Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
me.I.am sa:Jag har svårt att se att det skulle komma någon slags erkännande nu, det hade blivit en riktig praktskandal som t.o.m. Norska skidförbundet hade haft svårt att svälja. Såvida inte något ögonvittne träder fram och kan säga att dom visste att det var ett dopingklassat ämne så spelar det ingen roll hur "hårda" frågor som ställs.
me.I.am sa:Litet PS till det ovan.
Oavsett om storyn ses som mer eller mindre trovärdig i en högre instans så är ju den stora frågan hur pass oaktsamt det skall bedömas att hon helt förlitade sig på läkaren. Vad jag förstått av reglerna så anser jag att det borde vara 8 på en 10-gradig skala av oaktsamhet.
Supertramp sa:me.I.am sa:Litet PS till det ovan.
Oavsett om storyn ses som mer eller mindre trovärdig i en högre instans så är ju den stora frågan hur pass oaktsamt det skall bedömas att hon helt förlitade sig på läkaren. Vad jag förstått av reglerna så anser jag att det borde vara 8 på en 10-gradig skala av oaktsamhet.
Håller inte med. Om det verkligen gick till såsom TJ beskrev så är oaktsamheten av läkaren = 10/10. Men när det gäller TJ så tycket jag att det är helt rimligt att lita på sin landslagsläkare. Sen hade hon en väldig otur också.som inte såg dopingsymbolen.
knaper sa:Har precis läst Vacchis kommentar och återberättande av läkarens version av händelseförloppet i Livigno.
Läkaren går till ett apotek för att finna salvan Terracortril, hoppas han. Terracortril är en väldigt vanlig salva i Sverige och Norge men kanske inte i Italien. Den innehåller ett ganska starkt antibiotikum. Den har väldigt många användningsområden och jag kan förstå att han i första hand hade velat ha den till att behandla TJ:s läppsår. Den är kjempebra för att underlätta allsköns läkning. Om nu apoteket inte saluförde Terracortril borde han ganska lätt kunna ha hittat ett alternativ, antingen genom att hitta ett med samma substans eller ett med ett antibiotikum med snarlik indikation som oxitetracyklinet i Terracortrilen. Det här är något som han borde kunna, men visst, alla går inte runt med hela FASS memorerad. Att han inte hittar en liknande salva är inte så bekymrande, det tyder väl mest på bristande kreativitet.
Det som är graverande att han ger sin patient ett läkemedel han egentligen inte kan något om. Dessutom: Om han nu frågade efter en anti-bakteriell salva, varför får han då Trofodermin? Den har inte någon antibakteriell effekt.
me.I.am sa:Supertramp sa:me.I.am sa:Litet PS till det ovan.
Håller inte med. Om det verkligen gick till såsom TJ beskrev så är oaktsamheten av läkaren = 10/10. Men när det gäller TJ så tycket jag att det är helt rimligt att lita på sin landslagsläkare. Sen hade hon en väldig otur också.som inte såg dopingsymbolen.
Håller inte med. Det finns ett strikt ansvar för individen vad man stoppar i/kletar på sig. Min (lekmanna)åsikt är att det inte kan anses som tillräckligt att enbart lita på läkaren, hon kontrollerade ingenting alls själv. Dessutom, om det går till högre instans, så måste dom stävja att "målvaktsläkare" kan användas i liknande fall.
Kikon sa:Jaha. Vilken tur att de hade kvar tuben, eller så de hade den i färskt minne. Togs testet så nära efter behandlingen eller hur länge käkade hon det? En tub kan väl inte innehålla så mycket, eller pissade hon ur sig hela dosen på en gång? Himla otur.
Bengt-re sa:Men att hela historian troligen är ljug från början till slut och att TJ dopat sig under hela uppbyggnadsfasen och att salvan, tuberna och allt detta bara är hittepå för att ha en godtagbar förklaring till att steroider fanns i blodet om hon skulle råka testa possetivt för att de räknade fel på tiden för den medvetna dopingen att klinga av? Nej just det! Hon grät ju så självklart är det sant det hon säger - precis som ben johnson - han grät ju också.
Supertramp sa:me.I.am sa:Supertramp sa:me.I.am sa:Litet PS till det ovan.
Håller inte med. Det finns ett strikt ansvar för individen vad man stoppar i/kletar på sig. Min (lekmanna)åsikt är att det inte kan anses som tillräckligt att enbart lita på läkaren, hon kontrollerade ingenting alls själv. Dessutom, om det går till högre instans, så måste dom stävja att "målvaktsläkare" kan användas i liknande fall.
Håller absolut med om det sista. Och det är sannt att hon är ansvarig för vad hon stoppar i sig. Men högst mänskligt beteende att lita på en erfaren landslagsläkare anser jag.
