Donator till Ragley bigwig 2017-ram?

Storebrush

Aktiv medlem
Köpte en Ragley BigWig 2017 här på köp och sälj. Nu är bara frågan hur jag ska lägga upp det haha, har typ inte budget egentligen, men vill ändå bygga upp den så den blir rimlig!

Funderar på att sätta in siktet på en donorbike. Och då klurade jag på om Happy har tips på en bra donator att hålla ögonen efter, givet ändamålet - så att säga??

//J

Köpte en Ragley BigWig 2017 här på köp och sälj. Nu är bara frågan hur jag ska lägga upp det haha, har typ inte budget egentligen, men vill ändå bygga upp den så den blir rimlig!

Funderar på att sätta in siktet på en donorbike. Och då klurade jag på om Happy har tips på en bra donator att hålla ögonen efter, givet ändamålet - så att säga??

//J
Grattis till köpet, kör Själv en 2017 Big wig, köpte ramen beggad på eBay och sen byggde jag med delar jag hade samt lite mer fynd på löpningen och sälj. Om du ska ha en donator hoj så är det väl att leta en med samma spec, dvs Boost, 140-160 gaffel, 31.6 sadelstolpe

Här är min byggtråd om du vill ha inspo

Har svårt att se att donatorcykel blir mycket billigare / bättre än att hålla span på köp och sälj respektive reor.
En instegs HT med enkla komponenter brukar ju ändå kosta 10-13 k och sen ska grejerna passa och dessutom är det snikgrejer.

Hjul och gaffel brukar bli de största utgifterna. För säg 6 k brukar man kunna hitta vettiga hjul och gaffel med lite tur med däck på hjulen redan. Då har du fyratusen kvar att köpa drivlina + ANNAT så för 10k bör du få ihop en mycket bättre specad hoj än en instegshoj för strax över 10 k.

Precis som glitch skriver så är det nog vettigare att tråla runt på köp och sälj, tradera mm samt diverse nätreor än att hitta en komplett hoj med rätt donatorgrejor

Tack för input grabbar, ni har säkert rätt. Får dämpa ivern lite kanske och spana vidare på K&S..

Tradera skrev du, kan man fynda cykelprylar där?

Jag tror det kan löna sig om du hittar en ht här på k&s som du kan köpa billigt för kanske 10k som du sen plockar alla delar på och sen säljer ramen.

Ja, det kan funka men det funkar dåligt att ge tips utöver att delarna ska passa. Hittar man en billig boost hoj med lämplig gaffel så är det bara att köra.

I Stockholm och Hellas var helstelt kul, i Jämtland kunde jag inte ha tråkigare ;) tyckte det var tråkigt även med dämpat fram här men bor i Åre och började cykla på heldämpat.
Plushjul skadar inte. Jag körde 29x2.6 med cushcorre pro, däcktryck 0,85 bak o 0,65 bra fram, fick genomslag men hoppade inte o körde väl inte jättehårt direkt. Kör på heldämpat 1,4 bar fram och 1,55-1,6 bar bak men cyklar mkt fortare.

I Stockholm och Hellas var helstelt kul, i Jämtland kunde jag inte ha tråkigare ;) tyckte det var tråkigt även med dämpat fram här men bor i Åre och började cykla på heldämpat.
Plushjul skadar inte. Jag körde 29x2.6 med cushcorre pro, däcktryck 0,85 bak o 0,65 bra fram, fick genomslag men hoppade inte o körde väl inte jättehårt direkt. Kör på heldämpat 1,4 bar fram och 1,55-1,6 bar bak men cyklar mkt fortare.
Känner mig inspirerad av detta! Har du en bild på den med stel gaffel?

