Miss Lycka
Ny medlem
Dopingtråden
Var de så bra på skidor innan de hittade olja och kunde köpa in den bästa läkarexpertisen?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
DAST sa:Jag är i Norge på semester just nu och här kryllar det av rullskidåkare, allt från barn till vuxna. De visar även rullskidor på TV. Stor skilnad i populäritet från Sverige och säkert även resten av världen.
Sannolikt har de ett helt annat underlag av elitsatsande ungdomar. Borde gå att få fram data över hur många som söker och antas till skidgymnasium eller liknande.
Dock inte säker på att alla Norrmän inom längdåkningen är helt rena...
zyklom sa:DAST sa:Jag är i Norge på semester just nu och här kryllar det av rullskidåkare, allt från barn till vuxna. De visar även rullskidor på TV. Stor skilnad i populäritet från Sverige och säkert även resten av världen.
Sannolikt har de ett helt annat underlag av elitsatsande ungdomar. Borde gå att få fram data över hur många som söker och antas till skidgymnasium eller liknande.
Dock inte säker på att alla Norrmän inom längdåkningen är helt rena...
Nää fy faan, bra att du observerar detta...jag har iaf gjort en liten not i min iphone nu.
En och annan medalj i alpint har de också skrapat ihop på senare år.Miss Lycka sa:De är rätt bra i Nordisk kombination och skidskytte också.
GoranS sa:En och annan medalj i alpint har de också skrapat ihop på senare år.Miss Lycka sa:De är rätt bra i Nordisk kombination och skidskytte också.
Luthman Photography sa:Jenny W sa:NLC sa:Åsso har de brunost.
Bara en sån sak gör att folk har pannben som inga andra ;)
Tvingas man äta brunost klarar man allt.
Sen är det ju faktiskt så att norge är platt i ungefär lika stor utsträckning som sverige är rejält kuperat. Dvs inte så mkt. Norge är, till stor del, väldigt, väldigt kuperat. Sverige ser ut som en Ikeaparkering i jämförelse. Och som Jenny säger har de en helt annan kultur där.
Jag tror dock fortfarande att de är dopade. Men det tror jag om alla elitidrottare, oavsett nation.
Konkret sa:Luthman Photography sa:Jenny W sa:NLC sa:Åsso har de brunost.
Bara en sån sak gör att folk har pannben som inga andra ;)
Tvingas man äta brunost klarar man allt.
Sen är det ju faktiskt så att norge är platt i ungefär lika stor utsträckning som sverige är rejält kuperat. Dvs inte så mkt. Norge är, till stor del, väldigt, väldigt kuperat. Sverige ser ut som en Ikeaparkering i jämförelse. Och som Jenny säger har de en helt annan kultur där.
Jag tror dock fortfarande att de är dopade. Men det tror jag om alla elitidrottare, oavsett nation.
Så ett land måste vara kuperat för att ta fram många elitidrottare. Märkligt att inte Nepal är speciellt bra.
me.I.am sa:Maiken Caspersen Falla, Norsk skidåkningshen:
Nu avslöjar dock den 25-åriga OS-mästaren vad som gjorde att hon lyckades ta hem guldet - astma medicinen.
- Utan den hade jag inte åkt skidor. Jag är helt beroende av att använda den. Medicinen lyfter mig till en normal nivå bara, säger Falla till norska VG.
...
-Men hade det gjort att jag blev snabbare på skidorna, då hade jag slutat använda dem direkt, säger Falla till VG.
öh, ok?
Så astmamedicinen gör inte att hon blir snabbare på skidorna, bara bättre liksom?
Hon vet rent instinktivt vilken nivå hon skulle haft nu sisådär 7 år senare om hon inte haft astma och "tvingats" ta astmamedicin, visst.
Låter som dåligt samvete som rör ihop orden.
Johanna Andersson, fiktiv pistolskytt:
Nu avslöjar dock den 25-åriga OS-mästaren vad som gjorde att hon lyckades ta hem guldet - glasögonen.
- Utan dem hade jag inte skjutit pistol. Jag är helt beroende av att använda dem. Glasögonen lyfter mig till en normal nivå bara, säger Andersson till svenska AB.
...
-Men hade de gjort att jag blev bättre skytt, då hade jag slutat använda dem direkt, säger Andersson till AB.
NLC sa:lundatok sa:Sen är ju Norge bra i en (1) idrott av alla.
Cykel?
geologen sa:me.I.am sa:Maiken Caspersen Falla, Norsk skidåkningshen:
Nu avslöjar dock den 25-åriga OS-mästaren vad som gjorde att hon lyckades ta hem guldet - astma medicinen.
- Utan den hade jag inte åkt skidor. Jag är helt beroende av att använda den. Medicinen lyfter mig till en normal nivå bara, säger Falla till norska VG.
...
-Men hade det gjort att jag blev snabbare på skidorna, då hade jag slutat använda dem direkt, säger Falla till VG.
öh, ok?
Så astmamedicinen gör inte att hon blir snabbare på skidorna, bara bättre liksom?
Hon vet rent instinktivt vilken nivå hon skulle haft nu sisådär 7 år senare om hon inte haft astma och "tvingats" ta astmamedicin, visst.
Låter som dåligt samvete som rör ihop orden.
Eller så kan man se det så här...
Johanna Andersson, fiktiv pistolskytt:
Nu avslöjar dock den 25-åriga OS-mästaren vad som gjorde att hon lyckades ta hem guldet - glasögonen.
- Utan dem hade jag inte skjutit pistol. Jag är helt beroende av att använda dem. Glasögonen lyfter mig till en normal nivå bara, säger Andersson till svenska AB.
...
-Men hade de gjort att jag blev bättre skytt, då hade jag slutat använda dem direkt, säger Andersson till AB.
Mediciner, eller glasögon, som återställer en normal funktion, tycker jag är helt ok. Det har väl diskuterats rätt mycket om de hjälper utöver att normalisera, men nyligen mildrades reglerna för användande på amatörnivå, troligtvis för att man inte anser att det är ett så stort problem.
Lejon sa:En icke-astmatiker har klen, eller ingen, effekt av bronkvidgande läkemedel. Ett av kriterierna för diagnosen astma är reversibilitet, dvs att man presterar bättre vid en spirometri när man tagit bronkvidgande medel.
En låg/normal dos för en astmatiker av tex salbutamol (som ju inte är på dopinglistan) är väl helt oproblematiskt, och med största sannolikhet meningslöst om man inte har astma. Har man astma är nog en normal dos av det tillräcklig i de fall där vi pratar om någon som kan elitidrotta.
Terbutalin/bricanyl står på dopinglistan för att man tror att det har andra, anabola effekter om jag fattat rätt.
Kort sagt: enligt mig är man i riktigt grumligt vatten om man använder höga doser bricanyl. Har man doser över gränsvärdet har man per definition dopat sig.
För ännu fler räcker det att ta bronkvidgande inför ansträngning/exponering.geologen sa:Man kan grovt dela in astmamediciner i två typer: luftrörsvidgande (t ex bricanyl) och inflammationshämmande (kortison). Ofta kombinerade i samma preparat, men för många räcker det att kontinuerligt behandla med enbart kortison för att förhindra akuta besvär.
geologen sa:Hmm, ändå illa att ha bara en miss, tycker jag.
NLC sa:geologen sa:Hmm, ändå illa att ha bara en miss, tycker jag.
Beror väl på omständigheterna, allt i livet går ju inte att planera/förutse.
geologen sa:NLC sa:geologen sa:Hmm, ändå illa att ha bara en miss, tycker jag.
Njae, men lever man i det där systemet får man lära man sig att skicka informationen som krävs hela tiden, även när saker ändrar sig. Klarar man inte det är det nog läge att hoppa av.
NLC sa:geologen sa:NLC sa:geologen sa:Hmm, ändå illa att ha bara en miss, tycker jag.
Njae, men lever man i det där systemet får man lära man sig att skicka informationen som krävs hela tiden, även när saker ändrar sig. Klarar man inte det är det nog läge att hoppa av.
Tänkte på uppgiften om att en av missarna var pga akut allvarlig sjukdom inom familjen. Om man är blödig nog att bry sig om sina nära och kära har man väl inte i (världs) eliten att göra.
Värre då att de tidigare missarna och avstängningen mörkats.
Luthman Photography sa:Tolkade jag det hela rätt om hon alltså missat tre dopingtester, blev avstängd, fick organisationen att ta på sig ansvaret för den ena missen, blev oavstängd och får köra OS utan att ha tagit några tester? Eller missar jag något?
GoranS sa:OK, har jag fattat det rätt: Hon åker på en varning i Vårgårda i fjol, gör ingenting, åker på en ny varning i November i fjol, gör ingenting åt den första varningen, åker på en tredje varning i juni i år och då drar hon igång maskineriet för att få den första varningen struken!?
JLarsson sa:GoranS sa:OK, har jag fattat det rätt: Hon åker på en varning i Vårgårda i fjol, gör ingenting, åker på en ny varning i November i fjol, gör ingenting åt den första varningen, åker på en tredje varning i juni i år och då drar hon igång maskineriet för att få den första varningen struken!?
Ja, det verkar oerhört märkligt. För jag antar att man blir underrättad om man failar ett oannonserat test? Varför inte ta striden då?
NLC sa:Tänkte på uppgiften om att en av missarna var pga akut allvarlig sjukdom inom familjen. Om man är blödig nog att bry sig om sina nära och kära har man väl inte i (världs) eliten att göra.
JT sa:JLarsson sa:GoranS sa:OK, har jag fattat det rätt: Hon åker på en varning i Vårgårda i fjol, gör ingenting, åker på en ny varning i November i fjol, gör ingenting åt den första varningen, åker på en tredje varning i juni i år och då drar hon igång maskineriet för att få den första varningen struken!?
Ja, det verkar oerhört märkligt. För jag antar att man blir underrättad om man failar ett oannonserat test? Varför inte ta striden då?
Hon kanske inte planerade att missa 3 test på ett år? Varför ta en strid som inte skulle göra någon skillnad (då)?
JT sa:JLarsson sa:GoranS sa:OK, har jag fattat det rätt: Hon åker på en varning i Vårgårda i fjol, gör ingenting, åker på en ny varning i November i fjol, gör ingenting åt den första varningen, åker på en tredje varning i juni i år och då drar hon igång maskineriet för att få den första varningen struken!?
Hon kanske inte planerade att missa 3 test på ett år? Varför ta en strid som inte skulle göra någon skillnad (då)?
JLarsson sa:JT sa:JLarsson sa:GoranS sa:OK, har jag fattat det rätt: Hon åker på en varning i Vårgårda i fjol, gör ingenting, åker på en ny varning i November i fjol, gör ingenting åt den första varningen, åker på en tredje varning i juni i år och då drar hon igång maskineriet för att få den första varningen struken!?
För att inte utsätta sig för risken att hamna i den situationen hon till slut hamnade i. Avstängd med två månader kvar till OS.
eketjall sa:Att bestrida ger ovillkorligen dålig publicitet (oavsett omständigheter). Min gissning är att man undviker det tills det faktiskt är nödvändigt.
NLC sa:Tror du har rätt där, vidare kan jag inte låta bli att undra hur ofta 1-2 missar/år och utövare inträffar utan att det uppmärksammas - kanske är vanligare än man tror (utan att för den sakens skull påvisa orent mjöl i påsen).