GoranS sa:
Aliide sa:
Att graden av skuld kommer vara avgörande har väl stått klart från början. Men helt frikänd från "strict liability" kommer hon inte bli. Det är själva grundpelaren i antidopingsreglemtet, går inte att svära sig fri från hur mycket man än vill. Hur många advokater hon än skaffar.
Jag antar att det var en kommentar till mitt inlägg. Detta skrevs som en kommentar till de inlägg där jag upplever att det hävdas att omständigheterna kring det hela är helt irrelevanta och, mer eller mindre underförstått, att det enda tänkbara straffet är fyra års avstängning. Exakt var den undre gränsen för straffet går, givet att hon befinns skyldig, är jag inte säker på. Eventuellt är det så lågt som en varning/reprimand, men jag är inte säker.
Tror kanske att en varning skulle överklagas, vad jag förstått så är det visst högt straffvärde på clostebol och det borde vara oberoende av halten vid provtagning. 4 år lär det ju inte bli iallafall, då krävs att hon tydligt och klart hade avråtts (oberoende vittnen intygar var för sig) att använda krämen och hon ändå tar den trots att hon verkligen vet att den innehåller clostebol vilket är en syntetisk anabol steroid och använder den trots det. En fullt ansvar = 4 år.
Nu står brottet i att hon inte kollade upp själv utan litade på läkaren (som i sig hade misstagit sig på namn (någon bokstav fel i namnet). Vet inte om just det att det var en läkare och ingen namma (med okänt yrke) är väl vad de kommer spela med.
Frågan är om det kommer spela någon roll i avgörandet, vem som har erbjudit krämen?
Bör ju verkligen inte göra det i alla fall!
En högt uppsatt idrottsdoktor i ryska friidrottslandslaget, litade på doktorn, skulle det ge strafflindling?
Historien är ju full av fall med doktorer som fått skulden från aktiva som visat positivt?
Så, 15 månaders avstängning som för cyklisten tex bör ju vara en rimligt straff för likadant misstag att inte kontrollera själv.