20180302_011016.jpg
20180308_160350.jpg

Jag kör 27.5+ med i45 fälgar och 3" däck på min syrly

Skulle jag byggt om hjulen så skulle jag siktat på 29" hjul med typ 35mm fälgar så att man kunde gå upp till 2.6-2.8 däck ifall man vill, men ändå kan byta till typ 2.3" däck ifall man vill ha cykeln lite rappare och lekfullare. Det är lätt att 3" blir lite studsbolliga och tunga

Men ok! Jag tycker det är svårt hur man ska tänka kring hjul. Är det någon som har ett tips på vad det är jag letar efter ungefär? Ska jag försöka hitta ett par för 4ish på nån rea eller ska jag spana efter nått särskilt på andrahandsmarknaden? Svårt ju! Jag skulle behöva köpa hjul som kostar Max 5k egentligen.

Jag tycker fö 30mm är det optimala däckbredden även på HT, stor luftkudde (beroende på däck) men ändå inte för stort så det blir bulligt/sladdrigt. Gillar också typ 2.4-2.5 mer än större, både pga profil men även mindre roterande massa än 2.6-.

..Men fullt medveten om att det är väldigt subjektivt.

Vill du ett annat tips på bra ställe att köpa hjul till väldigt bra priser kan jag rekommendera Fitwheels, gick supersnabbt, chattade med dem direkt via hemsidan och de ordnade en custom konfiguration åt mig. Men finns massa bra standarderbjudanden också. https://fitwheels.eu/en/

Jag har inte provkört mina nya hjul än, men enligt många tester är Nukeproof Horizon V2 väldigt bra hjul för pengen. Kanske värt en titt?

Bra deal på dom där! Hur är det att beställa från Wiggle nu för tiden då? Var ett tag sen sist…

Vill du ett annat tips på bra ställe att köpa hjul till väldigt bra priser kan jag rekommendera Fitwheels, gick supersnabbt, chattade med dem direkt via hemsidan och de ordnade en custom konfiguration åt mig. Men finns massa bra standarderbjudanden också. https://fitwheels.eu/en/

Tack för tipset! Jag känner mig lite stressad av sidan ? hur ska jag veta vad jag är ute efter? Asså hjul är 100% min blinda fläck när det gäller komponenter, ingen aning om vad som är rimligt

Bra deal på dom där! Hur är det att beställa från Wiggle nu för tiden då? Var ett tag sen sist…
Det funkar helt ok, men tar någon vecka eller två delvis beroende på hur snabba de är i tullen. Jag behövde skicka in en tullfullmakt (snabbt och smidigt om man har tillgång till skrivare och scanner) för att de skulle få kolla igenom paketet, men man betalar ingenting utöver det som står på Wiggle.

Tack för tipset! Jag känner mig lite stressad av sidan ? hur ska jag veta vad jag är ute efter? Asså hjul är 100% min blinda fläck när det gäller komponenter, ingen aning om vad som är rimligt

Billigt alternativ är typ dessa: https://fitwheels.eu/en/wheelset-dt-swiss-370-alexrims-ex30-29-enduro-p-293.html

Nav bak är lite beroende på vilka typ av kassetter du vill köra. Ska du rikta in dig på billigt är "Shimano MTB" på sajten att föredra. Det är "gamla" Shimano HG-body. Vad jag kan läsa mig till är ramen boost så 12/148mm

Nav fram spelar ingen roll, men kör du boostgaffel är det 15x110mm TA.

Det funkar helt ok, men tar någon vecka eller två delvis beroende på hur snabba de är i tullen. Jag behövde skicka in en tullfullmakt (snabbt och smidigt om man har tillgång till skrivare och scanner) för att de skulle få kolla igenom paketet, men man betalar ingenting utöver det som står på Wiggle.

Ok tack för info ??

Har börjat få tag i lite delar nu! Det går i äkta lågkonjuktur-tempo detta! Får man vara OT i sin egen tråd? Har en gaffel med rakt styrrör på ingång och har förstått att det ska finnas adaptrar som löser det när tuben är tapered, men hur hittar jag rätt? Det står ZS44/28.6 | EC44/40 på specen till ramen. Styrröret på gaffeln är 1-1/8. Hur googlar jag ens? ?

