Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Luthman Photography sa:Längdskidor är väl också typ den enda sport norge är bra på (visst, de har haft några utförstalanger också). Men, fotboll, hockey, handboll, innebandy osv är de väl inte speciellt framstående i.
Låt dem ha tråksporten längdskidor säger jag. Sverige kan satsa på nåt kul istället, mer curling eller nåt.
Drosa sa:Luthman Photography sa:Längdskidor är väl också typ den enda sport norge är bra på (visst, de har haft några utförstalanger också). Men, fotboll, hockey, handboll, innebandy osv är de väl inte speciellt framstående i.
Låt dem ha tråksporten längdskidor säger jag. Sverige kan satsa på nåt kul istället, mer curling eller nåt.
:-) Curling???? Du måste skämta????? Då är det mer spännande att titta på en städtant som sopar golvet!
Det där var nästan komiskt. Sedan 1997 har de norska damerna varit i VM-final i handboll sju gånger av elva möjliga och vunnit tre gånger. Sveriges facit: En förlorad match om bronsmedaljerna.Luthman Photography sa:Längdskidor är väl också typ den enda sport norge är bra på (visst, de har haft några utförstalanger också). Men, fotboll, hockey, handboll, innebandy osv är de väl inte speciellt framstående i.
Luthman Photography sa:Drosa sa:Luthman Photography sa:Längdskidor är väl också typ den enda sport norge är bra på (visst, de har haft några utförstalanger också). Men, fotboll, hockey, handboll, innebandy osv är de väl inte speciellt framstående i.
:-) Curling???? Du måste skämta????? Då är det mer spännande att titta på en städtant som sopar golvet!
Jag råkade se curling och skicross på tv under os, båda var roligare än de längdskidssändningar jag sett. Skicross något roligare än curling.
görveln sa:Det som jonas skrev. Längdskidor är stort i Norge. Det är något som väldigt många barn håller på med. Väldigt många bor nära bra skidspår. Det har hög status.
I Sverige är det lite snö där många bor. Förhållandena för skidor är tex riktigt dårligt många vintrar i stockholm. Få aktiva barn i många områden och statusen var iallafall inte hög när jag växte upp.
Luthman Photography sa:Drosa sa:Luthman Photography sa:Längdskidor är väl också typ den enda sport norge är bra på (visst, de har haft några utförstalanger också). Men, fotboll, hockey, handboll, innebandy osv är de väl inte speciellt framstående i.
Jag råkade se curling och skicross på tv under os, båda var roligare än de längdskidssändningar jag sett. Skicross något roligare än curling.
me.I.am sa:görveln sa:Det som jonas skrev. Längdskidor är stort i Norge. Det är något som väldigt många barn håller på med. Väldigt många bor nära bra skidspår. Det har hög status.
I Sverige är det lite snö där många bor. Förhållandena för skidor är tex riktigt dårligt många vintrar i stockholm. Få aktiva barn i många områden och statusen var iallafall inte hög när jag växte upp.
Fick barn i Norge födda innan 70-talet inte åka skidor? Jag syftar då på att dominansen började någon gång på mitten av 90-talet-ish. För övrigt när svenske förbundskaptenen från åren med Gunde m.fl. gick över till Norge, och som hade varit med när Gunde och Torgny (och kanske fler) hade experimenterat med astmamedicin.
Då kanske masstart i skridsko skulle kunna vara något? Fastnade framför det under OS, och tyckte det var klart mer underhållande än vanlig skridsko. Slut på OT.gabbeon sa:Luthman Photography sa:Drosa sa:Luthman Photography sa:Längdskidor är väl också typ den enda sport norge är bra på (visst, de har haft några utförstalanger också). Men, fotboll, hockey, handboll, innebandy osv är de väl inte speciellt framstående i.
Min nya favorit är shorttrack. Särskilt stafetten som nästan når madisonska höjder.
Jo, det är ju en sport till där lite flexibilitet runt medicinering lönar sig...görveln sa:Norge är ju rätt bra på cykel också.
me.I.am sa:Fick barn i Norge födda innan 70-talet inte åka skidor? Jag syftar då på att dominansen började någon gång på mitten av 90-talet-ish. För övrigt när svenske förbundskaptenen från åren med Gunde m.fl. gick över till Norge, och som hade varit med när Gunde och Torgny (och kanske fler) hade experimenterat med astmamedicin.
Vad är blodvärdet som det pratas om och som var ca 17-18?RockyM sa:
görveln sa:me.I.am sa:görveln sa:Det som jonas skrev. Längdskidor är stort i Norge. Det är något som väldigt många barn håller på med. Väldigt många bor nära bra skidspår. Det har hög status.
Fick barn i Norge födda innan 70-talet inte åka skidor? Jag syftar då på att dominansen började någon gång på mitten av 90-talet-ish. För övrigt när svenske förbundskaptenen från åren med Gunde m.fl. gick över till Norge, och som hade varit med när Gunde och Torgny (och kanske fler) hade experimenterat med astmamedicin.
Ja, allt kan antagligen förklaras med astma medisin... Northug är väl ett exempel på det, eller kanske inte föresten.
Jag orkar inte kolla igjenom alla år men ser ut som att Norge vann OS några gånger innan 90 talet också.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cross-country_skiing_at_the_Winter_Olympics
Norrmännen tar inte astamedicin mot astma, utan för astma. :)GoranS sa:Astmaanvändning, är det något nyord?
Det är ju lite märkligt då att alla dessa talangfulla norrmän är astmatiker, fast de har ett så stort underlag att hämta folk ifrån. Eller är alla norrmän astmatiker?JonasH72 sa:Det roliga är att så många klagar på att Norge tar astmamediciner. Det som samma personer dock verkar helt förneka är att svenskarna tar exakt samma.......
Norge har typiskt 5-10 (ibland 20ggr) fler deltagare på alla sina nationella tävlingar i längdskidåkning. Att Norges befolkning, merparten av dem, bor där det alltid är bra vinterförhållanden.
Supertramp sa:Vad är blodvärdet som det pratas om och som var ca 17-18?RockyM sa:
Ser ut som tråden håller på och slår knut på sig själv och är tillbaka runt sida 12-13 igen.RockyM sa:
Vad gäller mina inlägg så handlar det inte om att försvara dopning. Men att sitta och tro/tycka att Norge är dominanta i längdspåren pga kollektiv dopning är ju helt idiotiskt. Då har man liksom inte riktigt förstått nånting....RockyM sa:Finns några i tråden som hela tiden försvarar dopning om den är norsk. Finns väl till och med försök till att dribbla bort AAS på TJ.
Man undrar varför?
JonasH72 sa:Vad gäller mina inlägg så handlar det inte om att försvara dopning. Men att sitta och tro/tycka att Norge är dominanta i längdspåren pga kollektiv dopning är ju helt idiotiskt. Då har man liksom inte riktigt förstått nånting....RockyM sa:Finns några i tråden som hela tiden försvarar dopning om den är norsk. Finns väl till och med försök till att dribbla bort AAS på TJ.
Man undrar varför?
bigmollo sa:Kan man inte vänta med att skrika doping tills någon torskar för doping?
BINGO!marr sa:Hörde någon som pratade om budgetar för olika skandinaviska os satsningar. Det var ohemult mycket mer Norge plöjde ner än Sverige.
Enligt experten stod det helt i paritet till antalet medaljer.
bigmollo sa:Kan man inte vänta med att skrika doping tills någon torskar för doping?
RockyM sa:Om Norges material gör dem 1 minut snabbare per mil?
Borde de väl vinna 5 milen med 5 minuter?
ALLA ÄR DOPADE UTOM JAG!ohellstrom sa:bigmollo sa:Kan man inte vänta med att skrika doping tills någon torskar för doping?
Detta är ju dopingtråden... vad skulle man annars skrika?
RockyM sa:Om Norges material gör dem 1 minut snabbare per mil?
Borde de väl vinna 5 milen med 5 minuter?
RockyM sa:Finns några i tråden som hela tiden försvarar dopning om den är norsk. Finns väl till och med försök till att dribbla bort AAS på TJ.
Man undrar varför?
"Detta gör att de oftare kommer ha bäst material och som värst minst dåligt. Vi pratar någon procent bättre bara, och det gör skillnad på 30s - 1 minut på en mils åkning".RockyM sa:"Vi pratar någon procent bättre bara, och det gör skillnad på 30s - 1 minut på en mils åkning. "