Dopingtråden

Dopingtråden
janolle sa:
Det har aldrig funnits eller kommer finnas en odopad cyklist som vinner en Grand-Tour. Bara gilla
läget.
Det gäller att ha rätt grejer...

464979796131313.jpg

Dopingtråden
Dopingtråden
pissenisse sa:
Speaking to the BBC (link is external), Froome said: "I understand this comes as a big shock to people. I certainly haven't broken any rules here."
Öh... Att överskrida gränsvärde är att bryta mot regler.
Alla elitåkare har ju 'nick names'; Läge att byta från "Froomey" till "Therese" måntro?

Dopingtråden
ejma sa:
marten_larsson sa:
Precis, inget konstigt med nebulisator för svårt sjuka som inte orkar inhalera med inhalator.
Vad är fördelen med nebulisator om personen har hyggligt drag i lungorna? Finns skillnad på utnyttjande grad av medicinen mellan ånga och pulver?

Det är lättare att få ner medicinen i luftvägarna med en nebulisator och det är därför man använder det på sjukhus för patienter med allvarliga astmaanfall eller andra tillstånd som har behov av bronkdilaterande läkemedel. En vanlig inhalator kräver att man kan dra in ett djupt andetag så att medicinen når alla bronker. Kan man som elitidrottare inte det borde man kanske överväga att stå över den tävlingen.

Dopingtråden
janolle sa:
Det märks TYDLIGT att Jouhag är mer intressant än Froome. I Svensk media, va är cykel en sport?

Ja, att längdskidor är en större sport än landsvägscykling i Sverige är väl inget nytt, eller konstigt? Det går nog 100 skidintresserade på varje cykelintresserad i Sverige. Vilket är fullt begripligt eftersom landsvägscykling är en märklig och svårtittad sport. Bara såna saker som att det är en individuell lagsport, och att loppen är helt galet för långa, och att det ytterst sällan går att se vem som är vem på TV-bilderna...

Dopingtråden
janolle sa:
Det märks TYDLIGT att Jouhag är mer intressant än Froome. I Svensk media, va är cykel en sport?
Kanske för att Johaug deltagit i lite fler närkamper och spurtstrider med våra svenska skidtjejer, jämfört med antalet svenska cyklister som Froome fajtats med. Som vanligt är det väl den geografiska närheten som spelar in en hel del på nyhetsvärdet. Förutom att skidor är större än cykling i Sverige och Norden.

Dopingtråden
geologen sa:
janolle sa:

Ja, att längdskidor är en större sport än landsvägscykling i Sverige är väl inget nytt, eller konstigt? Det går nog 100 skidintresserade på varje cykelintresserad i Sverige. Vilket är fullt begripligt eftersom landsvägscykling är en märklig och svårtittad sport. Bara såna saker som att det är en individuell lagsport, och att loppen är helt galet för långa, och att det ytterst sällan går att se vem som är vem på TV-bilderna...
Jag skulle säga att betydligt viktigare faktorer är tradition och framgång (även historisk sådan). Om orsaken stod att finna i att cykel är mkt mer svårtittad så innebär det att svenskar alltså fundamentalt skiljer sig i förmåga att ta till sig mer svårtittade saker jämfört med t.ex. människor i vårt södra grannland.

Dopingtråden
Har man växt upp med att det rullar på TV:n så kanske det är en aning mer lättsmält, men för nån som börjar se på det förbi puberteten eller så, ter det sig nog i det närmaste obegripligt. Korta lopp kan väl gå an, upp till två timmar max, och med bra närbilder och extremt bra produktion med detaljerade namnskyltar och så, men TdF och motsvarande när de är ute på heldagsturer i klungor med 200+ likadant klädda små myror på skärmen, då är det lika intressant som att se myrornas krig.

Tacka vet jag sumobrottning!

Dopingtråden
Va? Har vi grannländer i norr väst och syd? Jag har fått den uppfattningen att vi bara har ett grannland i öst om man kollar på svt. De har kommit hit och bott här i flera hundra år men kan fortfarande inte prata svenska vad jag kan förstå då det bland annat måste visas nyheter för dem varje dag på deras "hemspråk". Om man nu kan kalla det för språk. Och deras variant på svenska är minst sagt vedervärdig.

