GoranS sa:
ohellstrom sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:
GoranS sa:
Danskarna säkerställer "kunskapsöverföringen" till kommande generationer genom att anställa Rasmussen som lärare:
http://sn.dk/Lokalsport/Her-er-Michael-Rasmussens-nye-job/artikel/626144
För all del... men mannen har ju inte belagts med yrkesförbud och det är väl för mycket begärt att en skola i nordväst-Sjælland skall gå i bräschen för att städa upp i dopingsoppan.
Att inte anställa en ex-dopare är väl inte riktigt samma sak som att städa upp i dopingsoppan? Och även om han inte belagts med yrkesförbud har jag svårt att se att de på något sätt skulle vara tvingade att anställa honom.
Jag undrar f.ö. vad som hänt om Ludmila anställts som tränare på ett friidrottsgymnasium i Sverige!?
Jag förmodar att de hade en vakant tjänst. Givetvis kunde de låta bli att anställa en kvalificerad kandidat p.g.a. hans förflutna, men det som är min poäng är att det är orättvist att just de ska låta bli när i stort sett ingen annan inom idrottsvärlden låter bli att anställa tidigare dopingsyndare.
Oj! Det var en nyhet för mig att i stort sett alla idrottsskolor har ex-dopare som lärare.
F.ö. vet jag inte vilka meriter MR har som lärare. Att själv vara framgångsrik innebär ju inte med automatik att man är en god lärare. Jag skulle inte helt utesluta att MRs förflutna ses som ett sätt att locka elever och att det är en inte helt oviktig del i beslutet att anställa honom.
Nu ska du inte tillskriva mig uttalanden jag inte gjort - "i stort sett ingen annan inom idrottsvärlden låter bli att anställa tidigare dopingsyndare" är inte alls samma sak som att påstå att "i stort sett alla idrottsskolor har ex-dopare som lärare". Två olika påståenden.
Det är helt korrekt att en framgångsrik karriär som idrottare (med eller utan rent blod i påsen, om uttrycket tillåts) inte per automatik gör en till en duktik tränare/lärare. Men det måste rimligen vara upp till skolan själv att avgöra huruvida en kandidat har relevant kompetens eller inte.
Jag vidhåller att det är orimligt att förvänta att en skola ska hålla sig med en helt annan moral än resten av samhället.
Edit: skirvfle