Dopingtråden

Dopingtråden
Drosa sa:
Men jag trodde att det var klargjort en gång för alla att en fotbollsparkare aldrig någonsin dopar sig eftersom de inte behöver det. Det är liksom något ädelt och nobelt med att sparka på en boll och en ädel person som en bollsparkare skulle väl aldrig vara så rutten att han dopar sig eller hur?

Som en Amerikan sa om varför inte fotboll (soccer) var populärt i Usa.:
- Näe, vi har ju redan teatersport: Wrestling.

Dopingtråden
me.I.am sa:
me.I.am sa:
Nicathu sa:
Luthman Photography sa:
Är det någon, någonstans som skulle bli chockad om det visade sig att Zlatan var dopad? Skulle någon ens bry sig?
Hela mediasverige vet ju att det i stort sett bara är cyklister som dopar sig! Alla andra som åker dit i alla möjliga sporter har bara en jäkla otur och dåliga läkare;-)

Den där skeva bilden tror jag bara cyklister har.

GoranS sa:
Jag misstänker att det är du som har en skev bild av cyklister!

Nu vet jag inte om du kanske bara skojar lite. ...

Ja!

Dopingtråden
me.I.am sa:
me.I.am sa:
Nicathu sa:
Luthman Photography sa:
Är det någon, någonstans som skulle bli chockad om det visade sig att Zlatan var dopad? Skulle någon ens bry sig?
Hela mediasverige vet ju att det i stort sett bara är cyklister som dopar sig! Alla andra som åker dit i alla möjliga sporter har bara en jäkla otur och dåliga läkare;-)

GoranS sa:

Nu vet jag inte om du kanske bara skojar lite. Men det är ett återkommande tema i den här tråden att media är jättedumma mot cyklister, och tycker det är helt ok när andra dopar sig. Det tycker jag är lite skev bild av verkligheten, lite som att utropa alla som haters så fort någon inte håller med.

Det är andra idrotter än cyklingen som dominerat dopingrapportering i media senaste halvåret. Innan meldonium var det några friidrottsnationer som det skrevs rätt friskt om. Och innan det, tja, LA saknar motstycke inom någon annan idrott anser jag. Med tanke på hans "meriter", hur han behandlade de som framförde misstankar och allt han stod för efter toppen i karriären. Det media kan rapportera om är avslöjanden, och det gör dom oavsett idrott. Att vissa förbund vill sopa det under mattan alt. har väldigt lite tester kan man knappast beskylla media för.

Fallet Bäckström som ältas med jämna mellanrum, det var förbundet som ville bortförklara, inte media. Vad jag minns rapporterades det ganska kritiskt om hur förbundet behandlade det.

Så ja, jag tycker det är lite offerkofta över det hela.

PS. En av dom största inom fotbollen, Maradona, blev utslängd från ett VM efter att testat positivt. Det rapporterades som en skandal.

Bäckis fick en snyftprogram av SVT efter/om OS
Det var snarare att det var kokain som var den stora grejen med Maradona

Dopingtråden
Miss Lycka sa:
me.I.am sa:
me.I.am sa:
Nicathu sa:
Luthman Photography sa:

GoranS sa:

Nu vet jag inte om du kanske bara skojar lite. Men det är ett återkommande tema i den här tråden att media är jättedumma mot cyklister, och tycker det är helt ok när andra dopar sig. Det tycker jag är lite skev bild av verkligheten, lite som att utropa alla som haters så fort någon inte håller med.

Det är andra idrotter än cyklingen som dominerat dopingrapportering i media senaste halvåret. Innan meldonium var det några friidrottsnationer som det skrevs rätt friskt om. Och innan det, tja, LA saknar motstycke inom någon annan idrott anser jag. Med tanke på hans "meriter", hur han behandlade de som framförde misstankar och allt han stod för efter toppen i karriären. Det media kan rapportera om är avslöjanden, och det gör dom oavsett idrott. Att vissa förbund vill sopa det under mattan alt. har väldigt lite tester kan man knappast beskylla media för.

