Dopingtråden

Dopingtråden
Nei, det var ett "missförstånd" om hur mycket medisin man kan ta när man använder en förstöver (eller vad det nu heter). En förstöver gör att inte all medisin tas upp av kroppen och norrmänen hade antagit att bara 10% tas upp (baserat på lite forskning som antagligen inte var helt relevant.)

Dopingtråden
Miss Lycka sa:
LA hade TUE för EPO som ett exempel.
Var det svar på min fråga?

I så fall är jag lite förvirrad. Normalt brukar väl LA på detta forum syfta på Lance Armstrong och jag skulle inte kategorisera honom som vinteridrottare så det måste vara någon annan LA som åsyftas. Undrar vem ...

Dopingtråden
Lejon sa:
GoranS sa:
toshiba sa:
Miss Lycka sa:
LA hade TUE för EPO som ett exempel.

När då?
Misstänker att om det stämmer så borde det varit i samband med cancerbehandlingen.
Det var väl testosteron han hade TUE för? Eller är det bara ett ondsint rykte?

När ryktet väl rullar kan det gärna åka både hit och dit. Kortison (Corticosteroid) var det f.ö och TUEn var efterdaterad.

Dopingtråden
NLC sa:
När ryktet väl rullar kan det gärna åka både hit och dit. Kortison (Corticosteroid) var det f.ö och TUEn var efterdaterad.

Just det, blandade ihop orden... TUE för EPO känns dock extremt, har för mig att det finns nåt historiskt fall där nån begärde det efter en benmärgsdonation och fick avslag.

Dopingtråden
toshiba sa:
Lejon sa:

Testosteron fick han ett bakdaterat TUE för "saddle sore", men har aldrig hört talas om nåt för EPO.
Nej det var väl kortison han fick ett bakdaterat intyg för?
Jag vet att jag hört att han hade en TUE för testo pga sin genomgångna cancer som skulle ha tagit ner hans normala produktion (eller blev han av med båda kulorna?). Huruvida det stämmer vet jag dock ej säkert...

Dopingtråden
Lejon sa:
toshiba sa:
Lejon sa:

Testosteron fick han ett bakdaterat TUE för "saddle sore", men har aldrig hört talas om nåt för EPO.
Jag vet att jag hört att han hade en TUE för testo pga sin genomgångna cancer som skulle ha tagit ner hans normala produktion (eller blev han av med båda kulorna?). Huruvida det stämmer vet jag dock ej säkert...

Eftersom hans alter ego på Strava heter "Juan Pelota" kan man anta att det bara var ena kulan som rök.

Dopingtråden
NLC sa:
Lejon sa:
toshiba sa:
Lejon sa:

Eftersom hans alter ego på Strava heter "Juan Pelota" kan man anta att det bara var ena kulan som rök.

Jag drar en Misslycka oneliner :

Greg Leman har mycket fler än två kulor i sig.

Dopingtråden
Konkret sa:
NLC sa:
Lejon sa:
toshiba sa:
Lejon sa:

Antar att du menar Greg LeMond och om jag inte minns fel var det väl inte flera kulor men däremot en massa splitter från en hagelkula.

Dopingtråden
GoranS sa:
Konkret sa:
NLC sa:
Lejon sa:
toshiba sa:
Lejon sa:

Antar att du menar Greg LeMond och om jag inte minns fel var det väl inte flera kulor men däremot en massa splitter från en hagelkula.

Greg Lemond aka greg greg Leman. Samma sak som att skriva panzerwagen, spartacus, il pirata osv.

Saxat från internet :

Bael said LeMond was hit in the lower back and flank and sustained the wounds from a far range. There were about 10-30 pellets in his body.

Det var ifrån sk Buckshot patron. Skjutet ur ett Hagelgevär. Vilken dimension på kulor och laddning låter jag vara osagd med det är inte splitter.
En hagelpatron innehåller flera kulor så länge det inte är slugg. Buckshot är inte slugg.

