Dopingtråden

Dopingtråden
SPARKA SPARKA SPARKA!

Bilagor

• Simpsons_angry_mob.png
    Simpsons_angry_mob.png
    165.5 KB · Besök: 45
Dopingtråden
Det mest underliga i den här soppan, är väl ändå inte dopingen. Hur kan en person som säger sig aldrig bott i Sverige kunna få medborgarskap, och tävla för landslaget? Medborgarskapet har ju kunnat gå till någon som faktiskt behövde det.

Dopingtråden
fhloston sa:
Det mest underliga i den här soppan, är väl ändå inte dopingen. Hur kan en person som säger sig aldrig bott i Sverige kunna få medborgarskap, och tävla för landslaget? Medborgarskapet har ju kunnat gå till någon som faktiskt behövde det.
Menar du att det finns ett fixt antal medborgarskap?

Dopingtråden
Henrik_E sa:
fhloston sa:
Menar du att det finns ett fixt antal medborgarskap?

Nej, men jag förstår att det går att missförstå det jag skrev om man vill.

Däremot finns det en begränsad kapacitet att hantera ärenden av den typen.

Dopingtråden
Hon fick väl gå före i kön för att få sitt svenska medborgarskap snabbt?

Verkar vettigt, Migrationsverket har väl inget annat för sig än att hjälpa till att få svenska medaljer.

Dopingtråden
Jag förstår inte riktigt varför hon sökte svenskt medborgarskap från början. Kan tänka mig att de bästa idrottshennerna i Etiopien har det ganska bra ändå, det känns inte som att det var ekonomin som var drivkraften där. Och enligt Sanningsbladet m.fl. tidningar så var äktenskapet (som var aktuellt när hon sökte medborgarskapet) ett skenäktenskap.

Dopingtråden
me.I.am sa:
Jag förstår inte riktigt varför hon sökte svenskt medborgarskap från början. Kan tänka mig att de bästa idrottshennerna i Etiopien har det ganska bra ändå, det känns inte som att det var ekonomin som var drivkraften där. Och enligt Sanningsbladet m.fl. tidningar så var äktenskapet (som var aktuellt när hon sökte medborgarskapet) ett skenäktenskap.

Om jag fattat det rätt var det någon konflikt som gjorde att etiopiska förbundet inte ville ta ut henne till något mästerskap. För att då kunna tävla i internationella mästerskap valde hon att söka medborgarskap i annat land. Tycker detta delvis aktualiserar det orimliga i att platser tilldelas av nationella förbund. Åtminstone borde det finnas en kvot där de bästa enligt något rimligt kriterium alltid tillåts vara med.

Dopingtråden
Eveningstar sa:
GoranS sa:
Att i detta fall kräva att landslagsläkaren ska sparkas är som att kräva att Tre Kronors landslagsläkare ska sparkas om en NHL-stjärna ertappas för dopning i NHL.

Nu vet jag inte riktigt hur officiellt hon var med i Svenska landslaget eller Sveriges OS-trupp osv, men tas man in i en sådan trupp tycker jag man som ansvarig läkare för den truppen sätter sin kvalitetsstämpel på de som ingår. Framkommer det att en av dem dopat sig tycker jag man brustit i sitt ansvar.
Att behöva lämna ett dopingtest innan man tas med i ett lands OS-trupp borde väl inte vara konstigare än att man lämnar drogtest innan anställning på ett företag?

Tror att med det ansvaret och hur det fungerar nu skulle man i så fall möjligen få målvakter som landslagsläkare i så fall. Troligare skulle vara att tjänsterna skulle vara permanent vakanta. Hur tusan skulle en landslagsläkare kunna hålla koll på vad alla aktiva som är aktuella för landslaget petar i sig. Eller ska läkaren anställa en stab medarbetare som övervakar de aktiva som mycket väl kan vara utspridda över flera olika världsdelar? Lär bli ganska dyrbart för den läkaren i så fall.

Alternativet är förstås att läkaren tar konsekvensen och inser att det hen omöjligen kan lämna några sådana garantier och därmed lägger in sitt veto mot varje uttagning till landslaget.

Att tro att ett dopningstest i samband med att man tas ut skulle lösa något känns väl optimistiskt.

