Donera delar från Dude till Taiga

eirisch

Aktiv medlem
Jag har varit sugen på en Pole Taiga ett tag, men den är lite dyr.
Nu har jag fått tag på (beställt men kan avbokas) en billig Dude som jag tänkte plocka delar från till ett Taiga ramset. Ska även flytta sänkstolpe och bluto. Finns det nåt med q faktor eller kedjelinje som jag måste avkoda från deras hemsidor för att veta att det funkar? I bästa fall behöver jag bara ordna vevlager, lite vajrar och bromsslang och en kortare styrstam. Missar jag något mer?

https://polebicycles.com/polestore/product/taiga/#components

https://www.canyon.com/en-fi/mountain-bikes/fat-bikes/dude/dude-cf-8.0-trail/2464.html

Duden har trots allt en ganska smal q factor, och med tanke på hur feta däck Taigan sväljer så gissar jag på problem...

Senast ändrad:
Det finns ju minst 5 olika vevpartier på Dude 2015 - 2020.
Det smalaste är nog det tidigaste e13 och det bredaste är nog det senare e13?
Truvativ stylo är ungefär mitt i mellan de båda e13, och Sram GX kanske är samma som stylo?
Vissa Dudar har haft raceface om jag inte minns fel, men hur det står sig breddmässigt har jag ingen koll på.

Vilket vevpati är det på outlet-Duden?

Lars.E sa:
Det finns ju minst 5 olika vevpartier på Dude 2015 - 2020.
Det smalaste är nog det tidigaste e13 och det bredaste är nog det senare e13?
Truvativ stylo är ungefär mitt i mellan de båda e13, och Sram GX kanske är samma som stylo?
Vissa Dudar har haft raceface om jag inte minns fel, men hur det står sig breddmässigt har jag ingen koll på.

Vilket vevpati är det på outlet-Duden?

Det står inte i klartext, men på bilden kan jag läsa Stylo.

Passar allt att flytta över utom veven, så är det nog ganska rimligt att sälja av dude ramen med vev och köpa en vev åt polen :)

eirisch sa:
Jo tack, det förstår vi nog alla ?

Ibland måste det uppenbara också nämnas.

Om canyon specar dåligt är det tyvärr svårt att förutse. Du får testa helt enkelt :)

Hur passar resten av prylarna? Passar hjul? Sadelstolpe? Osv.
Är delarna från duden delarna du vill ha? Eller kommer du börja byta saker?

Den har rätt Drivlina, bromsar som är OK, rätt hjul, rätt gaffel, pålitlig sänkstolpe som jag har på annan cykel. Så ja, det är nog ganska rätt delar.

Behöver du något mått från en Taiga (min i XL) så kan jag nog hjälpa till, men Pole verkar ju ha specat det mesta på sin hemsida.

Pepperazzi sa:
Behöver du något mått från en Taiga (min i XL) så kan jag nog hjälpa till, men Pole verkar ju ha specat det mesta på sin hemsida.
Bredd över kedjestagen vore intressant...
Måste erkänna att jag också sneglat på en Taiga pga däcken... Vad väger din?

15,5kg säger den inte helt exakta pallvågen här på jobbet, men det kan säkert ligga där någonstans. Då med stela gaffeln, en One-Up dropper och slanglösa Snowshoe 2XL.

Några som provade den under GFBD i Övik tyckte den kändes oväntat lätt ändå.

Lite knepigt att mäta kedjestagen utan att ta ut hjulet, men ca 15cm ungefär. Gott om plats med 5,05" däck.

20191209_111406.jpg

20191209_111326.jpg

Pepperazzi sa:
15,5kg säger den inte helt exakta pallvågen här på jobbet, men det kan säkert ligga där någonstans. Då med stela gaffeln, en One-Up dropper och slanglösa Snowshoe 2XL.

Några som provade den under GFBD i Övik tyckte den kändes oväntat lätt ändå.

Lite knepigt att mäta kedjestagen utan att ta ut hjulet, men ca 15cm ungefär. Gott om plats med 5,05" däck.
Tack, men jag tänkte mest på yttermåttet innanför vevarna :-)
Och om någon kunde mäta det på en Dude också? Antar att eirisch är nyfiken på den skillnaden också...

Aha, du tänkte så :)
Då är det närmare 17cm, med 14mm tillgodo med orginalvevarna.

Bilagor

• 20191209_143553.jpg
    20191209_143553.jpg
    208 KB · Besök: 108
  • 20191209_143607.jpg
    20191209_143607.jpg
    194.8 KB · Besök: 103
Nja, här ska inte sågas nåt...

