Dopingtråden

Dopingtråden
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> ”Fuskarna vet hur de ska lura testsystemet” -
> http://www.dn.se/sport/fuskarna-vet-hur-de-ska-lura-testsystemet/

En liten utvikning...

Det talas i artikeln om 5000m-löpare. Jag har länge undrat varför det inte snackas betydligt mer om doping när det gäller långdistanslöpning. Den talas hela tiden om doping inom cykling (givetvis) och längdskidåkning (i lite mindre grad), men när det kommer till friidrott så är det främst inom sprint och kastgrenar som snacket går om doping.

Det borde väl vara ganska uppenbart att man får precis lika stora fördelar av EPO och bloddopning inom långdistanslöpning som man får inom bl.a. cykling. Ändå hör man väldigt sällan att det talas om misstankar mot de riktigt stora stjärnorna. Visst, en del ryska och turkiska löperskor (främst inom medeldistans?) har ju åkt dit, men man hör sällan någon ifrågasätta världsstjärnor och världsrekord på 5000, 10000 och marathon. Att till exempel Gebrselassie var så oerhört bra och satte såna fantastiska tider under samma era som Pantani, Armstrong, Ullrich eller för den delen Mühlegg härjade som värst - det är det aldrig någon som reflekterar över?

Är det kanske fult att insinuera något om de östafrikanska löparna med sina gracefulla löpsteg som springer en mil till skolan varje dag som barn? :-)

Dopingtråden
DT skrev:
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ”Fuskarna vet hur de ska lura testsystemet”
> -
> >
> http://www.dn.se/sport/fuskarna-vet-hur-de-ska-lur
> a-testsystemet/
>
> En liten utvikning...
>
> Det talas i artikeln om 5000m-löpare. Jag har
> länge undrat varför det inte snackas betydligt
> mer om doping när det gäller
> långdistanslöpning. Den talas hela tiden om
> doping inom cykling (givetvis) och
> längdskidåkning (i lite mindre grad), men när
> det kommer till friidrott så är det främst inom
> sprint och kastgrenar som snacket går om doping.
>
> Det borde väl vara ganska uppenbart att man får
> precis lika stora fördelar av EPO och bloddopning
> inom långdistanslöpning som man får inom bl.a.
> cykling. Ändå hör man väldigt sällan att det
> talas om misstankar mot de riktigt stora
> stjärnorna. Visst, en del ryska och turkiska
> löperskor (främst inom medeldistans?) har ju
> åkt dit, men man hör sällan någon
> ifrågasätta världsstjärnor och världsrekord
> på 5000, 10000 och marathon. Att till exempel
> Gebrselassie var så oerhört bra och satte såna
> fantastiska tider under samma era som Pantani,
> Armstrong, Ullrich eller för den delen Mühlegg
> härjade som värst - det är det aldrig någon
> som reflekterar över?
>
> Är det kanske fult att insinuera något om de
> östafrikanska löparna med sina gracefulla
> löpsteg som springer en mil till skolan varje dag
> som barn? :-)

Jag tror nog det anses lite fult, så där i allmänhet, men det betyder ju inte att du har fel. Jag tror inte du har fel.
En annan sport där det dopas friskt är tex fotboll. Men det är extremt fult att insinuera.

Dopingtråden
Man behöver ju inte insinuera om enskilda löpare, det är dessutom inte särskilt fruktbart. Men jag tycker i princip aldrig att det är någon dopingdebatt överhuvudtaget vad gäller långdistanslöpning, till skillnad från inom sprintgrenarna eller cykling/längdskidor. Lite märkligt när det sunda förnuftet i kombination med vad vi vet om effekterna av bloddoping säger att det borde finnas en hel del om man letar noggrant.

Detta är nu inte meningen som en typiskt bitter cyklistkommentar om att "nåhmä ni kan väl granska ANDRA sporter oxå å inte bara kasta skit på cykelsporten, Lance har testats 10000 gånger!??!?!" utan en ärlig förundran om varför det talas så lite om doping och långdistanslöpning.

Dopingtråden
"Det spanska undret" har jag funderat över en del. När Spanien inledde sin VM/EM-era i fotboll för några år sedan så började spanjorer i flera andra idrotter leverera på toppnivå. Handboll, tennis, cykel, fler? Det var väl också i samma veva som en spansk dopingdoktor blev uppmärksammad i samband med Lance?

Just i fotboll som @zodah nämner bör det vara väldigt tacksamt att använda doping. När kroppen/hjärnan blir trött blir tekniken lidande, så även tekniska lag tror jag har stor fördel av "konditionsdoping".

Dopingtråden
heffa1 skrev:
> I många andra sporter har man en vilodag eller
> flera mellan loppen vilket gör nyttan av epo
> relativt mindre än i flerdagslopp på cykel.

Utveckla gärna det, hur ett högre syreupptag inte är en signifikant fördel i konditionsidrotter som skidåkning, medel-/långdistanslöpning etc bara för att de normalt sett inte tävlar flera dagar i rad.

Dopingtråden
heffa1 skrev:
> I många andra sporter har man en vilodag eller
> flera mellan loppen vilket gör nyttan av epo
> relativt mindre än i flerdagslopp på cykel.

Du menar Tour of Ski och O-ringen?

Dopingtråden
Gebrselassie kan omöjligt varit dopad. Kan inte vara möjligt att vara så glad över att ha fått sprungit oavsett om han fått spö eller vunnit loppet om man är en fuskare. Kommer det fram att han dopat sig kommer jag aldrig mer titta på sport. Vem som helst i övrigt kan dopat sig men aldrig Gebrselassie. Så ÄR det bara. :-)

Dopingtråden
Du får väl tipsa WADA om att de ska använda mungipsindex som testmetod mot fuskarna. Kan tänka mig ett antal som direkt skulle åka på livstids avstängning i så fall.

Dopingtråden
Trampedalen skrev:
> Och vad gör Wada?
> Jag har antagligen fel bild av Wada, men är de
> hindrade att hitta fuskarna?

Ja ! Och det gäller UCI också.

Dopingtråden
Trampedalen skrev:
> Rasmussen sprider tydligen lite ljus över Sverige
> också!

Omöjligt!

Dopingtråden
Vågar man erkänna att man inte visste vem Martin Rittsel var fram tills för 5 minuter sedan, eller förlorar man en massa happymtb-cred då?

Dopingtråden
"With Rasmussen's reliability and his own motivations also under question, he cited his own desire to run a team within a clean peloton as his main incentive for coming forward."

Kanon, verkligen.

Kan dom inte låsa in Ricco, Rasmussen, Floyd och ett gäng till? Jag tycker att dom gjort mer än tillräckligt för att förstöra en sport.

Dopingtråden
+1

Rock skrev:
> Kanon, verkligen.
>
> Kan dom inte låsa in Ricco, Rasmussen, Floyd och
> ett gäng till? Jag tycker att dom gjort mer än
> tillräckligt för att förstöra en sport.

Dopingtråden
Rock skrev:
> Kan dom inte låsa in Ricco, Rasmussen, Floyd och
> ett gäng till? Jag tycker att dom gjort mer än
> tillräckligt för att förstöra en sport.

Nu blir jag lite osäker på vilket *gäng* du menar.
De som dopat sig i största allmänhet eller de som sagt litet mer om vad de gjort och sett?

Blir lite olika stora rum att låsa in folk i tänker jag.

Eller missar jag helt poängen?

Tillbaka
Topp