Dopingtråden

Dopingtråden
dardos skrev:
-------------------------------------------------------
> I dart krökas det hej vilt fortfarande. Det så
> kallade förbudet är bara under själva matchen,
> d.v.s då man är uppe och kastar mot en
> motståndare. Mellan matcherna är det fritt fram
> att borsta. :-)

Är det verkligen så på sanktionerade tävlingar idag?
Jag var aktiv på 90 talet när man införde alkoholförbud på tävlingar som ett led i att försöka komma med i RF. Då var det inte ok att dricka mellan matcherna utan endast efter att man åkt ur tävlingen.
Det ryktades då att intaget av lugnande medel i tablettform istället ökade lavinartat.

Samtidigt som förbudet infördes blev det mycket svårare att veta hur lång tid det tog att åka till tävlingen... Innan förbudet angav man det i antal pilsner man hann dricka upp på vägen dit. :-)

Dopingtråden
Luthman Photography skrev:
> Henrik_E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tydligen är skidåkning "En sport där det
> inte
> > är lönt att dopa sig".
> >
> >
> http://www.svt.se/sport/sm-veckan/svensk-mastare-d
>
> > opad/
>
>
> Nu var det ifs draghundsåkning det var frågan
> om. Men visst lite konstigt är det ju. Man lär
> ju behöva dopa sig rätt hårt för att bli
> snabbare än hunden och det är ju först då det
> blir onödigt. Då får man ifs dopa hunden sen
> är det ju bara att köra.

Vilket för oss till den principiella frågeställningen: kan något vara en riktig sport om det inte är lönt att dopa sig?

Dopingtråden
ohellstrom skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Henrik_E skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tydligen är skidåkning "En sport där det
> > inte
> > > är lönt att dopa sig".
> > >
> > >
> >
>
> >
> > > opad/
> >
> >
> > Nu var det ifs draghundsåkning det var frågan
> > om. Men visst lite konstigt är det ju. Man
> lär
> > ju behöva dopa sig rätt hårt för att bli
> > snabbare än hunden och det är ju först då
> det
> > blir onödigt. Då får man ifs dopa hunden sen
> > är det ju bara att köra.
>
> Vilket för oss till den principiella
> frågeställningen: kan något vara en riktig
> sport om det inte är lönt att dopa sig?

Fast om man dopar både hund och åkare så lönar det sig ju. Det gäller bara att höja deras prestation likvärdigt. Eller ja, det kan ju vara kul att åka bakom en tokdopad hund också, som att tolka bakom en skoter.

Dopingtråden
ohellstrom skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Henrik_E skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tydligen är skidåkning "En sport där det
> > inte
> > > är lönt att dopa sig".
> > >
> > >
> >
>
> >
> > > opad/
> >
> >
> > Nu var det ifs draghundsåkning det var frågan
> > om. Men visst lite konstigt är det ju. Man
> lär
> > ju behöva dopa sig rätt hårt för att bli
> > snabbare än hunden och det är ju först då
> det
> > blir onödigt. Då får man ifs dopa hunden sen
> > är det ju bara att köra.
>
> Vilket för oss till den principiella
> frågeställningen: kan något vara en riktig
> sport om det inte är lönt att dopa sig?

Oups, ett visdomsord på Happy

Dopingtråden
kitzblitz skrev:
> Det negativa med att alla andra sporter plötsligt
> hamnar i dopingträsket är ju att cyklingen inte
> får någon publicitet längre.

Det problemet är löst nu.

Dopingtråden
emilh sa:
Nu finns det en (femtioprocentig) chans för den motionär som inte skyr några medel för att glänsa i lämpligt event i juli/augusti (Cykelvasan?) och inte har råd med elmotor att förbättra sina chanser:
http://www.proefpersoon.nl/pages/172/Onderzoek-naar-het-effect-van-EPO-op-de-fietsprestatie.html

(Få 860 euro för att delta i en studie kring om/hur EPO förbättrar prestationen på cykel)

Det är ju inte bara att dopa sig, det skall göras på rätt sätt, hoppas verkligen dom har med några teamläkare i studien.

Dopingtråden
GoranS sa:
Är inte doktor Ferrari ledig nu för tiden?

:)
Han hade jag lite i åtanke.
Men trots min lite raljerande ton så menar jag faktiskt det jag skrev, finns ju en anledning att LA betalade en förmögenhet till Dr Ferrari.
Skummade genom länken om testet och som jag förstod det så verkar det nästan som att de vill visa hur lite EPO-doping gör, då är det väldigt viktigt att man använder top of the line-doping.