Kedjestagen svänger tillbaka efter där däcket är som bredast, men eftersom jag ändå var i mätartagen så...

20191209_160944.jpg

Stylo
IMG_20191209_210725_resized_20191209_091948387.jpg

e13 Tidiga modellen
IMG_20191209_210745_resized_20191209_092034671.jpg

e13 nyare modellen orkar jag inte montera på gammelramen just nu, men den har mer space än stylo.

Sista bilden stämmer bra med hur jag minns det, min Dude var ju av första eller andra årsmodellen.
Så summa summarum så kan vissa Dude vevpartier passa på Taiga men det blir tight?

Eirisch, du får ursäkta att jag kapade din tråd men jag suktar ju som sagt också efter en Taiga...

Skulle tro att det nyare e13 kan funka, stylo är på det beömda...
Skulle jag få bestämma så skulle jag påstå att det tidiga e13 inte ens funkade på Dude då kedjestagen fick lite stryk när det flexade. Bättre då med stylo som har större tolerans mot flex.

Då jag beställt en Taiga så lyfter jag den här tråden igen...
Är orolig för vad mina knän kommer att tycka om q-factorn på Raceface Turbine vevpartiet, men enligt detta dokument https://www.raceface.com/media/Crank_Q-factors_and_chainlines.pdf så borde det gå att minska med 10mm bara genom att byta armar till Next SL? Tolkar jag det rätt och passar armar från NextSL på Turbine?
Med tanke på bilderna ovan så borde det fortfarande vara goda marginaler till ramen.
Om det nu går att hitta bara de armarna vill säga, och om det blir billigare än att byta hela klabbet mot Hope Evo istället och minska q med ytterligare 4mm ...

Jag skulle vara försiktig med att ha vevarmarna för tight mot kedjestagen.
Nu vet jag inte hur styv Taigan eller Raceface vevarna är, men...
Jag fick ganska fula märken i kedjestagen på min 2016 Dude med de tighta e13 vevpartiet av flexet fick det AT ta på både hö å vä sida.

Hellre skav på kedjestagen än inuti knäna :-)
Men jag får väl testa först innan jag köper nått. Cykeln borde landa till veckan.

BuTTuS sa:
Men jag får väl testa först innan jag köper nått. Cykeln borde landa till veckan.

Så sant... Det viktigaste är ju att kroppen funkar på cykeln.

Vad har du beställt för färg och storlek?

Lars.E sa:
BuTTuS sa:

Så sant... Det viktigaste är ju att kroppen funkar på cykeln.

Vad har du beställt för färg och storlek?
Polar Blue i Large, alla färger finns inte i lager. Var å klämde å mätte på Pepperazzis XL under julhelgen, men den kändes på gränsen till för lång å det är ju svårt att rätta till...

Ja... Peppes XL är ganska stor, men annars är den riktigt trevlig att cykla på.
Jag har ju allt utom ramen från min skrotade Dude och har ett visst sug efter att skaffa en ram att montera grejerna på. Har sneglat lite både på Pole och ICT för att kunna bygga med 2XL-däcken, men... Jag går nog den snåla vägen och hoppas på att hitta något billigt begagnat att hänga delarna på.

BuTTuS sa:
Hur gick det för trådskaparen, blev det något bygge?

Jag fegade ur lite och insåg att jag nog uppskattar något rappare än Taiga. Sålde den Dude L jag köpte på outlet med nån tusenlapp i vinst. La sen beställning på en helstel storlek M, och köpte en Mastodon på rea på Fatbike24. MEN den är fast i Tyskland nu när Canyon hackades i mellandagarna. Vet inte när de kan skicka den.

Senast ändrad:
eirisch sa:
BuTTuS sa:
Hur gick det för trådskaparen, blev det något bygge?

Jag fegade ur lite och insåg att jag nog uppskattar något rappare än Taiga. Sålde den Dude L jag köpte på outlet med nån tusenlapp i vinst. La sen beställning på en helstel storlek M, och köpte en Mastodon på rea på Fatbike24. MEN den är fast i Tyskland nu när Canyon hackades i mellandagarna. Vet inte när de kan skicka den.

Ojdå...
Är det hackningen som gör att det plötsligt inte finns några Dudar att beställa?

Får man fråga varför du inte valde den som redan har Mastodon och sänkstolpe så att du samtidigt fått finare växlar och bromsar mm.

Lars.E sa:
Får man fråga varför du inte valde den som redan har Mastodon och sänkstolpe så att du samtidigt fått finare växlar och bromsar mm.