Dopingtråden
Väldigt få som postar fakta om vilka mediciner som sveriges toppidrottare tar. SKidåkare, cyklister etc etc. MÅNGA är det i landslagen som tar mediciner som är lika i gråzonen som de som nämnts i tråden.

ELitidrott, med stora pengar inblandade kommer attrahera fusk. Det är inget som Sverige är befriat ifrån...

Dopingtråden
JonasH72 sa:
Väldigt få som postar fakta om vilka mediciner som sveriges toppidrottare tar. SKidåkare, cyklister etc etc. MÅNGA är det i landslagen som tar mediciner som är lika i gråzonen som de som nämnts i tråden.

ELitidrott, med stora pengar inblandade kommer attrahera fusk. Det är inget som Sverige är befriat ifrån...
Kanske beror på att väldigt få vet vilka mediciner dessa personer tar!? Eller menar du att människor ska spekulera och gissa?

Dopingtråden
Tills jag är motbevisad kommer jag tvivla på att elitkonditionsidrottare speciellt ofta står på regelbunden medicinering överhuvdtaget med undantag för inhalationsläkemedel (främst bland vinteridrottare). Åtminstone i Sverige.
Vilka läkemedel tror du är vanliga JonasH72 om du nu ska spekulera?

Dopingtråden
Lejon sa:
Tills jag är motbevisad kommer jag tvivla på att elitkonditionsidrottare speciellt ofta står på regelbunden medicinering överhuvdtaget med undantag för inhalationsläkemedel (främst bland vinteridrottare). Åtminstone i Sverige.

Cyklister i ett och samma team/Stall lär ju få samma saker, till att börja med.
VInterindrottarna med känsliga luftrör kör samma saker oavsett land, det är mer metoden hur man tar dem som skiljer.

Dopingtråden
JonasH72 sa:
Lejon sa:

Cyklister i ett och samma team/Stall lär ju få samma saker, till att börja med.
VInterindrottarna med känsliga luftrör kör samma saker oavsett land, det är mer metoden hur man tar dem som skiljer.
Vad menar du? Vad tror du cyklister i samma stall gemensamt står på för medicin - bara något exempel vore intressant?

Dopingtråden
Ferrari och Fuentes hade väl t.ex. Cyklister från diverse olika stall och typiskt inte alla cyklister i ett visst stall som klienter. Talar för att även ev saker som var mer gråzonspreparat än klockren dopning också hanterades på individnivå snarare än per lag.

Dopingtråden
Miss Lycka sa:
Det är troligtvis ovanligt att stallet organiserar någon doping. Då blir det lätt att använda informationen i förhandling/sabotage-syfte.
Jag tror måga stall använder samma "preparat" till sina aktiva, både såna som stallen anses vara prestationshöjande och för återhämtning. Sen är de kanske inte dopingklassade idag, men det är inte astmamediciner heller - de skrivs ju ut till alla som vill ha lite enklare att ventilera...

Dopingtråden
Kan ni inte sluta skriva nåt så oprecist som "astmamediciner"? Rena kortisonpreparat är totalt oproblematiska i sammanhanget. De med luftrörsvidgande egenskaper har däremot möjligen en liten effekt som kan klassas som doping.

Dopingtråden
Tänk om kärlvidgande livsmedel såsom stark chili kan komma att bli dopingklassat. Inga mer taco-bufféer inför tävling.

Senast ändrad:
Dopingtråden
geologen sa:
Kan ni inte sluta skriva nåt så oprecist som "astmamediciner"? Rena kortisonpreparat är totalt oproblematiska i sammanhanget. De med luftrörsvidgande egenskaper har däremot möjligen en liten effekt som kan klassas som doping.
Fast kortison är onekligen något som ansetts bra av beryktade dopingdoktorer (sen om det är det i verkligheten är kanske tveksamt, men de borde i likhet med bronkvidgande, kunna tillhöra den diffusa gråskalan).

Tillbaka
Topp