Dopingtråden

Dopingtråden
Även en medalj som luktar illa är en medalj till Sverige, kommer att vara flera som vill ha henne med. Men dom kanske inte vågar, spännande :\

Senast ändrad:
Dopingtråden
Jag antar att du menar att kappvänderiet handlar om att Holm uttrycker att det inte bara är meldoniumärendet som gör att han tycker att hon inte ska få tävla för Sverige utan att det faktum att hon använt ett skenäktenskap för att få medborgarskap också är en grund för hans ställningstagande. Frågan är då om han tidigare uttryckt att han tyckt det varit OK att hon fått medborgarskap trots skenäktenskapet. Jag kan inte påminna mig att jag hört honom uttala sig så men jag kan mkt väl ha missat det. Om så skulle vara fallet håller jag med om att det är kappvänderi.

Skulle det däremot vara s.a. att Holm uttryckt stöd för hennes medborgarskap innan skenäktenskapshistorien blev känd (för honom) så tycker jag inte att det är kappvänderi då jag i det ordet lägger in att man ändrar ståndpunkt och det inte kräver att man ändrar ståndpunkt för att tycka det är OK att få medborgarskap p.g.a. "riktigt" äktenskap med medborgare men inte tycka det är OK om detta äktenskap är "fejkat".

Dopingtråden
Säkerligen. Det gör dock inte B&H till kappvändare i min värld. En kappvändare byter enligt mig regelbundet åsikter i diverse frågor. Att gå från att inte ha uttalat sig till att uttala sig är knappast liktydigt med att byta åsikt. Att de inte uttalat sig kan man förstås ha åsikter om, men det var inte det jag invände mot.

Dopingtråden
Hon borde stängas av på grund av ren dumhet. Hur jävla svårt är det att anpassa sitt dopande efter nya regler. Hoppas inte SOK/Friidrottsförbundet låter henne tävla.

Dopingtråden
GoranS sa:
Säkerligen. Det gör dock inte B&H till kappvändare i min värld. En kappvändare byter enligt mig regelbundet åsikter i diverse frågor. Att gå från att inte ha uttalat sig till att uttala sig är knappast liktydigt med att byta åsikt. Att de inte uttalat sig kan man förstås ha åsikter om, men det var inte det jag invände mot.

De uttalar sig om allt möjligt i vanliga fall och vem minns inte Holm-Öijers diskussion om smärtstillande?
Nu väntar de tills det är klart vartåt det blåser.

Dopingtråden
Kruxet är ju att WADA förmodligen haft fel om hur länge meldonium finns kvar i kroppen efter avslutad kur. Deras hållning nu är att det inte säkert kan sägas att de som åkte dit typ 1a kvartalet (?) har intagit meldonium efter 31/12.

Oavsett vad man tycker om användande av meldonium så var det inte otillåtet fram till 31/12. Det skulle iofs vara intressant att veta exakt hur reglerna är formulerade. Är det ovillkorligen ett visst gränsvärde som gäller, eller ska man utifrån nivån bedöma när intaget skett i sådana här fall. Rent teoretiskt, om någon tog sista meldoniumshoten 31/12 och gjorde ett dopingprov 1/1 så borde de åkt dit oavsett lågt eller högt gränsvärde. WADA måste ju ha någon slags hantering för detta. Borde vara samma princip om någon låg över gränsvärdet i februari där WADA nu hävdar att meldonium kan finnas kvar i kroppen längre än man trott.

Knäckfrågan är skulle någon åkt dit med för hög nivå på prov taget 1/1, förmodar inte, och då blir det lite lurigt, hur lång "karenstid" skall man ha. Är väl det som diskuteras nu (eller avgjort?).

Förutsätts det att fuskarna har stenkoll på hur långt innan ett förbud man skall upphöra med ämnet? Kanske WADA skall gå ut med en rekommendation hur långt innan dopingkontroller man skall upphöra med intag, ämne för ämne...

En soppa.

Dopingtråden
Miss Lycka sa:
GoranS sa:

De uttalar sig om allt möjligt i vanliga fall och vem minns inte Holm-Öijers diskussion om smärtstillande?
Nu väntar de tills det är klart vartåt det blåser.

Så om man ofta uttalar sig måste man uttala sig om ALLT för att inte vara en kappvändare?

Dopingtråden
Miss Lycka sa:
Det meddelades långt innan om att det var ifrågasatt och troligtvis skulle räknas som doping. Det var ingen nyhet precis.

Det är det ingen som har påstått.
Frågan är hur reglerna är formulerade. Är det intag efter 31/12 som är förbjudet, eller är det ett visst gränsvärde efter 31/12 som gäller. Är det det senare så snurrar dom till det helt nu. Varsågod ger dig öppet mål för din cynism.

Dopingtråden
Miss Lycka sa:
Du tycks ha missat deras roll som "expertkommentatorer".

Nej, jag är medveten om det. Däremot anser jag att det är irrelevant för om de ska anses vara kappvändare eller inte. Detta då en central del för mig i ordet kappvändare är åsiktsbyte och jag anser att om man går från att inte ha uttalat en åsikt till att uttala en så är det inte detsamma som att byta åsikt.

