Dopingtråden

Dopingtråden
kitzblitz skrev:
-------------------------------------------------------
> Norge-Postal-Service på damernas skiathlon.
>
> Usch va cynisk man har blivit :-(

+1... tyvärr.

Tänkte exakt samma sak. Får om det mot förmodan är så, hoppas att det framkommer rätt så snart. Precis som med LA så vill man ju inte tro det.

Kowalczyk, Legkov, Vylegzanin etc ... har jag räknat bort För länge sen. På samma sätt som Vinokurov.

Dopingtråden
Norska damlaget idag = Gewiss på Fleche Wallonne 1994?

Nåja, det löser sig när Janne Josefsson avslöjar den norska skidbluffen på onsdag!

;-)

Dopingtråden
thomalin skrev:
> Legkov, Vylegzanin etc ... har jag
> räknat bort För länge sen.

Om Legkov och Vylegzhanin är dopade, så är dom helt värdelösa på att dopa sig med tanke på att dom inte vinner särskilt mycket.

Dopingtråden
thomalin skrev:
> kitzblitz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Norge-Postal-Service på damernas skiathlon.
> >
> > Usch va cynisk man har blivit :-(
>
> +1... tyvärr.
>
> Tänkte exakt samma sak. Får om det mot förmodan
> är så, hoppas att det framkommer rätt så
> snart. Precis som med LA så vill man ju inte tro
> det.
>
> Kowalczyk, Legkov, Vylegzanin etc ... har jag
> räknat bort För länge sen. På samma sätt som
> Vinokurov.

Man skall nog inte gnälla för mycket på ryssarna, visst finns det gamla dopningsfall där borta men dom har i alla fall ett hyffsat fungerande antidopningsarbete till skillnad mot vissa västländer.
Finns faktiskt ett antal ishockeyspelare där borta som fastnat i test tagna av lokala dopningsjägare något som aldrig händer i NHL som exempel.

Dopingtråden
Miss Lycka skrev:
> NHL testar spelarna men har sina egna
> "dopingregler". Det handlar om att inte skämma ut
> ligan.

Dvs ungefär som all elitidrott verkar fungera. Sportens "varumärke" och anseende är viktigare än fair play.

Dopingtråden
Ryssarna skärpte till sig när man hotade med att utesluta dem från internationellt tävlande, precis vad som borde göras med Spanien i cykel om det vore lite stake i UCI.

Dopingtråden
OscarWilde skrev:
> Äh, det är som med det kenyanska löparundret,
> fast att norrmännen åkt skidor till skolan som
> små.....

Problemet är att kenyanerna faktiskt har genetiska fördelar i sitt idrottsutövande vilket knappadt norrbaggarna har:)

Dopingtråden
Vad märkligt att toppskidåkarnas genomsnittliga blodvärden steg varje år under 90-talet för att sedan helt plötsligt sjunka med 7%:

Hemoglobin.jpg

Från en powerpoint av Bengt Saltin, hela presentationen här: http://www.idan.dk/upload/odense.ppt

Dopingtråden
NLC skrev:
> Eller att 200 g/l inte ansågs onaturligt på 'den
> tiden'.

Bara vid obduktionerna om de inte hade "orienteringssjukan",

Dopingtråden
Serenyeti skrev:
> Vilken dam var det som la av/åkte fast 1996-97?

Jegorova torskade för dopning 97.
När vår egena Ordina lade av kommer jag inte ihåg men hennes medaljer kom under VM 95 i Thunder Bay.

Sen behöver det förstås inte betyda att någon/några lade av med skidåkning de åren det räcker med att dessa åkare slutade med vissa preparat då.

Men visst är det tydligt att dopningen var nästintill lika utbredd i skidsporten under det i det hänseendet mörka årtiondet som det var i cykelsporten.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Man hoppas på en upprensning så att sverige kan börja vara med i medaljstriden igen.
Hur länge kan man låta Kowalczyk köra utan tester egentligen? Hon spöar resten av eliten ungefär som Kalla skulle spöa mig i skidspåret.

Dopingtråden
Serenyeti skrev:
> Man hoppas på en upprensning så att sverige kan
> börja vara med i medaljstriden igen.
> Hur länge kan man låta Kowalczyk köra utan
> tester egentligen? Hon spöar resten av eliten
> ungefär som Kalla skulle spöa mig i skidspåret.

Kowalczyk fick stryk av 4! norskor igår, så inte så överlägsen ändå.

Dopingtråden
a.svensson skrev:
> Serenyeti skrev:
> -----
> > Vilken dam var det som la av/åkte fast
> 1996-97?
>
>
> Jegorova torskade för dopning 97.
> När vår egena Ordina lade av kommer jag inte
> ihåg men hennes medaljer kom under VM 95 i
> Thunder Bay.
>
> Sen behöver det förstås inte betyda att
> någon/några lade av med skidåkning de åren det
> räcker med att dessa åkare slutade med vissa
> preparat då.
>
> Men visst är det tydligt att dopningen var
> nästintill lika utbredd i skidsporten under det i
> det hänseendet mörka årtiondet som det var i
> cykelsporten.