Ja det där går att klura på åt alla håll. Totalsumman blir nu lägre, och jag har både stel gaffel och dämpad. Sen att det är ratchet på den finare kanske är nåt jag går miste om. NX/GX I min mening är inte enormt storm skillnad. Tror fyrkolvsbromsarna som kommer med funkar fint. Men visst, jag har övervägt att tänka om några gånger.
Köpte gaffeln lite på chans. Inte säkert att jag behåller, men slog till när den var på rea. Ska testa den stel först.

Senast ändrad:
OK. tur det finns några olika att välja så att man kan hitta det som personligt passar bäst.
Själv köpte även jag den billigare Duden då jag inte ville ha dämpad gaffel, sedan bytte jag nästan allt ändå, men det var nära att det blev den med mastodon då jag har en kantstött gammal grön dudegaffel i källaren.
Jag tror min 2019 hade mt401 både bak och fram. Som jag tolkar det är det en kombination med både 420 och mt401 på 2020?

Lars.E sa:
OK. tur det finns några olika att välja så att man kan hitta det som personligt passar bäst.
Själv köpte även jag den billigare Duden då jag inte ville ha dämpad gaffel, sedan bytte jag nästan allt ändå, men det var nära att det blev den med mastodon då jag har en kantstött gammal grön dudegaffel i källaren.
Jag tror min 2019 hade mt401 både bak och fram. Som jag tolkar det är det en kombination med både 420 och mt401 på 2020?

Ja det är kombo nu men jag vet inte skillnaden, gör du?
Mina två förra fatbikes var stela och jag håller jämnt tempo även med duktiga killar på FS, men det slet lite när jag var med på tisdagsrajds i Stockholm. Uppgraderade till Bluto, men hanm bara två rundor innan den stals. Tyckte bluto kändes vek, trots att jag bara väger 73kg. Jag hamnar ofta där också att saker byts, men att spara 200 euro med detta upplägg känns OK. Jag är inte känslig för POI i nav och måste inte ha världens bästa bromsar med min vikt och max 15 sek utförsåka här i Helsingfors.

eirisch sa:
Lars.E sa:

Mina två förra fatbikes var stela och jag håller jämnt tempo även med duktiga killar på FS, men det slet lite när jag var med på tisdagsrajds i Stockholm. Uppgraderade till Bluto, men hanm bara två rundor innan den stals. Tyckte bluto kändes vek, trots att jag bara väger 73kg. Jag hamnar ofta där också att saker byts, men att spara 200 euro med detta upplägg känns OK. Jag är inte känslig för POI i nav och måste inte ha världens bästa bromsar med min vikt och max 15 sek utförsåka här i Helsingfors.

Det låter som att vi cyklar ganska likt, förutom att mina utförsåkningar ofta varar ett par minuter iallafall. Jag väger även ca:10kg mer än dig (vägde över 100kg första åren med förra Duden). Terrängen här påminner lite om Hellas fast med fler höjdmeter.
Angående bromsarna hade jag fel. På min 2019 var det mt200 som är 2-kolvs. De mt420-mt401 som sitter på 2020 har jag dålig koll på men de verkar betydligt bättre än mt200.
Jag bytte mina mt200 till sram guide ultimate 4-kolvs och har inte ens provkört mt200 som satt på först. Jag uppdaterade även till star ratchet med 54 poe som jag redan hade på den förra Duden. NXeagle sålde jag till en vän och monterade shimano12s, så även jag hamnar lätt där det byts saker :)

Lars.E sa:
eirisch sa:
Lars.E sa:

Det låter som att vi cyklar ganska likt, förutom att mina utförsåkningar ofta varar ett par minuter iallafall. Jag väger även ca:10kg mer än dig (vägde över 100kg första åren med förra Duden). Terrängen här påminner lite om Hellas fast med fler höjdmeter.
Angående bromsarna hade jag fel. På min 2019 var det mt200 som är 2-kolvs. De mt420-mt401 som sitter på 2020 har jag dålig koll på men de verkar betydligt bättre än mt200.
Jag bytte mina mt200 till sram guide ultimate 4-kolvs och har inte ens provkört mt200 som satt på först. Jag uppdaterade även till star ratchet med 54 poe som jag redan hade på den förra Duden. NXeagle sålde jag till en vän och monterade shimano12s, så även jag hamnar lätt där det byts saker :)
Lägg till mig också på byta-delar-listan, jag beställde nyss ett Hope Evo vevparti och jag har inte ens fått cykeln än :-) Men jag törs inte chansa när det gäller knäna, dom är känsliga nog som det är, och Hope Evo vet jag ju funkar.

Tillbaka
Topp