Dopingtråden

Dopingtråden
Vad som särskiljer Norge från övriga skidnationer nuförtiden är väl egentligen inte att de bästa norrmännen är bättre än andra nationers bästa (på herrsidan, damsidan dominerar de mer) utan att de har en sådan sjuhelsikes toppbredd. Det känns som att det finns dussintals norrmän på ungefär samma nivå som de 2-3 bästa svenskarna, typ. Och just det skulle väl kunna förklaras av att de har en sådan mycket bredare bas att få fram talanger från, om man jämför hur många norrmän som åker längdskidor regelbundet en stor del av året med hur många svenskar som gör det.

Men spetsen är väl inte så mkt "spetsigare". Sverige har ju lyckats ganska bra att sno åt sig medaljer under de senaste OS och VM, till exempel.

Varför det inte var så på 60-, 70- och 80-talen vet jag inte. Kanske var till exempel Sverige och Finland mer lika Norge då vad gäller att gemene man var ute mer och åkte skidor på vintrarna? Idag är det väl främst vi medelålders motionärssvetton som håller på med sådant?

Dopingtråden
Jag är i Norge på semester just nu och här kryllar det av rullskidåkare, allt från barn till vuxna. De visar även rullskidor på TV. Stor skilnad i populäritet från Sverige och säkert även resten av världen.

Sannolikt har de ett helt annat underlag av elitsatsande ungdomar. Borde gå att få fram data över hur många som söker och antas till skidgymnasium eller liknande.

Dock inte säker på att alla Norrmän inom längdåkningen är helt rena...

Dopingtråden
DAST sa:
Jag är i Norge på semester just nu och här kryllar det av rullskidåkare, allt från barn till vuxna. De visar även rullskidor på TV. Stor skilnad i populäritet från Sverige och säkert även resten av världen.

Sannolikt har de ett helt annat underlag av elitsatsande ungdomar. Borde gå att få fram data över hur många som söker och antas till skidgymnasium eller liknande.

Nää fy faan, bra att du observerar detta...jag har iaf gjort en liten not i min iphone nu.

Dopingtråden
Att det enda landet som bryr sig om en viss sport har stor bredd är ju inte speciellt förvånande. cf. Sverige och innebandy. Att sen var och var annan konditionsidrottare drabbas av astma är ju inte mindre flagrant för det.

Dopingtråden
zyklom sa:
DAST sa:

Nää fy faan, bra att du observerar detta...jag har iaf gjort en liten not i min iphone nu.

Det var så lite! ;-)

Dopingtråden
Dominerar Norge lika mycket i ungdoms-VM? Om en överlägset bred bas bland norska kidz skulle förklara det norska skidundret bör det vara samma dominans där.

Dopingtråden
Maiken Caspersen Falla, Norsk skidåkningshen:

Nu avslöjar dock den 25-åriga OS-mästaren vad som gjorde att hon lyckades ta hem guldet - astma medicinen.
- Utan den hade jag inte åkt skidor. Jag är helt beroende av att använda den. Medicinen lyfter mig till en normal nivå bara, säger Falla till norska VG.
...
-Men hade det gjort att jag blev snabbare på skidorna, då hade jag slutat använda dem direkt, säger Falla till VG.

öh, ok?
Så astmamedicinen gör inte att hon blir snabbare på skidorna, bara bättre liksom?
Hon vet rent instinktivt vilken nivå hon skulle haft nu sisådär 7 år senare om hon inte haft astma och "tvingats" ta astmamedicin, visst.
Låter som dåligt samvete som rör ihop orden.

Dopingtråden
Luthman Photography sa:
Jenny W sa:
NLC sa:
Åsso har de brunost.

Bara en sån sak gör att folk har pannben som inga andra ;)

Tvingas man äta brunost klarar man allt.

Sen är det ju faktiskt så att norge är platt i ungefär lika stor utsträckning som sverige är rejält kuperat. Dvs inte så mkt. Norge är, till stor del, väldigt, väldigt kuperat. Sverige ser ut som en Ikeaparkering i jämförelse. Och som Jenny säger har de en helt annan kultur där.