Siffrorna i diagrammet är snittvärden för klungan, om en åkare/åkerska åker dit borde inte medelvärdet förändras så mycket...

Dopingtråden
JT skrev:
> thomalin skrev:
> -----
> > Legkov, Vylegzanin etc ... har jag
> > räknat bort För länge sen.
>
> Om Legkov och Vylegzhanin är dopade, så är dom
> helt värdelösa på att dopa sig med tanke på
> att dom inte vinner särskilt mycket.

Men var det inte de som helt plötsligt under några etapper av tour de ski körde skiten av precis alla? Men absolut, sett över tid så är de ju inga dominanter.

Dopingtråden
NLC.
>
> Siffrorna i diagrammet är snittvärden för
> klungan, om en åkare/åkerska åker dit borde
> inte medelvärdet förändras så mycket...

Nu vet ju inte jag hur många tester diagrammen är baserade på, förmodligen är det mest medaljörer och några slumpvis utvalda utöver det.
Då kan självklart några åkare påverka snittet en del.

Jag såg som sagt ett reportage för en sisådär 10-12 år sedan och i Thunder Bay 95 hade drygt var fjärde testad manlig åkare blodvärden kring 200g/l mot ingen alls i Lahti 89.
Dock hade testerna främst tagits bland medaljörer och ett litet antal till.

Är det däremot så att allt baseras på väldigt många tester på många olika åkare så förändras självklart snittet inte nämnvärt för en missad åkare.

Dopingtråden
thomalin skrev:
> Men var det inte de som helt plötsligt under
> några etapper av tour de ski körde skiten av
> precis alla? Men absolut, sett över tid så är
> de ju inga dominanter.

Möjligt, men jag vet inte om det är något unik för just dom i Tour de Ski. Det har ju hänt flera gånger i just Tour de Ski att några gjort extremt bra etapper. Överlag tycker jag dessutom om just Tour de Ski att åkarna (med några få undantag) ännu inte riktigt bemästrar den tävlingen rent taktiskt.

Dopingtråden
Kommer ni ihåd den gamla goda tiden när ryssarna alltid vann den inledande tremilen och sedan gick det sämre och sämre. Allt enligt misstanken att de formtoppdopat sig före (i egen säker miljö) men att de inte vågade dopa sig under mästerskapet.

Sen har vi det estländska undret i två år. Yeah right att det var ärligt.

Dopingtråden
Fliken skrev:
> Kommer ni ihåd den gamla goda tiden när ryssarna
> alltid vann den inledande tremilen och sedan gick
> det sämre och sämre. Allt enligt misstanken att
> de formtoppdopat sig före (i egen säker miljö)
> men att de inte vågade dopa sig under
> mästerskapet.
>
> Sen har vi det estländska undret i två år. Yeah
> right att det var ärligt.

Ryssarna körde tidigare med den klassiska blodopningen genom att innan mästerskapet tillsätta tidigare tappat, syrerikt blod i sin kropp.
Den metoden gav en initial positiv effekt vilket gjorde att öppningsdistansen, 3 milen allt dom oftast blev en sovjetisk framgång.
Däremot sitter inte den effekten i särskilt länge, ofta blir man sämre efter några dagar vilket ofta resulterade i dåliga 5 milar som var avslutningsdistansen på mästerskapet.

Esterna med Reepalu och systrarna Smigun var intressanta, en nation med så pass få aktiva skidåkare och ändå så många medaljer.
Vi har Österrikarna också, där Hoffman och Botvinov allt som oftast var klasser bättre i mästerskapen än innan men det var och andra sidan en egenskap som vår egen gamla skidkung Thomas Wassberg också hade:)

Dopingtråden
Serenyeti skrev:
> tester egentligen? Hon spöar resten av eliten
> ungefär som Kalla skulle spöa mig i skidspåret.

Vadå, testar man inte Kowalczyk?

Om hon nu skulle vara så uppenbart dopad, vad ska man då säga om de 4 norskor som slog henne häromdagen?

Dopingtråden
DT skrev:
> Serenyeti skrev:
> -----
> > Hur länge kan man låta Kowalczyk köra utan
> > tester egentligen? Hon spöar resten av eliten
> > ungefär som Kalla skulle spöa mig i
> skidspåret.
>
> Vadå, testar man inte Kowalczyk?
>
> Om hon nu skulle vara så uppenbart dopad, vad ska
> man då säga om de 4 norskor som slog henne
> häromdagen?

Josefsson kanske säger det i veckan som kommer.

Dopingtråden
Kristoffer skrev:
> Jag hoppas att UG handlar om svensk dopning och
> inte är ett lamt "alla Svenskar är rena,
> norrbaggaran däremot..." program.

Vore väl jäkla märkligt om UG handlar om skandal i annat land rörande icke svenskar? Klart som fan det är nåt skit i de svenska leden de syftar på. Men som med allt annat från Josefsson är jag skeptisk ändå

Dopingtråden
Serenyeti skrev:
> tester egentligen?