Fallet Bäckström som ältas med jämna mellanrum, det var förbundet som ville bortförklara, inte media. Vad jag minns rapporterades det ganska kritiskt om hur förbundet behandlade det.

Så ja, jag tycker det är lite offerkofta över det hela.

PS. En av dom största inom fotbollen, Maradona, blev utslängd från ett VM efter att testat positivt. Det rapporterades som en skandal.

Bäckis fick en snyftprogram av SVT efter/om OS
Det var snarare att det var kokain som var den stora grejen med Maradona

Precis, det vet vi ju hur media mörkar det dom vill, ihop med etablissemanget.

Dopingtråden
GoranS sa:
me.I.am sa:
me.I.am sa:
Nicathu sa:
Luthman Photography sa:

GoranS sa:

Nu vet jag inte om du kanske bara skojar lite. ...

Ja!

Ok, men jag behövde få det ur mig :)

Dopingtråden
SuperApe sa:
"Vi kommer att stämma honom. Han kommer att ha ett liv före stämningen och ett annat liv efter"

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article22586192.ab

Armstrong vibbarna känns plötsligt aktuella igen.

Har verkligen herr Z ökat sin muskelmägnd med 10 kilo på ett halvår så lär han ha tagit någon form av preparat för så som jag förstått saken så är en så snabb muskeltillväxt i princip omöjlig utan någon form av fuffens.

Känner också till några fall där svenska ishockeyspelare i NHL ökat sin vikt i snarlika tal, spelare som sedan även representerat Tre Kronor i olika turneringar.

Att dessa sporter precis som cykel och friidrott också har sina dopningsproblem är helt uppenbart även om deras förbund gör så som UCI länge gjorde, nämligen att förneka dessa problem.

Dopingtråden
Ganska många skulle jag säga! Har haft diskussioner i ett antal olika sammanhang där det förfäktats att då bollsinne och spelsinne är mer eller mindre helt avgörande för framgång på fotbollsplanen så är det absurt att tänka sig att fotbollsspelare skulle dopa sig. Till nöds kan de tänka sig att erkänna att några stackars förtappade fotbollsspelarsjälar kan ha åkt dit för dopning. Men något systematiskt dopande är dock totalt otänkbart.

Dopingtråden
Minns att Eufemiano Fuentes den spanska dopningsdoktorn erkände att han dopat omkring 200 idrottare där det främst handlade om cyklister, fotbollspelare, friidrottare och tennisspelare om jag nu inte minns helt fel.
Jörg Jaksche den tyska cyklisten i Once stallet erkännde att han behandlades av nämnde doktor i Tyskland sommaren 2006, samma år som fotbolls VM spelades där.
Det är ju knappast troligt att Fuentes åkte till Tyskland i syfte att behandla en enda cyklist som dessutom mest agerade hjälpryttare.
Har också ett minne av att just Juventus tidigare varit i blåsväder då under slutet av 90-talet där den dåvarande klubbläkaren tog på sig ansvaret för att ha dopat ett antal spelare utan deras egen vetskap.

Dopingtråden
Hur tänker Zlatan och hans entourage egentligen när de stämmer Ulf Karlsson? Hade han skitit i det så hade alla redan glömt uttalandet. Nu skrämmer han de flesta att vara tysta för stunden, enligt liknelsen med Lance i tråden tidigare.

MEN han triggar också ett mindre antal journalister att börja gräva djupare. Stämmer dessutom viktuppgångarna som det pratas om och med tanke på ryktena som redan omgärdar Juve så lär de ju gräva upp en hel del...

Dopingtråden
Fånigt av Zlatan. Sådär agerar nån som känner sig pressad. Hade det varit ogrundat hade han ju bara kunnat vifta bort det som nonsens och skrattat Zlatan-skratt.

Glansen falnar.

