GoranS sa:
Vernersson sa:
GoranS sa:
Vernersson sa:
Hummm, jag vet inte men om inte annat så "smakar det lite unket" att en avstängd idrottare hänger runt i spåren där det ska hållas världscuptävlingar i helgen...
"I söndags åkte hon och tränaren Pål Gunnar Mikkelsplass till Pyeongchang för att testa spåren och anläggningarna inför spelen 9-24 februari 2018."
http://www.svt.se/sport/vintersport/johaug-testar-os-sparen-i-sydkorea
Varför tycker du det smakar unket? Menar du att hon bryter mot någon regel eller rör sig i någon gråzon? Om så, vill du se någon regeländring som förbjuder detta? Om så, hur ska den utformas?
Skrev jag något om regeländring?
Det enda jag skrev var att jag tyckte att det smakade lite unket, dvs att det kändes som att det låg jävligt nära gränsen för vad som kan vara tillåtet för en dopingavstängd utövare i hennes situation.
Följdfråga:
Pål Gunnar Mikkelsplass, är han anställd genom Norska förbundet eller direkt av TJ?
Nej, du skrev inget om regeländring. Det var därför jag frågade. Om du anser att det är något som ligger i en gråzon men att det är oönskat beteende är det inte helt orimligt att önska en regelförändring som skulle göra att beteendet blev klart och tydligt förbjudet.
Vilken gräns är det du menar hon ligger nära att bryta?
P-G M är enligt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pål_Gunnar_Mikkelsplass hennes personliga tränare, vilket jag tolkar som att det är hon som betalar för hans tränartjänster.
Som tidigare uttryckt, jag påstår inte att hon har brutit mot ngn specifik regel, jag tror att hon i nuläget har järnkoll på exakt vad hon kan göra & inte vad gäller regler.
Men att hon dyker upp på en vc-arena, för att träna, mitt under officiella förberedelser för sagda vc tävling uppfattar ändå jag som ett ganska långt utsträckt långfinger gentemot allt som har med processen kring hennes /nu under utredning/ ev dopingförseelse (jag skriver ev eftersom hon ännu inte är fälld).
Hur nära detta är eller inte är mot att bryta mot någon regel vet jag inte.
Men nog måste det väl ändå finnas ett regelverk kring vilka officiella idrottsevenemang en avstängd utövare får bedriva träning?
Att det rör sig om en träningsresa torde vara ganska uppenbart när man har med sig sin personliga tränare.
Bara för att ngt kanske inte är regelmässigt otillåtet så finns det moraliska gränser man kan passera.
Olika personer har uppenbarligen olika moraliska gränser, klart subjektivt.