Dopingtråden

Dopingtråden
Supertramp sa:
Han har ju liksom inte förklarat misstaget, bara nämnt några omständligheter som gjorde att han var stressad vid den aktuella tidpunkten.

Grejen är väl att det inte finns något misstag att förklara. Salvan är bara en cover-up för avsiktlig doping.

Dopingtråden
Miracle sa:
Bengt-re sa:
Grejen är väl att det inte finns något misstag att förklara. Salvan är bara en cover-up för avsiktlig doping.

Skitsnack. Det är bara spekulation från din sida. Finns inga bevis för det, så vitt jag vet.

frid!

Jag förklarade ju redan för några månader sen hur det ligger till, så det finns ingen anledning att ägna tid åt icke-faktabaserat tyckande i frågan; https://happyride.se/forum/read.php/1/1969530/3052932#msg-3052932

Dopingtråden
1888 sa:
Jag TROR inte ett ögonblick på Johaug.
En sån rutinerad åkare går inte ut på en glaciär i solsken utan solskydd till att börja med.

Nja, menar du att de fejkade såren på läpparna där i september?

a8SRhRCP85iX0HnDdvpzswT2MmHyysL1tCy7yeMJFZtQ

JOOOO.jpg

Dopingtråden
Dopingtråden
ohellstrom sa:
GoranS sa:
Danskarna säkerställer "kunskapsöverföringen" till kommande generationer genom att anställa Rasmussen som lärare: http://sn.dk/Lokalsport/Her-er-Michael-Rasmussens-nye-job/artikel/626144

För all del... men mannen har ju inte belagts med yrkesförbud och det är väl för mycket begärt att en skola i nordväst-Sjælland skall gå i bräschen för att städa upp i dopingsoppan.

Att inte anställa en ex-dopare är väl inte riktigt samma sak som att städa upp i dopingsoppan? Och även om han inte belagts med yrkesförbud har jag svårt att se att de på något sätt skulle vara tvingade att anställa honom.

Jag undrar f.ö. vad som hänt om Ludmila anställts som tränare på ett friidrottsgymnasium i Sverige!?

Dopingtråden
GoranS sa:
ohellstrom sa:
GoranS sa:
Danskarna säkerställer "kunskapsöverföringen" till kommande generationer genom att anställa Rasmussen som lärare: http://sn.dk/Lokalsport/Her-er-Michael-Rasmussens-nye-job/artikel/626144

För all del... men mannen har ju inte belagts med yrkesförbud och det är väl för mycket begärt att en skola i nordväst-Sjælland skall gå i bräschen för att städa upp i dopingsoppan.

Att inte anställa en ex-dopare är väl inte riktigt samma sak som att städa upp i dopingsoppan? Och även om han inte belagts med yrkesförbud har jag svårt att se att de på något sätt skulle vara tvingade att anställa honom.

Jag undrar f.ö. vad som hänt om Ludmila anställts som tränare på ett friidrottsgymnasium i Sverige!?

Jag förmodar att de hade en vakant tjänst. Givetvis kunde de låta bli att anställa en kvalificerad kandidat p.g.a. hans förflutna, men det som är min poäng är att det är orättvist att just de ska låta bli när i stort sett ingen annan inom idrottsvärlden låter bli att anställa tidigare dopingsyndare.

Dopingtråden
ohellstrom sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:
GoranS sa:

Jag förmodar att de hade en vakant tjänst. Givetvis kunde de låta bli att anställa en kvalificerad kandidat p.g.a. hans förflutna, men det som är min poäng är att det är orättvist att just de ska låta bli när i stort sett ingen annan inom idrottsvärlden låter bli att anställa tidigare dopingsyndare.

Oj! Det var en nyhet för mig att i stort sett alla idrottsskolor har ex-dopare som lärare.

F.ö. vet jag inte vilka meriter MR har som lärare. Att själv vara framgångsrik innebär ju inte med automatik att man är en god lärare. Jag skulle inte helt utesluta att MRs förflutna ses som ett sätt att locka elever och att det är en inte helt oviktig del i beslutet att anställa honom.

Dopingtråden
GoranS sa:
ohellstrom sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:
GoranS sa:

Oj! Det var en nyhet för mig att i stort sett alla idrottsskolor har ex-dopare som lärare.

