Speedskejtarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror tyvärr att mzi har alltför rätt...
>
> Att korrelera en subjektiv variabel (utseende) med
> en objektivt mätbar variabel (doping) känns - om
> inte korkat - så åtminstone meningslöst. Jag
> tyckte att Marion Jones var ganska snygg...
Subjektiv variabel. Skojar du. Vi pratar inte estetik, utan om att cyklisten i fråga visar extrema tecken på androgenisering. Främst vad gäller käkparti och muskulär symmetri, i synnerhet som kvinna i en uthållighetssport. Det kan, i sällsynta fall, bero på hormonobalans (för hög testosteronproduktion) och då kan intyg utfärdas. Hit hör Geir Karlstads omdebatterade intyg från Albertville 1992.
Det står förhöjda hormonvärden i pressmaterialet - då utgår jag från att de normala hormonvärdena (testosteron) är förhöjda och att hon inte fått i sig en otillåten substans (EPO, nandrolon/AAS, amfetamin etc). Då ska man veta att man inte kan äta de vanliga testosteronestrarna - de bryts ner i mag/tarmkanalen. Det finns iofs salvor och plåster - men det är svårt att komma över gränsvärdena med den typen av administration. Samma mina ord: Den här damen har skjutit testosteron intramuskulärt.
En liten passus: testosteronnivån hos en man är mellan 350-890 ng/dL medans det hos en kvinna är mellan 10-70ng/dL. Det innebär att den dos som för Lance Armstrong var en liten boostning av den egna manligheten för en kvinna förändrar hela hormonbalansen/fertilitet etc.
En sista liten grej: Sydafrika är ett av de sista "civiliserade" länder som säljer testosteron OTC.
Jag är så jävla trött på uppenbart dopade atleter som skyller på "kosttillskott".