Dopingtråden
geologen sa:
Har man växt upp med att det rullar på TV:n så kanske det är en aning mer lättsmält, men för nån som börjar se på det förbi puberteten eller så, ter det sig nog i det närmaste obegripligt. Korta lopp kan väl gå an, upp till två timmar max, och med bra närbilder och extremt bra produktion med detaljerade namnskyltar och så, men TdF och motsvarande när de är ute på heldagsturer i klungor med 200+ likadant klädda små myror på skärmen, då är det lika intressant som att se myrornas krig.

Har haft kollegor som fastnat för att titta på touren utan vare sig något intresse av att cykla själv eller att ha tittat på cykel tidigare på TV. Och det långt efter puberteten.

Dopingtråden
Det jag fastnade vid var Froomes uttalandet att "alla vet ju att jag har astma, och på etapp 6 (?) så var det värre än vanligt, så jag behövde mera medicin". Dvs att astmatiker inte bara är starkare än andra, men om de blir riktigt, riktigt sjuka så blir de ännu starkare dagen efter.

Dopingtråden
GoranS sa:
geologen sa:

Har haft kollegor som fastnat för att titta på touren utan vare sig något intresse av att cykla själv eller att ha tittat på cykel tidigare på TV. Och det långt efter puberteten.
Började f.ö. själv titta när jag var runt 20 år och nog för att jag ibland kan uppskatta en del udda saker, men om jag funnit det totalt obegripligt hade jag med all säkerhet inte lagt ner all den tid jag gjort på att titta på cykel på TV.

Dopingtråden
Jag identifierar mig som cyklist men finner landsvägscykling totalt ointressant som TV-sport. Längdskidor är däremot väldigt roligt att kolla på (för det mesta).

Dopingtråden
Konkret sa:
Längdskidor är kul, det tråkiga är tycker jag att så mycket hänger på bra skidor.

Hm...
Enhetsskidor vore något.
Backa in en lastbil i startområdet som tippar av en hög med vita blixten och bambustavar med läder/alu trugor..
När startskottet går springer åkarna fram och rycker ett par och skyndar sig att ta på skidorna snabbast möjligt för att komma iväg bra.
Vid stora mästerskap så kan man ordna så att det finns olika hårdhet på spannet med tydlig färgmärkning så att det ska finnas bra skidor åt alla viktklasser.

Vill du ha fler tips på hur man löser problem i olika sporter så kan du fråga mig. Jag är jättesmart :)

Dopingtråden
kitzblitz sa:
Det jag fastnade vid var Froomes uttalandet att "alla vet ju att jag har astma, och på etapp 6 (?) så var det värre än vanligt, så jag behövde mera medicin". Dvs att astmatiker inte bara är starkare än andra, men om de blir riktigt, riktigt sjuka så blir de ännu starkare dagen efter.

Att ingen journalist ställt följdfrågor på det ännu är oförståeligt.

Dopingtråden
Luktapåblommorna sa:
kitzblitz sa:

Att ingen journalist ställt följdfrågor på det ännu är oförståeligt.

Lika oförståeligt som när folk hjälpte LA att dölja sin doping.

Dopingtråden
Dynamiken i landsvägscykling gör att det ofta kan vara spännande och intressant att se på. Så väldigt svårt att förstå tycker jag inte heller det är. Men en klassiker är roligare än en platt etapp i tour de france och ofta händer det inte mycket i tour de france sån generellt.

Intresset hos folk flest beror nog på hur bra svenskarna gör det och tradition.

Dopingtråden
Enda skälet att se skidor är att förvånas över deras brist på taktik i masstarter. En av få som förstår det är Northug.
Tempolopp på skidor eller cykel är tråkigt att se. Oavsett vem det är som kommenterar.

Dopingtråden
görveln sa:
Dynamiken i landsvägscykling gör att det ofta kan vara spännande och intressant att se på. Så väldigt svårt att förstå tycker jag inte heller det är. Men en klassiker är roligare än en platt etapp i tour de france och ofta händer det inte mycket i tour de france sån generellt.

Intresset hos folk flest beror nog på hur bra svenskarna gör det och tradition.

Touren är ju rena oljemålningen mot Vueltan och girot.

Dopingtråden
Miss Lycka sa:
Enda skälet att se skidor är att förvånas över deras brist på taktik i masstarter. En av få som förstår det är Northug.
Tempolopp på skidor eller cykel är tråkigt att se. Oavsett vem det är som kommenterar.

Så länge det inte är en svensk som vinner. Då är även curling roligt.

Tillbaka
Topp