Dopingtråden

Dopingtråden
TBy sa:
Supertramp sa:
Men har någon expert uttalat sig om huruvida det är möjligt att uppnå de nivåer som Johaug hade genom att smörja in läpparna med den där salvan?

Läppar är ju slemhinnor (eller i vart fall mellanting mellan slemhinnor och hud) och därmed inte en jättetuff barriär, är de sedan sönderbrända och skadade kan upptaget vara ansenligt. Själva vitsen med produkten är att steroiden ska absorberas till viabel vävnad för att stimulera läkeprocessen - enligt tillverkarens uppgifter i alla fall. En del experter som citerats har babblat om läppbalsam och cerat - där appliceras sannolikt betydligt mindre mängd än en salva/kräm för att faktiskt behandla sår. Blev f ö perifert inblandad i mediacirkusen igår.
Därtill är väl just steroider bland de substanser som man är bäst på att analysera. F ö var det urinprov som analyserades.

Är inte just detta en anledning till att hon borde bli dömd, även om snyfthistorien stämmer? Om nu inte nivåerna i sig är prestationshöjande har hon använt otillåten medicin för att snabbare återhämta sig från en skada och därmed kunnat träna mer/hårdare än utan denna medicin.

Räcker inte det? Många dopingämnen gör det ju just möjligt att träna hårdare och därmed prestera bättre på tävling.

Dopingtråden
Kan inte FIS o Norska Skidförbundet deala en gång till och göra som med Sundby.
Locket på, vänta och stänga av henne nästa sommar, säg 2 månader och Norska skidförbundet betalar hennes förlorade pengar...

Dopingtråden
Nivåerna när Contador dömdes var väl ytterst små vad jag kan minnas.
Av ett preparat som väl inte är så effektivt som anabola steroider.
Avstängd och blev av med flertalet segrar, men det är klart:
mörkhårig cyklist.

Dopingtråden
Enligt exertisen var dosen som påvisades så låg att det är osannolikt att det skulle haft någon verkan. Mätutrustningarna numer är så känsliga att även en mmol påvisas. Det är just att ett förbjudet ämne påvisades som är grejen. Ett ämne med högt straffvärde oavsett hur många mmol.

Är just den låga nivån gör att den högst märkliga kedjan av misstag där en högt uppsatt och mångårig idrottsläkare går in på ett apotek i annat land, missar att läsa innehållsförteckning och ger den till Johaug som säger sig aldrig lita på en läkare utan "kontrollerar alltid allt själv för det är alltid den aktive själv som har fulla ansvaret vad den stoppar på och i kroppen" gör just inte det utan tar glatt emot krämen och behandlar såret. Tuff skit. Men den högst troliga enligt både Ljungqvist, den polska antidoping-delegaten och den norska.

Och just det egna ansvaret står liksom i WADA-stadgan (el vad man ska kalla den). Och det vet ju varje iddrottsman. Därför blir ju utbrottet på presskonferensen så patetiskt!

Och det är just det som är avgörande. Inte hur det kommit in i kroppen utan att.

Dopingtråden
JLarsson sa:
Det kan inte vara så att Lena är ironisk?

Som jag läser artikeln är dess budskap att ett svart-vitt synsätt där alla kringliggande omständigheter anses irrelevanta och där alla preparat bedöms med samma spott och spe är orimligt. Om avsikten var ironisk tycker jag dock att hon skulle ha formulerat det annorlunda. T.ex. tror jag att gemene man har svårt att läsa följande som ironiskt:

Styrd av ett sådant synsätt ser man det med nödvändighet som likvärdigt att behandla en infekterad läpp och att knapra anabola steroider i smyg för att bygga muskler inför skidsäsongen.

Om jag skulle skrivit en ironisk artikel hade i alla fall jag vridit till det där på ett helt annat sätt för att stärka mitt argument.

Dopingtråden
Grejen är ju den att det som kommer ut är toppen på ett isberg. TUE missbruket visar ju att man inte bryr sig om reglernas anda utan bara försöker utnyttja systemet fullt ut och utan att åka dit.

Den enda vägen fram om man vill få tillbaka odopad elit är krav på Biological passport för att kunna kvalificera sig för medalj. Kombinera detta med klassisk dopingarbete och ta bort eller hårda till TUE systemet.

Dopingtråden
Kristoffer sa:
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag försöker i alla fall just nu, men det blir
> tyvärr rätt mesigt:
>
> :-(

Fast snus har väll varit på gång att dopningsklassas?

Finska mittfältaren Eremenko blev avstängd förra veckan i EM kvalet mot Island. Första rapporten var snus från klubblaget CSKA.

Säkert nåt annat, nån som hört varför han blev avstängd?
Tror de var endast 30dgr avstängning

Dopingtråden
Angående (ev) straff för Johaug tycker jag att det är rimligt med symboliskt straff just för oaktsamheten. Det är solklart fall att ämnet finns, och det är någorlunda klarlagt hur det kom dit och att ansvar inte har tagits på rätt sätt. Det finns i det här läget som inte talar för annat uppsåt. Att därför bjäbba om fyra års avstängning känns inte relevant.

För övrigt intressant att Niklas Bäckströms försvarsbrigader nu gick till attack i liknande läge.

Dopingtråden
TBy sa:
Angående (ev) straff för Johaug tycker jag att det är rimligt med symboliskt straff just för oaktsamheten. Det är solklart fall att ämnet finns, och det är någorlunda klarlagt hur det kom dit och att ansvar inte har tagits på rätt sätt. Det finns i det här läget som inte talar för annat uppsåt. Att därför bjäbba om fyra års avstängning känns inte relevant.

För övrigt intressant att Niklas Bäckströms försvarsbrigader nu gick till attack i liknande läge.

Varför skulle de inte vara fyra års avstängning menar du? Fusk skall premieras och doping kör man för den goda smaken? Det behöver statueras fler exempel och visas att doping inte är oki.

Tanken har inte slagit dig att historien förefaller väl tillrättalaggd och inövad?

Dopingtråden
Inövad? Många här som uppenbarligen inte kan skilja på såpa och verklighet. Eller så är det språkbarriären... ;)

Bristen på empati i denna tråd är patetisk!

Frid.

Senast ändrad:
Dopingtråden
singletrack sa:
Jag har för mig att Bäckström åkte dit på en astma-medecin. För mig är det värre med ett anabolt preparat än en astma-medecin. Rätta mig om jag har fel..

Som Ljungstedt sa så är straffvärdet högre på clostebol än för astmamedicin.
Och precis samma misstag för den där italienska cyklisten som litade på sin mor och smörjde något eksem eller vad det var utan att ha kolla upp själv innan. Han fick ju 15 mån. Så fallet är ju typ identiskt, bara det var hans mor och inte en läkare, men det lär ju inte spela någon som helst roll, vem som har köpt krämen och rekommenderat den och sagt att den var säker utan att ha vetat säkert? Edit: vi vet ju inget om vad mammans yrke var, kan ju varit läkare.

Underlåtenheten att själv kontrollera substanser, egna ansvaret. Det kommer Johaug ifrån, vad än hon numer säger (för två veckor sen talade hon just om det, den aktive själv). Så över året borde bli följden.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Miracle sa:
Inövad? Många här som uppenbarligen inte kan skilja på såpa och verklighet. Eller så är det språkbarriären... ;)

Frid.

Hade hon fått fram lite tårar, som Femke fick, och inte pressat fram hulkningar i 6 minuter, varit beredd att ta sitt straff men självklart hoppats på så lindrigt som möjligt, då hade jag tyckt synd om henne (om det dessutom varit en hållbar historia).

Dopingtråden
Miracle sa:

Frid.
Tror du på allvar att landslagsläkaren stövlat in på ett italienskt apotek och köpt ett läkemedel som inte finns i Norge utan att titta på innehållsdeklarationen?
Eller rättare sagt utan att läsa på förpackningen över huvud taget då det står doping med stora röda bokstäver på framsidan. Tror du att även TJ skulle använda detta läkemedel utan att läsa trots att hon säger att hon kontrollerar allt 3 gånger själv?
Det enda man med säkerhet kan säga i den här historien är att Norska skidförbundet ljuger om något, undrar vad?

Dopingtråden
Om Johaug slipper straff bör det bli fritt fram att ta dopingkklassad medicin så länge den ges den aktiva av en läkare som den aktiva har ett rimligt förtroende för.

Dopingtråden
Aliide sa:
Är just den låga nivån gör att den högst märkliga kedjan av misstag där en högt uppsatt och mångårig idrottsläkare går in på ett apotek i annat land, missar att läsa innehållsförteckning och ger den till Johaug som säger sig aldrig lita på en läkare utan "kontrollerar alltid allt själv för det är alltid den aktive själv som har fulla ansvaret vad den stoppar på och i kroppen" gör just inte det utan tar glatt emot krämen och behandlar såret. Tuff skit. Men den högst troliga enligt både Ljungqvist, den polska antidoping-delegaten och den norska.

Är det Arne Ljungqvist? Skulle vara intressant att höra något om vad han anser om läget inom friidrotten. Där borde han ha fakta att komma med istället för spekulationer. Senaste jag hörde från honom var i något BBC-program där han menade att anti-dopningarbetet gick jättebra nu när man slapp östtyskarna och att han inte kunde tro att brittiska friidrottare sysslar med systematisk dopning.

Norrmännen (och brittisk cykel) verkar vara inne på den ryska modellen - 'står det inte på doping-listan så tar vi det, står det på doping-listan så tar vi dubbeldos för då måste det ju vara bra grejer'.

Dopingtråden
Bengt-re sa:
TBy sa:

Varför skulle de inte vara fyra års avstängning menar du? Fusk skall premieras och doping kör man för den goda smaken? Det behöver statueras fler exempel och visas att doping inte är oki.

Tanken har inte slagit dig att historien förefaller väl tillrättalaggd och inövad?

Måhända låter det för bra, men det är därtill medicinskt någorlunda troligt. Detta till skillnad från spetsad tandkräm och dylikt. Personligen har jag svårt att fördra med inte visa någon tillit.

Jag tycker alltjämt att fyra år bör reserveras för dem där det inte finns rimligt tvivel. Jag säger inte att straffet ska vara noll, utan menar att det ska vara proprotionellt till förseelsen - har man fått 15 månader för samma ämne och jämförbara omständigheter är det ett riktmärke. Jag var väl kategorisk när jag skrev "symboliskt".

Dopingtråden
singletrack sa:
Jag har för mig att Bäckström åkte dit på en astma-medecin. För mig är det värre med ett anabolt preparat än en astma-medecin. Rätta mig om jag har fel..

Tja, i de här fallen kan det, givet individernas förutsättningar, mycket väl vara så att det gav en större prestationshöjande effekt för Bäckis...

Dopingtråden
Är ju nu snack om att man får internationellt håll menar att TJ borde stängas av i väntan på dom medan norrmännen inte vill göra det. Om hon skulle stängas av och senare dömas, kan hon då räkna av den tiden hon varit avstängd innan domen fallit?

Dopingtråden
Noll-tolerans vs icke dito. Vart sätts gränsen i norska landslaget? Positiva dopingtest leder ofrånkomligt till avstängning från landslagsaktiviteter i andra landslag oavsett att saken inte är klarlagd. Har man testats positivt är dörren stängd.

Dopingtråden
Borde det inte inrättas en jury som står över CAS, som med magkänsla beslutar om idrottaren är en ickefuskare och i så fall bedöms utifrån ett annat regelverk än dom som dopar sig?

Ledningen för norska skidlandslaget och Lena Andersson DN skulle jag lägga min röst på.

Dopingtråden
me.I.am sa:
Borde det inte inrättas en jury som står över CAS, som med magkänsla beslutar om idrottaren är en ickefuskare och i så fall bedöms utifrån ett annat regelverk än dom som dopar sig?

Ledningen för norska skidlandslaget och Lena Andersson DN skulle jag lägga min röst på.

Räcker väl med att den "åtalade" sätts på en presskonferens och får försöka förklara sig så kan me.I.am utifrån tårfrekvens och torrhulkande avgöra skyldigheten och utdöma straff.

Dopingtråden
@GoranS:
Jag irriterar mig på teatergråten, och att det verkar påverka väldigt många hur hon bedöms, spelar egentligen ingen roll hur äkta det är. LA var säkert rätt ledsen han också, har liksom inget med saken att göra.

Det är faktiskt rätt många, även diverse "experter" som intervjuats som nämner "förkrossad", "bröt ihop i tårar". Det är det jag vänder mig mot, att hur hon uppträdde på presskonferensen verkar påverka många.

Men återigen, oavsett hur äkta det var så anser jag inte att det har med eventuell påföljd att göra. Jag tycker dock att det är lite småfult att spela på folks känslor, vilket jag anser att hon gör.

Dopingtråden
Jag tycker bara att det som är intressant i detta är vad påföljden kan tänkas bli och, som du säger, hur människor i stugorna uppfattar hennes känslomässiga tillstånd bör inte ha någon inverkan på påföljden och jag tror faktiskt inte heller att den kommer att ha det.

Personligen har jag ingen aning om hur äkta eller falskt hennes uppträdande var. Och jag tror ärligt talat att det är väldigt svårt att avgöra, i synnerhet för personer som inte har någon koll på hur hon normalt uppträder och agerar. Du har naturligtvis all rätt i världen att ha din åsikt och att uttrycka den. Tyckte bara att det blev lite mkt fokus på den aspekt istället för det som jag tycker är mer intressant i historien, d.v.s. den kommande påföljden. That's all.

Dopingtråden
me.I.am sa:
Miracle sa:
Frid.
Hade hon fått fram lite tårar, som Femke fick, och inte pressat fram hulkningar i 6 minuter, varit beredd att ta sitt straff men självklart hoppats på så lindrigt som möjligt, då hade jag tyckt synd om henne (om det dessutom varit en hållbar historia).
Och till skillnad från Femke som ju faktiskt inte fuskat (nyttjat fusket) så hade Johaug bevisligen gjort det.
I ena fallet ska det statueras exempel en mass och i det andra så är det synd om den dumma blondinen.

Dopingtråden
Advokaten kommer tydligen att försöka köra med att de aktiva är kontraktsmässigt bundna att följa läkarens råd enligt http://www.vg.no/sport/langrenn/dop...e-kjoert-hardt-paa-utoeveravtalen/a/23820842/ och få det att bli till en förmildrande omständighet.

Tycker det låter skumt att man skulle kunna ta bort/minska idrottarens egna ansvar via att ha nationella kontrakt. Då borde ju alla länder snabbt som sjutton skriva sådana kontrakt med sina idrottare och anställa "målvaktsläkare" som kan offras i samband med positiva prov.

Tillbaka
Topp