Dopingtråden

Dopingtråden
Det kanske finns ett par "läckande" Spanjorer... ;-)

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det som pågår nu som gör att det kommer
> fram en massa om dr Fuentes gamla klienter?

Dopingtråden
Apropå droger och cykling.

RidingBikeOnDrugs.jpg

Dopingtråden
70 000 € var tydligen vad Basso fick betala Fuentes för ett års dopingprogram 2006: http://www.cyclingnews.com/news/report-basso-agreed-to-pay-fuentes-dollar-94000-for-doping

Fatta hur mycket pengar man kan dra in som dopingdoktor. Fuentes hade ju tjogtals med klienter bara inom cykelsporten, dessutom enligt uppgift en massa andra idrottare, ett flertal fotbollslag etc. Han måste ju ha tjänat tiotals miljoner kronor årligen på sin verksamhet.

Hmmmm. Kanske finns någon Hermods-kurs i blodtransfusioner som man kan ta...?

Dopingtråden
Jag har börjat undra hur det egentligen var med den där äggsalladen som Basso enligt uppgift skulle ha ätit inför en av de tuffare Giro-etapperna 2005. Kan det ha varit Fuentes som fumlat med en blodpåse?

Dopingtråden
Det var Fuentes berömda salladsdressing som gjorde skillnaden ;-)

jonas-ni skrev:
> Jag har börjat undra hur det egentligen var med
> den där äggsalladen som Basso enligt uppgift
> skulle ha ätit inför en av de tuffare
> Giro-etapperna 2005. Kan det ha varit Fuentes som
> fumlat med en blodpåse?

Dopingtråden
Fuentes-rättegången fortsätter, idag var det tre spanska ex-cyklister (bl.a. Beloki) som förhördes: http://www.cyclingnews.com/news/ope...ki-etxebarria-and-osa-deny-links-with-fuentes

"Nä, jag har aldrig jobbat med Fuentes"

"Jaha, mitt hemtelefonnummer fanns på ett dokument som ni hittade hos Fuentes, det har jag ingen aaaaaning om varför det fanns där"

"Ni undrar om jag vill ge ett DNA-prov för att visa att ingen av blodpåsarna som ni har hittat tillhör mig? Hmmm, jag får ta och fundera lite på det."

"Jo, Fuentes genomförde tre blodtransfusioner på mig. Det var i analyssyfte, inget annat."

"Jag har ingen aaaaaning om vad bokstäverna E och R betyder i mitt träningsschema två dagar före starten av Dauphine. Jaha, Jörg Jaksche har vittnat om att det betyder "extraction" och "reinfusion", nä DET kan jag aldrig tänka mig!"

Och så det bästa av allt:

"Nej, jag har aldrig någonsin använt dopningsprodukter. Jo, det stämmer visserligen att jag testade positivt för EPO CERA 2009, men jag har ingen aaaaning om hur det kom sig. Fråga doktorn."

De här spanjorerna är ju bara helt fantastiska! Skönt att deras "conscience is clear" i alla fall. :-)

Dopingtråden
Ren magi: "I think everybody has an interest to be part of the solution if it’s a fair and healthy solution. Everybody has an interest in the right solution," he said.

Lösningen borde ju vara att sluta dopa sig. Men det kanske inte funkar så?

Dopingtråden
Det här känns ju i vanlig ordning fräscht:

"- Jeg er stadig stolt af min cykelkarriere. Doping var bare en af betingelserne for at være med. Det var et vilkår, som var åbenlyst forkert, men det var nu engang sådan, det var, siger Michael Rasmussen.

Danskeren er indgået i et samarbejde med antidopingmyndighederne, blandt andet for at få nedsat sin straf til to års karantæne. Han har indstillet sin aktive karriere, men har planer om at vende tilbage til cykelsporten som sportsdirektør."

Jävla danska tecken i URL:en gör det omöjligt att klistra in den så den blir klickbar:
sporten.tv2.dk/2013-02-13-kyllingen-doping-og-løgne-var-det-hele-værd

Dopingtråden
Hahaha! Tänk om man kunde få se detta evenemang live! Den stora "I have a clear conscience" farsen :-)

"Contador is due to testify as a defence witness for Saiz on February 22."

Härligt om Rasmussen dyker upp som sportdirektör, om det är brottning är det väl ok... :-)

Dopingtråden
Striden hårdnar till ytterligare. AFLD vill inte ta hand om dopningstesterna under Paris - Nice pga bristande förtroende för UCI: http://www.cyclingnews.com/news/afld-refuses-to-run-controls-in-paris-nice

Man vet inte om man ska skratta eller gråta: "During Jaksche’s evidence, Fuentes’ lawyer attempted to discredit the witness by pointing to the Tour de Suisse in 2006. Jaksche finished third in the race which took place after Fuentes’ doping had been busted.

“He asked about my third place in the Tour of Switzerland and asked if it was a hard race. He said Fuentes had been arrested by this point, and was trying to imply I was still blood doping.”