Jag tror dock fortfarande att de är dopade. Men det tror jag om alla elitidrottare, oavsett nation.

Så ett land måste vara kuperat för att ta fram många elitidrottare. Märkligt att inte Nepal är speciellt bra.

Dopingtråden
Konkret sa:
Luthman Photography sa:
Jenny W sa:
NLC sa:
Åsso har de brunost.

Bara en sån sak gör att folk har pannben som inga andra ;)

Tvingas man äta brunost klarar man allt.

Sen är det ju faktiskt så att norge är platt i ungefär lika stor utsträckning som sverige är rejält kuperat. Dvs inte så mkt. Norge är, till stor del, väldigt, väldigt kuperat. Sverige ser ut som en Ikeaparkering i jämförelse. Och som Jenny säger har de en helt annan kultur där.

Jag tror dock fortfarande att de är dopade. Men det tror jag om alla elitidrottare, oavsett nation.

Så ett land måste vara kuperat för att ta fram många elitidrottare. Märkligt att inte Nepal är speciellt bra.

Det är kanske inte ett krav. Och om du istället för att haka upp dig bara på det faktum att det är kuperat så hade du sett att jag höll med Jenny W om att det är en helt annan träningskultur i Norge jämfört med sverige.

Sen har det kanske en del med resurser att göra också. Norge har det ganska bra ställt. Nepal har det inte.

Dopingtråden
me.I.am sa:

Nu avslöjar dock den 25-åriga OS-mästaren vad som gjorde att hon lyckades ta hem guldet - astma medicinen.
- Utan den hade jag inte åkt skidor. Jag är helt beroende av att använda den. Medicinen lyfter mig till en normal nivå bara, säger Falla till norska VG.
...
-Men hade det gjort att jag blev snabbare på skidorna, då hade jag slutat använda dem direkt, säger Falla till VG.

öh, ok?
Så astmamedicinen gör inte att hon blir snabbare på skidorna, bara bättre liksom?
Hon vet rent instinktivt vilken nivå hon skulle haft nu sisådär 7 år senare om hon inte haft astma och "tvingats" ta astmamedicin, visst.

Eller så kan man se det så här...

Johanna Andersson, fiktiv pistolskytt:

Nu avslöjar dock den 25-åriga OS-mästaren vad som gjorde att hon lyckades ta hem guldet - glasögonen.
- Utan dem hade jag inte skjutit pistol. Jag är helt beroende av att använda dem. Glasögonen lyfter mig till en normal nivå bara, säger Andersson till svenska AB.
...
-Men hade de gjort att jag blev bättre skytt, då hade jag slutat använda dem direkt, säger Andersson till AB.

Mediciner, eller glasögon, som återställer en normal funktion, tycker jag är helt ok. Det har väl diskuterats rätt mycket om de hjälper utöver att normalisera, men nyligen mildrades reglerna för användande på amatörnivå, troligtvis för att man inte anser att det är ett så stort problem.

Dopingtråden
NLC sa:
lundatok sa:
Sen är ju Norge bra i en (1) idrott av alla.

Cykel?

Hur många svenskar vs norrmän i TfF?

Och vinteridtotter ska vi väl inte prata om..
Hur många svenskar vs norrmän i backhoppning och nord. kombination?
Skridsko?
Osv

Med det inte sagt att alla norrmän är dopade (mer att Sverige suger i en mängd sporter, både sommar som vinter).

Men Sundby hade långt förhöjda värden av Salbutamol i blodet än tillåtet även om han hade haft dispens för läkemedlet. Och det är verkligen skit av förbundet att betala honom för att han blev tvungen att ge tillbaka segern i TdS och prispengarna, samt att låta honom träna med landslaget under avstängningen trots att inte är tillåtet enl WADAs regelverk.

Dopingtråden
geologen sa:
me.I.am sa:

...

öh, ok?

Eller så kan man se det så här...