Dopingtråden
Vad vägde Zlatan i Juventus, typ 90 deffade kilo på dryga 190 cm? Jag säger inte att han aldrig dopat sig (för jag har ingen aning) men nog kan man väl bygga en sån fysik på ett år med professionell hjälp vad gäller kost och träning (+ bra gener)?

Senast ändrad:
Dopingtråden
Att kunna deffa sig är det nog ingen som ifrågasätter. Att lägga på 13 kg (utan att bli fetto) på ett år, som Z själv påstår, är dock tämligen osannolikt.

Men det stora problemet är ju att det är lite väl Armstrong-likt i reaktionen. Det har ju visat sig så många gånger nu att det faktiskt extremt sällan är rök utan eld i dopingfallen och Juventus har ju redan torskat och spelare har tom erkänt.

Dopingtråden
Ja, det är ju känt att Italien omvandlas all form av pasta automagiskt till muskler så fort den brutits ner i magen och gått ut till musklerna.

Dopingtråden
Ulf Karlsson har helt rätt i att Juventus tidigare dopat vissa av sina storstjärnor och om nu Zlatan verkligen har ökat sin muskelvolym så mycket på så kort tid som angetts så är naturligtvis misstankarna mot honom befogade.
Det bästa Zlatan kan gör är förstås att likt Albin Ekdal att helt enkelt förneka uppgifterna om sin viktuppgång under tiden i nämnda klubb (om det nu förhåller sig så vill säga).
Att göra som Armstrong och stämma budbäraren istället för att presentera fakta ökar bara på misstanken mot personen i fråga, många ser det nog som ett tecken på skuld även om det naturligtvis inte behöver förhålla sig så.

Dopingtråden
Tycker det är rätt anmärkningsvärt att all media bara slår upp nyheten om att Zlatan stämmer Ulf Karlsson.

Ingen som skriver något om att Ulf Karlsson faktiskt har rätt i sitt påstående om nu viktuppgifterna stämmer.

Dopingtråden
Absolut inget försvar av Zlatan (vill heller inte peka ut honom som dopare, vill inte hamna i hans uppföljare till "ge igen på alla som kränkt mig"-bok).

Oavsett det så är det ganska klumpigt/amatörmässigt att sitta i en paneldebatt (Värmlands idrottshistoriska sällskapscafé) och kasta fram en sån anklagelse, även om han inte längre är förbundskapten för friidrottslandslaget så är han fortfarande lite av en officiell person, och därför han var inbjuden som expert eller liknande. Då lägger man inte fram egna teorier som mer hör hemma på ett cykelforum eller liknande, eller över några öl.

Med tanke på hans bakgrund borde han ha bättre koll på konsekvenserna av att säga en sån sak. Och är han så säker (som han borde vara om han säger så officiellt) så borde han tagit upp det på något annat sätt.

Dopingtråden
Hur fungerar det egentligen med anabola (eller vad det nu är kidzen använder för att bygga muskelmassa). Om man bygger upp kroppen med sisådär 10kg muskler med hjälp av doping, och sedan slutar dopa sig, går inte muskelmassan tillbaka till mer "normala" nivåer då? EPO är väl så, effekten avtar efter ett tag (väl?).

Dopingtråden
Muskelmassa går bra att bibehålla med fortsatt träning om inte hormonbalansen är uppfuckad helt pga doping. Men fuskare har nog svårt rent mentalt att börja träna rent. Det är ju jobbigt ?

Dopingtråden
Cykelbonden sa:
Muskelmassa går bra att bibehålla med fortsatt träning om inte hormonbalansen är uppfuckad helt pga doping. Men fuskare har nog svårt rent mentalt att börja träna rent. Det är ju jobbigt ?
Visst går det (tyvärr?) att dopa sig med anabola steroider utan att fucka upp hormonbalansen om man är lite försiktig och doserar på ett rimligt sätt med rimliga preparat.

En del av det som man behåller efter en avslutad kur är en ökad mängd mitokondrier i musklerna - det är ett av de bästa argumenten för livstidsavstängning enligt mig eftersom man nog kan ha en fördel även långt efter en avstängning på något år.