“I said it wasn’t a race, more of a club championships. He asked me to clarify what I meant. So I said ‘yes, it was a club championship. The winner of the race was Jan Ullrich, a client of Fuentes, second was Koldo Gil, a client of Fuentes, third was me, fourth was Vicioso, another Fuentes client, sixth was Frank Schleck’. Everyone in the court, even the judge was laughing. It was ridiculous.”

Dopingtråden
http://www.svt.se/sport/#./ny-metod-kan-avsloja-dopning

Ett forskarlag på Umeå universitet har utvecklat en metod där man kan se på själva blodkropparna om de varit nedfrysta, vilket är just vad som sker när man bloddopar sig. Man fryser ner blodkroppar från sitt eget blod och injecerar dem sedan innan tävling.

[...]

Metoden ska först färdigställas och sedan kommer man i efterhand kunna att testa blod från årets vinnare och i teorin kan det även bli möjligt att hitta spår av blodtransfusioner i prover från gamla dopingtester. Blodprover från alla OS-medaljörer sparas i åtta år.

Hur skulle det gå till? För nog är väl ändå de sparade blodproverna nedfrusna?

Dopingtråden
Ännu en filosof som vill legalisera dopning: http://road.cc/content/news/76429-o...alls-performance-enhancing-drugs-be-legalised

Visst har han en poäng i att det behövs rimliga gränsvärden men samtidigt undrar man varför det skulle vara "oskadligt" för alla tävlande att dopa sig bara för att en individ passerat X antal tester - som kanske inte ens kunde detektera de substanser som togs eller manipulerades för att passera...

Fast givet hans forskning inom IVF & genteknik och tes att föräldrarna är förpliktigade att välja det genetiskt bästa barnet givet deras egna arvsanlag så kanske han ser "pillerdopning" som futtigt i jämförelse? http://65.54.113.26/Publication/419...icence-why-we-should-select-the-best-children

Dopingtråden
Det är vore som att säga att det är "oskadlig" att vara alkis bara för att många blir 60 år eller äldre...typ ;-)

NLC skrev:
> Visst har han en poäng i att det behövs rimliga
> gränsvärden men samtidigt undrar man varför det
> skulle vara "oskadligt" för alla tävlande att
> dopa sig bara för att en individ passerat X antal
> tester - som kanske inte ens kunde detektera de
> substanser som togs eller manipulerades för att
> passera...

Dopingtråden
JT skrev:
> http://www.svt.se/sport/#./ny-metod-kan-avsloja-do
> pning
>
> Ett forskarlag på Umeå universitet har utvecklat
> en metod där man kan se på själva blodkropparna
> om de varit nedfrysta, vilket är just vad som
> sker när man bloddopar sig. Man fryser ner
> blodkroppar från sitt eget blod och injecerar dem
> sedan innan tävling.
>
> [...]
>
> Metoden ska först färdigställas och sedan
> kommer man i efterhand kunna att testa blod från
> årets vinnare och i teorin kan det även bli
> möjligt att hitta spår av blodtransfusioner i
> prover från gamla dopingtester. Blodprover från
> alla OS-medaljörer sparas i åtta år.
>
>
> Hur skulle det gå till? För nog är väl ändå
> de sparade blodproverna nedfrusna?

Hahaha.. men visst vore det underbart om de äntligen kunde sätta dit ALLA som faktiskt har bloddopat sig på tävlingar där de testats, de senaste 8 åren? Tror en och en annan av dagens hjältar tappar sin gloria då

Dopingtråden
Eller hur :-)

schture skrev:
> Det är vore som att säga att det är "oskadlig"
> att vara alkis bara för att många blir 60 år
> eller äldre...typ ;-)
>
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Visst har han en poäng i att det behövs
> rimliga
> > gränsvärden men samtidigt undrar man varför
> det
> > skulle vara "oskadligt" för alla tävlande att
> > dopa sig bara för att en individ passerat X
> antal
> > tester - som kanske inte ens kunde detektera de
> > substanser som togs eller manipulerades för
> att
> > passera...

Dopingtråden
Mange. (fd Kaves) skrev:
> Men om man fått en faktiskt blodtransfusion av
> någon anledning, typ operation. Blir man inte
> fälld då?

Men då har man ju en lapp från sin doktor (typ Dr Ferrari eller Dr Fuentes) som intygar detta. Plötsligt kommer alla idrottare "behöva genomgå" operationer som kräver blodtransfusioner.

Dopingtråden
Dopingtråden
Mange. (fd Kaves) skrev:
> fälld då?

Typ operation Puerto? :-)

Dopingtråden
Mange. (fd Kaves) skrev:
> fälld då?

Lite jobbigt att förklara att man måste genomgå en operation som kräver blodtransfusion 2-4 gånger per Grand Tour?

Dopingtråden
Miss Lycka skrev:
> Jag tror att alla som slår dom rena fina svenska
> frisksportarna är dopade.

+1

Dopingtråden
Black planet skrev:
> Dox kommer äntligen visa When heroes lies den 20
> februari som ett litet tv tips.

Härligt! Sänds den 19 februari med repris den 20, men kommer även på SVT Play så det spelar ju mindre roll. :-)

Tillbaka
Topp