Johanna Andersson, fiktiv pistolskytt:

Nu avslöjar dock den 25-åriga OS-mästaren vad som gjorde att hon lyckades ta hem guldet - glasögonen.
- Utan dem hade jag inte skjutit pistol. Jag är helt beroende av att använda dem. Glasögonen lyfter mig till en normal nivå bara, säger Andersson till svenska AB.
...
-Men hade de gjort att jag blev bättre skytt, då hade jag slutat använda dem direkt, säger Andersson till AB.

Mediciner, eller glasögon, som återställer en normal funktion, tycker jag är helt ok. Det har väl diskuterats rätt mycket om de hjälper utöver att normalisera, men nyligen mildrades reglerna för användande på amatörnivå, troligtvis för att man inte anser att det är ett så stort problem.

Nja, jag uttryckte mig kanske lite dåligt. Det diskussionen gäller är om astmamedicin kan förbättra prestationen för någon som inte lider av astma. Jag menar att Falla knappast kan bedöma om hon skulle presterat lika bra utan astma och astmamedicin. Att göra en jämförelse med hur hon åkte någon gång innan astma och medicin är bara dumt. Alla i världseliten borde rimligtvis vara insatta i problematiken/diskussionen om astmamedicin och då säga något sådant känns mer som en reaktion för att det är ett känsligt ämne.

Jag antar att det finns en anledning till att den astmamedicin som är aktuell här finns med på WADA:s svarta lista, och (om jag förstått det rätt) dessutom fått skärpta regler. Om man inte kan påvisa någon effekt på personer utan astma finns det ingen anledning att ha det på svarta listan. Det har kanske gått samma väg som Meldonium, att man noterat ett användande som inte kan relateras till astmaproblem, kanske varit med på någon observationslista.

Att vidga luftvägarna (om det nu är möjligt på en astmafri person) borde öka prestationen (bra om man t.ex. inte tycker om rödbetsjuice).

I fallet Sundby så är det dessutom en sak som jag tycker förvärrar det. Aliide skrev "Men Sundby hade långt förhöjda värden av Salbutamol i blodet än tillåtet även om han hade haft dispens för läkemedlet", (Salbutamol är fel, bricanyl skall det väl vara), Något liknande nämnde Vacchi under TdF, vilket jag frågat om tidigare i tråden utan att få definitivt svar. De artiklar jag läst nämner bara att Sundby missat att ansöka om dispens, men om det är så att han hade legat över ett gränsvärde även med dispens så är det illa.

EDIT: klargjorde fel i ett citat

Senast ändrad:
Dopingtråden
En icke-astmatiker har klen, eller ingen, effekt av bronkvidgande läkemedel. Ett av kriterierna för diagnosen astma är reversibilitet, dvs att man presterar bättre vid en spirometri när man tagit bronkvidgande medel.
En låg/normal dos för en astmatiker av tex salbutamol (som ju inte är på dopinglistan) är väl helt oproblematiskt, och med största sannolikhet meningslöst om man inte har astma. Har man astma är nog en normal dos av det tillräcklig i de fall där vi pratar om någon som kan elitidrotta.

Terbutalin/bricanyl står på dopinglistan för att man tror att det har andra, anabola effekter om jag fattat rätt.
Kort sagt: enligt mig är man i riktigt grumligt vatten om man använder höga doser bricanyl. Har man doser över gränsvärdet har man per definition dopat sig.

Dopingtråden
Man kan grovt dela in astmamediciner i två typer: luftrörsvidgande (t ex bricanyl) och inflammationshämmande (kortison). Ofta kombinerade i samma preparat, men för många räcker det att kontinuerligt behandla med enbart kortison för att förhindra akuta besvär.

Dopingtråden
Lejon sa:
En icke-astmatiker har klen, eller ingen, effekt av bronkvidgande läkemedel. Ett av kriterierna för diagnosen astma är reversibilitet, dvs att man presterar bättre vid en spirometri när man tagit bronkvidgande medel.
En låg/normal dos för en astmatiker av tex salbutamol (som ju inte är på dopinglistan) är väl helt oproblematiskt, och med största sannolikhet meningslöst om man inte har astma. Har man astma är nog en normal dos av det tillräcklig i de fall där vi pratar om någon som kan elitidrotta.

