Dopad (eller inte?) på CykelVasan
solskenscyklisten skrev:
-------------------------------------------------------
> Du tänker på Caster Semenya. Men hon hade ju
> inte tagit testosteron.
>
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man ser bilderna så är ju misstanken om
> hög
> > testosteronni inte helt oväntade. Påminner
> vid
> > en första anblick om sydafrikanskan Zelaya
> känns
> > det som.
Just så hette hon ja. Hon är säkerligen helt oskyldig till att ha tagit extra testosteron, men hon hade nog (naturligt) höga halter som gjorde hennes könstillhörighet (utifrån ett idrottsmedicinskt perspektiv) ifrågasatt på den nivån att det gjordes en utredning om det. Utan att vara läkare, men antagligen finns det en skala i testosteronhalt som är flytande och starkt korrelerad (och kausal?) med en persons könstillhörighet och (nu säger jag det förbjudna) prestationsförmågan i ett absolut perspektiv.
Jag är inte bättre än flera andra i denna tråd, och baserat på ENBART bilderna jag har sett, fick jag samma vibbar i just denna fråga som när jag sett bilder på Caster Semenya. Eller, förenklat i ett lemannaperspektiv, bilderna visar ju "en man".
-------------------------------------------------------
> Du tänker på Caster Semenya. Men hon hade ju
> inte tagit testosteron.
>
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man ser bilderna så är ju misstanken om
> hög
> > testosteronni inte helt oväntade. Påminner
> vid
> > en första anblick om sydafrikanskan Zelaya
> känns
> > det som.
Just så hette hon ja. Hon är säkerligen helt oskyldig till att ha tagit extra testosteron, men hon hade nog (naturligt) höga halter som gjorde hennes könstillhörighet (utifrån ett idrottsmedicinskt perspektiv) ifrågasatt på den nivån att det gjordes en utredning om det. Utan att vara läkare, men antagligen finns det en skala i testosteronhalt som är flytande och starkt korrelerad (och kausal?) med en persons könstillhörighet och (nu säger jag det förbjudna) prestationsförmågan i ett absolut perspektiv.
Jag är inte bättre än flera andra i denna tråd, och baserat på ENBART bilderna jag har sett, fick jag samma vibbar i just denna fråga som när jag sett bilder på Caster Semenya. Eller, förenklat i ett lemannaperspektiv, bilderna visar ju "en man".