Läste om ett Norskt test för några år sedan, dom fick käka gröt varje morgon, nej, dom testade EPO-doping på några som låg strax under eliten. En av deltagarna upplevde det som ett rejält lyft, han kunde mäta sig med de bästa. Men efter testet när han sjönk tillbaka till sin vanliga nivå så tröttnade han totalt och la skidorna på hyllan. Så att det gör skillnad borde vara ganska vedertaget, se bara på Mühlegg.

Dopingtråden
Ja, skidskyttar ligger ju verkligen i riskzonen för hjärtattack så det är nästan att likställa med dödsdomar att inte låta stackarna använda sina medikamenter.

Dopingtråden
Med tanke på vad som hände när en viss bobåkande f.d. firidrottare åkte dit är min gissning att Aregawi nog kommer att hålla sig i Etiopien.

Dopingtråden
Meldonium är nytt på Wadas lista sedan 2016-01-01. Undrar hur det funkar, bara nu det inte blir någon juridisk strid om huruvida hon har tagit substansen innan eller efter 1/1, eller det spelar ingen roll? Provet togs i januari, så det är kanske inte helt orimligt att hon slutade ta det innan 1/1.
Är nog många som tagit det när det inte var förbjudet.

Dopingtråden
Hur långt innan förbudet träder i kraft får man veta att ett ämne kommer att komma på listan? Om man får veta först samma vecka finns ju en risk att ovanstående scenario är rimligt. Lite beroende på hur länge ämnet är spårbart i urin/blodprov.

Dopingtråden
geologen sa:
Hur långt innan förbudet träder i kraft får man veta att ett ämne kommer att komma på listan? Om man får veta först samma vecka finns ju en risk att ovanstående scenario är rimligt. Lite beroende på hur länge ämnet är spårbart i urin/blodprov.

Listan spikas i september, slutgiltiga versionen publiceras senast 1:a oktober och den träder i kraft 1:a januari.

Dopingtråden
Henrik_E sa:
geologen sa:

Listan spikas i september, slutgiltiga versionen publiceras senast 1:a oktober och den träder i kraft 1:a januari.

T.ex är https://wada-main-prod.s3.amazonaws...ohibited-list-summary-of-modifications-en.pdf daterad 16 september 2015

Dopingtråden
Borde man inte ( på flera sätt) behandla elitidrottare som Krav-märkt boskap. Mao de får bara stoppa i sig kemiska preparat om de är sjuka och då har de lååånga karenstider innan de får tävla igen.

När man får stoppa i sig diverse medel för att de inte är dopingklassade än gör ju bara att de som vill ge sig själva tveksamma fördelar gör att utvecklingen av preparat som egentligen är doping men inte hunnit klassas som det än eskalerar. Lite som att gena i kurvor på endurotävlingar.

Dopingtråden
lundatok sa:
Är det nu de sparkar landslagets läkare?

Med tanke på att Aregawi om jag fattat det rätt haft väldigt lite att göra med svensk friidrott och långa perioder skött sig själv i Etiopien så gissar jag att landslagsläkaren haft så mycket med saken att göra. Jag antar att du anspelar på Bäckströmfallet, men för att liknelsen ska hålla hade hon behövt plockas i samband med något landslagsläger eller tävling där landslaget är involverat. Att i detta fall kräva att landslagsläkaren ska sparkas är som att kräva att Tre Kronors landslagsläkare ska sparkas om en NHL-stjärna ertappas för dopning i NHL.

Dopingtråden
GoranS sa:
Att i detta fall kräva att landslagsläkaren ska sparkas är som att kräva att Tre Kronors landslagsläkare ska sparkas om en NHL-stjärna ertappas för dopning i NHL.

Nu vet jag inte riktigt hur officiellt hon var med i Svenska landslaget eller Sveriges OS-trupp osv, men tas man in i en sådan trupp tycker jag man som ansvarig läkare för den truppen sätter sin kvalitetsstämpel på de som ingår. Framkommer det att en av dem dopat sig tycker jag man brustit i sitt ansvar.
Att behöva lämna ett dopingtest innan man tas med i ett lands OS-trupp borde väl inte vara konstigare än att man lämnar drogtest innan anställning på ett företag?

Dopingtråden
Öh, fanns det någon att sparka efter Ludmilla? Trodde knappast det fanns ett bobförbund i Sverige vare sig före eller efter hennes bravader.

JLarsson: Om du vill ha en spark får du komma hit. Mina ben är för korta för att nå dig.

Tillbaka
Topp