Terbutalin/bricanyl står på dopinglistan för att man tror att det har andra, anabola effekter om jag fattat rätt.
Kort sagt: enligt mig är man i riktigt grumligt vatten om man använder höga doser bricanyl. Har man doser över gränsvärdet har man per definition dopat sig.

Tack, blev lite klarare.

Dopingtråden
geologen sa:
Man kan grovt dela in astmamediciner i två typer: luftrörsvidgande (t ex bricanyl) och inflammationshämmande (kortison). Ofta kombinerade i samma preparat, men för många räcker det att kontinuerligt behandla med enbart kortison för att förhindra akuta besvär.
För ännu fler räcker det att ta bronkvidgande inför ansträngning/exponering.

Dopingtråden
Sen är det ju inte s.a. alla norrmän gillat "tänjande på reglerna" och att Norge delvis legat långt framme där. Gudmund Skjeldal (bror till Kristen) la ju mer eller mindre ner sin elitsatsning p.g.a. att han inte kände sig bekväm med de ideologiska/moraliska problemen kopplade till elitidrotten.

Personligen tycker jag att om reglerna säger att man får använda en medicin upp till en viss nivå och det är baserat på att det i vetenskapliga studier framkommit att det inte verkar som att medicinen kan ge en positiv effekt för en frisk människa så är det bara att gilla läget om utövare använder det oavsett om de verkligen behöver det eller inte. Naturligtvis är det inte önskvärt att friska människor ska använda preparat de inte behöver, men det får man ta. Om man dock går över gränsvärden som finns är det i mina ögon dopning. Och då ska det bestraffas som sådan och att norska förbundet drar fram snuttefilten åt Sundby är urdåligt. Undrar vad norrmännen tyckt om ryssarna gjort motsvarande?

Dopingtråden
och att "Terbutalin/bricanyl står på dopinglistan för att man tror att det har andra, anabola effekter om jag fattat rätt." enligt @Lejon. Om det är så så ger det positiva effekter även för friska, väl?

Dopingtråden
tycker det luktar lite illa med tre missade test även om ett av dem skulle vara kontrollantens fel. Tydligen var det i Vårgårda som hotellet inte lämnade ut hennes rumsnummer. Verkar lite märkligt att inte kontrollanten förklarade varför han ville ha rumsnumret. "Hej, jag har hört att ni har en snygg tjej som bor här, vilket rumsnummer är det?"

Dopingtråden
geologen sa:
NLC sa:
geologen sa:
Hmm, ändå illa att ha bara en miss, tycker jag.

Beror väl på omständigheterna, allt i livet går ju inte att planera/förutse.

Njae, men lever man i det där systemet får man lära man sig att skicka informationen som krävs hela tiden, även när saker ändrar sig. Klarar man inte det är det nog läge att hoppa av.

Tänkte på uppgiften om att en av missarna var pga akut allvarlig sjukdom inom familjen. Om man är blödig nog att bry sig om sina nära och kära har man väl inte i (världs) eliten att göra.

Värre då att de tidigare missarna och avstängningen mörkats.

Dopingtråden
NLC sa:
geologen sa:
NLC sa:
geologen sa:
Hmm, ändå illa att ha bara en miss, tycker jag.

Beror väl på omständigheterna, allt i livet går ju inte att planera/förutse.

Njae, men lever man i det där systemet får man lära man sig att skicka informationen som krävs hela tiden, även när saker ändrar sig. Klarar man inte det är det nog läge att hoppa av.

Tänkte på uppgiften om att en av missarna var pga akut allvarlig sjukdom inom familjen. Om man är blödig nog att bry sig om sina nära och kära har man väl inte i (världs) eliten att göra.

Värre då att de tidigare missarna och avstängningen mörkats.

Tolkade jag det hela rätt om hon alltså missat tre dopingtester, blev avstängd, fick organisationen att ta på sig ansvaret för den ena missen, blev oavstängd och får köra OS utan att ha tagit några tester? Eller missar jag något?