Serenyeti skrev:
> Kowalczyk mörkade nog senast efter tips om att
> kontrollanter skulle kolla alla på podiet ;)

Jag måste fråga igen: vad är det här med Kowalczyk, har hon hållit sig undan out of competition-tester eller vad är din beef med hennes tester? :-)

Dopingtråden
Hennes doktor skickar väl in hennes blod med posten när det ska tas prov ;)

Jag tycker det är lurigt när nån kan hålla på år efter år utan att plockas ut för hårdgranskning. Det gäller att plocka alla nya Armstrongs innan det går lika långt igen. I alla sporter...

Dopingtråden
Hon kanske gillar Spanien ;-)

DT skrev:
> Har du något konkret på Kowalczyk, eller är det
> bara att hon är polska?

Dopingtråden
soderblom skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Har du något konkret på Kowalczyk, eller är
> det
> > bara att hon är polska?
>
> ...och har valt rätt idoler?
>
> http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article15974925.ab

Aha, bränn bränn bränn!

Nej, men allvarligt så har hon alltså varit avstängd tidigare. Attans också. Hon är annars min favorit-damåkare (efter svenskorna). Att man aldrig får vara nöjd. :-(

Dopingtråden
Äh, med bas på enbart den där AB-artikeln tycker inte jag att det är så farligt. Lite häxjakt faktiskt. Men i övrigt har jag ingen aning så jag svamlar väl som vanligt

Dopingtråden
Blir lika fascinerad varje gång ngn refererar AB/Expressen som källor till fakta. Som opium till folket, ok. Men som grund för åsikter, knappast.

Det som tidningarna är bra på är bioannonser (de brukar oftast stämma) samt att sälja desamma till reklamköparna. Som läsare är du på din höjd en del av det underlag som hjälper till att sälja tidningarnas annonser. Välj själv.

Dopingtråden
JLarsson skrev:
> SVT/JJ har tydligen förhandsvisat vad de har på
> benen enligt den säkra källan Expressen.
> http://www.expressen.se/sport/langdskidor/antidopingchefens-dom-svt-tankte-fel/

Min teori:

Programmet kommer att ta upp någon svensk åkare som har legat nära eller över blodgränsvärdena, mest för att legitimera granskningen (det vore ju märkligt om det inte fanns någon svensk koppling). Men huvudfokus kommer att ligga på norska åkare. De har fått tag på gamla blodvärden från t.ex. Lillehammer 94, Thunder Bay 95, som visar att flera av de norska toppåkarna låg på skyhöga siffror. Så höga att det är helt omöjligt att de kan förekomma utan dopning, men i och med att det var innan FIS införde gränsvärdena så fastnade de aldrig då. Gränsvärdena har sedan de introducerades sedan sänkts i ett par steg, och eventuellt har man också dokumentation på att de norska toppåkarnas siffror har följt med gränsvärdena neråt under åren, vilket är högst suspekt. De åkare det handlar om kommer att vara välkända, inklusive den störste av dem alla.

Dock kommer det att finnas vissa oklarheter. Dels kopplat till testapparaturen som tas upp ovan, dels kommer UG att ha gått bort sig kring någon eller några tekniska detaljer kring bloddopning och helt enkelt fattat fel. Detta gör att det kommer finnas skäl att ifrågasätta om det är 100% klarlagt att de här åkarna verkligen var dopade. Man kommer rikta skarp kritik mot programmet från norsk sida. En upprörd debatt kommer att ta fart med många hårda ord. Beskyllningar och motbeskyllingar kommer att slunga över Kölen. IKEA kommer att bojkottas i Norge. Björn Rosengrens Telenor-intervju kommer att vevas om och om igen. Fredrik Skavlan får kallas in för att läka såren. Allt kommer att bli en jäkla soppa. :-(

[/teori]

Dopingtråden
Och, på klassiskt vis har UG bestämt sig för en tes, och så låter man spridda skurar av "bevis" och intervjuer med folk som stakar sig, bevisa tesen. Detta har noll och intet värde annat än som journalistik.

Dopingtråden
Det var en artikel i DN i morse på ämnet, som bla berörde det DT skriver om ovan.....gränsvärdena mm.
Hursom, vad man också skriver är att ett antal tester utfördes på svenskar under dessa år. Men är det någon som vet, då artikeln inte säger något om det, hur frekvent åkarna testades?
1 ggn per säsong, två, tre eller 30?

Dopingtråden
Stoppa pressarna:

Från 2009:
Det blir ingen VM-premiär på torsdag för Britta Norgren, 26.
Vid ett test visade det sig att hon hade för högt blodvärde.
Det handlar dock inte om någon dopning.
I stället är det en kombination av sjukdom och höghöjdsvistelse som stoppar svenskan.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article11660218.ab

Shit vilket scoop JJ har rotat fram. Dom bloddopade som fan på 90-talet.

Jag har hört att Karl XII är död och att Vasa har sjunkit. Borde jag tipsa Aftonbladet om detta? Det kanske har stort nyhetsvärde?

Tillbaka
Topp