Dopingtråden

Dopingtråden
Det här sätter ju den gråtmilda "Det var sponsorns fel, vi ville inte ha med den gamla doparen"-ursäkten från stallet angående Di Luca i ett annat ljus.

Tänka att man (utom JT skall erkännas) gick på den lätta. Att man aldrig lär sig. :-/

Dopingtråden
tandempigride.jpg

Dopingtråden
Om Santan var misstänkt redan före avslöjandet, p g a för bra utveckling, kom i så fall ihåg var ni hörde detta först.

Colombianerna hade ett oproportioneligt bra Giro d'Italia. Det finns säkert en massa "trovärdiga" förklaringar som den höga höjden i Colombia, den mineralrika jorden, unika träningsmetoder med mera med mera.

Men i efterhand kommer vi säga att vafan gick vi på det där igen.

Ps. Om ngn hörde "jamaicansk sprinterträning" mellan raderna också, så stämmer även det förtalet.

Dopingtråden
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Om Santan var misstänkt redan före avslöjandet,
> p g a för bra utveckling, kom i så fall ihåg
> var ni hörde detta först.
>
> Colombianerna hade ett oproportioneligt bra Giro
> d'Italia. Det finns säkert en massa "trovärdiga"
> förklaringar som den höga höjden i Colombia,
> den mineralrika jorden, unika träningsmetoder med
> mera med mera.
>
> Men i efterhand kommer vi säga att vafan gick vi
> på det där igen.

Nej nej, det här är enstaka unika fall.

Alla cyklister slutade dopa sig 2006. Det vittnade de ju om för USADA i Armstrong-utredningen. Nu har vi vänt blad och går vidare.

Dopingtråden
Enligt "jag har hört från en kompis" så slutade höghöjdsträning vara poppis ungefär samtidigt som man fick metoder att hitta EPO. Och höghöjdsträningen var mest poppis på platser dit det var jobbigt för kontrollanter att ta sig (dvs man tränade inte i Schweitziska alperna, utan på Kanarieöarna).

Just sayin'.

Dopingtråden
mzi skrev:
> Enligt "jag har hört från en kompis" så slutade
> höghöjdsträning vara poppis ungefär samtidigt
> som man fick metoder att hitta EPO. Och
> höghöjdsträningen var mest poppis på platser
> dit det var jobbigt för kontrollanter att ta sig
> (dvs man tränade inte i Schweitziska alperna,
> utan på Kanarieöarna).
>
> Just sayin'.

Vad har kontrollanter med höghöjd att göra, annat än att man kan dopa sig samtidigt som man tränar på hög höjd, likväl som att man kan dopa sig på låg höjd.

Dopingtråden
Dopingkontroller är inte gratis och de flesta förbund tar självklart ekonomisk hänsyn till vem som testas. Om man måste flyga/åka båt/vandra långt för att göra kontroller så kommer de ske mer sällan. Jag lovar att om du tittar var man hade sina höghöjdsläger så var det inte en bilresa från Lausanne, utan hellre på Kanarieöarna. Trots att det finns pass i Schweiz som är ligger högre än de högsta topparna på La Palma.

Och eftersom man kan testa för EPO nu, så går det inte att säga att man blev så otroligt bra genom att höghöjdsträna. Eller man kan säkert. Det var kanske det Di Luca sa? Att det inte är sant är en annan femma.

Dopingtråden
Fliken skrev:
> Vad har kontrollanter med höghöjd att göra,
> annat än att man kan dopa sig samtidigt som man
> tränar på hög höjd, likväl som att man kan
> dopa sig på låg höjd.

Högt uppe på berget
Finns ingen polis

Pre-edit: vad mzi sade.

Dopingtråden
Jag håller tummarna att han fälls om han är dopad och att han frias om han inte är dopad, men det är sällan som B-provet visar annat än vad A-provet gör.
/K

Dopingtråden
mzi skrev:
> Dopingkontroller är inte gratis och de flesta
> förbund tar självklart ekonomisk hänsyn till
> vem som testas. Om man måste flyga/åka
> båt/vandra långt för att göra kontroller så
> kommer de ske mer sällan. Jag lovar att om du
> tittar var man hade sina höghöjdsläger så var
> det inte en bilresa från Lausanne, utan hellre
> på Kanarieöarna. Trots att det finns pass i
> Schweiz som är ligger högre än de högsta
> topparna på La Palma.
>

Nja, antagligen åkte de dit för att det är bättre cykelklimat under vintern, därmed inte sagt att de inte dopade sig för det :)

Dopingtråden
Jag antar att Cadel menar hans tidigare stallkamrat Santambrogio:

Si spera che con quest'ultimo colpo di "sciacquone" ci siamo liberati anche dell'ultimo degli idioti! Non ci sono parole!