Dopingtråden
GoranS sa:
me.I.am sa:

Om jag fattat det rätt var det någon konflikt som gjorde att etiopiska förbundet inte ville ta ut henne till något mästerskap. För att då kunna tävla i internationella mästerskap valde hon att söka medborgarskap i annat land. Tycker detta delvis aktualiserar det orimliga i att platser tilldelas av nationella förbund. Åtminstone borde det finnas en kvot där de bästa enligt något rimligt kriterium alltid tillåts vara med.

Låter rimligt.
EDIT: Alltså förklaringen till att hon sökte svenskt medborgarskap.

Senast ändrad:
Dopingtråden
JLarsson sa:
Ah, nu lanseras en mystisk ukrainsk doktor som den som sett till att Abeba fått i sig samma substans som de ukrainska skidskyttarna....
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/friidrott/article22360377.ab

Låter som att du menar det som en konspirationsteori, och läser man bara klickrubriken och skummar artikeln ger den det intrycket. Efter att ha läst artikeln tycker jag faktiskt att Valentijn Trouw ger ett seriöst och balanserat intryck i sammanhanget. Han tar inte ställning, han antyder dock att det är lite svårt att tro på Abeba. Han har dessutom pressat henne lite för att få henne att erkänna, och berätta hur det gått till. Det han säger om den "mystiska ukrainska doktorn" är en teori om hur Abeba fått tillgång till substansen, inte hur hon "fått det i sig". Och det låter rimligt tycker jag.

Dopingtråden
Luthman Photography sa:
Borde man inte ( på flera sätt) behandla elitidrottare som Krav-märkt boskap. Mao de får bara stoppa i sig kemiska preparat om de är sjuka och då har de lååånga karenstider innan de får tävla igen.

Är det inte så att Krav-boskap egentligen skall behandlas med homeopatisk medicin men att vi har fått undantag från det? Det skulle ju verkligen tala för din idé å andra sidan.

Dopingtråden
me.I.am sa:
JLarsson sa:
Ah, nu lanseras en mystisk ukrainsk doktor som den som sett till att Abeba fått i sig samma substans som de ukrainska skidskyttarna....
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/friidrott/article22360377.ab

Låter som att du menar det som en konspirationsteori, och läser man bara klickrubriken och skummar artikeln ger den det intrycket. Efter att ha läst artikeln tycker jag faktiskt att Valentijn Trouw ger ett seriöst och balanserat intryck i sammanhanget. Han tar inte ställning, han antyder dock att det är lite svårt att tro på Abeba. Han har dessutom pressat henne lite för att få henne att erkänna, och berätta hur det gått till. Det han säger om den "mystiska ukrainska doktorn" är en teori om hur Abeba fått tillgång till substansen, inte hur hon "fått det i sig". Och det låter rimligt tycker jag.

Jag tyckte också att agenten verkade vettig. Han säger ju att "hon försatt sig i svåra situationer tidigare" (fritt citerat ur minnet).

Dopingtråden
Jag ar sugen pa att aka skidor igen, ar det nagon som vet hur man styr upp ett eventuellt medborgarskap med typ... Sudan, Danmark eller nagon annan nation med behov av olympiska skidakare?

Dopingtråden
En förklaring jag läst om varför hon valde Sverige som nytt hemland är att ett svenskt pass ger möjlighet till inresa i väldigt många länder, som annars skulle krävt visum. Praktiskt för en löpare med internationella ambitioner...

Dopingtråden
rustas sa:
Jag ar sugen pa att aka skidor igen, ar det nagon som vet hur man styr upp ett eventuellt medborgarskap med typ... Sudan, Danmark eller nagon annan nation med behov av olympiska skidakare?

Testa Spanien, det funkade för Mühlegg. Bra apotekare och idrottsläkare har de också.

Dopingtråden
rustas sa:

Se bara till att va bäst i världen först.
Sen löser det sig nog med medborgarskapet ska du se.

Dopingtråden
"En enhällig styrelse har beslutat att samarbetet mellan Hammarby Friidrott och Abeba Aregawi nu upphör med omedelbar verkan. Beslutet grundar sig dels i Skatteverkets utredning om Abebas deklarationer 2010-2013 och dels i IAAFs uppgifter om att hon testats positivt i ett dopingtest."