Dopingtråden
Luthman Photography sa:
Tolkade jag det hela rätt om hon alltså missat tre dopingtester, blev avstängd, fick organisationen att ta på sig ansvaret för den ena missen, blev oavstängd och får köra OS utan att ha tagit några tester? Eller missar jag något?

Testad lär hon blivit, dock inte vid dessa tre tillfällen.

Dopingtråden
OK, har jag fattat det rätt: Hon åker på en varning i Vårgårda i fjol, gör ingenting, åker på en ny varning i November i fjol, gör ingenting åt den första varningen, åker på en tredje varning i juni i år och då drar hon igång maskineriet för att få den första varningen struken!?

Dopingtråden
GoranS sa:
OK, har jag fattat det rätt: Hon åker på en varning i Vårgårda i fjol, gör ingenting, åker på en ny varning i November i fjol, gör ingenting åt den första varningen, åker på en tredje varning i juni i år och då drar hon igång maskineriet för att få den första varningen struken!?

Ja, det verkar oerhört märkligt. För jag antar att man blir underrättad om man failar ett oannonserat test? Varför inte ta striden då?

Dopingtråden
Vad som inte framgår är hur många andra oannonserade out of competition tester hon gjorde under året.
Reglerna säger säkert att det är max 3 missade per 12-månadersperiod oavsett totalt antal tester.

On a side note: varför bär de inte bara en sån där gps-sändare dygnet runt?

Dopingtråden
JLarsson sa:
GoranS sa:

Ja, det verkar oerhört märkligt. För jag antar att man blir underrättad om man failar ett oannonserat test? Varför inte ta striden då?

Hon kanske inte planerade att missa 3 test på ett år? Varför ta en strid som inte skulle göra någon skillnad (då)?

Dopingtråden
NLC sa:

Det måste finnas personer inom organisationen, tränare eller annat, som kan kliva in i såna lägen. Vi snackar ju världselit här, inte sportklass i Nepal.

Dopingtråden
JT sa:
JLarsson sa:
GoranS sa:

Hon kanske inte planerade att missa 3 test på ett år? Varför ta en strid som inte skulle göra någon skillnad (då)?

För att inte utsätta sig för risken att hamna i den situationen hon till slut hamnade i. Avstängd med två månader kvar till OS.

Dopingtråden
JT sa:
JLarsson sa:
GoranS sa:

Jag hade nog tagit striden direkt just för att missade tester ser rätt illa ut. Dessutom, när hon drar dit det andra i november i fjol så vet hon att hon i så fall bara har ett misstag till att göra och hon har ju redan gjort ett misstag (om man går på att Vårgårda-fallet inte var hennes fel). Då om inte förr hade i alla fall jag försökt göra något åt Vårgårda-fallet. Jag säger inte att detta säger något om huruvida hon "har rent mjöl i påsen" eller ej. Däremot tycker jag det är ganska klantigt att sätta sig i en sådan situation.

Dopingtråden
JLarsson sa:
JT sa:
JLarsson sa:
GoranS sa:

För att inte utsätta sig för risken att hamna i den situationen hon till slut hamnade i. Avstängd med två månader kvar till OS.

Om man dessutom är medveten om att man missar det första testet så borde man ju veta att man potentiellt kan missa flera, eftersom man bevisligen lyckats missa det första. Bättre att rätta till det direkt.

Dopingtråden
eketjall sa:
Att bestrida ger ovillkorligen dålig publicitet (oavsett omständigheter). Min gissning är att man undviker det tills det faktiskt är nödvändigt.

Tror du har rätt där, vidare kan jag inte låta bli att undra hur ofta 1-2 missar/år och utövare inträffar utan att det uppmärksammas - kanske är vanligare än man tror (utan att för den sakens skull påvisa orent mjöl i påsen).

Dopingtråden
NLC sa:
Tror du har rätt där, vidare kan jag inte låta bli att undra hur ofta 1-2 missar/år och utövare inträffar utan att det uppmärksammas - kanske är vanligare än man tror (utan att för den sakens skull påvisa orent mjöl i påsen).

Under 2014 hade man 37 missade OOC-test bland totalt 266 registrerade idrottare i Storbritannien.

Tillbaka
Topp