Dopingtråden

Dopingtråden
Längdskidor är väl också typ den enda sport norge är bra på (visst, de har haft några utförstalanger också). Men, fotboll, hockey, handboll, innebandy osv är de väl inte speciellt framstående i.

Låt dem ha tråksporten längdskidor säger jag. Sverige kan satsa på nåt kul istället, mer curling eller nåt.

Dopingtråden
Luthman Photography sa:
Längdskidor är väl också typ den enda sport norge är bra på (visst, de har haft några utförstalanger också). Men, fotboll, hockey, handboll, innebandy osv är de väl inte speciellt framstående i.

Låt dem ha tråksporten längdskidor säger jag. Sverige kan satsa på nåt kul istället, mer curling eller nåt.

:-) Curling???? Du måste skämta????? Då är det mer spännande att titta på en städtant som sopar golvet!

Senast ändrad:
Dopingtråden
Drosa sa:
Luthman Photography sa:

:-) Curling???? Du måste skämta????? Då är det mer spännande att titta på en städtant som sopar golvet!

Jag råkade se curling och skicross på tv under os, båda var roligare än de längdskidssändningar jag sett. Skicross något roligare än curling.

Dopingtråden
Luthman Photography sa:

Det där var nästan komiskt. Sedan 1997 har de norska damerna varit i VM-final i handboll sju gånger av elva möjliga och vunnit tre gånger. Sveriges facit: En förlorad match om bronsmedaljerna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Världsmästerskapet_i_handboll_för_damer

Sen är det väl ganska naturligt att ett litet land inte är framgångsrikt inom alla grenar. Det finns ju andra exempel på framgångsrika norska idrottsutövare. I friidrotts-VM i somras tog de t.ex. en guldmedalj på 400 meter häck och en bronsmedalj på 1500 meter. Och de vann guld i skridsko, skidskytte, backhoppning och slopestyle vid de nyss avslutade olympiska spelen.

Senast ändrad:
Dopingtråden
Luthman Photography sa:
Drosa sa:
Luthman Photography sa:

Jag råkade se curling och skicross på tv under os, båda var roligare än de längdskidssändningar jag sett. Skicross något roligare än curling.

Därom torde vi vara överens om att vi inte är överens;-)

Dopingtråden
Curling kan nog bli rätt intressant om man spelar in det och spolar förbi alla pauser. Jag såg inte så mycket curling på OS men det jag såg inkluderade en pause på iallafall några minuter när de planerade nesta sten.

Dopingtråden
görveln sa:
Det som jonas skrev. Längdskidor är stort i Norge. Det är något som väldigt många barn håller på med. Väldigt många bor nära bra skidspår. Det har hög status.

I Sverige är det lite snö där många bor. Förhållandena för skidor är tex riktigt dårligt många vintrar i stockholm. Få aktiva barn i många områden och statusen var iallafall inte hög när jag växte upp.

Fick barn i Norge födda innan 70-talet inte åka skidor? Jag syftar då på att dominansen började någon gång på mitten av 90-talet-ish. För övrigt när svenske förbundskaptenen från åren med Gunde m.fl. gick över till Norge, och som hade varit med när Gunde och Torgny (och kanske fler) hade experimenterat med astmamedicin.

Dopingtråden
Luthman Photography sa:
Drosa sa:
Luthman Photography sa:

Min nya favorit är shorttrack. Särskilt stafetten som nästan når madisonska höjder.

Dopingtråden
me.I.am sa:
görveln sa:
Det som jonas skrev. Längdskidor är stort i Norge. Det är något som väldigt många barn håller på med. Väldigt många bor nära bra skidspår. Det har hög status.

I Sverige är det lite snö där många bor. Förhållandena för skidor är tex riktigt dårligt många vintrar i stockholm. Få aktiva barn i många områden och statusen var iallafall inte hög när jag växte upp.

Fick barn i Norge födda innan 70-talet inte åka skidor? Jag syftar då på att dominansen började någon gång på mitten av 90-talet-ish. För övrigt när svenske förbundskaptenen från åren med Gunde m.fl. gick över till Norge, och som hade varit med när Gunde och Torgny (och kanske fler) hade experimenterat med astmamedicin.

Ja, allt kan antagligen förklaras med astma medisin... Northug är väl ett exempel på det, eller kanske inte föresten.

Jag orkar inte kolla igjenom alla år men ser ut som att Norge vann OS några gånger innan 90 talet också.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cross-country_skiing_at_the_Winter_Olympics

Dopingtråden
gabbeon sa:
Luthman Photography sa:
Drosa sa:
Luthman Photography sa:

Min nya favorit är shorttrack. Särskilt stafetten som nästan når madisonska höjder.
Då kanske masstart i skridsko skulle kunna vara något? Fastnade framför det under OS, och tyckte det var klart mer underhållande än vanlig skridsko. Slut på OT.

Dopingtråden
me.I.am sa:

Vi dopingkonnässörer vet att det var andra grejer som hände just i mitten av 90-talet. Precis när Ulvang och Dählie började mosa svenskarna. Hmmmmmm. Wink wink, nudge nudge, say no more... ;-)

Dopingtråden
görveln sa:
me.I.am sa:
görveln sa:

Ja, allt kan antagligen förklaras med astma medisin... Northug är väl ett exempel på det, eller kanske inte föresten.

Jag orkar inte kolla igjenom alla år men ser ut som att Norge vann OS några gånger innan 90 talet också.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cross-country_skiing_at_the_Winter_Olympics

Har jag skrivit att allt kan förklaras med astmamedicin? Det är den nästan totala dominansen jag pratar om. Inte att ett land då och då har enstaka åkare som dominerar. Du förvrider medvetet vad jag skriver.