F.ö. vet jag inte vilka meriter MR har som lärare. Att själv vara framgångsrik innebär ju inte med automatik att man är en god lärare. Jag skulle inte helt utesluta att MRs förflutna ses som ett sätt att locka elever och att det är en inte helt oviktig del i beslutet att anställa honom.

Nu ska du inte tillskriva mig uttalanden jag inte gjort - "i stort sett ingen annan inom idrottsvärlden låter bli att anställa tidigare dopingsyndare" är inte alls samma sak som att påstå att "i stort sett alla idrottsskolor har ex-dopare som lärare". Två olika påståenden.

Det är helt korrekt att en framgångsrik karriär som idrottare (med eller utan rent blod i påsen, om uttrycket tillåts) inte per automatik gör en till en duktik tränare/lärare. Men det måste rimligen vara upp till skolan själv att avgöra huruvida en kandidat har relevant kompetens eller inte.

Jag vidhåller att det är orimligt att förvänta att en skola ska hålla sig med en helt annan moral än resten av samhället.

Edit: skirvfle

Senast ändrad:
Dopingtråden
ohellstrom sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:
GoranS sa:

Nu ska du inte tillskriva mig uttalanden jag inte gjort - "i stort sett ingen annan inom idrottsvärlden låter bli att anställa tidigare dopingsyndare" är inte alls samma sak som att påstå att "i stort sett alla idrottsskolor har ex-dopare som lärare". Två olika påståenden.

Det är helt korrekt att en framgångsrik karriär som idrottare (med eller utan rent blod i påsen, om uttrycket tillåts) inte per automatik gör en till en duktik tränare/lärare. Men det måste rimligen vara upp till skolan själv att avgöra huruvida en kandidat har relevant kompetens eller inte.

Jag vidhåller att det är orimligt att förvänta att en skola ska hålla sig med en helt annan moral än resten av samhället.

Edit: skirvfle

OK, du har rätt i att det inte är samma sak. Sorry!

Och, ja, jag håller fullkomligen med om att det är upp till skolan att avgöra om kandidaten är kompetent. Tror inte jag påstått något annat heller. Sen kan jag tänka mig att det inte är ren kompetens som varit avgörande i detta fall, utan att reklamvärdet spelat in, men det är förstås i någon mening skolans sak att avgöra.

Däremot tycker jag fortfarande att det är problematiskt att en verksamhet som garanterat har ett budskap utåt om ren idrott plockar in personer som har dopat sig under sina karriärer. I synnerhet som cykelsporten har en lång historik av att ex-dopare fortsätter inom sporten efter avslutade karriärer. I min värld sjunker i alla fall skolans trovärdighet i sitt avståndstagande från dopning rätt ordentligt i och med denna inställning och anställning.

Slutligen, är det verkligen så att idrottsskolor i allmänhet skulle anställa ex-dopare? Jag har t.ex. svårt att se att ett svenskt friidrottsgymnasium skulle anställa Ludmila även om hon skulle vara intresserad och samtidigt vara en lysande tränare.

Dopingtråden
Miss Lycka sa:

Enligt http://www.vg.no/sport/langrenn/joh...te-dopingjegerne-om-ny-kvittering/a/23893439/

Antidoping Norge fant opplysningene om en kvittering fra Seiser Alm så interessante at de ønsket å se nærmere på den alternative historien. Men etter det VG forstår klarte aldri Lersveen å knytte denne til de norske langrennsjentene.

Om de lyckas binda kvittot till Johaug så måste det rimligen innebära ett rätt rejält bakslag för henne. Om de inte lyckas knyta kvittot till Johaug (eller norska längdlandslaget) har jag svårt att se att någon vikt kan fästas vid det vad gäller straffet.

Dopingtråden
Någon finne som anser att Johaug skulle få minst 2 år om CAS tog upp ärendet - http://www.dn.se/sport/jurist-milt-straff-for-johaug-i-norge-da-domer-cas-hardare/

Frågan är om någon kommer att överklaga domen om den hamnar på 14 månader.

Johaug borde ju rimligen inte göra det. Att hon skulle kunna tävla denna säsong är väl i det närmaste uteslutet och med 14 månader missar hon bara lite i början av nästa säsong vilket gör att OS inte skulle vara i fara.

I FIS har ju norrmännen rätt mkt att säga till om och den konspiratoriskt lagde har ju inte speciellt svårt att se att lite kohandling där skulle kunna stoppa ett överklagande.

Återstår WADA.

Tillbaka
Topp