Dopingtråden

Dopingtråden
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> När motionärer använder dopingpreparat för att
> köra motionslopp så är det inget som förvånar
> mig.

Du påstod häromdagen att vissa vätternrundanmotionärer är dopade. Vi väntar fortfarande nyfiket på hur du kan belägga det uttalandet rent konkret. Du valde att inte svara i den tråden när du ombads att styrka ditt påstående. Har det gjorts dopingtester på vätternrundan, eller uttalar du dig om saker som du inte riktigt har fakta för? Fyller du i gapen mellan olika närstående fakta eller kan du visa oss bakgrunden. Är det så att du i själva verket misstänker att många är dopade, och att du råkade uttala dig vårdslöst? Kom igen nu miss lycka, låt ingen max-en-mening-regel begränsa dig i ett uttömmande faktabaserat svar. Kör du med fanan högt så är det all-in som gäller.

Dopingtråden
lundatok skrev:
> De gjorde ju liknande tester på en
> Ironman-tävling i Tyskland på motionärer och
> där var det ju relativt utbrett med doping.

Det var ett anonymt formulär.
Det brukar testas ett gäng bland vinnarna i masters-klasserna i Triathlon-sm och vad jag vet har ingen åkt dit.

Dopingtråden
Lucifer skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lance vill vara med och levererar ett
> floskulöst
> > uttalande. Han är fan inte klok.
> >
> >
> http://lancearmstrong.com/statements-regarding-cir
>
> > c-cooperation
>
> Det är väl precis vad man kan förvänta sig av
> en psykopat. Obehaglig människa.

Jag tänker samma sak. Får psykopatvibbar. En sådan är att han verkar säga det som han tror att mottagaren vill höra i varje given situation (han är adaptiv helt enkelt, men på ett negativt sätt).

För sådana personer gäller att man aldrig skall lyssna på ngt, annars är man inne i lögnhärvan och blir bortkollrad. Ge inte psykopaten uppmärksamhet alls genom att lyssna, härskarteknika bort vederbörande med ignorering istället, eller bli lurad. De är nämligen experter på att i realtid förstå hur du tänker och agera därefter.

Dopingtråden
Luktapåblommorna skrev:
> SuperApe skrev:
> -----
> > Hittade inte snäckantråden så jag lägger
> den
> > här istället.
> >
> >
> http://www.theguardian.com/sport/2015/mar/09/dopin
>
> >
> g-cycling-uci-commission-epo-worldtour?CMP=fb_gu
>
> Gäller det samma rapport som
> http://www.svt.se/sport/dopningskulturen-kvar-inom
> -cyklingen?
>
> Edit: Ja.

"Bland annat framkommer det att det är vanligt förekommande att cyklister använder små men regelbundna doser dopning för att lura testerna"

Å jag som trodde att de dopar sig för att bli bättre, så fel jag haft.

Dopingtråden
Fliken skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > När motionärer använder dopingpreparat för
> att
> > köra motionslopp så är det inget som
> förvånar
> > mig.
>
>
> Du påstod häromdagen att vissa
> vätternrundanmotionärer är dopade. Vi väntar
> fortfarande nyfiket på hur du kan belägga det
> uttalandet rent konkret. Du valde att inte svara i
> den tråden när du ombads att styrka ditt
> påstående. Har det gjorts dopingtester på
> vätternrundan, eller uttalar du dig om saker som
> du inte riktigt har fakta för? Fyller du i gapen
> mellan olika närstående fakta eller kan du visa
> oss bakgrunden. Är det så att du i själva
> verket misstänker att många är dopade, och att
> du råkade uttala dig vårdslöst? Kom igen nu
> miss lycka, låt ingen max-en-mening-regel
> begränsa dig i ett uttömmande faktabaserat svar.
> Kör du med fanan högt så är det all-in som
> gäller.

Jag är ganska säker på att han syftar på alla de som proppar i sig diverse kosttillskott utan ha en susning om vad de innehåller.
Med tanke på hur mycket tillskott som säljs till tränande motionärer idag, så finns dessa sannolikt inom de flesta idrotter.

Att det sen inte finns någon statistik säger väl sig självt eftersom dopingtestning bland dessa är obefintlig.

Dopingtråden
Kommer man att hitta fler framöver?

"Bloddoping är ett problem i många uthållighetssporter. Det går antingen till så att idrottaren tar ett hormonpreparat, EPO, eller genom blodtransfusion. På så sätt ökas mängden syretransporterande röda blodkroppar och möjligheten att prestera på topp höjs för exempelvis cyklister, löpare och skidåkare.

Men när blodet förändras så blir dess molekylära fingeravtryck annorlunda. Ett nyutvecklat test från Pro Test Diagnostic i Umeå känner igen dessa förändringar - även om det är idrottarens eget blod som förts tillbaka."