Men det intressanta i den här historien är inte tycker jag hur slarvig TJ varit (givet att hostorien med salvan är sann). En större och viktigare fråga är om historien är hittepå, och i så fall om TJ (och i så fall kanske fler norska skidåkare) varit dopade senadte åren när de varit så framgångsrika.
Bert sa:Sluta använda ordet läppsalva. Det är ingen läppsalva det handlar om.
Bättre än de flesta kommentarer: http://vacchi.se/blogg/
JonasH72 sa:De enda som kanske kan utmana är Ryssland på sikt, om de får bukt med sina problem.
JonasH72 sa:Säga vad man vill, men doping är det. Sen kan man tycka att det faktiskt är otur, för Therese behöver sannerligen inte ta nåt dopingpreparat. Hon är tillsammans med Marit den bästa skidlöperskan som världen skådat. Det finns det igen som kan säga emot. Inte heller att Norge är, och kommer alltid (under min livstid iaf) vara klart bättre än andra nationer. De enda som kanske kan utmana är Ryssland på sikt, om de får bukt med sina problem.
Om ni kikar på startlistorna i junior-fälten så fattar i varför Norge kommer dominera i åtminstone 10år till med 100% säkerhet. Och troligen 40 år. Om sporten överlever.....
JonasH72 sa:Säga vad man vill, men doping är det. Sen kan man tycka att det faktiskt är otur, för Therese behöver sannerligen inte ta nåt dopingpreparat. Hon är tillsammans med Marit den bästa skidlöperskan som världen skådat. Det finns det igen som kan säga emot. Inte heller att Norge är, och kommer alltid (under min livstid iaf) vara klart bättre än andra nationer. De enda som kanske kan utmana är Ryssland på sikt, om de får bukt med sina problem.
Om ni kikar på startlistorna i junior-fälten så fattar i varför Norge kommer dominera i åtminstone 10år till med 100% säkerhet. Och troligen 40 år. Om sporten överlever.....
GoranS sa:JonasH72 sa:Säga vad man vill, men doping är det. Sen kan man tycka att det faktiskt är otur, för Therese behöver sannerligen inte ta nåt dopingpreparat. Hon är tillsammans med Marit den bästa skidlöperskan som världen skådat. Det finns det igen som kan säga emot. Inte heller att Norge är, och kommer alltid (under min livstid iaf) vara klart bättre än andra nationer. De enda som kanske kan utmana är Ryssland på sikt, om de får bukt med sina problem.
OT, men uttryck som "bästa skidlöperskan som världen skådat" är rätt vaga. MB är betydligt svårare att komma förbi än TJ som inte alls är lika allround mätt efter hur dagens skidtävlingar ser ut. MB har VM-guld i alla discipliner det nu tävlas i och OS-guld i alla utom 10 km (där hon har silver och brons). TJ har inga individuella OS-guld och har aldrig tagit vare sig VM- eller OS-medalj i sprint eller lagsprint.
GoranS sa:JonasH72 sa:Säga vad man vill, men doping är det. Sen kan man tycka att det faktiskt är otur, för Therese behöver sannerligen inte ta nåt dopingpreparat. Hon är tillsammans med Marit den bästa skidlöperskan som världen skådat. Det finns det igen som kan säga emot. Inte heller att Norge är, och kommer alltid (under min livstid iaf) vara klart bättre än andra nationer. De enda som kanske kan utmana är Ryssland på sikt, om de får bukt med sina problem.
OT, men uttryck som "bästa skidlöperskan som världen skådat" är rätt vaga. MB är betydligt svårare att komma förbi än TJ som inte alls är lika allround mätt efter hur dagens skidtävlingar ser ut. MB har VM-guld i alla discipliner det nu tävlas i och OS-guld i alla utom 10 km (där hon har silver och brons). TJ har inga individuella OS-guld och har aldrig tagit vare sig VM- eller OS-medalj i sprint eller lagsprint.
GoranS sa:knaper sa:Har precis läst Vacchis kommentar och återberättande av läkarens version av händelseförloppet i Livigno.
Läkaren går till ett apotek för att finna salvan Terracortril, hoppas han. Terracortril är en väldigt vanlig salva i Sverige och Norge men kanske inte i Italien. Den innehåller ett ganska starkt antibiotikum. Den har väldigt många användningsområden och jag kan förstå att han i första hand hade velat ha den till att behandla TJ:s läppsår. Den är kjempebra för att underlätta allsköns läkning. Om nu apoteket inte saluförde Terracortril borde han ganska lätt kunna ha hittat ett alternativ, antingen genom att hitta ett med samma substans eller ett med ett antibiotikum med snarlik indikation som oxitetracyklinet i Terracortrilen. Det här är något som han borde kunna, men visst, alla går inte runt med hela FASS memorerad. Att han inte hittar en liknande salva är inte så bekymrande, det tyder väl mest på bristande kreativitet.
