skrev:
> Nån som har bra tips på hur man ställer in
> sadeln (en Arione) för att slippa problemet?
> Skall den längre bak eller fram, pekas nedåt
> eller lite uppåt?

Jag hade en sån för några år sen. Hade precis samma problem som ni beskriver. Tyckte att det lättade lite när man vinklade sadeln lite framåt. Ibland kan det handla om millimetrar.
Nu kör jag på en Aliante som jag är jättenöjd med, tur det eftersom den kostade nästan två lax. :)
/J

Prova en sån här sadel, ganska lite stoppning men underbart skön att sitta på, billig nog att köpa bara för att prova:http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=2&extra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=SAN073

Jag får mystiska känningar bara av att läsa den här tråden. Lite som att det börjar klia i skallen när man ser en lapp om löss på dagis :)

/Johan

Skumt att så många av proffsen får barn, dom cyklar ju ändå bortåt 6000 mil om året och borde följdaktligen av alla skrockfulla rubriker aldrig ens kunna få ribba :-/

Lite skärrad blev man väl när det kom på tal första gången? Inskaffades en sadel med ergo-hål i ganska snart.
Det som nämnts om bånge vid cykling, händer här också. Speciellt efter längre turer, och då när jag klivit av! (Extra skoj, när man cyklat till badet..) I.o.f.s mår jag allmänt så där pilskt jättebra efter träning. Farligt! :-D

Brakastruten skrev:
> Jojje, du hade väl redan säkrat tillväxten?
> Bara att cykla på m.a.o.! ;-)

Precis vad jag tänkte själv. Jag cyklar lugnt vidare. Fyra knattar får banne mig räcka :)

/Johan

Körde ner i ett potthål med tempocykeln en gång och landade lite olyckligt och klämde delar av mig mot sadelspetsen, det tog från lördag-torsdag innan jag kunde kissa normalt igen (tänk taggtråd)...

I denna artikel finns dels en illustrativ bild av blodkärlen det handlar om (nerver brukar följa dem dessutom) och lite mätningar: http://www.roadcyclinguk.com/news/article.asp?SP=&v=4&UAN=518.

Vad gäller Fizik Arione så "ska" den monteras så att främre delen är någorlunda vågrätt eftersom bakre delen är lite uppsvängd. Arione har ett rykte om sig att passa alla, men av döma av denna tråd och K&S stämmer det inte riktigt.

Kör själv f n med Selle Italia SLK, vilket är en mycket trevlig sadel. Selle Italia SLC trivdes jag också mycket bra med; den har något större öppning medan själva sittytan är lätt tiltad åt sidorna (SLK är mera plan, faktum är att båda funkar fint). Inga domningar i barnfabriken upp till iaf drygt tio mil, de här sadlarna gör sig inte påminda när man är ute och cyklar utan funkar bara. Skulle dock vilja prova en Toupe 143 mm - om inte annat är den ju väldigt snygg (i vitt och med en färgaccent)! Nackdelen med öppna sadlar är att det kan bli lite dragigt mot perineum, men vintertid kan man ju sätta lite tejp över springan.

Om man har sadel med springa kan det vara lite vanskligt med tjockleken på "blöjan" - tjockare är oftast inte bättre, det finns risk att det åker ner i sadelspringan, korvar ihop sig och istället ger tryck. Det gäller alltså att prova kombinationen av sadel och cykelbyxa.

Jag hade problem med domningar, originalsadel på min Bianchi XC Comp. Bytte till en Arione och problemen försvann! Efter att ha använt Arionen i ett par år har jag plötsligt fått problem med skav! Men förmodligen är sadeln "slut". Kan mycket väl tänka mig en ny Arione! Den passar alltså min ända alldeles förträffligt!

Kom att tänka på en annan sak; har ett par brallor som är ganska korta i hängslena, vilket får till följd att familjelyckan ibland hamnar i en onaturlig vinkel. Då kan det kännas lite domnat, avhjälps genom att dra lite i brallorna, så byxorna kan väl också ha en viss betydelse?!

Efter att ha cyklat runt med en Arione som gett mig domningar fick jag i fredags mitt sittbensmått uppmätt och äger nu en Specialized Toupe 130 mm.
Än så länge har det inte blivit någon längre runda, men det känns helt klart som att jag har mer tryck på/nära sittbenen. Med Arionen som var smalare var det mjukdelarna som blev belastade.
Var ska trycket vara när en sadel är optimal?

Sungam skrev:
> Efter att ha cyklat runt med en Arione som gett
> mig domningar fick jag i fredags mitt
> sittbensmått uppmätt och äger nu en Specialized
> Toupe 130 mm.
> Än så länge har det inte blivit någon längre
> runda, men det känns helt klart som att jag har
> mer tryck på/nära sittbenen. Med Arionen som var
> smalare var det mjukdelarna som blev belastade.
> Var ska trycket vara när en sadel är optimal?

Sittbenen med omnejd, INTE i området kring penisroten/bakom pungen! Du kommer att få träsmak i början efter bytet, såklart, men det har du väl redan räknat ut.

Var köpte du sadeln? Toupe eller Toupe Gel?

Vic skrev:
> Har också haft problem med domningar. Provat
> olika sadlar, inkl. Specialized med föregående
> sittbensmättning. Har dock inte gjort någon
> större skillnad.
>
> Kör sedna ett par veckor på en Selle SMP Strike
> Evolution med ett jättehål i mitten. Funkar bra
> än så länge, inga tendenser till domningar,
> ingen träsmak och inga skavproblem.