Har börjat få tag i lite delar nu! Det går i äkta lågkonjuktur-tempo detta! Får man vara OT i sin egen tråd? Har en gaffel med rakt styrrör på ingång och har förstått att det ska finnas adaptrar som löser det när tuben är tapered, men hur hittar jag rätt? Det står ZS44/28.6 | EC44/40 på specen till ramen. Styrröret på gaffeln är 1-1/8. Hur googlar jag ens? ?

Ec44 / 30 för att köra gaffel med rak 1 1/8 (dvs 28.6mm ish + lite tjockare vid crown race)

08952353-2CC0-4D2E-B28A-71A2940DDD28.jpeg

Lite återkoppling: har börjat labba lite med olika budget-prylar jag ropar in på sistone, känner mig taggad på bygget! Det är surly sunrise och krampus-gaffel här. Och ett par pissbilliga syncros-hjul med både kassett, däck och bromsskivor på blocket. Fråga föresten: är det inte rätt ovanligt med 180mm-bromsskivor både bak och fram? Ställer till det för mig när letar adaptrar ?.

Har hittat superrimliga broms och växelkomponenter via köpes-annonser på K&S, sjukt underskattat koncept ändå. Vevar och framdrev hade jag hemma, precis som styre, stam osv och pedaler. Allt som allt har jag hittills lagt ut 6600kr inklusive ramen, och nu har jag sadelstolpe och adaptrar till bromsok kvar att köpa typ.. eller eventuellt en 160mm-skiva med centerlock då.. vet inte vad som är klurigast att få tag på. Måste ändå hitta nått till frambromsen, gaffeln är IS och oket DM. Är det sånt folk sitter och trycker på hemma? Kanske värt att testa ändå

Bilagor

• AF4BDCE0-A868-4146-937E-8BB7E5663DB8.jpeg
    AF4BDCE0-A868-4146-937E-8BB7E5663DB8.jpeg
    1.1 MB · Besök: 45
Visa bilaga 619572
Fråga föresten: är det inte rätt ovanligt med 180mm-bromsskivor både bak och fram? Ställer till det för mig när letar adaptrar ?.
Finns väl alla möjliga olika kombinationer. Läser man här så kör ju alla med 203mm men så ser det nog inte ut på stigar i allmänhet. Min cykel kom med 180mm fram och bak från fabrik, har inte sett någon anledning att byta, min förra hade 180mm fram och 160mm bak.

Tror att 180 skivor fram och bak är vanligaste kombinationen.

Riktigt fin det där! Stiligt kombination av stiler. Nästan fusk då att säga att man bara har lägre i 6600 kr när man har såna fina komponenter hemma (vilken fina pedaler, tyvärr kör jag inte plattisar).

Finns väl alla möjliga olika kombinationer. Läser man här så kör ju alla med 203mm men så ser det nog inte ut på stigar i allmänhet. Min cykel kom med 180mm fram och bak från fabrik, har inte sett någon anledning att byta, min förra hade 180mm fram och 160mm bak.
haha Happy vs verkligheten. Ja men ok, vanligt med 180 fram och bak, då lär jag hitta de rätta adaptrarna till oken, tack

Tror att 180 skivor fram och bak är vanligaste kombinationen.

Riktigt fin det där! Stiligt kombination av stiler. Nästan fusk då att säga att man bara har lägre i 6600 kr när man har såna fina komponenter hemma (vilken fina pedaler, tyvärr kör jag inte plattisar).
:) good point! Tack! Man kan också säga att jag gått och tittat på de där grejerna några gånger och känt att de förtjänar nått att sitta på. Fått en vision av just den där kombinationen av stilar.. Har nått annat klukerstyre som jag ska provmontera också, se hur det känns. Men jag hade trott det skulle vara klurigare att få tag på billiga grejer, därför jag först funderade på donator mä

Tillbaka
Topp