Dopingtråden
Forza! sa:
Tycker det är rätt anmärkningsvärt att all media bara slår upp nyheten om att Zlatan stämmer Ulf Karlsson.

Ingen som skriver något om att Ulf Karlsson faktiskt har rätt i sitt påstående om nu viktuppgifterna stämmer.

Vad jag känner till så är det varken olagligt eller klassat som doping att gå upp i vikt.

Dopingtråden
Senast ändrad:
Dopingtråden
me.I.am sa:
WADA kommer förmodligen att ändra reglerna retroaktivt, för många som åkt dit.

Det jag har hört är att man misstänker stt preparatet ifråga kan spåras i kroppen under lägre tid än vad man tidigare trodde.
Är det så att vissa av de dom ny testats har intagit substansen innan det blev otillåtet så känns det spontant fel att stänga av dem.
Dessutom borde man utreda huruvida Meldonium verkligen har en positiv effekt på idrottares prestationer, man satte upp det på listan efter att man såg att många idrottare använde det.
Vad jag läst så påstår vissa läkare att dom skrivit ut medlet för att skydda idrottarna under hård belastning.

Dopingtråden
Det där "skydda idrottarna under hård belastning" låter i mina öron som kvalificerat BS. Vad tusan handlar elitidrott om annat än att belasta kroppen hårt?

Dopingtråden
Det finns nog rätt många dopingpreparat som gjort elitidrott klart mer hälsosamt för idrottarna. Men jag tror inte riktigt man vill gå åt det hållet.

Dopingtråden
NLC sa:
GoranS sa:
Det där "skydda idrottarna under hård belastning" låter i mina öron som kvalificerat BS. Vad tusan handlar elitidrott om annat än att belasta kroppen hårt?

Yes, släpp hematocrit-nivåerna fria! ;-)

Hm, så kan man förstås läsa det. Det jag avsåg var dock kopplingen till att "medicinera" bort effekterna av hård belastning. Jag har i alla fall inte hört talas om någon som p.g.a. den hårda belastningen av t.ex. 2,5 veckor av TdF-cyklande får upp sina hematokritnivåer. För att få det krävs en duktig doktor!

Dopingtråden
a.svensson sa:
me.I.am sa:
WADA kommer förmodligen att ändra reglerna retroaktivt, för många som åkt dit.

Det jag har hört är att man misstänker stt preparatet ifråga kan spåras i kroppen under lägre tid än vad man tidigare trodde.
Är det så att vissa av de dom ny testats har intagit substansen innan det blev otillåtet så känns det spontant fel att stänga av dem.
Dessutom borde man utreda huruvida Meldonium verkligen har en positiv effekt på idrottares prestationer, man satte upp det på listan efter att man såg att många idrottare använde det.
Vad jag läst så påstår vissa läkare att dom skrivit ut medlet för att skydda idrottarna under hård belastning.

Att det går att spåra längre än man trott är väl ganska klart, att så många skulle missat att det införts på förbjudna listan tror jag inte riktigt på. Sedan kan man diskutera om "misstaget" många aktiva gjort är att det gått att spåra ända sedan sista intag innan årsskiftet, eller om det gått att spåra längre än uppgett och intaget skett efter årsskiftet.

År nog väldigt många som ligger precis på gränsen med preparat och har hyfsad koll (på välkända preparat) hur länge de kan spåras i kroppen. Jag tror de flesta som åkt dit på olika preparat helt enkelt beräknat fel på hur länge det kan spåras i kroppen och Meldonium är väl inte så väletablerat, men dom lär sig.

"Vad jag läst så påstår vissa läkare att dom skrivit ut medlet för att skydda idrottarna under hård belastning."
Ja? Bl.a. det används doping till.

Dopingtråden
Supertramp sa:

Det kanske var först i Juventus som Zlatan började styrketräna? I början bygger man väl muskler ganska lätt.

Tillbaka
Topp