Domnar

Magu

Ny medlem
Domnar
Hej jag har precis köpt en ny Mtb och cyklar mest stig. Efter ca 30-40min cyklande så domnar mina fingrar och händer så det knappt går att hålla i styret.
Någon som upplever/upplevt samma sak och hur fick ni bort det?
Kan jag behöva ett styre som ger en mer upprätt position på cykeln?

Hjälp!!!

Domnar
Har samma problem men det är bättre nu. Jag fick för mycket tyngd på händerna dvs hänger för mycket framåt. Prova labba lite med sadelhöjden, samt flytta bak sadeln något?
Jag köpte end-bars för att kunna ändra handposition. samt gel handskar och nu tar det 3-4h innan det börjar domna.

Domnar
Rakt styre ger ju statisk last. Skaka ur händerna då och då. Försök att inte hänga så tungt på händerna. Kortare stam, gelhanskar, andra handtag är saker som är värda att testa.

Domnar
Prova att vinkla upp styret lite så att ändarna pekar snett bakåt-uppåt om du inte redan har det så. Många styren är justerade så att de bara har svepning bakåt, vilket kan bli ganska jobbigt för händerna. Det kan räcka med bara några grader för att det ska bli mycket trevligare.

Domnar
Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> Prova att vinkla upp styret lite så att ändarna
> pekar snett bakåt-uppåt om du inte redan har det
> så. Många styren är justerade så att de bara
> har svepning bakåt, vilket kan bli ganska jobbigt
> för händerna. Det kan räcka med bara några
> grader för att det ska bli mycket trevligare.

+1

Domnar
StoraBerg skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej det låter inte normalt...
> ...Jag skulle låta en
> duktig sjukgymnast eller distriktsläkare kolla
> nacke, axel och handled.

+1

Är det alla fingrar eller några specifika?

Domnar
En sak jag märkte med rakt styre vid pendling, var att mina fingrar blev iskalla snabbt. De höll sig varma när jag bytte till ett styre med rejält backsweep - On-One Mary Bar. Deras OG Handlebar är av samma typ fast bredare. Jag tror man vrider underarmarna så onaturligt med ett rakt styre att det klämmer åt nerver och minskar cirkulationen.

HBOOMA-BLK-254_P2.jpg

Tillbaka
Topp