Fast detta gör mig lite orolig:
"Testet ger ett utslag i form av ettor eller nollor, en etta betyder att personen är dopad"
Är metoden verkligen så bra att den ser exakt rätt?

http://www.nyteknik.se/nyheter/bioteknik_lakemedel/bioteknik/article3892433.ece

Dopingtråden
Kristoffer skrev:
> Fast detta gör mig lite orolig:
> "Testet ger ett utslag i form av ettor eller
> nollor, en etta betyder att personen är dopad"
> Är metoden verkligen så bra att den ser exakt
> rätt?

Ja, självklart. Ettor och nollor är det senaste.

Dopingtråden
Fliken skrev:
> Hur gick det med det där Astanabeslutet i början
> av april, där laget skulle ut med badvattnet?

Verkar som att badvattnet frös fast i idrottsjuridikens maskineri.
Beslut väntas lagom till Le Grand Depart 2031 i Almaty.

Dopingtråden
emilh skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Hur gick det med det där Astanabeslutet i
> början
> > av april, där laget skulle ut med badvattnet?
>
>
> Verkar som att badvattnet frös fast i
> idrottsjuridikens maskineri.
> Beslut väntas lagom till Le Grand Depart 2031 i
> Almaty.

Nytt sammanträde i slutet på april om jag förstod saken rätt. Astana skickade in allt mtrl sista dagen så att ingen skulle kunna hinna läsa allt.

Dopingtråden
Jag gjorde det horribla misstaget att för en gångs skull läsa en kvällstidningsartikel. Mina ögon svider. Nu sitter jag här med pulserande huvudvärk och flimmer för ögonen. Jag funderar på att erbjuda mina tjänster pro bono till kvällstidningarna nästa gång något cykelrelaterat ska skrivas. Bara det faktum att jag behärskar grundläggande grammatik gör mig kvalificerad för uppdraget. Fan vad jag känner mig gammal och bitter.

Dopingtråden
Läste rubriken och kräktes nästan. Jag tror för en gångs skull faktiskt på "bortförklarningar". Inte bara för att jag gillar honom (för att han alltid strular till den där lilla detaljen att vara först över mållinjen), men dem låter väl ganska rimliga?

Men vad vet jag?

Dopingtråden
Det senare kanske inte är jättebra om man skall sitta på en cykel ett antal hårda timmar. Det finns en anledning stt det är blåbärssoppa och inte kateinplommonpure som serveras på Vasaloppet och det är att ert inte finns tillräckligt med bajamajjor att uppbringa i detta land för det senare alternativet.

Dopingtråden
Och så är vissa förbluffade över att cykelsporten aldrig lyckas skaka av sig dopingauran? *asg*

TdF kanske skulle byta ut "Tour" till "Dopage", mer rättvisande så =)
[Edit to add] Bara för att ta TdF som ett exempel i högen av lopp.

Senast ändrad:
Dopingtråden
lundatok skrev:
> Vinerkorvens concience is clear!

Två språkliga fel och ett sakligt i en mening med fyra ord. Inte illa! ;-)

Dopingtråden
Kan en sportchef ens fällas för dopning? Är det boxningsförbundet som skulle vara aktuellt i så fall (med tanke på aktiviteten som utävades)?

Dopingtråden
GoranS skrev:
> Kan en sportchef ens fällas för dopning?

Kan en läkare eller en stallchef fällas för dopning så kan väl även en sportchef fällas. Även om det i detta fallet verkar vara något mer "civilrättsligt" annat som ligger närmast till hands.

Dopingtråden
OK, det jag var ute efter var snarast om de kan fällas för att själva använt EPO, anabola, ... Att de kan fällas för att hjälpt till att dopa cyklisterna/se till att de har tillgång till dopningspreparat/... är ju lite annorlunda.

Dopingtråden
Jag antar att vi skall införa uppförandekoder med samma bestraffning som för doping. Godtycklig domare och dennes regler (genuscertifierad såklart).

Låt oss börja med regel ett. Man får inte sittkissa i en biograf full med folk. Det är två års avstängning.

Dopingtråden
http://www.expressen.se/sport/hockey/tre-kronor/infor-medicinforbud---efter-skandalen-i-os/

"""
Därför har man beslutat att förbjuda alla mediciner som man inte med säkerhet vet passerar dopingkontroller.
– Receptet för det här inte ska hända igen är att inte använda några mediciner. Oavsett vad internationella förbundet säger i fortsättningen kommer vi inte att lyssna på några rekommendationer alls.
"""

Intressant att man fortfarande klassar stackars Bäckis som totalt oskyldig. Bra dock att man faktiskt gör något.

Tillbaka
Topp