Domningar/ont i handleden och arm samt ont i ländryggen

eros4

Medlem
Hej alla kunniga.
Tjejen min har en MTB som hon får ovannämda problem av. Hon är 165 cm lång och har en cykel i storlek medium. Jag har köpt en styrstam som är 50 mm. Själv är jag 180 cm lång och upplever hennes cykel väldigt kort.
Nu har hon tröttnat och vill istället köpa en damcykel med upprätt körställning.
Det tycker jag är synd då våra gemensamma turer blir begränsade till asfalt och breda stigar.
Jag har föreslagit att hon skall prova med "ergonomiska" handtag för att avlasta handlederna. Men det hjälper nog inte mot ryggproblem...
Någon som har lite friska idéer?

Hur länge har hon cyklat på cykeln? Jag brukar alltid känna av ryggen de första dagarna tillbaka i sadeln efter jag varit i vinter-ide, men det mjuknar alltid till efter ett par rundor.

Flytta bak sadeln. (Jag vet det låter fel men det funkar.) Testa även att tilta sadel nosen något uppåt.

Ont i handleden beror ofta på att handleden är för mkt böjd. Ergon gp4 brukar hjälpa mot detta, särskilt om man ställer in dem rätt.

Träna upp rygg/mage så att man inte hänger som en hösäck över styret hjälper. Trampa hårdare hjälper. Flytta bak sadeln lite hjälper, eventuellt måste man följa med någon cm med kortare styrstam.

Tror dock att tid i sadeln gör nytta bara det då det verkar vara vanligt bland ovana cyklister med handledsproblem.

jonja sa:
Ont i handleden beror ofta på att handleden är för mkt böjd. Ergon gp4 brukar hjälpa mot detta, särskilt om man ställer in dem rätt.

Har du slutat cykla audax, Jonas?

Har du bett Hasse#7 om ursäkt för att du skrev att han hade en dålig kvinnosyn?

Okej, tack som fan för alla förslag! Ska plöja igenom dem alla. Intressant med idéen om att flytta sadeln bakåt. Gick helt emot min egen teori om avlastning på handleder.

Tillbaka
Topp