Som tydligen betyder något som: Förhoppningen är att vi med denna sista skott i "spola" frigjort sist av idioter! Det finns inga ord!

Edit: hoppsan, det ståd ju också redan på cyclingnews...

Senast ändrad:
Dopingtråden
NLC skrev:
> Tydligen har det utvecklats ett nytt/förfinat
> test för att upptäcka EPO i urinprov -
> http://www.cyclingnews.com/news/serebryakov-fails-second-epo-test. Kanske är det fler än Di Luca
> och Santambrogio som kommer avslöjas?

Det där är så jävla skönt när det händer. Precis som när Kohl, Schumacher, Ricco et al fastnade i ett nytt test för CERA 2008. LURADE! :-)

Dopingtråden
Eller hur! Men samtidigt lite tråkigt att det fortfarande är (har varit?) tillräckligt låg risk för upptäckt med EPO att några fortfarande chansar på att undkomma.

Kanske om man istället för att bara stänga av sportsligt framåt i tiden även gjorde det ekonomiskt retroaktivt (2-X år beroende på preparat)? På så sätt ökar insatsen för den fuskande och därmed konsekvensen för vad som händer om/när de blir upptäckta. Som det är nu så har de cyklister som är nära slutet av sin karriär lite att förlora på att försöka förlänga den något/några år med förbjudna preparat.

Dopingtråden
Vilket förstås är ett steg i rätt riktning, men så länge det är frivilligt av stallen (ungefär som medlemskap i MPCC) så tror jag inte det räcker.

Dopingtråden
Vad det står i kontrakten får vi knappast reda på. Så vad stallen säger att det står i kontrakten behöver inte betyda någonting alls. För mig betyder det lika mycket som när någon i laget torskar och lagledningen då säger att dom inte hade en aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaning om att personen skulle ha dopat sig.

Vad hände med t ex hoten om att torskande cyklister skulle betala en årslön i straff när dom åkte dit? Har någon betalat?

Dopingtråden
- Under de första åren av Tour of California testades ingen för Epo. Och det visste alla. När UCI håller i testerna tillåts inte nationella organisationer genomföra tester så alla åkare visste att vi inte kunde testa dem för Epo. Det har vi hört från cyklisterna själva.

Låter inget vidare...

Dopingtråden
Allt är Armstrongs och Landis fel! De förstörde allt för snälla Johan! Varför kunde han inte få fortsätta att fuska i fred! De är ju riktiga "devils"!

Dopingtråden
Jag tyckte han var väldigt rak och tydlig. Han gömde sig inte (eller läste jag slarvigt) men förklarade att hade han lyckats göra det han brukade göra så hade det aldrig uppdagats.

Dopingtråden
Ettore Torri byts ut som "dopningsåklagare" hos CONI, den italienska olympiska kommittén: http://www.cyclingnews.com/news/torri-replaced-as-conis-anti-doping-prosecutor

Vad jag förstår har Torri varit något av en riktigt stenhård, omutbar (trots att han är italienare...) antidopningskorsfarare. Förhoppningsvis är det inget fulspel bakom det här utan helt enkelt en naturlig följd av att farbrorn är 80 år gammal. Men lite synd ändå.

Dopingtråden
schture skrev:
> Torri gjorde ett fantastiskt jobb hos CONI och
> blev lite av ett föredöme i antidopningsarbetet,
> hoppas efterträdaren går i hans fotspår!

Lite Giovanni Falcone-vibbar på honom, va? En rättskaffens man! :-)

Dopingtråden
Rock skrev:
> Ännu lite mer:
> http://www.cyclingnews.com/news/vayer-casts-doubt-over-performances-of-indurain-and-jalabert

Eftersom han friar LeMond så bedömer jag artikeln som trovärdig. ;-)

Om jag förstår det rätt så är det en ganska systematisk genomgång av en massa toppcyklisters resultat i stigningar under 90- och 00-talet och hur pass trovärdiga de är. Finns en lång diskussion om det här: http://forum.cyclingnews.com/showthread.php?t=20803

De angivna Wattsiffrorna är normerade för en cyklistvikt på 70 kg + 8 kg cykel, därav W istället för W/kg.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp