Dopingtråden
singletrack sa:Jag tror att de allra flesta paralympier tävlar mer än i paralympics.
Men det skrev du inte.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
singletrack sa:Jag tror att de allra flesta paralympier tävlar mer än i paralympics.
Mange. sa:På ledarsidan försvarar man doping.
http://www.dn.se/ledare/kolumner/lena-andersson-fundamentalistisk-dopningssyn/
TBy sa:Supertramp sa:Men har någon expert uttalat sig om huruvida det är möjligt att uppnå de nivåer som Johaug hade genom att smörja in läpparna med den där salvan?
Läppar är ju slemhinnor (eller i vart fall mellanting mellan slemhinnor och hud) och därmed inte en jättetuff barriär, är de sedan sönderbrända och skadade kan upptaget vara ansenligt. Själva vitsen med produkten är att steroiden ska absorberas till viabel vävnad för att stimulera läkeprocessen - enligt tillverkarens uppgifter i alla fall. En del experter som citerats har babblat om läppbalsam och cerat - där appliceras sannolikt betydligt mindre mängd än en salva/kräm för att faktiskt behandla sår. Blev f ö perifert inblandad i mediacirkusen igår.
Därtill är väl just steroider bland de substanser som man är bäst på att analysera. F ö var det urinprov som analyserades.
JLarsson sa:Det kan inte vara så att Lena är ironisk?
Kristoffer sa:DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag försöker i alla fall just nu, men det blir
> tyvärr rätt mesigt:
>
> :-(
Fast snus har väll varit på gång att dopningsklassas?
TBy sa:Angående (ev) straff för Johaug tycker jag att det är rimligt med symboliskt straff just för oaktsamheten. Det är solklart fall att ämnet finns, och det är någorlunda klarlagt hur det kom dit och att ansvar inte har tagits på rätt sätt. Det finns i det här läget som inte talar för annat uppsåt. Att därför bjäbba om fyra års avstängning känns inte relevant.
För övrigt intressant att Niklas Bäckströms försvarsbrigader nu gick till attack i liknande läge.
singletrack sa:Jag har för mig att Bäckström åkte dit på en astma-medecin. För mig är det värre med ett anabolt preparat än en astma-medecin. Rätta mig om jag har fel..
Miracle sa:Inövad? Många här som uppenbarligen inte kan skilja på såpa och verklighet. Eller så är det språkbarriären... ;)
Bristen på empati i denna tråd är patetisk!
Frid.
Tror du på allvar att landslagsläkaren stövlat in på ett italienskt apotek och köpt ett läkemedel som inte finns i Norge utan att titta på innehållsdeklarationen?Miracle sa:Inövad? Många här som uppenbarligen inte kan skilja på såpa och verklighet. Eller så är det språkbarriären... ;)
Frid.
Aliide sa:Är just den låga nivån gör att den högst märkliga kedjan av misstag där en högt uppsatt och mångårig idrottsläkare går in på ett apotek i annat land, missar att läsa innehållsförteckning och ger den till Johaug som säger sig aldrig lita på en läkare utan "kontrollerar alltid allt själv för det är alltid den aktive själv som har fulla ansvaret vad den stoppar på och i kroppen" gör just inte det utan tar glatt emot krämen och behandlar såret. Tuff skit. Men den högst troliga enligt både Ljungqvist, den polska antidoping-delegaten och den norska.
Bengt-re sa:TBy sa:Angående (ev) straff för Johaug tycker jag att det är rimligt med symboliskt straff just för oaktsamheten. Det är solklart fall att ämnet finns, och det är någorlunda klarlagt hur det kom dit och att ansvar inte har tagits på rätt sätt. Det finns i det här läget som inte talar för annat uppsåt. Att därför bjäbba om fyra års avstängning känns inte relevant.
Varför skulle de inte vara fyra års avstängning menar du? Fusk skall premieras och doping kör man för den goda smaken? Det behöver statueras fler exempel och visas att doping inte är oki.
Tanken har inte slagit dig att historien förefaller väl tillrättalaggd och inövad?
singletrack sa:Jag har för mig att Bäckström åkte dit på en astma-medecin. För mig är det värre med ett anabolt preparat än en astma-medecin. Rätta mig om jag har fel..
JT sa:Om hon slipper straff så kan dom lika gärna sluta ta dopingprov. Då kan man ju lika gärna ha en jury som bedömer vilka som dopar sig.
Bengt-re sa:Naiviteten är stor här i tråden.
Bengt-re sa:...fyra års avstängning...
Bikzz sa:Bra artikel i DN ( för en gångs skull.. ) Hon borde frikännas helt och hållet !
me.I.am sa:Borde det inte inrättas en jury som står över CAS, som med magkänsla beslutar om idrottaren är en ickefuskare och i så fall bedöms utifrån ett annat regelverk än dom som dopar sig?
Ledningen för norska skidlandslaget och Lena Andersson DN skulle jag lägga min röst på.
NLC sa:Bikzz sa:Bra artikel i DN ( för en gångs skull.. ) Hon borde frikännas helt och hållet !
För att?
Och till skillnad från Femke som ju faktiskt inte fuskat (nyttjat fusket) så hade Johaug bevisligen gjort det.me.I.am sa:Hade hon fått fram lite tårar, som Femke fick, och inte pressat fram hulkningar i 6 minuter, varit beredd att ta sitt straff men självklart hoppats på så lindrigt som möjligt, då hade jag tyckt synd om henne (om det dessutom varit en hållbar historia).Miracle sa:Inövad? Många här som uppenbarligen inte kan skilja på såpa och verklighet. Eller så är det språkbarriären... ;)
Frid.