Det som är graverande att han ger sin patient ett läkemedel han egentligen inte kan något om. Dessutom: Om han nu frågade efter en anti-bakteriell salva, varför får han då Trofodermin? Den har inte någon antibakteriell effekt.
Det senare skulle ju kunna bero på språkliga problem. Personen på apoteket var ju tydligen inte speciellt kunnig på engelska och läkaren kunde inte italienska. Man tycker dock att ett sådant läge borde göra att han skulle vara ännu mer angelägen om att verkligen kontrollera innehållet innan han gav förpackning till TJ.
I'm sorry you don't believe in miracles.Luthman Photography sa:JonasH72 sa:Säga vad man vill, men doping är det. Sen kan man tycka att det faktiskt är otur, för Therese behöver sannerligen inte ta nåt dopingpreparat. Hon är tillsammans med Marit den bästa skidlöperskan som världen skådat. Det finns det igen som kan säga emot. Inte heller att Norge är, och kommer alltid (under min livstid iaf) vara klart bättre än andra nationer. De enda som kanske kan utmana är Ryssland på sikt, om de får bukt med sina problem.
Ungefär samma sak kunde väl sägas om Lance Armstrong också....
Henrik_E sa:I'm sorry you don't believe in miracles.Luthman Photography sa:JonasH72 sa:Säga vad man vill, men doping är det. Sen kan man tycka att det faktiskt är otur, för Therese behöver sannerligen inte ta nåt dopingpreparat. Hon är tillsammans med Marit den bästa skidlöperskan som världen skådat. Det finns det igen som kan säga emot. Inte heller att Norge är, och kommer alltid (under min livstid iaf) vara klart bättre än andra nationer. De enda som kanske kan utmana är Ryssland på sikt, om de får bukt med sina problem.
Ungefär samma sak kunde väl sägas om Lance Armstrong också....
knaper sa:GoranS sa:knaper sa:Har precis läst Vacchis kommentar och återberättande av läkarens version av händelseförloppet i Livigno.
Det senare skulle ju kunna bero på språkliga problem. Personen på apoteket var ju tydligen inte speciellt kunnig på engelska och läkaren kunde inte italienska. Man tycker dock att ett sådant läge borde göra att han skulle vara ännu mer angelägen om att verkligen kontrollera innehållet innan han gav förpackning till TJ.
Tidigare trodde jag att läkaren bara var slarvig, men om han nu köpte en salva utan att ha en aning om vad det var (inte bara inte sett en varningsmärkning) är han ju gravt inkompetent. Han delegerar ju sin yrkesutövning till en apotekare. Vafan.
Bengt-re sa:Men att hela historian troligen är ljug från början till slut och att TJ dopat sig under hela uppbyggnadsfasen och att salvan, tuberna och allt detta bara är hittepå för att ha en godtagbar förklaring till att steroider fanns i blodet om hon skulle råka testa possetivt för att de räknade fel på tiden för den medvetna dopingen att klinga av? Nej just det! Hon grät ju så självklart är det sant det hon säger - precis som ben johnson - han grät ju också.
Konkret sa:Asså tror folk på denna påhittade historien?
1888 sa:JonasH72 sa:Säga vad man vill, men doping är det. Sen kan man tycka att det faktiskt är otur, för Therese behöver sannerligen inte ta nåt dopingpreparat. Hon är tillsammans med Marit den bästa skidlöperskan som världen skådat. Det finns det igen som kan säga emot. Inte heller att Norge är, och kommer alltid (under min livstid iaf) vara klart bättre än andra nationer. De enda som kanske kan utmana är Ryssland på sikt, om de får bukt med sina problem.
Och för att bli den bästa skidlöparen som världen skådat kanske det gått åt både det ena och det andra, eller?
Andledningen till Norges stora dominas hos juniorerna kanske beror på all astmamedicin som brukas där?
Nä, inget som helst förtroende för norsk skidåkning.
1888 sa:Har ingen länk, läste om det någonstans.
Kommer dock inte ihåg var.
Sen skrev jag kanske i de 2 frågorna,
men är stensäker på min sammanfattning.
Bengt-re sa:Konkret sa:Asså tror folk på denna påhittade historien?
Nej självklart inte. Mönstret är välkänt bland andra som åkt dit för doping med steroider och den föredragna historien är påpassligt nog ungefär den enda möjliga som kan fås acceptans. Man måste nog ha någon personlig vinning i vågskålen om man väljer att tro på en sådan uppenbart fabricerad historia.