Längre ner på Hammarbys hemsida står även

"Styrelsens beslut grundar sig inte enbart på misstanken om att hon använt otillåtna preparat utan även på den för oss nya utsagan om att hennes intention aldrig varit att bosätta sig i Sverige samt hennes bristande engagemang i vår förenings tävlingsverksamhet. Sammantaget har detta föranlett en diskussion inom föreningen om relevansen i att fortsätta vårt idrottsliga stöd. Vårt beslut kvarstår med andra ord, oaktat ett eventuellt negativt svar från B-provet, fortsätter Åström.

Hammarby Friidrott är en del av Riksidrottsförbundets initiativ ”Vaccinera klubben mot doping”, ett preventions- och åtgärdspaket som riktar sig till alla idrottsföreningar i Sverige. Föreningar som genomför programmet åtar sig att verka för en idrottsrörelse fri från doping. Hammarby Friidrott ska aktivt verka för en dopingfri idrott enligt ändamålsparagrafen i vår förenings stadgar."

Som icke insatt, tycker jag att det är märkligt hur man aktivt kan verka mot doping och samtidigt inte upptäcka att en av de man jobbar med inte bor i Sverige.

Det verkar mer som att klubben har försökt att dopa sig genom att köpa en duktig idrottare. Så länge hon bara levererade resultat, och inte skandaler kunde man sitta i styrelserummet och mysa. När skandalerna kommer tvår man sina händer.

Tänk om hon faktiskt är oskyldig/ovetande om vad hon fått i sig? Jag är även nyfiken på vad som faktiskt hände när hon blev svensk medborgare. Var det klubben som sa att hon inte alls behövde bo i Sverige, det går bra att vara borta på träningsläger, eller bo utomlands av skatteskäl.

Hur agerar Hammarby om det uppdagas att en av de anställda har alkoholproblem? Sparkas den då?

Dopingtråden
Har svårt att tänka mig att klubben ger skattemässiga råd.

Dessutom är det väl hennes sak att hålla koll på vad hon får i sig och detta preparat verkar ju inte vara något man får i sig av en slump, så jag tror att sannolikheten för "misstagsdopning" är försvinnande liten.

Dopingtråden
Tror att dom stora nationerna med "bra" förbundsläkare har bättre koll på hur länge efter man slutat med Meldonium man kan spåra det i proverna.

Dopingtråden
Är det verkligen s.a. förbundsläkarna generellt sett har så mycket med utövarna att göra? Jag har fått intrycket av att det är underliggande team/grupperingar i större utsträckning. Sen verkar vissa länder, t.ex. Etiopien, ha ett starkare inflytande från landslaget. Men, jag har dock dålig koll så någon som vet bättre får gärna rätta mig.

Dopingtråden
Det är rena spekulationer, men jag tror att vissa länder har lite mer organiserad doping. Och att det då ingår någon medicinsk expertis, förbundsläkare var mer skämtsamt skrivet.

Men jag tror definitivt att om det är lite mer proffsig doping att dom inte gör misstaget att avsluta medicineringen för sent inpå ett förbud. LA/Ferrari hade väldigt hög "medicinsk nivå" på den dopingen, gamla öststaterna hade forskning på nationell nivå, finns ingen anledning att tro att det helt försvunnit (då menar jag inte specifikt dagens "öststater").

Var ett europeiskt land som helt plötsligt började få framgångar i några lagsporter samt individuella idrotter ungefär samtidigt, några år innan en känd bildoktor schavotterade i pressen, t.ex.

Det har blivit svårare att dopa sig på senare år, men med rätt medicinsk expertis och bra mutkontakter så går det fortfarande. Händer ju t.ex. då och då att någon inte befunnit sig på angiven plats när dopingkontrollanterna knackat på dörren, och med tanke på hur lite oannonserade test verkar göras trots allt snack så går det nog att komma undan med noggrann planering.

Det har under ganska många år ändå sagts att "nu har vi tagit krafttag mot doping" inom olika idrotter, t.ex. friidrott, men ändå läser man fortfarande att typ "nu när vi börjat med fler oannonserade kontroller så har fler åkt fast". Jaha, så hur var det innan då?

Senast ändrad:
Dopingtråden
PS.
Just vad gäller Meldonium och Abeba har jag läst en del i några artiklar att dom borde haft bättre koll på henne, med fler dopingkontroller när hon varit i Etiopien. Men (om vi nu antar att B-provet är positivt, och det varit enda substansen) så hade dom kunnat ha hur många kontroller som helst utan att något hänt, ämnet var inte förbjudet innan 1/1-16.

Tillbaka
Topp