Dopingtråden
Men om jag minns den fantastiska dopingutbildningen från scf rätt så är väl intag av medicinering/droger i syfte att förbättra sig förbjudet, ÄVEN om det inte (ännu) är ett dopingklassat preparat?

Om Aregawi kan visa att hon av medicinska skäl tog meldonium borde hon inte fällas (nu vet jag inte ens om hon själv försökt hävda att hon tagit det av medicinska skäl, så hon ska givetvis fällas oavsett när själva intaget skedde kan jag tycka).

Dopingtråden
me.I.am sa:
Miss Lycka sa:
Det meddelades långt innan om att det var ifrågasatt och troligtvis skulle räknas som doping. Det var ingen nyhet precis.

Det är det ingen som har påstått.
Frågan är hur reglerna är formulerade. Är det intag efter 31/12 som är förbjudet, eller är det ett visst gränsvärde efter 31/12 som gäller. Är det det senare så snurrar dom till det helt nu. Varsågod ger dig öppet mål för din cynism.

Det är komplicerat, men det finns en gräns (1 ug/ml).
https://wada-main-prod.s3.amazonaws.com/resources/files/wada-2016-04-12-meldonium-notice-en.pdf

Dopingtråden
Lejon sa:
Men om jag minns den fantastiska dopingutbildningen från scf rätt så är väl intag av medicinering/droger i syfte att förbättra sig förbjudet, ÄVEN om det inte (ännu) är ett dopingklassat preparat?

Hade också för mig att det var så, men då skulle det inte vara någon diskussion om 1/1-2016 vad det gäller meldonium, eller är det oklart om meldonium klassas som medicin som ställer till det?

Dopingtråden
Det här verkar intressant! :-)
Screenshot_20160716-221059.png

http://muskleravstal.eu/

Dopingtråden
Fattar inte varför datum för intag ska vara relevant, mängd i kroppen borde vara det enda som räknas. Jämför promille och köra bil. Polisen skiter i om du drack en liter renat i förrgår eller en öl för en timme sen.

Dopingtråden
Vernersson sa:
Supertramp sa:

Riktad reklam baserad på kakhistorik ;)

Jag får en massa reklam för medecin (eller nåt) mot flintskallighet också. Vet internet om att jag inte har något hår på huvudet? Seriöst alltså, kan min profilbild frän facebook eller nåt göra att jag flaggas som flintskallig och därmed identifierad som potentiellt intresserad av att bota min flintskallighet?

Senast ändrad:
Dopingtråden
Supertramp sa:
Vernersson sa:
Supertramp sa:

Riktad reklam baserad på kakhistorik ;)

Jag får en massa reklam för medecin (eller nåt) mot flintskallighet också. Vet internet om att jag inte har något hår på huvudet? Seriöst alltså, kan min profilbild frän facebook eller nåt göra att jag flaggas som flintskallig och därmed identifierad som potentiellt intresserad av att bota min flintskallighet?

Läskigt nog, ja! Välkommen till den obehagliga framtiden.

Dopingtråden
Hade inte brytt mig så mycket om det inte vore för att jag tvingas se en massa bilder på fula flintskallar hela tiden. Finns det inget sätt att få internet att tro att jag är intresserad av bröstförstoring istället?

Senast ändrad:
Dopingtråden
Moskvalabbets verksamhet känns ju rätt tveksam om rapporten är korrekt. Finns det möjlighet att dra tillbaka ackrediteringen (eller vad det nu kan heta) för detta lab?

Dopingtråden
Och så vann då Petter TdS till slut ...

Oavsett vad man tycker och tror i övrigt får man ju lov att säga att det är tämligen klantigt gjort.

Dopingtråden
RockyM sa:

Esks "artikel" är intressant då han inte på något sätt verkar reflektera i journalisternas roll i det hela. Skit att rapportera om nagelmålning och skriv om idrotten så kommer det nog inte att bli så mycket uppmärksamhet kring det hela. Vissa journalister verkar inte inse att nyheter i viss mån är något som skapas av journalisterna och att de inte är någon sorts rapportörer vars arbete lämnar den värld de observerar opåverkad.

Dopingtråden
GoranS: Instämmer.
Är ytterst få journalister kvar i Sverige finns några på ekot & UG..

sen har vi fått en ny "kår" som säljer klick o hänger på almedalen..
Lite sorgligt faktiskt, journalist var ett fint yrke förr.

Dopingtråden
Hm, tittar inte längre på UG av flera anledningar. Josefsson sa väl t.ex. om jag inte minns fel i något sammanhang att det för honom var viktigare att skapa känslor hos tittarna än att vara opartisk. Dessutom har jag hört lite om hur de gör sina intervjuer och hur tendentiöst programmen klipps ihop. Efter det känns det rätt meningslöst att titta på det. I min värld bygger den typen av journalistik på att journalisten är oerhört noggrann och verkligen går in i det hela med föresatsen att granska något och inte med målet att få till ett saftigt avslöjande. Och det är en oerhört viktig skillnad på detta. Har en grävande journalist en gång slirat på sanningen är det i min värld en mkt långt till att förtroendet är återskapat.

Tillbaka
Topp