Dopingtråden

Dopingtråden
geologen sa:
Hård träning är inte heller naturligt. Så vad har naturlighet med saken att göra?

För mig är det naturliga sättet att bli bättre på något att öva på det ofta, disciplinerat och på ett smart sätt. Att ta mediciner är inte det. Det är min (idealiserade) bild av det hela.

Dopingtråden
Tyvärr så kommer det alltid att vara personer som kommer att dopa sig.
Så länge det finns pengar med i spelet så finns det alltid några som kommer att fuska för att få ta del av dessa.
Det som är det riktigt tragiska är dessa personer som skulle ha vunnit eller kommit på pallen i olika idrotter och
istället får dessa medaljer i efterhand, de missar ögonblicket att få stiga upp och motta de rättmätiga hyllningarna.

Dopingtråden
Glöms det inte bort nu att just den astmamedicinen som Sundby tog/tar är med på Wadas lista för att den ger andra prestationshöjande effekter än att bara vidga luftvägarna. Därför den har ett gränsvärde utöver att man måste ha dispens.

Dopingtråden
me.I.am sa:
Glöms det inte bort nu att just den astmamedicinen som Sundby tog/tar är med på Wadas lista för att den ger andra prestationshöjande effekter än att bara vidga luftvägarna. Därför den har ett gränsvärde utöver att man måste ha dispens.

Vänta nu, var det inte ventoline han hade tagit? (Den är ej på rf:s lista)

Dopingtråden
Lejon sa:
me.I.am sa:

Jo det är den, om man tar mer än 1600 mikrogram under 24 timmar, Sundby tog 3 ggr den dosen eller om man vill se det i puffar från en vanlig inhalator 24 eller 48 puffar under ett dygn beroende på om man har en normal 100 mikrograms eller en 200 mikrograms inhalator.

Senast ändrad:
Dopingtråden
geologen sa:
Det finns faktiskt goda skäl att behandla i förebyggande syfte när det gäller elitidrottare och luftvägar.

fast i den länkade artikeln hävdar sportchefen att det är ibuprofen-produkter som de behandlar med, det är väl mest inflammationsdämpande och smärtlindrande, inte speciellt förebyggande.

Det är förstås inte olagligt men jag tycker man är väldigt långt ute i gråzonen när man tar smärtstillande för att orka träna hårdare.

Dopingtråden
Var ska man dra gränsen då? Hudsalva för att lindra skav? Solskyddskräm för idrottare som är länge i solen? Jag ser förebyggande astmamedicinering som i samma kategori.

Dopingtråden
skier sa:
Lejon sa:
me.I.am sa:

Jo det är den, om man tar mer än 1600 mikrogram under 24 timmar, Sundby tog 3 ggr den dosen eller om man vill se det i puffar från en vanlig inhalator 24 eller 48 puffar under ett dygn beroende på om man har en normal 100 mikrograms eller en 200 mikrograms inhalator.

Verkar inte kompatibelt med http://www.svt.se/sport/vintersport/darfor-falls-sundby-for-dopning/ Där hävdas snarare att det gränsvärde han överskridit är det om maximalt 1200 ng salbutamol/ml blod. Han ska tydligen haft 1340 resp. 1360 ng/ml. Ingen aning om det är korrekt, men man hoppas ju att Pliggen har koll på det.

Dopingtråden
geologen sa:
Var ska man dra gränsen då? Hudsalva för att lindra skav? Solskyddskräm för idrottare som är länge i solen? Jag ser förebyggande astmamedicinering som i samma kategori.

Fast 3 ggr maxdosen som i sin tur är väldigt mkt högre än maxdosen enligt fass tvivlar jag på att det är i förebyggande syfte. Solskyddskräm har ingen maxdos i dopinglistan helt enkelt för att det inte är prestationshöjande.

Dopingtråden
skier sa:
geologen sa:

Fast 3 ggr maxdosen som i sin tur är väldigt mkt högre än maxdosen enligt fass tvivlar jag på att det är i förebyggande syfte. Solskyddskräm har ingen maxdos i dopinglistan helt enkelt för att det inte är prestationshöjande.

Jag pratar inte om Sundsby. Jag pratar om generell förebyggande medicinering, och då självklart inom de tillåtna gränserna.

Dopingtråden
GoranS sa:
skier sa:
Lejon sa:
me.I.am sa:

Verkar inte kompatibelt med http://www.svt.se/sport/vintersport/darfor-falls-sundby-for-dopning/ Där hävdas snarare att det gränsvärde han överskridit är det om maximalt 1200 ng salbutamol/ml blod. Han ska tydligen haft 1340 resp. 1360 ng/ml. Ingen aning om det är korrekt, men man hoppas ju att Pliggen har koll på det.

http://www.rf.se/Antidoping/Dopinglistor/WADAsdopinglista/
Se sid. 4 i wadas lista, 1600 mg inhalation eller över 1000 ng i blodet klassas som doping.

Dopingtråden
skier sa:
GoranS sa:
skier sa:
Lejon sa:
me.I.am sa:

http://www.rf.se/Antidoping/Dopinglistor/WADAsdopinglista/
Se sid. 4 i wadas lista, 1600 mg inhalation eller över 1000 ng i blodet klassas som doping.

Det som står i artikeln om jag läser det rätt är att han tagit 5000 mg *10% upptag * 3 ggr/dag vilket betyder 1500 mg/dag vilket skulle ligga under gränsvärdet på 1600 mg/dag.

Dopingtråden
skier sa:
Lejon sa:
me.I.am sa:

Inte för att försvara Sundby, men mitt svar var på det citerade, det stämmer alltså inte att man måste ha dispens om man tar salbutamol (=ventoline, buventol) och håller sig inom tillåten dosering (vilket han hävdar att han gjort om jag fattat rätt).
Kanske hårklyverier iofs, men jag tycker nog man kan argumentera för att det är mindre problematiskt att överdosera salbutamol än att nyttja tex terbutalin med tanke på de olika medicinska effkterna preparaten antas ha.

Edit: dosering och gränsvärden...

Senast ändrad:
Dopingtråden
Står alltså på listan som tillåtet upp till en viss dosering (att ange en dosering och inte ett tillåtet värde i någon form av mätbar kroppsvätska känns ju för övrigt som att be om problem).

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    133.9 KB · Besök: 44
Dopingtråden
Om man har dispens, får man då alltså överskrida gränsvärdena? Om så, finns det några gränser i det fallet eller gäller det då att man får ta hur mkt man vill?

Dopingtråden
Fallet Sundby verkar väldigt svårt att få rakt besked om.
Som jag förstått två olika "offentliga" personer i idrottssvängen som uttalat sig så var problemet för Sundby att han dels hade missat att söka dispens, _och_ att han låg över en maxgräns som är maxgräns _även_ med dispensen.

Har ställt frågan tidigare här i tråden på detta expertforum utan att få ett entydigt svar. Men om jag förstår senare inlägg rätt så finns en maxgräns för ämnet utan dispens, ligger man över den gränsen så krävs dispens. Det kanske till slut går att få klarhet i denna fråga?

Dopingtråden
nu är jag långt ifrån någon expert på doping men som jag förstått Sundby-fallet hade hans ledare/läkare blandat ihop gränsvärdet för vad man får inhalera med gränsvärdena för vad som får finnas i blodet, därför tog de på sig ansvaret och gav honom ekonomisk kompensation för avstängningen.

Det som är intressant är egentligen att han lyckas komma över en gräns som är så högt satt, det tyder på att de inte använder medlet mot astma-attacker utan för någon annan effekt.

Dopingtråden
skier sa:
geologen sa:
Det finns faktiskt goda skäl att behandla i förebyggande syfte när det gäller elitidrottare och luftvägar.

fast i den länkade artikeln hävdar sportchefen att det är ibuprofen-produkter som de behandlar med, det är väl mest inflammationsdämpande och smärtlindrande, inte speciellt förebyggande.

Det är förstås inte olagligt men jag tycker man är väldigt långt ute i gråzonen när man tar smärtstillande för att orka träna hårdare.

Om man nu tänker hälsorisker och medicinering tror jag att NSAID-preparat (som tex ibuprofen) vid hård träning är mycket farligare än bronkvidgande som salbutamol. Där finns trots allt en hel del vetenskapliga studier som påvisar reella risker. (NSAID-biverkningar står för ett mycket stort antal dödsfall i världen varje år, långtidsanvändning är djupt problematisk.)

Enklast och rimligast enligt mig vore att förbjuda allt och för att kunna få dispens måste man visa ett medicinskt intyg som visar ett reellt behov, på något sätt objektivt verifierbart (tex en spirometrikurva med tecken till reversibilitet om man ska få använda astmamedicinering).

Dopingtråden
De sitter väl i en rävsax genom att om NHL inte släpper några spelare till turneringen så blir den rätt blek och därmed kan NHL diktera villkoren komplett.

De amerikanska proffsligorna (NFL, NBA, NHL och MLB) och deras ägare är väl generellt på rena stenåldersnivån vad det gäller antidopningsarbetet.

Dopingtråden
En idé kunde ju vara att övriga Sveriges idrottsorganisationer förbjuds, genom RF, att "återta" spelare som varit i de där ligorna. Om de sticker dit blir det alltså en evig förvisning dit, idrottsligt.

Dopingtråden
Med tanke på statusskillnaden och den ekonomiska skillnaden av att spela i de amerikanska proffsligorna kontra i de svenska serierna har jag svårt att tänka mig att ett återvändandeförbud skulle ha någon stor påverkan.

Dopingtråden
Tycker det mest anmärkningsvärda är att svenska journalister inte uppmärksammar det mer. Är det ryska friidrottare eller norska skidåkare skrivs det ju en hel del.
Nu råkar ju vi vara rätt framstående inom hockeyn och då är det tydligen lättare att acceptera.

Dopingtråden
Är absolut inte insatt i hockey, men jag har för mig att det förekommit liknande "krav" från NHLs sida tidigare i samband med internationella turneringar. Korrekt?

Dopingtråden
World Cup är ingen riktig internationell turnering utan sköts helt av NHL som också tar alla inkomster , inklusive två pajaslag (lag Europa och lag Nord Amerika u23). Därav kan de också göra precis som de vill.

Dopingtråden
Forza! sa:
Tycker det mest anmärkningsvärda är att svenska journalister inte uppmärksammar det mer. Är det ryska friidrottare eller norska skidåkare skrivs det ju en hel del.
Nu råkar ju vi vara rätt framstående inom hockeyn och då är det tydligen lättare att acceptera.
Om svenska hockeyspelare åker dit är det alltid misstag. Har aldrig förekommit att en svensk hockeyspelare dopat sig medvetet.

Dopingtråden
Henrik_E sa:
Forza! sa:
Om svenska hockeyspelare åker dit är det alltid misstag. Har aldrig förekommit att en svensk hockeyspelare dopat sig medvetet.

Jo, en målvakt för rätt många år sedan. Men han var ju skadad och ville komma tillbaka snabbare och grät ut i pressen så det var ju synd om honom.

Dopingtråden
Hur kontrolleras det mot åldersdoping?
Nu när vi i Europa och speciellt i Sverige fått ganska många personer som bara har uppgett den åldern de helst vill vara i och fått legitimationer efter det. Så kommer det vara många som är äldre än max åldern i de olika sporterna för att delta som juniorer. Vilket borde vara en typ av doping.

Jag kommer ihåg bilden av en 35åring som stod högst på pallen på ett lopp för 12åringar.
Och även Amir som som vann spurtpris i "Tre Berg" som säjer sej vara 17 men ser ut som betydligt äldre tex sajten https://how-old.net/ också gav betydligt högre uppskattning.
Och det finns många fler.

Eller är detta inte lika allvarligt som idrottare som "har" astma?

Dopingtråden
Nu är det ju 18-årsgräns i Tre berg. Dessutom var han snabbast i motionsklassen. Så just det exemplet haltar kanske men visst tusan har det säkert hänt lite då och då genom tiderna.

Dopingtråden
Naka.H sa:
Nu när vi i Europa och speciellt i Sverige fått ganska många personer som bara har uppgett den åldern de helst vill vara i och fått legitimationer efter det. Så kommer det vara många som är äldre än max åldern i de olika sporterna för att delta som juniorer. Vilket borde vara en typ av doping.

Jag kommer ihåg bilden av en 35åring som stod högst på pallen på ett lopp för 12åringar.
Och även Amir som som vann spurtpris i "Tre Berg" som säjer sej vara 17 men ser ut som betydligt äldre tex sajten https://how-old.net/ också gav betydligt högre uppskattning.
Och det finns många fler.

Eller är detta inte lika allvarligt som idrottare som "har" astma?

Haha den där appen? Kom igen.

Dopingtråden
Naka.H sa:
[...] Vilket borde vara en typ av doping.

Nej, det är inte dopning. Det är fusk. Precis som att det är fusk (och inte dopning) att gena på banan eller hänga i teambilen.

Därmed inte sagt att det inte är en fråga som kan behöva diskuteras - men den här tråden är isf inte rätt plats (tycker jag).

Dopingtråden
NLC sa:
Naka.H sa:
[...] Vilket borde vara en typ av doping.

Nej, det är inte dopning. Det är fusk. Precis som att det är fusk (och inte dopning) att gena på banan eller hänga i teambilen.

Därmed inte sagt att det inte är en fråga som kan behöva diskuteras - men den här tråden är isf inte rätt plats (tycker jag).

+1

Tillbaka
Topp