zodah
Aktiv medlem
Dopingtråden
emmer sa:d:oMiss Lycka sa:Jag hoppas att det hamnar i CAS.
Känns som en intern norsk uppgörelse ämnad att utdöma så mycket straff som möjligt utan att påverka speciellt mycket.
Verkligen! +1
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
emmer sa:d:oMiss Lycka sa:Jag hoppas att det hamnar i CAS.
Känns som en intern norsk uppgörelse ämnad att utdöma så mycket straff som möjligt utan att påverka speciellt mycket.
Vilka är det som kan överklaga dit?Miss Lycka sa:Jag hoppas att det hamnar i CAS.
Stumpy sa:Vilka är det som kan överklaga dit?Miss Lycka sa:Jag hoppas att det hamnar i CAS.
FIS?
WADA?
Miss Lycka sa:Jag hoppas att det hamnar i CAS.
Miss Lycka sa:Jag hoppas att det hamnar i CAS.
Supertramp sa:Om man gör bedömningen att hon oavsiktligt dopat sig, och att det är pga oaktsamhet och slarv så tycker jag att ett relativt kort straff typ 14 månader är rimligt. Men då man måste verkligen först kritiskt granska Johaugs historia och göra bedömningen om den är trovärdig. Men om man inte bedömer historien som trovärdig så finns inga förmildrande omständigheter och då är det väl 4 år eller något sånt som gäller eller?
geologen sa:Miss Lycka sa:Jag hoppas att det hamnar i CAS.
Vi är inte ofta ense, men här håller jag med dig fullständigt. Minimum två år, säger jag.
JTF (fd Johan Falk) sa:Tänk om det varit en svensk skidåkerska t.ex. Kalla som det handlat om, hade tongångarna varit lika bestämda här då? Ja det hade väl inte varit någon skillnad...
JTF (fd Johan Falk) sa:Tänk om det varit en svensk skidåkerska t.ex. Kalla som det handlat om, hade tongångarna varit lika bestämda här då? Nej det hade väl inte varit någon skillnad...
Lars.E sa:geologen sa:Miss Lycka sa:Jag hoppas att det hamnar i CAS.
Vi är inte ofta ense, men här håller jag med dig fullständigt. Minimum två år, säger jag.
Eller varför inte bara höja till 16 månader?
Då är dom ju ändå snäll och lägger sig i nedre straffskalan, men straffet blir mer kännbart än normännens eget påhitt.
geologen sa:JTF (fd Johan Falk) sa:Tänk om det varit en svensk skidåkerska t.ex. Kalla som det handlat om, hade tongångarna varit lika bestämda här då? Ja det hade väl inte varit någon skillnad...
Från min sida, ja absolut. Detta är större än Johaug. Om man kan komma undan med ett lågt straff pga omständigheterna, sanna eller inte, skapar det ett de facto-prejudikat, som öppnar för att idrottare kan dopa sig bara de har en bra täckmantel.
GoranS sa:Lars.E sa:geologen sa:Miss Lycka sa:Jag hoppas att det hamnar i CAS.
Eller varför inte bara höja till 16 månader?
Då är dom ju ändå snäll och lägger sig i nedre straffskalan, men straffet blir mer kännbart än normännens eget påhitt.
16 eller 24 månader är väl i praktiken mkt liten skillnad på i detta fall.
GoranS sa:För TJ är 7 eller 13 väsentligen detsamma. Där kommer det dock in att för 7 månader så måste de vrida sig helt ur led tre gånger om. Med 13 månader räcker det med en gång. Mellan 24 och 16 känns den skillnaden mkt mindre.
GoranS sa:...
13 månaders avstängning är ju trots allt en avstängning som i många fall eliminerar i alla fall något mästerskap, så det är ju inte så illa att det gör att alla följdverkningar försvinner. Och jag är inte helt säker på hur i vilken mån denna dom skulle vara prejudicerande. Skulle det per automatik ha bäring på fall med mkt högre halter och/eller andra preparat?
Vågar inte ens norrmännen själva stöta sig med sin nationalromantik?JT sa:Ibland stämmer datumen fint. Sicken tur. Samma tur som Sundby hade. Samma tur som Petter hade när han skulle ha fotboja.
Frågor på det?
GoranS sa:Vad skulle poängen vara med att lägga sig på 16 månader? "Falsk" snällhet har jag svårt att se att det skulle göra något bättre. Känns mest som en risk att någon som åker dit 18 månader före ett annat OS då kommer att kunna ställa upp där.
.
me.I.am sa:GoranS sa:...
13 månaders avstängning är ju trots allt en avstängning som i många fall eliminerar i alla fall något mästerskap, så det är ju inte så illa att det gör att alla följdverkningar försvinner. Och jag är inte helt säker på hur i vilken mån denna dom skulle vara prejudicerande. Skulle det per automatik ha bäring på fall med mkt högre halter och/eller andra preparat?
Jag är inte hemma i juridik, och vet inte den exakta definitionen av prejudicerande. Men just det som de olika Norska instanserna menar skall vara förmildrande, att hon har varit aktsam och kontrollerat att det inte var något otillåtet - genom att fråga läkaren, kan väl vara prejudicerande. Om det står fast i eventuell högre instans. Det finns redan en regel om "strict liability", så jag tror inte (hoppas inte) att det hela mynnar ut i något krav på ny/ändrad paragraf. Som du skrev tidigare så kan det ju alltid tillämpas "målvaktsläkare" om bedömningen kvarstår.
Prejudikat är väl just vägledande domar på hur man skall tolka lagen. Ur min lekmannavinkel så anser jag definitivt att just om det bedöms som förmildrande att hon rådfrågat läkaren så urholkas WADA:s "lag". Om bedömningen kvarstår och det blir något slags förtydligande tillägg till paragrafen så anser jag att WADA är ganska tandlöst, och viker ner sig.
Sedan huruvida om det finns andra förmildrande omständigheter som bör beaktas (oj, det lät fint) har jag ingen direkt åsikt om. Vad gäller TJ:s story så måste dom köpa den om de inte har bevis för annat.
emmer sa:GoranS sa:Bengt-re sa:Vernersson sa:Ryssarna blir av med Skidskytte VM 2021 som konsekvens av sin systematiska doping.
http://www.svt.se/sport/vintersport/ryssland-blir-av-med-skidskytte-vm/
Skall Norge bli av med sina skidlopp nu också med samma logik?
Länkar du in motsvarigheten till McLaren-rapporten vad det gäller norsk skidåkning så ska jag svara på frågan.
Är det okay om jag betalar någon för att göra en rapport om det?
Bengt-re sa:...
Varför MÅSTE de acceptera något som är så orimligt att det inte kan vara något annat än en ren lögn?
JT sa:Vad har juridik med saken att göra? Hon har fuskat i skidåkning. Det är inte olagligt.
geologen sa:JT sa:Vad har juridik med saken att göra? Hon har fuskat i skidåkning. Det är inte olagligt.
Doping är i vissa fall brottsligt. Om TJ:s förklaring är sann, så är det inget brott. Om hon i själva verket har använt clostebol som ett faktiskt dopingpreparat, och det om salvan är påhittat, ja då är även ett brott begånget.
JT sa:geologen sa:JT sa:Vad har juridik med saken att göra? Hon har fuskat i skidåkning. Det är inte olagligt.
Doping är i vissa fall brottsligt. Om TJ:s förklaring är sann, så är det inget brott. Om hon i själva verket har använt clostebol som ett faktiskt dopingpreparat, och det om salvan är påhittat, ja då är även ett brott begånget.
Vilket brott handlar det om då?
geologen sa:JT sa:geologen sa:JT sa:Vad har juridik med saken att göra? Hon har fuskat i skidåkning. Det är inte olagligt.
Vilket brott handlar det om då?
Läs mer här:
http://antidoping.no/regler/straffeloven/
Konkret sa:Överklagar hon och bölar igen kanske det blir 6 månader?
Norge, sicket jävla skämt.