Att astmamedicin har anabola effekter i högre doser verkar vara ganska vedertaget. Att ett land som inte precis snålar med astmamedicin dominerar på höjden och tvären kan liksom ha ett samband. Ta Björgen som exempel, säg att astmamedicin ger lite fördelar, jag tror definitivt att hon varit en toppåkare även utan men förmodligen inte så dominerande under så många år, OM det nu är så med astmamedicinen.

Gör det nu inte till en svart/vitdiskussion.

Dopingtråden
JonasH72 sa:
Det roliga är att så många klagar på att Norge tar astmamediciner. Det som samma personer dock verkar helt förneka är att svenskarna tar exakt samma.......

Norge har typiskt 5-10 (ibland 20ggr) fler deltagare på alla sina nationella tävlingar i längdskidåkning. Att Norges befolkning, merparten av dem, bor där det alltid är bra vinterförhållanden.
Det är ju lite märkligt då att alla dessa talangfulla norrmän är astmatiker, fast de har ett så stort underlag att hämta folk ifrån. Eller är alla norrmän astmatiker?

Ännu märkligare är det att de måste ta medicinen eftersom de har svårt att andas annars, medan en cyklist som har trötta ben inte får ta något för att få benen att "andas" bättre.

Dopingtråden
Finns några i tråden som hela tiden försvarar dopning om den är norsk. Finns väl till och med försök till att dribbla bort AAS på TJ.

Man undrar varför?

Dopingtråden
RockyM sa:
Finns några i tråden som hela tiden försvarar dopning om den är norsk. Finns väl till och med försök till att dribbla bort AAS på TJ.

Man undrar varför?
Vad gäller mina inlägg så handlar det inte om att försvara dopning. Men att sitta och tro/tycka att Norge är dominanta i längdspåren pga kollektiv dopning är ju helt idiotiskt. Då har man liksom inte riktigt förstått nånting....

Dopingtråden
JonasH72 sa:
RockyM sa:

Man undrar varför?
Vad gäller mina inlägg så handlar det inte om att försvara dopning. Men att sitta och tro/tycka att Norge är dominanta i längdspåren pga kollektiv dopning är ju helt idiotiskt. Då har man liksom inte riktigt förstått nånting....

Efetrsom jag inte riktigt förstått nånting så gör jag något helt idiotiskt och lägger upp den här bilden på längdåkningens medaljliga från Lillehammer 1994.

94.JPG

Det är vidare allmänt känt att Italien under perioden fram mod dessa spel hade arbetat med ett välfinansierat program under ledning av Professor Conconi. Men inte ens det räckte mot brunost och fryspizza...

"Gammalt exempel" invänder säkert någon. Kan hända, men varför skulle man sluta med ett arbete som funkar om man inte åker fast?

Dopingtråden
Hörde någon som pratade om budgetar för olika skandinaviska os satsningar. Det var ohemult mycket mer Norge plöjde ner än Sverige.
Enligt experten stod det helt i paritet till antalet medaljer.

Dopingtråden
marr sa:
Hörde någon som pratade om budgetar för olika skandinaviska os satsningar. Det var ohemult mycket mer Norge plöjde ner än Sverige.
Enligt experten stod det helt i paritet till antalet medaljer.
BINGO!

Folk i allmänhet fattar inte att Norges organisation spelar i en helt annan liga än tex Sverige och Finlands. Vi kan ta hea materialsida som exempel. Ingen et ju exakt hur mycket mer pengar de plöjer ner, men det ryktas om 4-5 ggr mer än Svrige på ett år. Detta gör att de oftare kommer ha bäst material och som värst minst dåligt. Vi pratar någon procent bättre bara, och det gör skillnad på 30s - 1 minut på en mils åkning.

Men det är när vi når den nivån. Innan dess har vi alla knattar och juniorer som ens hittar till spåret. Och där är de helt överlägsna oss. Det ena ger det andra.

Sverige är rätt bra i hockey om vi jämför med Norge. Det är av exakt samma anledningar som Norge är bättre än Sverige i längd.

Dopingtråden
Bäckis Gate anser jag var politik från Canada.

Så att påstå att Norge är lika bra på skidor som Sverige i Hockey av samma anledning var lite fult...

"Sverige är rätt bra i hockey om vi jämför med Norge. Det är av exakt samma anledningar som Norge är bättre än Sverige i längd."

Dopingtråden
RockyM sa:

Man undrar varför?

Åtminstone en av dem är ju uppenbart en norrman som försöker utge sig för att vara svensk. Ingen med svenska som modersmål skriver "förhold" istället för "förhållande", det är ren och skär norska.

Så antingen är han en norsk bot/troll. Eller, ännu listigare, så är han en rysk bot/troll som försöker så split mellan Sverige och Norge... :-o

Dopingtråden
Nä men seriöst, det här med astmamediciner. Är det så att vinteridrottare lätt kan åka på vissa typer av astma när de är ute och drar in iskall luft flera timmar i sträck? Annars är det ju väldigt märkligt att just var och varannan skidåkare har astma, när det "bara" finns bland runt 10% av befolkningen som helhet om jag har fattat rätt?

Dopingtråden
RockyM sa:
"Vi pratar någon procent bättre bara, och det gör skillnad på 30s - 1 minut på en mils åkning. "
"Detta gör att de oftare kommer ha bäst material och som värst minst dåligt. Vi pratar någon procent bättre bara, och det gör skillnad på 30s - 1 minut på en mils åkning".

Fattar du nu?!? SFI, det anordnas massor av sådana kurser nuförtiden - testa en sån annars, vem som helst kan gå!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp